1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Symbian käyttiksen vakaus luureissa

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja masu, 7/6/05.

1. masu

Tykkäykset:
    0
    Minkälaisia kokemuksia teillä on noihin luureihin asennettavien ohjelmien vaikutuksesta käyttiksen vakauteen? Jos poistaa jonkun softan niin lähteekö se todellakin kokonaan pois vai jääkö jäljelle jotain Windowsmaisia "rekisteritietoja", joita sitten kasautuu järjetön määrä?

2. masu

Tykkäykset:
    0
    Onko siis mahdollista, että kun vaikka asentaa jonkun netistä imutetun softan luuriin, niin se kaataa koko härvelin ja ei esim. enää pysy päällä tai tilttailee jne.? Jos ajatellaan PC maailman käyttöjärjestelmiä, niin niiden parissa nykyään oikeastaan yleisin syy koneen "kaatumiseen" on muistinkäsittely (esim. jos ohjelma yrittää kirjoittaa keskusmuistissa käyttikselle varatulle alueelle). Onko tuossa kännykän Symbian OS:ssä suojattu tuo käyttiksen muisti ja ne ohjelmat, jotka puhelimessa on ostettaessa sisällä (kuten se puhelinsofta)? Jos näin on niin periaatteessa asennetut softat eivät pystyisi koko laitetta jumittamaan paitsi silloin kun ne on käynnissä...

3. X

Tykkäykset:
    0
    Minulla on toiminut pahemmin kaatuilematta vaikka kuinka kauan tämä 6600 vaikka olen kaikenlaista paskaa tänne tunkenut. Mulla on joku vanha 6600 softa että en tiedä johtuuko siittä vaikka LUULISI että mitä uudempi softa niin sen vakaampi ja parempi..

4. vh

Tykkäykset:
    2
    Mulla taas ex-6600:aan tuli päivitettyä softa kahteenkin otteeseen, mutta silti puhelin tuntui elävän aivan omaa elämäänsä. Valmiustilassa puhelin piippaili itsekseen useamman kerran päivässä ja ruutuun oli aina ilmestynyt jokin virhe-ilmoitus. Alussa bugailu tympi aika tavalla, mutta loppuvaiheessa jo nauratti että mitähän luuri seuraavana keksii. Naisväen 6600 oli sama juttu kuten myös yhdellä tuttavallakin, mutta toisella tutulla taas puhelin toimi moitteettomasti samalla softalla kuin muillakin!

5. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mulla symbian on kanssa tökkinyt. Kerran puhelin seisoi pöydällä ja buuttasi itekseen. vNESillä oon saanu puhelimen jumiin useita kertoja, ja esim. isoja filuja avatessa puhelin menee helposti jumiin. Kaverilla meni S60-puhelin huoltoon koska käyttis ei menny enää päälle muistin vähäisestä määrästä johtuen (muistia oli vapaana n. 400k).

6. masu

Tykkäykset:
    0
    Niin, siis itse käyttis sijaisee ROM muistissa, mutta käyttis tarvitsee itselleen käyttömuistia, jonka se varaa keskusmuistista. Jos asennetut ohjelmat onnistuu jotenkin sähläämään tuota muistialuetta keskusmuistissa niin käyttis kaatuu. Tähän tietysti auttaa kaikkien asennettujen ohjelmien poistaminen... siis jos ne ohjelmat todellisuudessa poistuu kokonaan. Ihmeen huonosti tuntuu nuo Symbian käyttikset toimivan puhelimissa kun ainakin minun kokemukseni mukaan se on (tietysti erilainen, mutta kuitenkin) ollut erittäin vakaa ja hyvä käyttis PDA laitteissa.

7. masu

Tykkäykset:
    0
    "Symbian OS is available in various forms for hand-held devices with different form factors: clam-shell or tablet, keyboard and/or pen, PDA or mobile phone, and others.

All current Symbian OS platforms derive in some way from release 5 of the EPOC operating system."
    Epocistahan nuo on lähtöisin ja minun muistaakseni Palm merkkiset PDA laitteet käyttivät Symbian OS nimikkeellä kauan käyttiksiä ja nämä laitteet oli todella "rautaisia" ja toimivia. Korjatkaa jos muistan väärin...

Edit: nykyäänhän puhutaan Palm OS:stä, mutta mielestäni sekin on samoja peruja tosin paljon kehittyneempi. Voin olla väärässäkin. Psionit oli myös loistavia ja vakaita laitteita.

8. masu

Tykkäykset:
    0
    Ei se ollutkaan yhtään näin... PalmOS onkin aina ollut omansa. Mikä valmistaja se nyt on, joka käyttää tuota Symbian OS nimitystä PDA laitteiden yhteydessä? Niissä on kuitenkin kosketusnäytöt ja se tökkimiskynä jne. Tuosta "Symbian OS:stä" on tosi monta versiota.

9. masu

Tykkäykset:
    0
    "EPOC is the old name for the Symbian operating system which runs the Psion PDA's."

Eli näyttäisi siltä, että ne olikin kuitenkin Psionin laitteita, joissa myöhemmiin EPOC muuttui Symbian OS nimiseksi.

Jaa tämä viestiketju