1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Suosittele navigaattoria

Keskustelu osiossa 'GPS-paikannus', aloittaja Tiekril, 3/10/09.

1. Tiekril

Tykkäykset:
    0
    Kriteerit:
    -Osaa käynnistyä kun tupakansytyttimeen tulee virta ja sammua kun auto sammutetaan (tupakansytyttimestä ei tule virtaa)
    -Käynnistymisen jälkeen osaa itse mennä tilaan josta näkyy nopeus
    -Osaa ilmoittaa jos ylitetään nopeusrajoitus. (Samaan tyyliin kuin vaikka nav4all kännykkänavigaattori)
    -Bonusta siitä jos karttoja ja/tai niiden nopeusrajoituksia voi itse muokata. (Säätää talvirajoitukset voimaan)
    -Lisäbonusta siitä jos on TeleAtlaksen kartoilla (paremmat mielestäni)

Ihan tarkka navigaattorin malli olisi haussa, niin ei tarvitse ostaa arpapelillä ja pettyä. Rajataan väljästi hinnaksi vaikka <170e. Mitä halvempi, sen parempi. Tosiaan riittää että ylläolevat kriteerit täyttyy, ei muuta.

2. Snaut

Tykkäykset:
    0
    Useimmat Garminit käynnistyvät kun tupakinsytytinlittimeen tulee virta ja sammuvat (etukäteeen asetetulla viipellä) kun siitä katkeaa virta.

Nuo muutkin haluamasi ominaisuudet löytyvät monista Gramineista ja lisäplussana Garmin käyttää NavTeqin karttoja, jotka tyypillisesti ovat aina olleet askeleen edellä TeleAtlaksen.

Siis mitä reuna-alueiden kattavuuteen tulee, kuten Venäjä ja ns. entiset Itä-Euroopan maat. Lisäksi NavTeq on kovasti nyt porskutellut eteenpäin sen jälkeen kun Nokia osti lafkan ja etenkin Euroopan ja itäisen Euraasian kartografia n tuosta saanut todella potkua. No, tämä tietenkin johtuen Nokian omista kännykkäintresseistä noille suurille markkinoille.

3. Kikkopaeae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/gps-ja-navigointi/MIOMOOV310WEU/mio-moov-310-europe

Onko jokkain kokemusta esim tuosta mallista? Tai yleensäkin Miosta? Gigantissa työkaveri kehui Mio:a ja varsin pätevältä näytti kun sitä hiukan liikkeessä testasin.

Itse navigointia en nyt päässyt testaamaan, mutta valikoita selailin ja kiinnitysteline ainakin vaikutti todella hyvältä. Siinä mallissa oli myös ruuhkavaroitin suoraan johdossa mikä kuulemma hyvä?

Pitäisi tuolle hyvin palvelleelle Tompan One XL:lle saada jossain vaiheessä Euroopan kartat kattava korvaaja.

Eli mitä malleja suosittelette? Todennäköisesti TomTomia en enää ota vaan merkki tulee vaihtumaan joten kokemukset muista merkeistä.

4. Kikkopaeae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Eikös kenelläkään ole kokemuksia Miosta tai vaan muuten kokemuksia navigaattoreista?

5. jaakko

jaakko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    21
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Täällä on: http://www.gps-waypoints.net/forum/

6. jalkkis

Tykkäykset:
    4
    On. Mulla oli Mion moov 370 ja se oli ihan hyvä peli. Ei sekoillut kertaakaan, muutaman kerran ei löytänyt satelliitteja mutta laitteen uudelleenkäynnistys/resetointi (liukukytkin kyljessä) korjasi tilanteen.

Hyvää:
    -Haku osoitteella (ei löydy Tompasta)
    -Ajopäiväkirja.
    -TMC toimi asiallisesti ulkomaita myöten.
    -Bluetoothit yms (niillä ei ollut minulle mitään käyttöä).
    -2v takuu
    -Reittien aika-arviot toimii jotenkin myös hiekkateillä (Tompan arviot ihan pihalla, mikä sotkee nopeimman reitin suunnittelun, jos matkalla hiekkateitä)
    -Käytettävyys

Huonoa:
    -Reittivalinnat joskus (useimmiten ok, joskin joissain tutuissa paikoissa reititys oli vähän omituinen.)
    -Kameratolpat eivät olleet ihan ajantasalla vaikka tuorein karttapäivitys olikin.
    -Ei kävelytilaa, esim. kaupunkikäyttöön.
    -Reitinsuunnittelu, jos lähtöpaikka muu kuin nykyinen sijainti (onnistuu kyllä mutta turhan paljon kikkailua verrattuna esim. tomppaan).
    -Käytettävyys

Käytettävyys on makuasia.

Tuolta saat tehtaan kunnostaman 370:n vuoden takuulla:
    http://eu.mio.com/shop/product_info.php?cPath=42_47&products_id=1848

EDIT: Pitipä vielä sanomani, että myin laitteen pois hetken mielijohteesta, kun aattelin vaihtaa naviin, jossa kävelytila, itä-euroopan kartat ja ehkä pienempi koko (helpompi kantaa kaupungilla). Kattelin tompan One IQ routesia TMC:llä mutta en tiedä sittenkään... Saatan päätyä tilaamaan Mio moov spiritin koko euroopan kartoilla jostain ulkomailta. Koko ei ole pienempi mutta muut ominaisuudet pitäisi olla ok.

7. Siniviiva

Siniviiva Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    102
    Tarkenna! Itse olen tehnyt lukuisia määräpään hakuja nimenomaan osoitteen perusteella ja kyseessä Tomtom One XL...

8. Kikkopaeae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Kuin myös. Ja kiitokset Jalkkis kommenteista. Täytyy mennä vielä joku päivä hypistelemään naveja johonkin.

9. K@rtsa Vieras

Mutta eikös tarvitse kuitenkin kaupunki tietää ensin? En tiedä tarkoitettiinko tässä tapauksessa että pystyy suoraan aloittaa osoiteesta ja navi antaa vaihtoehtona että minkä kaupungin katu. Eli olisko Miossa järjestys päinvastainen verrattuna Tompaan?

10. Siniviiva

Siniviiva Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    102
    Voi olla, kaupunkikin on varsin oleellinen osa osoitetta.

Pidän kuitenkin selvänä, että on tiedossa mihin kaupunkiin ollaan menossa. Esim hakemalla ensin vaikkapa "Kauppakatu", voi olla tosi pitkä lista taajamia, josta tuo löytyy...

11. jalkkis

Tykkäykset:
    4
    Juuri tätä tarkoitan. Tompassa tarvitsee tietää joko kaupunki tai postinumero ennen kuin katua voi naputella. Mitäs jos et tiedä kumpaakaan noista? Jääkö matka sikseen?

Miossa on se hyvä puoli, että voi hakea suoraan kadunnimellä.

12. uaz1

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone
    Kyllä minä ainakin lähtökohtaisesti tiedän kaupungin, mihin olen menossa. Eli tuo on täysin turha ominaisuus.

13. jalkkis

Tykkäykset:
    4
    Ehkä olen sitten keskimääräistä tyhmempi mutta en vaan tiedä jokaista kylää ja kaupunkia, esim. Ranskassa, Italiassa, Saksassa jne. Enkä Suomessakaan, varsinkin, kun tulee noita kuntaliitoksia. Tavaan silloin mieluummin katuosoitetta ja katson vaihtoehdot.

Mutta kukin tavallaan. En vaan itse ymmärrä miksei Tomppa voisi pitää osoitehakua vaihtoehtona.

14. Siniviiva

Siniviiva Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    102
    Aika heikoilla ollaan jos Keski-Euroopassa pitää alkaa arvailemaan mihin kaupunkiin tuo katuosoite viittaa.

Mutta tosiaan kukin navigoi tyylillään...

15. jalkkis

Tykkäykset:
    4
    Jeps, tyylinsä kullakin ja varmaan tottuisin itsekin tarvittaessa vaikka arvaamaan kaupunkia mutta mulle katuosoitteen kautta hakeminen on kaikkein luonnollista. Mutta miksi tomppa ei voi antaa sitäkin hakuvaihtoehtoa?

16. Tosikko

Tykkäykset:
    4
    No ehkä juuri siksi että "sopivalla" osoitteella tuloksia tulee todella (=liian) paljon, ja hidastaa homman toimimista. Olisi kai se mukava että tuollainenkin vaihtoehto olisi, mutta itsekin ihmettelen sitä että joku ei tiedä kaupunkia/kylää minne on menossa. TT kartoissa on jo nuo kotimaiset kuntaliitokset olleen huomioituna apaut vuoden, niin että osoite löytyy molemmilla (kunta-) valinnoilla.

17. Tapi

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z
    Navigon 2410 täyttää nuo ja mun vaatimukset aika kiitettävästi.
    Posted via Mobile Device

18. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Naapurissa firma heitti 130 Tomtomia "roskiin", koska päivittäinen käyttäminen oli lähes mahdotonta jatkuvan virtojen kytkemisen ja katkomisen kanssa. Ihme homma, koska aiemmin se toimi kuten pitää eli meni päälle kun virrat ilmestyivät johtoon.

Jaa tämä viestiketju