1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Suoraa puhetta puheaikakampanjoista

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Erkkimerkki, 27/7/03.

  1. Erkkimerkki

    Liittynyt:
    22/1/03
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    Tiedän että sohaisen nyt muurahaispesää, mutta nostanpa siitä huolimatta katin pöydälle möyryämään. Oletteko koskaan miettineet kaiken maailman puheaikatarjousten älyttömyyttä? Kampanjakikkailijat vaihtavat liittymää ja kunnolla laskujaan maksavat hoitavat myös näiden keinottelijoiden puhelinlaskut siinä sivussa.
    Numeron siirrettävyyden tullessa kikkailu lienee kasvussa, nythän saa pitää numeron, joten tarjouksesta voi hypätä vapaasti toiseen. Ikävä kyllä operaattorit lisäävät vettä myllyyn tarjoamalla yhä kovempia tarjouksia ja jotkut liikkeet tarjoavat omat lisämausteet peliin. Millä kierre saadaan katki?
     
  2. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Mua ei ainakaan haittaa pisaran vertaa..
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    En tiedä millä se saadaan katki mutta olen täysin samaa mieltä kanssasi asiasta. Kikkailu saisi loppua, muuten todellakin kasvaa muiden laskut ja lisäksi erilaiset palvelutkin saattavat loppua jos niitä väärin käytetään. Yksi kuuluisimmista tapauksista lienee TivKor johon tuli rajoitus, eräiden spämmätessä koneellisesti kymmeniä tuhansia viestejä kuukaudessa jatkuvasti. Tosin onneksi se raja lienee 1000 viestissä /kuukausi joten se ei tavallista käyttäjää haitanne.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin, no ei kai se tuota ihan automaattisesti tarkoita.
    Oikeasti valittettava rajoitus mikä on tullut aikojen saatossa on maksulliset soitonsiirrot, joita jotkut epäili kikkailusta johtuvaksi.

    Tosin vähemmän soitonsiirroista ja numeronsiirettävyyden vaikutuksista on puhuttu.

    Myöskää siitä miten operaattorien laskutus toimii numeronsiirettävyyden alettu. Eli esim. mitä laskutetaan vieraanoperaattorin suuntaan mutta oman verkkon liittymään soitettaessa.
     
  5. MasaT

    Liittynyt:
    2/7/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Vapaassa markkinataloudessa kukin operaattori yrittää parhaaksi katsomallaan tavalla. Samoin vapaassa yhteiskunnassa elävä asiakas valitsee operaattorinsa parhaaksi katsomallaan tavalla. Yksi keino katkaista kierre on äänestää lompakollaan ja viedä numeronsa operaattorille joka ei tarjoa puheaikaa vaan kenties edullisempia hintoja.
     
  6. Erkkimerkki

    Liittynyt:
    22/1/03
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    Vapaassa markkinataloudessa asioita voi myös nostaa esille. Ehkä juuri kertomastasi syystä haluan kiinnittää huomiota ilmiöön.
    Vapaa markkinatalous sellaisenaan toimii huonosti monilla aloilla, matkapuhelinala on yksi näistä. Erään määritelmän mukaan vapaassa markkinataloudessa kaikki toimijat ovat yhtä suuria/pieniä ja sekä kuluttajalla että tuottajalla on yhtä paljon informaatiota - tämä tuskin koskaan toteutuu.
     
  7. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Itse olen myös suhteelisen kypsynyt tuohon puheaika & krääsä -kampanjaan. No, pari kertaa olen langennut sihen, mutta enimmäkseen suosisin niitä yrityksiä, jotka ovat jo tässä vaiheessa diskontanneet edun hintoihinsa.
     
  8. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Tämä onkin ihan ensimmäinen kerta, kun joku keksii täällä avautua tästä aiheesta...

    Minusta ihan turha valittaa. Olisiko kenties jonkinlainen kartelli operaattorien välillä parempi vaihtoehto? Tämä kilpailu nyt vain sattuu kuulumaan kapitalismiin, oli se sitten järjetöntä tai ei. Ainakin kuluttajilla on helpot mahdollisuudet hyötyä operaattoreiden kilpailusta, jos haluaa. Eli ei kun kirnuamaan vaan, sillä se mahdollinen vi*utus lähtee! ;)
     
  9. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Aivan, markkinat sopeutuvat tilanteeseen. Numeronvaidon nimenomaan pitäisi johtaa siihen, ettei puheaikojen tarjoaminen kannata, koska niillä saa vain ko. aikoja hyödyntävät asiakkaat ja paljon soittavat menevät sellaiselle, joka tarjoaa halvat hinnat. Toisaalta, jos hekin juoksevat vain puheaikojen perässä ei välttämättä mikään muutu. Puheaikahan on outo, koska se on itseaisassa vähyysalennus. Siitä hyötyy eniten 10 eurolla kuussa puhuva.
     
  10. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Sattumoisin eräässä nimeltä mainitsemattomassa puhajajattomassa liittymässä verrattuna toisen nimeltä maintsemattomaan puheajalliseen liittymään tulee puheajaton juuri tuossa 10 euron jälkeen edullisemmaksi paljon puhuvalle.
     
  11. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Jos mainitsisit nimeltä operaattorit, voisi tohon jotain kommentoidakin.
     
  12. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Riemua puheaikatarjouksista taitaa olla vain niillä jatkuvasti kikkaileville kuluttajille.. Loppujen lopuksi ne tulevat varmasti kalliiksi operaattoreille ja sitä kautta 'vanhoille' asiakkaille. Olisi kaikkien kannalta paras, että nämäkin rahat sijoitettaisiin asiakaspalveluun, tuotekehittelyyn ja puhelukustannusten pienentämiseen. Jos puheaikatarjouksista luovuttaisiin, olisi silloin myös pienemmillä operaattoreilla mahdollisuus päästä samalle viivalle isompien kanssa kuluttajan silmissä.

    Onneksi puheaikatarjouksia on jo järkeistetty niin että etua saa käyttää vain tietyn määrän kuukaudessa. Jos kaiken edun saisi käyttöönsä heti niinkuin 'ennenvanhaan' niin siitä seuraisi aikamoinen kikkailu nyt numeron siirrettävyyden jälkeen.

    Kolikolla on kuitenkin aina kaksi puolta, uusille asiakkaillehan nuo tarjoukset on aina hyvä juttu ja eipä kukaan niistä taida periaatteen vuoksi kieltäytyä...
     
  13. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Ajattelin aluksi että nokkelat saava laskemalla hakea, mutta jelpataan...
    Tasahinta ja Vakio on tuossa kyseessä
     
  14. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Vain operaattorit tietävät varmasti kuinka paljon tarjoukset maksavat ja kuinka paljon niillä saa kannattavia asiakkaita. Uskoisin että homma on kannattavaa operaattoreillekin, tuskin ne muuten tarjouksia tekisivät. Lisäksi puheaikojen tarjoaminen on niitä harvoja toimivia keinoja saada kilpailijoilta asiakkaita, koska se alentaa kynnystä vaihtoon. Tarjoukset ovat erittäin tärkeä markkinointikeino myös uudemmille operaattoreille, tuskin dna:lla olisi läheskään yhtä paljon liittymiä ilman kampanjoita.
     
  15. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Näinkin, mutta tämän lisäksi luulen, että puheaikatarjouksia on ylläpidettävä siksi, että muillakin on niitä. Alalle tyypillistä "kiertoa" on asiakaskunnassa jatkuvasti eikä kukaan oikein halua jäädä tuosta oravanpyörästä poiskaan; vaikka sillä pitkällä aikavälillä voisi olla tervehdyttävä vaikutus, voisi lyhyen aikavälin vaikutus ainakin näillä hetkin olla jopa suuresti vahingollinen.
     
  16. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    Olen jo pitkään ihmetellyt, kuinka useat operaattorit tarjoavat useita kymmeniä euroja ilmaista puheaikaa, mutta niissä on aina rajoitteena 10 € per laskutuskausi.

    Milloinkahan joku operaattori tarjoaa X euroa puheaikaa käytettävissä 11 € (tai enemmän) per laskutuskausi?
     
  17. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Nämä rajoituksethan ovat varsin uusia. Aikoinaanhan koko summan pystyi yleensä käyttämään vaikka heti ensimmäisen kuukauden aikana - ja vaikka irtisanomaan sitten koko liittymän.
     
  18. consult

    Liittynyt:
    27/5/03
    Viestit:
    68
    Tykkäykset:
    0
    Telealalla ei toimi vapaa markkinatalous Suomessa eikä missään muussakaan Eurooppalaisessa valtiossa. Suomessa markkinaa säätelee Viestintävirasto, jonka pääasiallisena kohteena ovat huomattavan markkinavoiman (HMV) omaavat verkko-operaattorit. Siitä, että onko tämän regulaattorin (Vivi:n) toiminta aina oikeudenmukaista ja loppuviimeksi järkevää kokonaiskansantalouden kannalta, on varmasti monenlaista näkemystä.

    Suomessa on EU:n halvimmat matkapuheluidenhinnat (Luxenburg on pinta-alaltaan niin pieni valtio, että sen investointien kustannustaso on eriluokkaa, joten sitä on vaikea laskea mukaan), joten kai se osaltaan näyttää, että regulaattori on Suomessa onnistunut tähän mennessä hyvin.

    Se, että kilpailutilanne kiristyy jatkuvasti ja kaikki yrittävät vallata markkinaosuuksia toisiltaan ns. "kyllästyneessä markkinassa" tuo tietysti usein myös epätervettä kilpailua mukanaan, jolloin loppuviimeksi kaikki kärsivät. Kaikkien operattoreiden churn on yli 10% (asiakasvaihtuvuus) vuodesta toiseen eli yli 400 000 tilaajaa vuodessa vaihtaa operaattoria. Se on iso määrä asiakkaita mille tahansa yritykselle, joten ei ihme että niistä kilpaillaan. Sitä en tiedä onko se järkevää kilpailua pitemmän päälle?

    Kokonaiskansantalouden kannalta regulaattorin onnistumista voi peilata vaikka näistä tämän vuotisista irtisamomisista, joita kaikissa operaattoreissa on ollut. Nyt näyttäisi siltä, että kovin paljoa ei enää kilpailuvaraa tunnu olevan, kun henkilökuntaakin aletaan pistää pihalle. Loppuviimeksihän kaikki veronmaksajat kärsivät/maksavat näidenkin työttömien kustannukset, eivät puhelinlaskussa, mutta veroissa kuitenkin.
     
  19. yellow Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    2919
    Tykkäykset:
    0
    10% asiakasvaihtuvuus on matalaa eurooppalaista tasoa. Se on keskimaarin noin 20% tasoa.
     
  20. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Olettaisin suomessa olevan keskimäärin ~13%-~20% riippuen operaattorista, luonnollisesti siitä miten asiakkaita on kalasteltu. "Mielikuvamarkkinoinnilla" hankitut asiakkaat ehkä hieman helpompaa pitää uskollisina ruokkimalla annettua kuvaa, hintakriittisemmät (=mm. puheaikojen perässä saadut, hintapiikkien perässä vaihtaneet) taas ehkä vähemmän riippuvaista porukkaa.

    Olen olettanut että euroopassa asiakasvaihtuvuus olisi jopa ~30% luokkaa.
     

Jaa tämä viestiketju