1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Suomenkieliset valikot

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja peuhka66, 19/6/03.

1. peuhka66

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    0503141592
    Mitä mieltä olette?
    Jos Nokia ja Ericsson ei olisi niin suuriamerkkejä, niin nykyään ei kännyköissä olisi kuin englanti, ranska, saksa ja espanja valikkokielinä.
    Vertaa esimerkiksi digikamerat, monessako malissa on suomenkieli valikoissa?

Muokkaus/ylläpito: Suomenkielisetvalikot -> Suomenkieliset valikot

2. Esa Vuolas

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Re: Suomenkielisetvalikot

Kyllämä ainakin mielummin käytän suomenkielistä puhelinta, kuin jonkun muun. Ei noi ulkolaiset kielet ole ihan hallussa (kuten ei tää suomenkaan kirjottaminen tähän aikaan), mutta kyllähän englanninkielistäkin puhelinta käyttää pystyy.

On mulla ainakin Canonin S40:ssä suomenkieliset valikot.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363

Matkapuhelimia myydään monin verroin enemmän kuin Digikameroita, onhan nykään Videoissa ja Televisioissa Suomi valikot.

4. Nemesis-88 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 1020

Niin pystyy itse käytin 3650 jotain 1,5kk englannin kielisenä ennen kun sain päivitettyä suomeks.

5. Agar Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Ja kännykkään on aika helppoa ja nopeaa kääntää valikot suomeksi tai mille kielelle tahansa (vielä). Vertaa esim. joku Windows-käyttöjärjestelmä, jossa on hieman suurempi työ, kuin pelkän muutaman valikkosanan kääntäminen.

6. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Kyllä sitä englantia pitää sen verran osata, että luuria osaa käyttää englannisksi. Ainut et englanniksi en nyt niin innostunut ole kirjoittamaan viestejä. Eli T9 on mukava, ku on suomeksi. Onhan mulla windows englanniksi, vaikka suomenkielinen olisi laatikossa. Se vain tuntuu jotenkin vastenmieliseltä käyttää suomeksi, kun on tottunut englanninkieliseen.

7. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Englanti sujuu, Suomi sujuu (kai :) ja Ruotsi ei suju. Eli mulle on aivan sama onko suomeksi vai englanniksi, kunhan ei oo ruotsiksi :)

Mutta Windowsin pitää olla englanninkielinen, eihän siitä muuten tuu lasta eikä p*skaa ;)

8. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Jos tarkemmin ajattelee, niin mulla taitaa lähes kaikissa olla suomenkieliset valikot. Jos nyt ei aivan, niin lähes.

Kaikki puhelimen
    Digikamera
    TV
    Stereo
    Video
    DVD
    Tietokone
    Printteri
    Kotipuhelin
    Mikro
    Pesukoneet

Eli... kyllä sitä suomea löytyy ;)

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ja ensisijaisesti sen takia että puhelimien softat on yleensä suunniteltu monikielisiksi. Tosin usein nähty että vaikea on suomentaa jos tilaa on vähän ja parilla sanalla pitää kertoa asia ja helpeissä viidellä.

10. zener Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Galaxy S3
    Sama mulla, Englanti ja Suomi sujuu, mutta ei Ruotsi.
    Windows on ollut iät ja ajat Englannin kielinen, joten en itselle kyllä Suomen kielistä laittaisi.

11. dille Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Joo kuljet samoilla linjoilla. Itse käytän motoani englanninkielisenä eikä ole kun yksi juttu mitä en ole vieläkään tajunnut. VArsinkin kun jotkut asiat on suomentanut "babelfish tyyliin" Esim notes(muistiinpanot) on Nuotit!

Itseäkin englanninkielinen windows himottaa takaisin mutta tulisi niin kova rumba kun on arpavoitto kone. Varsinkin kun on kaikki muut ohjelmat englanniksi..

12. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2643
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Pieni ylimielisyys lienee hyväkin ominaisuus, mutta kannattaisi sen verran tutkailla tämän Suomen kansan kokonaiskielitaitoa ennen kuin lausuu näin varmoja asioita. Ikäluokissa ennen peruskoulun tuloa jokaiseen niemeen, notkoon ja saarelmaan kielitaito ei ollut mikään kovin yleinen ominaisuus, koska oppikoulunkin kävi ainoastaan parisenkymmentä prosenttia väestä. Eli vasta ne, jotka ovat syntyneet 60-luvun puolivälin tietämissä pääsivät aikanaan nauttimaan kaikille kansalaisille suunnatusta englannin kielen opetuksesta, sitä vanhemmissa ikäluokissa se ei ole aina kovinkaan yleistä. Samahan koskee vaikkapa vain Windowsia - jos sen käyttöön vaadittaisiin englannin kielen ymmärtämistä, niin melkoisen suuri osa kansaa jäisi siitä paitsi.

Minulla voisi olla paljonkin sanomista siitä, kuinka hyvin suomalaiset yleensä englantia luulevat osaavansa ja kuinka hyvin he itse asiassa sitä osaavat, mutta se ei tähän keskusteluun kuulu - kyllä peruskoulun antamalla kielitaidolla laiskinkin ja tyhminkin oppilas sen verran on joutunut oppimaan englantia, että kännykän käyttö onnistuu. Käsikirjan lukeminen ja ymmärtäminen voisikin sitten olla ihan toinen juttu.

13. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    enklanttia en osaa puhua enkä kirjoittaa mutta tekstinä sen ymmärrän suht hyvin (siis atk puolella ja kännyis) joten se kyllä menis mutta mukavampi on ku on suomeksi etenki t9 (itap on pyllystä d:eek:).
    mutsille ku ostettiin lahjaksi sampan t100 ja mä kattelin sitä ennen ku se annettiin niin siinä oli asetuskielenä ruotsi...ei tullut yhtään mitään ja kun aivan oudot valikot ku en ollu samppaa ennen käyttäny (ohjekirjaa tosimiehenä tietystikkään käytetty :), mutta kyllä se siitä alko sujumaan ku suomeksi sai.
    ja jos suomea ei ois koskaan tullu winukoihin ja kännyihin niin uskoisin että mulla olis koulussa englanti jollain 7-8:n tasolla ja nyt peruskoulun jäkeen vuos sitten mull oli 5:n :)

14. paaki

Tykkäykset:
    0
    -

15. manni

manni

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 4
    Puhelimissa ollut aina englanniksi menut käytössä, silti onnistuu suomella T9. Monet asiat on vaan paljon ymmärrettävämpiä enkkuvalikoissa. M35i:ssä käännös sisälsi paljon kielioppivirheitä, mikä vähensi vielä kiinnostusta niiden käyttöön.

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    No kieliopppi virheet nyt vielä menee, mutta kun joskus on aivan outoja termejä. Allekirjoittanut käyttää kumpaakin kieltä, Englanti suosiossa ja suomea sen takia että ymmärtää mitä suomennetut termit tarkoittaa.

Alkuperäiseen kysymykseen, ilman Ericsonia ja Nokiaa varmaan sitä suomenkieltä löytyisi NMT aikoijen perintönä. (tosin silloin ei aina ollut kielivaihtoehtoja)

17. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Itse käytän mieluummin englanniksi ja vuosia olen niin tehnyt. Tähän on saattanut vaikuttaa se, että käytän myös tietokoneita mieluummin englanniksi.

18. Sunny boy

Tykkäykset:
    0
    Minä taas käytän kaikkea mahdollista suomenkielisenä esim. TV, Tietokone, DVD, puhelin...

19. dille Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Lisäys: itsellämeni jo 11 vuotiaana Nokia 5110 aivan mainiosti englanniksi(nykyään 10 arvoinen kielitaito), esim. Neuvoin disney landissa 12 vuotiaana japanilaiset nuoret naiset pääportille ja myöhemmin he olivatkin siellä.

20. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    OT: jos mä neuvoisin disney landissa joitain tyyppejä englanniksi niin ne ois kohta warner brossin studioilla :D mutta känny ja pc englannit menee tosta vaan

Jaa tämä viestiketju