1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mobiili.fi Suomalaisen Rawr Messengerin lanseeraus sujui yli odotusten – mukaan suuria kansainvälisiä...

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelinuutiset', aloittaja Uutissyöte, 2/6/16.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. Uutissyöte

    Uutissyöte

    Liittynyt:
    28/6/15
    Viestit:
    559
    Tykkäykset:
    0
    [​IMG]
    Rawrissa keskustelu tapahtuu 3D-hahmojen kanssa.


    Suomalaisten pelialan menestyjien perustaman Futureflyn ensimmäisen tuotteen, 3D-avatareilla varustetun Rawr Messengerin, parin viikon takainen lanseeraus on sujunut ainakin yli tiimin omien odotusten. ”Tosi hyvin on mennyt”, tiivisti Futureflyn toimitusjohtajana toimiva perustajajäsen Pietari Päivänen.

    Rawrin globaali lanseeraus tapahtui toukokuun puolivälin jälkeen aiemman rajoitetumman, muun muassa Suomessa auki olleen, testausvaiheen jälkeen. Rawr onnistui nousemaan TOP10:een hyvin tiukasti kilpaillussa Applen App Storen sosiaalisen median kategoriassa viidessätoista maassa.

    Rawrissa voi keskustella erilaisissa ympäristöissä kavereiden kanssa 3D-hahmoilla, jotka tekevät viesteihin liitettyjen hashtag-tunnisteiden mukaisia asioita. Kaverille voi vaikkapa antaa lahjan, tai lyödä nyrkit yhteen #fistbump-tagilla. Kaikki emojit toteutuvat myös sovelluksessa käytännössä hahmojen välisenä toimintana.

    Kaverien kanssa keskustelun lisäksi Rawrista löytyy Globetrotter-toiminto, jossa voi keskustella jonkun satunnaisen muun Rawr-käyttäjän kanssa. Globetrotter keräsi miljoona käyttökertaa ensimmäisen viikonlopun aikana, kertoivat Futureflyn perustajat Pietari Päivänen ja Oskari Häkkinen Mobiili.fin haastattelussa Arctic15-tapahtumassa.

    Rawrin Globetrotter vertautuu videoperustaisiin satunnaiskeskustelupalveluihin, kuten aikanaan kohua herättäneeseen Chatrouletteen, positiivisesti sillä keskustelu Rawrissa ventovieraan kanssa on turvallista: se tapahtuu 3D-avatarein, keskustelussa ei jaeta käyttäjän tunnistetietoja eikä kuvia voi lähettää lainkaan. Näin mukaan ei päädy myöskään sopimatonta materiaalia.

    [​IMG]
    Futureflyn perustajiin lukeutuvat Pietari Päivänen ja Oskari Häkkinen olivat Arctic15:ssä tapaamassa sijoittajia ja mediaa. Kuvassa he poseeraavat Rawr-hahmojensa selfie-kuvien kanssa.


    Toistaiseksi Rawr on ollut tarjolla vasta Applen iPhonelle, mutta Android-versio sovelluksesta on luvassa muutaman viikon sisällä. Rawrin iPhonelle voi ladata App Storesta.

    Pian tulossa oleva ensimmäinen päivitys Rawriin muuttaa palveluun rekisteröitymistä. Rawrin käyttöä aloitettaessa luodaan oma 3D-avatar-hahmo, jonka ulkonäköä, ihonväriä, hiuksia ja vaatetusta voi muokata monipuolisesti. Jatkossa omaa avatariaan pääsee rakentamaan jo ennen palveluun puhelinnumerolla tapahtuvaa rekisteröitymistä. Näin Rawrin idea aukeaa palvelun perustajien mukaan nopeammin suuremmalle joukolle ihmisiä.

    ”Jo puolessa minuutissa saa muokattua itselleen melko hyvin omaa itseään muistuttavan hahmon”, toteaa Futureflyn perustajiin lukeutuva Oskari Häkkinen. Myöhemminkin voi tietenkin palata muokkaamaan avatariaan, ja monet niin tekevätkin. Omaan avatariin tehdyt muutokset näkyvät heti myös keskustelukumppanin puhelimessa. Omaa vaatekertaansa voikin vaihtaa nopeasti eri tilanteisiin sopivaksi – tai muuten vaan makunsa mukaan.

    Toisena muutoksena ensimmäisessä merkittävämmässä päivityksessä tulossa on hahmojen animoitujen videoiden jakomahdollisuus. Näin tieto Rawrista voi käyttäjien välityksellä levitä muiden some-kanavien kautta eteenpäin.

    Rawrin perusidea on yksinkertaisen kuuloinen – chat keskustelu 3D-avatareilla – mutta tiimi on tehnyt paljon toimintaan tarvittavaa taustatyötä. Tämä näkyy muun muassa sovelluksen sisältämänä kielen tunnistuksena – 3D-hahmot reagoivat lähetettyjen normaalienkin viestien mukaisesti, vaikka niissä ei käyttäisikään erillistä, tiettyä toimintaa tarkoittavaa hashtagia.

    Lisäksi Rawriin voidaan nopeasti lisätä uusia hahmoille keskusteluissa tarjolla olevia liikkeitä ja toimintoja. Tiimin yllätti #dab-hashtagin suosio, ja tämän huomattuaan se nopeasti lisäsi kyseisen tanssiliikkeen sovelluksen hahmojen osaamaan liikerepertuaariin.

    Rawr-nimi tulee leijonan roar-karjunnasta johdettuna. Tiimi pohti monia eri nimivaihtoehtoja, joissa jollain tavalla tulisi esiin sovelluksen keskustelujen toiminnallinen aspekti. Monet muut vaihtoehdot, kuten punch tai kick, shout tai scream, tuntuivat liian aggressiivisilta. Lopulta nimeksi löytyi Rawr. Nimen haluttiin myös olevan selvästi omanlaisensa ja muista erottuva, ei jotakin kilpailevaa palvelua kopioiva.

    [​IMG]
    Rawrin kaupassa Makia-osastossa. Omaa hahmoaan voi muokata hankkimalla Rawr-kolikoilla uutta päällepantavaa.


    Suurin haaste Rawrille on kuitenkin nyt käyttäjämäärän kasvattaminen muiden viestisovellusten rinnalla. Keskustelupalvelu ei elä pitkään, jos sitä eivät myös kaverit käytä. Suuremman kaverijoukon pitäisi kerralla innostua palvelusta. Ne, jotka Rawrin ovat jo löytäneet, ovat siihen uppoutuneet: yhden käyttökerran aikana Rawrissa kuluu keskimäärin 212 sekuntia, kun sen perustajien mukaan keskimäärin muissa viestisovelluksissa tämä aika on 70 sekunnin paikkeilla.

    Kiinassa ja valituissa muissa Aasian maissa keskustelujen sisälle ovat siirtyneet jo kaikki palvelut, mistä on syntynyt siellä suosituille sovelluksille, kuten WeChatille, jo suurta liiketoimintaa. Samaan aikaan täällä päin ja yleisemmin länsimaissa suositut viestipalvelut, etunenässä Facebookin Messenger sekä WhatsApp, etsivät vielä omaa bisnesmalliaan, millä miljarditason käyttäjäkunta kääntyisi myös liiketoiminnaksi.

    Rawrissa bisnesmahdollisuus on läsnä jo aivan alusta alkaen. Oman hahmonsa vaatetusta ja asusteita voi käydä poimimassa myös sovelluksen sisältämästä kaupasta, jossa mukana on tai tulossa brändejä, kuten Red Bull, Chelsean jalkapallojoukkue sekä suomalainen Makia. Käyttäjä voi hankkia kaupasta 3D-hahmolleen uutta päällepantavaa sovelluksen käytössä kertyvillä kolikoilla, joita voi ostaa myös oikealla rahalla.

    Brändeille yhteistyö onnistuu kevyesti, sillä Rawr-tiimi tuottaa vaadittavan sisällön. Yhteistyö on myös brändeille ilmaista – sen sijaan ne saavat tuloja, osan käyttäjien maksujen Rawrille tuomasta liikevaihdosta. ”Tärkeää on myös, että käyttäjälle on mahdollista tienata riittävästi kolikoita sovellusta käyttämällä. Jos tulee takaisin joka päivä, kutsuu kavereita tai pelaa ja voittaa, saa riittävästi kolikoita muokatakseen hahmoaan myös ilman oikeaa rahaa”, kommentoi Häkkinen kaupan käytön mahdollisuutta aktiivisemmille osallistujille.

    Rawr Messenger -sovellus on toistaiseksi Futureflyn ensimmäinen ja ainoa tuote. Futurefly kertoi kuitenkin perustamisensa jälkeen työskentelevänsä peleistä tuttujen elementtien tuomiseksi jokapäiväisiin sovelluksiin. Tiimi on pieni, vasta 13 henkeä, ja Rawrin on nähty lähteneen liikkeelle lupaavasti, joten toistaiseksi keskitytään vain siihen. Laajentumista uusiin tuotteisiin ei kuitenkaan täysin suljettu myöskään pois.

    Taustavoimat Rawrilla ovat kunnossa. Se on nostanut miljoonarahoituksen nimekkäiltä sijoittajilta. Mukana rahoittamassa ovat muun muassa maineikas newyorkilainen Betaworks, Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin sisko Arielle Zuckerberg sekä Suomesta F-Securen perustaja ja Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa.

    Jatka lukemista...
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju