1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Suljettu kytkypuhelin?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja halepete, 5/2/07.

1. halepete

Tykkäykset:
    0
    Onko kenelläkään suljettu kytky puhelinta jos edellinen omistaja ei ole maksanut laskujaan?

Minulle ensin sanoivat Elisan aspassa että eivät sulje puhelimia vaan liittymän, asiakaspalvelija otti välipuhelun (ilmeisesti esimiehelleen) ja sen jälkeen vastaus oli eri: meillä on mahdollisuus sulkea myös puhelin. Sanoivat myös että Sim-lukituksen voi avata vain "liittymän alkuperäinen omistaja". Sanoivat vielä että kytky puhelimen myynti olisi sopimus aikana kielletty.

En omista kytky puhelinta /liittymää. Asia on muuten vain kiinnostava, kuvitelkaa tilanne että operaattorit alkaisivat sulkea "myytyjä" kytkypuhelimia ja "viattomat" joutuisivat kärsimään.

2. Mokamies

Tykkäykset:
    0
    Heh eipä tuossa voi syyttää kuin ostajaa itseään. :)

3. halepete

Tykkäykset:
    0
    Sulle on siis käynyt noin ? Harmittaako paljon?

Kysymys yksinkertaisemmin uudestaan kun kaikki ei näköjään tajuu.

Onko kenelläkään ikinä operaattori laittanut kytky konetta lukkoon?

4. Mokamies

Tykkäykset:
    0
    Juu ei ole käynyt, koska en kytkyliittymää omista saatika että ostaisin käytettynä keneltäkään kytkylaitetta, jossa on vielä sopimuskin kesken.

Soneran osalta osaan ainakin sanoa sen, että en ole tapauksista kuullut. Tosin kytkyliittymän ehdoissa on viittaus operaattorin oikeuteen laitteen sulkemiseen.

Elisa kieltää ehdoissaan muun kuin kyseisen liittymän sim-kortin käyttämisen laitteessa, mutta laitteen sulkemisesta en tiedä.

5. kimmo Vieras

Jokaisen operaattorin sopimusehdot saat heidän sivuiltaan. Itse niitä olen jonkun verta lueskellut ja jokaisen ehdoissa(muistaakseni) viitataan mahdollisuuteen sulkea kytkyluuri verkosta, jos maksuja siitä ei suoriteta.
    Tämän mahdollisuuden oikeuskelpoisuutta ei ole (ainakaan omien tietojeni mukaan) kukaan vielä kokeillut. Useat henkilöt ovat kuitenkin sitä mieltä, että operaattorilla ei olisi tuollaista mahdollisuutta, vaikka sopimuksessa niin sanottaisiinkin.
    Itse olen oppinut melko varovaiseksi tämän asian suhteen, enkä ole kytkyluuria keneltäkään ostanut. Eipähän tarvitse miettiä mitä seuraa, jos myyjä ei suoritakaan maksuja luurista operaattorille.
    Myöskin lukituksen avaamisesta on eri käsitys, riippuen keneltä kysyy. Toiset sitä mieltä että kuka hyvänsä voi pyytää avauskoodia kytkyn loputtua, toiset sitä mieltä että avauskoodin pyytämiseen tarvitaan henkilö joka kytkyn on alunperin ottanutkin. Tämä asia selvinnee viimeistään reilun vuoden päästä, kun ensimmäiset kytkyt alkavat tulla sopimuskautensa päähän.
    Oma neuvoni, jota itse käytän. Älä osta kytkyä täysin tuntemattomalta, äläkä maksa siitä liikaa.

6. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4726
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kyllä ihan mutulla operaattorilla on oikeus estää puhelimen toimivuus mikäli sitä ei ole maksettu ja näin pitäisikin olla. On tietenkin väärin puhelimen ostajaa kohtaan jos juuri ostettu luuri lukitaan operaattorin puolesta mutta ainahan näihin kytkypuhelimiin liittyy niitä lakipykäliä. Itse en ostaisi kytkyluuria jollei olisi takeita siitä että kytky on jo purettu.

7. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    En menisi vannomaan mitään operaattorin oikeudesta ennen kuin sitä on oikeudessa testattu, mitenkään itsestäänselvää se ei ole että operaattori voisi tuohon pykälään vedoten sulkea puhelimen, varsinkin jos se on myyty vilpottömän mielen omaavalle ostajalle.

Erityisen huvittava on tuo kielto käyttää toista SIM-korttia puhelimessa, kun samaan aikaan mainostetaan, että Elisan puhelimessa toimivat Saunalahden ja Kolumbuksenkin liittymät.
    En usko että operaattorit edes jaksavat lähteä oikeuteen tätä oikeuttaan testamaan, se että ehdoissa on tälläinen pykälä riittää jo karkoittamaan tarpeeksi ison osan kytkyn "väärinkäyttäjistä".

8. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Outoa on Elisan touhu, kun kuitenkin mainostavat samalla (ainakin joskus syksyllä) että toimii Elisa , kolumbus ja Saunalahden SIM korteilla ja nyt muka ei saisi muuta käyttää kuin ko. kytkyliittymää?

Jaa tämä viestiketju