1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Stockmann Dial-liittymän markkinointi lainvastaista

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Jussi, 25/6/03.

  1. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Hyvä että kuluttaja-asiamies valvoo näitä tavallisen tallaajan kannalta tärkeitä asioita. Keskittyisi mielummin selvittämään vaikka tv-lupamaksun kustannusvastaavuutta. ;)
     
  2. peemvee

    peemvee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    573
    Tykkäykset:
    77
    Puhelinmalli:
    640DS
    No, johan on. Ei kai nyt luoton vuoksi Stockmann dialia avata :). En ainakaan itse huomannut jättäväni helposti puhelinlaskuani luotoksi vaan maksoin sen ensi tilassa pois.

    OT: Toinen kysymys kuitenkin ko. liittymätyypin tarpeellisuus. Itse en käyttänyt kertaakaan tekstiviestitse haettavia etuja. Toisaalta operaattori sai tuossa lisänmarkkinakanavan ja lanseerauksen muokattaville sim-korttipalveluille (dial-valikko). Sama muokattavuus lienee nykyään kaikilla uuden sydämen simmeillä. Oma RL:n varmenne simmi ei onneksi sisällä tuota valikkoa, koska M35:ni pakotti ko. valikon vasempaan pehmonäppäimeen.
     
  3. thehulk

    thehulk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/6/03
    Viestit:
    1965
    Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Samsung Area 52 Radio edition
    Niinpä
     
  4. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Todellakin mainnonnasta sai sellaisen kuvan että tavallista paperilaskua ei saa ja ainoa vaihtoehto on hankkia luottotili. Näin ainakin ymmärsin, kun sain suoramainontaa. Kuitenkin tarkemmin tutkien sai sellaisen käsityksen että normaali laskun saisi sieltä, mutta pitin hampain. Tämähän olisi ei toivottava muoto. Pettymystä liittymään lisäsi tuo ihmeen SMS-toolkit kortti. Dj Eskon aikana mitään muuta hyötyä en löytänyt kuin helpon numerotieustelun. Tässä uudessa kortissa muokkaaminen maksaa jotain hurjat 1,70/kerta. Vielä kun sekaan heitetään se että liittymää, siis luottotiliä, avattessa sai option lahjakortteihin, niin hyvää päivää ja näkemiin.

    Hyvä että Wilskan konttori ärähtää välillä aiheestakin.
     
  5. Hogan76

    Liittynyt:
    21/6/03
    Viestit:
    229
    Tykkäykset:
    0
    No eipä ole ensimmäinen kerta, kun RL on pulassa väärän/vilpillisen markkinointinsa ansiosta...Eikö RL jo opi aikaisemmin tekemistään virheistä markkinoinnissa?
     
  6. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Kyllä muutkin on saaneet huomautettavaa. Kannattaa katsoa vaikka kirjaa Alkuräjähdys. Sonera tai silloinen Tele sai aikanaan paljon huomautettavaa NMT:n ja GSM:n kytkemisestä eri tavoin. Kovassa kilpailussa tapahtuu väistämättä ylilyöntejä. DNA sai moitteita väkivallan käytöstä markkinoinnissa.

    Tossa ei kyse sinänsä ole kuluttajan huijaamisesta, vaan ei toivotusta markkinointitavasta. Sinänsä toivoisi, että kuluttajaviranomaiset puuttuisivat enemmän suoraan huijaamiseen. Voisivat katsoa vaikka TV-shoppia.
     
  7. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Näin juuri. Sinänsä erikoista, että matkapuhelinlaskuaan ei kai edes halutessaan saa luottokorttilaskulle? Luulisi kuluttajaviranomaisen olevan hyvillään "enemmistä vaihtoehdoista".
     
  8. lassej

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    174
    Tykkäykset:
    0
    IMHO tuo on kyllä juurikin niitä asioita, joita kuluttaja-asiamiehen tulee valvoa :) Itse olin viime jouluna avaamassa tuota liittymää, mutta käännähdin kannoillani takaisin, kun hoksasin, että tuohon täytyisi avata myös tämä mainittu stokkan luotto.

    Ei tuo yksittäiselle asiakkaalle normaalia liittymää kummallisempi ole. RL:lle tosin kyseessä on pyrkimys päästä käsiksi Stockmannin valmiiseen asiakaskantaan.
     
  9. Pakana

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    551
    Tykkäykset:
    0
    Eikös tässä ollut huomautusta tullut Stocmannille eikä RL:lle?
     
  10. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Radiolinja taitaa olla ainoa operaattori, jolla tämä on mahdollista.. Jo parin vuoden ajan asiakkaalla on ollut mahdollisuus saada Radiolinjan liittymänsä maksut Visa-kortin laskulle, jolloin ne näkyvät Luottokunnalta tulevalla Visa-laskulla omana rivinään ja maksetaan siis Visa-kortin muiden maksujen kanssa.
     
  11. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Jaa, tätä en tiennytkään aikaisemmin.
     
  12. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Onko tuossa palvelussa mitään järkeä? Eikös Visa-lasku makseta kerralla pois, niin kuin puhelinlaskukin?
     
  13. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Kyllä Visallekin saa luotto-ominaisuuden, jolloin ei tarvitse maksaa koko summaa kerrallaan. Ja jos maksaakin kerralla, onpahan ainakin yksi lasku vähemmän maksettavana..
     
  14. ebo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    1500
    Tykkäykset:
    0
    Kuluttajavirasto taitaa rakastaa kännykkälittymiä, kun seuraavat näitä erityisen tarkasti. Vastaavia luottotilin avauskytkentöjä on ollut kodinkoneliikkeillä jo pitkään esmes siten, että avaamalla pulaakin luottotilin saa jatketun takuun vaikka pesukoneelle.

    Sinänsä ymmärrän, että luotto-ominaisuuksien kanssa ollaan tarkkana, onhan kuluttajalansäädäntö niiden kannalta erityisen tarkka, mutta näiden kylkiäisten paniikkia en sinänsä ymmärrä.

    Tuntuu kuin Kuluttajavirastossa pidettäisiin kuluttajia täysidiootteina ja haluttaisiin suojella heitä itseltään. En minä ostaisi liittymää jonkun (oletettavasti heikkolaatuisen) repun perässä, muttei niiden markkinointi sinänsä hämääkään.

    Jotain täytyy asialle tehdä... ikään kuin kyseessä olisi kuluttajien suuri kusetuskampanja.

    t. tero
     
  15. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Heh, aivan kuin kylkiäisten saaminen olisi huono asia.
     
  16. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Tässä on vain se ongelma että päätuote hankitaankin kylkiäisen tai kylkiäisten takia. On osa ihmisistä niin hulluja että näin käy ja siksi tuo ärähdys. Liian suuressa mainonnassa päätuote saattaa hämärtyä kylkiästen takia.
    Toinen hyvä esimerkki on täällä puheajan perässä juoksevat, joista vielä osa kirnuu siitäki kaiken hyödyn hehkuttaen uutta reppua tai takkiaan ja kikkojaan.
     
  17. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Aivan, mutta luulisin että jokaisella on sen verran järkeä (jos kerran kylkiäisten päälle ymmärtää), että osaa kuitenkin käyttää jonkinlaista harkintakykyä liittymän valinnassa. Toisekseen, suomessa eri liittymät ovat hinnoittelultaan yleisesti ottaen melko likellä toisiaan, joten en aivan ymmärrä tätä holhoamista.

    Kuluttajansuojan virhe- ja riitatapauksissa ymmärrän ihan hyvin, kuten myös virheellisessä mainonnassa, mutta kylkiäisten kyttääminen on hieman erikoista. Ei kukaan ratkaise esim. autokauppoja kylkiäisiksi saatavan kinkun perusteella? Se on lisäarvoa kaupoille ja voi houkutella asiakkaan hankkimaan vaikkapa saman tuotteen juuri tältä myyjältä. Jos ajatellaan matkapuhelinmaailmaa, niin esim. soneran liittymät ovat tismalleen samanlaisia hankitpa ne mistä tahansa - vain kylkiäisillä liike voi erottua liittymäkaupassa.
     
  18. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Eikös tuo kuluttajahätävarjeluvirkamiehen huoli kohdistunut siihen ettei ko liittymässä ollut muutakuin luotollinen tili maksutapana. Prepaid liittymiä lukuunottamatta kyllä kaikki liittymät on luottokauppaa. Ensin puhutaan ja maksetaan jälkikäteen.
    Tässä tapauksessa lisätään vain maksuaikaa asiakkaalle ja ilmeisesti nyt ollaan vain huolissaan siitä että ihmiset velkaantuvat mahdollisesti lisää.
     

Jaa tämä viestiketju