1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sopiva maali kännykänkuoriin?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja pahkis, 6/12/04.

1. pahkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    Mitä maalia/maaleja olette käyttäneet onnistuineissa kuorimaalauksissanne? Eli, minkätyyppinen maali tuohon tarkoitukseen soveltuu; voiko esim. normaaleja pienoismallimaaleja käyttää, vai pitääkö ostaa jotakin erikoismaalia/pohjustetta maalin pysyvyyden varmistamiseksi? Kaiki käytännön vinkit ovat tervetulleita.

2. -AHVEN- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse maalasin aikanaan 3210:n kuoret puskurispraylla, pintaa olin ensin karhentanut hieman hiekkapaperilla. Ainoa huono puoli tuossa on että puskurisprayta ei taida kauhean laajassa väriskaalassa saada...

3. nossi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Yks hyvä keino on että maala kuoret semmoisella pienois lennokkien ruiskulla.

4. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Akryyli automaali, löytyy ainakin autotarvikeliikkeistä muutama sata eri sävyä suihkepullossa.

Jos eksyt johonkin halpiskauppaan niin muista että halpa alkydimaali ei käy.

5. Hapa

Tykkäykset:
    0
    Pienoismallimaali on ihan hyvää, mutta ei kestä kulutusta, joten vaatii lakan pintaan parantamaan kulutuskestävyyttä.

6. loirottaja

Tykkäykset:
    0
    Temperasta Createx tai vastaavaa setti vesiliukoista maalia, pohjamaali/väri.
    Lakka kannattaa hommata sit automaalaamosta ohenne/kovete/lakka.

kynäruiskulla tämä kaikki!

7. 2kind

Tykkäykset:
    0
    VAROITUS: VIESTI SISÄLTÄÄ FIILISPOHJAISTA TIETOA JA ARVAILUJA

Koska kännykän kuoret ovat muovia ja muovit ovat periaattessa valmistettu öljystä (joku kemisti voinee ystävällisesti tarkentaa), tavallisimmat vesiliukoiset maalit turkin toimivat. Päällemaalattavan kerroksen on aina oltava rasvaisempi kuin pohjan, jolle se sivellään. Alkydi ei välttämättä ole huono vaihtoehto ollenkaan, jopa joku Miranol voisi tulla kyseeseen, mutta maalikerroksen pitää olla todella ohut (=käytännössä ruiskutettu), sillä muuten se kuivuu TO-DEL-LA hitaasti ja puhelin on tahmea vielä viikkojen päästä.

Kunnollinen karhentaminen ja rasvanpoisto ennen maalaamista on edellytys maalin tarttumiselle.

8. vtormane

Tykkäykset:
    0
    No tuota alkydipohjaista maalia on tullut kokeiltua joskus nuoruudessa huonoin tuloksin, ts. maali ei tunnu kuivuvan kovaksi edes viikkojen, kuukausien päästä. En suosittele ainakaan käyttöpuhelimen maalaamista.

AKRYYLIpohjainen maali on hyvä tähän tarkoitukseen, kuten aiemminkin jo mainitsin. Minulla on useita kuoria vieläkin jotka on maalattu laadukkailla automaaleilla useita vuosia sitten. Maali on pysynyt hyvin ja pinta muutenkin kestävä. Toki pohjatöiden merkitystä ei sovi aliarvioida.

9. 2kind

Tykkäykset:
    0
    Herr Doktor vtormane lienee aivan oikeassa, kannattaa vain huomioda, että aika monet akryylimaalit ovat just noita vesiliukoisia, jolloin huonoimmillaan maalipinta ei kestä edes kynnellä raaputtamista. Mutta jäädään odottelemaan lisää käytännön kokemuksia.

EDIT: Akryyli taitaa olla oikeastaan vaan yleisnimi sille tietylle muovityypille jollaiseksi maalin sideaine kuivuttuaan polymeroituu ...tai jotain. Eli se, onko jokin tietty maali vesiohenteinen vai ei, tuskin riippuu suoraan siitä onko maali akryylia vai ei.

10. vtormane

Tykkäykset:
    0
    Automaalit ovat järjestään akryylimaaleja. Olen muutama 100 kappaletta kuoria maalaillut noilla automaaleilla eikä vielä mistään ole maalit pois lähteneet.
    Tohtori-lisänimen antamiseen tosin vaadittaneen vielä jotain muita ansioita :)

edit. halpahallien dödöt joissa ei lue onko alkydi- vai akryylipohjaisia ovat yleensä alkydipohjaisia eli eivät käy. Esimerkkeinä voidaan sanoa vannehopeat-kullat...

11. 2kind

Tykkäykset:
    0
    Kiinnostavaa... lakkabensiiniin/mineraalitärpättiinkö tuo tökötti ohenee, vai... ?

12. vtormane

Tykkäykset:
    0
    Voi ostaa suoraan ponnepullossa jolloin ei luonnollisesti ohennetta tarvitse.
    Tai sitten jos ostaa litkut purkeissa niin normaalit ohenteet ottaa mukaan mitä (auto)maalausliikkeistä saa.
    Minä olen maalaillut vain noilla suihkepulloilla. Tosin kerran kun suihkuttelin vanhaan tanikkaan uutta maalia autotallissa niin tuli muutama kännykuorikin maalattua samalla :)

13. vtormane

Tykkäykset:
    0
    En nyt muista tarkalleen mitä ohennetta antoivat automaalien mukana. Muistaakseni maali ei ohentunut tärpättiin. Olen maalannut itse 2 autoa muutama vuosi sitten.
    Ei ne maalit ainakaan vesiohenteisia olleet millä maalasin.

Tosin nykyautoissa käsittääkseni on alettu käyttämään vesiohenteisia maaleja.

14. loirottaja

Tykkäykset:
    0
    Elikkäs.. Vesiliukoinenmaali ei tosiaan kestä kulutusta, mutta on tasan parasta kännykänkuorille ja helpointa käyttää. Värin ei tarvitsekkaan kestää kulutusta, koska valmiin kuoren pintaan laitetaan n.4 kerrosta lakkaa, jonka alla maali varmasti pysyy vuosia. edellyttäen että lakka on hyvää ---> Lakkaa ei kannata ostaa missään ponne/spräy pullossa ellei sitä ole tarkoitettu käytettäväksi n.24h aikana pullotuksesta tms.

Eli lakka pitää hakea esim. automaalaamosta. itse sain kokeilua varten ensimmäisen satsin ilmaiseksi. (0,5dl lakkaa 1dl ohennetta, 0,5dl kovetetta) samalla saat toisiinsa käypäset aineet!

p.s. toki muillakin maaleilla on hyvä tehdä kuoria, mutta ite en tykännyt

15. vtormane

Tykkäykset:
    0
    Minä maalaan mieluiten noilla automaaleilla suoraan ponnepullosta. Ei tarvitse käyttää välttämättä lakkaa ollenkaan tai sitten vain 1-2 ohutta kerrosta. Sopii näppiskin sitten vielä paikoilleen.
    Minä olen käyttänyt valmiiksi pullotettua lakkaa joka on ollut jopa useita vuosia varastossa. Hyvin pelaa homma vieläkin. Paljon on tullut maalattua vuosien varrella.
    Jokainen tekee miten parhaaksi näkee, useimmiten parhaan tuloksen saa yrityksen ja erehdyksen kautta.
    Tämä tästä...

16. nossi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    En kehtaa tehdä uutta topiccia tätä varten. onko olemassa jotain vahaa millä saa kännykän kuorista pienet naarmut pois. Vähä saman tapaista kuten se millä saa naarmut pois näytön lasista.

17. N.F.E.

Tykkäykset:
    0
  18. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Maalin ei varmaankaan oisi hyvä sisältää metalleja, mikäli ei halua tinkiä kuuluvuudesta.

19. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Itse modasin kuoret pianoismallimassalla ja maalasin pienoismallimaalilla ja ihan siveltimellä. Jälki nyt on mitä on, mutta tulipa askarreltua.

http://www.poeka.1g.fi/p5110.JPG

Jaa tämä viestiketju