1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sopimusehdot & muutokset

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja SYS 49152, 11/12/03.

  1. SYS 49152 Vieras

    Kysymys lyhyesti: miten pitkällä/lyhyellä varoitusajalla operaattori saa tehdä muutoksia jotka olennaisesti vaikuttaa liittymän käyttöön? Esimerkiksi vaikkapa suuntanumeron muutos, itse puhelinnumero-osan muutos, liittymätyypin tai palvelun lakkauttaminen ym. vastaavat muutokset. Onko missään säädelty mitään aikarajaa jotta asiakas ehtii saada tiedon ja varautua tuleviin muutoksiin? En tällä nyt mitään erityistä hae takaa mutta erään operaattorin viimeaikaiset tempaukset kyllä pistävät miettimään....
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En muista mutta hinta muutokset voi tuoda suht nopeasti, mutta numero muutoksiin ja muihin kovasti vaikuttaviin pitää varautua hyvissä aijoin, ficoransivuilta voi haeskella tarkempia aikoja, en niitä nyt uskalla ihan mutuna pistää.
    Ei nyt tule ketään mieleen joka olisi viimeaikoina tälläistä uhkakuvaa aiheuttanut.
     
  3. Jussi2000

    Jussi2000 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    6950
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Kuluttajallahan on aina mahdollista irtisanoa palvelusopimus mikäli ehtoja muutetaan.
     
  4. Tanjuzka

    Tanjuzka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/7/02
    Viestit:
    3324
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Ei nyt tule ketään mieleen joka olisi viimeaikoina tälläistä uhkakuvaa aiheuttanut.[/quote]

    Luulen että tässä on nyt kyse dna:sta, joka poisti esim. maraton palvelun valikoimastaan...
     
  5. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Hieman huono vertaus. Maratoni poistettiin kyllä valikoimasta, mutta kellä se on niin ei sitä poisteta asiakkaalta ellei hän sitä itse pyydä.
     
  6. Tanjuzka

    Tanjuzka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/7/02
    Viestit:
    3324
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Ei huono jos hänellä vaikkapa ei sitä ollut ja olisi halunnut, tjs.

    Mutta kyllä nuo operaattorit saa tehdä aika vapaasti noita muutoksiaan ilman että niistä asiakasta infotaan etukäteen, eniten muistuu mieleen dna:n tapauksia, kuten gprs:n muutos, sitten nämä viimeset, maraton, uudet liittymätyypit (vanhat samalla pois) yms
     
  7. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Kuluttajien kanssa tehtävistä sopimuksista ja niihin tehtävistä muutoksista on määrätty mm. kuluttajasuojalaissa. Asiasta löytyy myöskin muutamia ennakkopäätöksiä eli käytäntö on varsin vakiintunut.

    Mikäli kyseessä on niin kutsuttu standardisopimus, jonka sisältöön kuluttajalla ei välttämättä ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa, ei toisella osapuolella ole oikeutta tehdä sopimukseen olennaisia muutoksia yksipuolisella ilmoituksella. Vastuuntuntoiset toimijat käyvät sopimusehtojen muutoksista etukäteen keskustelua mm. kuluttajaviranomaisten kanssa.

    T: Panu.
     
  8. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Onhan näitä lakkautettuja palveluja kaikilla vähänkin pitempään mukana olleilla operaattoreilla.
    Se kuka on ottanut palvelun silloinkun se on ollut myynnissä saa pitää sen niinkauan kuin verkko on pystyssä (esin NMT)
     
  9. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Muistelisin vähiintään 6 kuukautta ennen operaattorin toimesta tai tarvittavasta säädöksestä. Joissakin viranomaispäätöksissä voi aika olla lyhkäsempikin. Taannoisessa suuressa numerouudistuksessa uudesta numerosta taidettiin tiedottaa peräri 20 kuukautta etukäteen.

    Mikäli palvelun uusmyynti lopetetaan ei se tarkoita nykyisten palveluiden lopettamista. Kuitenkin mikäli palvelu lopetetaan voitanee tuota 6 kk aikaa pitää miniminä.

    Sopimusehtojen kohdalla aikaraja taitaa olaa 2 viikon ja 2 kuukauden välillä. Kuitenkin tällöin asiakas voi irtisanoa sopimuiksen irtisanomisaikaa lyhkäsemmässä ajassa mikäli uusi sopimus astuu ennemmin voimaan kuin normaalisti irtisanottavan sopimuksen irtisanomisaika päättyy.
     

Jaa tämä viestiketju