1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sony Xperia go käyttökokemukset

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja thraldon, 16/7/12.

1. thraldon

Tykkäykset:
    11
    Puhelinmalli:
    S5
    Näin parin tunnin omistamisen jälkeen ihan positiiviselta vaikuttaa. Koko on aikalailla sopiva omaan (pienemmän puoleiseen) käteen. "Huono" resoluutio ei ole ainakaan toistaiseksi häirinnyt koska itse näyttökin on suhteellisen pieni. Ehkä se koko hieman netissä pyörimistä hankaloittaa mutta harvin olen sitä harrastanut luurilla muutenkaan. Kuvanlaatu ja värit näyttää ainakin omaan silmään hyviltä.

Sonyn oma käyttöliittymähärpäke on ihan siedettävä kun siinä kaikenlainen karkkigrafiikka ja ylimääräset animaatiot on aikalailla minimissä. Ohjelmat on sitä perus-Androidia tosin jotain urheiluun(?) liittyviä kilkkeitä oli valmiiksi asennettu. UI sinänsä pyörii ihan hyvin mutta Androidin nyt saa välillä nykäisemään vaikka se pyörisi 78ghz prossulla. Akusta on paha sanoa vielä mitään enkä ole itse testannut vedenpitävyyttä vaikka luontoäiti yrittää kovasti asentaa uima-allasta pihalle.

Joku kyseli kuulokeäänestä aikaisemmin: ihan hyvin kuului pari puhelua mitä tuossa soitin. Ja en osaa verrata näihin muihin "kestävämpiin" luureihin (Defy/Xcover) kun en ole niitä koskaan käyttänyt.

Ihan mukavan oloinen perusluuri ja jos se kestää niinkun mainokset lupaa niin ei ainakaan minulla ole valittamista.

1 henkilö tykkää tästä
  2. Juice93

Tykkäykset:
    2
    Miltä puhelin tuntuu kädessä? Kuvien perusteella pinta näyttää hieman karkealta, joten niiden perusteella se pysyy lapasessa ihan hyvin, mutta miten on käytännössä?

Entä sujuuko päivä ilman latailuja?

3. thraldon

Tykkäykset:
    11
    Puhelinmalli:
    S5
    Pinta on karkea mutta ei samalla tavalla kumimainen kun jossain puhelimissa. Lähinnä se tuntuu joltain "kankaalta" enemmän kuin kumilta. Eikä ole vielä lähtenyt lapasesta. Muuten puhelin on kädessä kevyt mutta jämäkkä. Natisemaan en sitä ole saanut. "Takakansi" oli varsin mielenkiintoisesti kiinni ollakseen vedenpitävä kun se vaan väännetään irti.

Eiköhän se päivä mene latauksella kun minun kevyellä käytöllä on puolitoista vuorokautta menty ilman piuhaa ja vajaa puolet vielä mukamas jäljellä. Senverran uusi laite että pari latausta lisää saattaa vielä auttaa asiaa.

4. MMM

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Nokia
    Muutaman päivän kokemuksella Xperia Go vaikuttaa hyvältä ostokselta.
    Nopeus yllätti positiivisesti, ei tarvi ainakaan peruskäytössä odotella. Näyttö on laadultaan ihan ok, odotin resoluution perusteella huononpaa kuvaa.
    Akku ei kestoltaan ole mikään ihmeellinen. Joka yö siis pitää ladata, mutta se ei ollut yllätys.
    Paketissa oli suojakalvo ja microsim-adapteri mukana, ne yllättivät positiivisesti.

5. Juice93

Tykkäykset:
    2
    Nyt olen puolitoista päivää ollut tyytyväinen go:n omistaja. Vaihto kapulapuhelimesta oli yllättävän helppo, kirjoittamisenkin oppi todella nopeasti, varsinkin automaattisen sanaehdotuksen kanssa. Pelkäsin heikkoa akkua mutta kyllä tällä päivä menee heittämällä, omalla käytöllä varmaan kaksikin ilman kummempia pihistelyjä.

Verrattuna Galaxy Xcoveriin go on todella paljon parempi. Nopeus on ihan toista maata, samoin kosketusnäytön tuntuma. Lisäksi tämä sopii omaan käteen paremmin, vaikkei ulkomitoiltaan erityisemmin eroakaan. Ja pinta on todella kuin kangasta, joten puhelin pysyy paremmin näpeissä kuin Galaxy. Androidin lisäkikkareet ovat makuasioita, mutta itse pidän Sonyn toteutuksesta enemmän kuin Samsungin. (Joskaan kokemukset Samsungista tai ylipäätäänkään älypuhelimista rajoittuu päivän testailuun...)

Iloisen yllätyksen toi myös esiasennettu navigaatio-ohjelma Wisepilot, joka vaikuttaa pätevältä, vaikka muutamia hölmöyksiä käyttöliittymässä onkin.

Ongelmia ei tosiaan vielä ole tullut vastaan, mutta eiköhän niitäkin ilmene kuhan ensihuuma menee ohi :-D

6. 17543

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Xperia Go
    ÄRSYTTÄÄ!!!! Ostin mustan Xperia go:n ja sen takakansi natisee enemmän kuin naapurin heteka! Muuten go on ollut varsin hyvä käytössä.

7. Tiskiharja

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Xperia Go
    Ollut nyt päivää vajaan kuukauden minulla tuo Xperia Go käytössä. Kuvittelin puhelimen olevan kestävä, muta ilmeisesti aika turha luulo. Tänään aamulla ilmestyi näytön yläpuolisko täyteen punertavia viivoja, eli näyttö vaikuttaisi olevan hajalla. Näytön kosketusominaisuuksissa ei näytä olevan mitään vikaa.

Luurin olen ostanut cyberphoto.fi:stä ja sainkin heiltä nopeasti ohjeet takuuhuoltoon SCF:lle toimittamista varten. Toivottavasti sieltä ei nyt vaan tule mitään "näyttöviat ei mene takuuseen"/"ulkoinen rasitus - ei takuuseen. maksa 50e tarkastusmaksuja" tyylistä vastausta.

Puhelin ei tosiaan ole pudonnut kertaakaan tai muutenkaan rääkätty kuukauden käytön aikana eikä siinä ulkoisesti ole edes käytön jälkiä.

Lisätään nyt vielä, että muuten olen ollut ihan tyytyväinen Xperia Go:hun. Näytön hajoaminen ottaa vaan aika paljon päähän, koska kuvittelin puhelimen olevan oikeasti hieman kestävämpi kuin vanha Huaweini.

Tässä suuntaa antava kuva tuosta näyttöviasta:

http://i.imgur.com/UlhUE.jpg

8. huuhaa

huuhaa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    28
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Onkos kenelläkään muulla ollut natiseva takakansi Go:ssa? Entä kiinnittääkö näytön resoluutioon juurikaan huomiota käytännössä, rajoittaako sovelluspuolella mitenkään jne. (itsellä olisi mahdollisesti vaihto N8:sta edessä)?

9. Kontrolli Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    177
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s + Iphone SE
    Tämä vaikuttaisi hyvältä luurilta, mutta yksi juttu askarruttaa. Luin ongelmista sd-korttiin liittyen, eli voiko kortille tallentaa appseja? Muistia ei puhelimessa taida hirveästi olla (4g käytössä), joten loppuuko tila normaalikäytössä kesken, huomioiden päivitykset yms. hyötyappsit?

10. Juice93

Tykkäykset:
    2
    En ole testannut tuota sd-kortille asentamista, mutta ainakaan omassa käytössä ei tila ole loppunut kesken. (Joskin olen ihmetellyt miksi asetuksissa näyttäisi tilaa olevan vain 2 Gt...? Ja mitä eroa on sisäisellä ja puhelimen muistilla? :D )
    Play-kaupan mukaan 71 ohjelmaa asennettuna, joista mukana pelejä n. 10 kpl (pari yli 100 Mt kokoisia). En tiedä onko se paljon vai vähän, mutta vielä tilaa jäljellä 1Gt 'puhelimen muistia'.

Välillä kyllä tuntuu ram-muisti loppuvan jos selailee nettiä monella välilehdellä, mutta sekään ei ole nyt vaivannut kun pistin yhden ohjelman tyhjentämään sen tietyn väliajoin.

11. Juice93

Tykkäykset:
    2
    Pistetäänpäs nyt hieman enemmän kokemuksia, kun alkaa puhelin olla tullut tutuksi. Xperia go on siis ollut nyt 1,5 kuukautta käytössä, ja melkoisen tyytyväinen ko. luuriin olen.

Rakenne:
    Vaikka kannet hieman narisevat, on vaikutelma siitä huolimatta viimeistelty ja kestävä. (Siis nimenomaan vedenkestävä!) Liittimet ovat pysyneet hyvin kiinni, vaikka muutaman käyttökerran jälkeen tuntuvatkin avatessa todella löysiltä. Puhelimessa ei ole kastumisen merkkejä, vaikka puhelinta on käytetty vesisateessa ja pesty lavuaarissa. Pari kertaa tippunut lattiallekin ilman havaittavia vammoja. Takakansi kuitenkin kuluu ja kerää naarmuja, joten sinne tulevat käytön jäljet ensimmäisenä näkyviin.

Teho, muisti ja tallennustila:
    Puhelin on miellyttävän nopea. Peleissä tai videoissa en ole huomannut mitään pätkimistä. Tehoa on siis tarpeeksi.
    Heikompi puoli sen sijaan on keskusmuistin vähyys. Nettisurffailussa useammalla välilehdellä alkaa puhelin tökkimään ja hidastelemaan. Muutaman kerran kapula on mennyt niin jumiin, että juuri ja juuri olen saanut sen sammutettua normaalisti. Syyksi veikkaan Sonyn esiasennettuja Facebook-ohjelmia, jotka ovat aina päällä, mutta joille ei minulla ole minkäänlaista käyttöä. Roottaus ehkä auttaisi, mutten ole siitä aivan perillä, enkä viitsisi tuhota puhelimen takuuta sen vuoksi. Toisaalta olen asentanut NQ Android Boosterin, joka optimoi keskusmuistin 10 minuutin välein. Se on auttanut huomattavasti, ja enää harvoin nettiselainta suljettaessa järjestelmän täytyy ladata kotinäytön kuvakkeet uudelleen. Aiemmin se teki sitä jatkuvasti.
    Tallennustilaa on riittävästi, mutta sen todellinen suuruus on jäänyt minulle hieman hämärään. Mukavasti sitä näyttäisi kuitenkin jäljellä olevan, joten luulen sen riittävän hyvinkin pitkälle, sillä kaikki välttämättömät ohjelmat olen jo asentanut (ja hieman ylimääräistäkin...)

Akku:
    Akunkesto on riittävä. Jos ei ihan koko päivää puhelinta räpellä, niin akku kestää kyllä aamusta iltaan. Omalla kevyellä käytöllä (n. tunti surffailua, silloin tällöin gps, n. 10 min puhetta, kohtalaisen aktiivista tekstailua) latauksella menisi niukin naukin kaksi päivää, mutta en ole viitsinyt ruveta pihistelemään. Olen testannut akunsäästöohjelmiakin huvin vuoksi, mutta en ole oikein vakuuttunut niiden toimivuudesta.

Näyttö:
    Peruskäytössä tarkkuus on aivan hyvä, mutta pakko myöntää, että nettikäytössä ja karttojen katselemisessa silmät näkisivät pienempääkin tuherrusta, eli pikseleitä voisi olla hieman enemmänkin. Kyllä se surffailu näinkin sujuu.
    Näytön kirkkaus riittää mainiosti auringonpaisteellakin. Käy vain painamassa erikseen asetuswidgetistä taustavalon päälle.
    Kosketus toimii todella tunnokkaasti tällä näytöllä. Kosketukset tulevat perille, enkä ole huomannut samanlaista tahmailua kuin Galaxy Xcoverin kanssa. Näyttö toimii myös hyvin märillä sormilla, ja joskus myös nahkealla ohuella hanskalla.
    Aihetta sivuten alanäppäimien toiminta ei ole niin hyvää. Joskus tulee painettua monta kertaa sivunäppäimistä ohi, jolloin puhelin tulkitsee ne kotinäppäimen painallukseksi.

Ääni:
    Jossain arvosteluissa kaiuttimen ääntä on moitittu hiljaiseksi, ja tämä pitää paikkansa. Meluisissa olosuhteissa esim. traktorissa soittoääntä ei välttämättä kuule vaikka ääni olisi täysillä, jos puhelinta pitää taskussa. Värinä onneksi tulee apuun tässä tilanteessa. Tällaisessa "tavallisessa" käytössä voimakkuus on kuitenkin riittää joka tarpeeseen. Kaiuttimen äänenlaatu on ihan siedettävä, mutta äänimaailmaltaan varsin köyhä, niin kuin puhelinten kaiuttimet yleensäkin.
    Puheluissa äänenlaatu on hyvä, ja puhe kuuluu hyvin myös hieman meluisammissakin olosuhteissa.
    Mukana tulevat vakiokuulokkeet eivät ole kovin istuvat ainakaan omaan korvaan, eikä äänenlaatukaan ole kummoinen. Harmikseni Applen in-ear-kuulokkeet eivät toimi puhelimen kanssa. Tavalliset Applen kuulokkeet sen sijaan toimivat hyvin. Ainoa miinus on mikrofonin puute, mutta siitä huolimatta sitä voi käyttää hands-freenä. Tällöin vain täytyy muistaa laittaa puhelin niin, että sen mikkiin voi puhua.

Gps ja kompassi:
    Gps toimii todella nopeasti, joskaan ei löydä signaalia sisätiloissa. Jotkut ovat valitelleet ulkomaisilla foorumeilla, että siinä on joitain ongelmia, mutta kaikki ongelmat joihin olen törmännyt, ovat olleet itse softassa, ei puhelimessa. Kompassi sen puoleen ei toimi läheskään niin hyvin, vaan osoittaa pohjoisen välillä mihin sattuu. Toisinaan se taas toimii ihan hyvin. En tiedä sitten onko vika puhelimessa vai softassa.

Kamera:
    Kameran kuvanlaatu on yllättävän hyvä. Heikossa valossa kohina lisääntyy, ja kuvat tärähtävät melko helposti. Puhelimen näytöltä näitä ongelmia ei näe, mutta tietokoneella ne huomaa. Maisemakuvien laatu on miellyttävä, ja kaikkien kuvien värimaailma on hyvin luonnollinen. Kerran vertailin kaverin Samsungin Galaxy S Plussan kameraa omaan, ja totesimme erityisesti värien osalta go:n kameran paremmaksi.

Järjestelmä:
    Sonyn heikkous on järjestelmän huono mukautettavuus. Kotinäyttöjä on viisi, eikä niitä voi lisätä eikä poistaa. Sovellusruudukkoon mahtuu kerralla vain 12 ohjelmaa, ja inhottavinta on, että sivujen välillä hyppiminen on melko hidasta. Lisäksi ensimmäisestä sovelluslehdeltä ei voi hypätä viimeiseen, vaan on selattava kaikki läpi.
    Inhottavaa on myös sosiaalisen median näkyvyys puhelimessa. Itse kun en käytä Facebookia tai Twitteriä, hienot Timescape-näkymät ja esiasennetut Facebook-kikkareet jäävät tarpeettomiksi viemään tallennustilaa ja resursseja.
    Kokonaisuutena ulkoasu on kaikesta huolimatta tyylikäs, varsinkin omien pienten modausten jälkeen. Jos vielä paremmaksi haluaisi pistää, olisi edessä roottaus tai launcherin käyttö. Roottaukseen en ole uskaltanut ryhtyä, ja launchereita en vielä tarpeeksi tutkia.

Muuta:
    Alunperin puhelut katkesivat usein. En tiedä oliko vika minun kokemattomuudesta kosketusnäytöistä vai softassa. Enää ongelmaa ei ole ilmennyt pitkään aikaan, eli olen joko oppinut pitämään puhelinta oikein korvalla tai sitten softapäivitys korjasi ongelman. Ainakin se ongelma hävisi, että puhelinta ei ole tarvinnut pitkään aikaan käynnistellä uudelleen. Ennen päivitystä puhelin hävitti välillä kaikki kentät, eikä löytänyt niitä ennen uudelleenkäynnistämistä.
    Odotellessa ICS-päivitystä olen selaillut netistä tietoa Gingerbreadin ja ICS:n väliltä. Hämmästyttävää on, että jotkin ICS:n "uudet ominaisuudet" tuntuvat löytyvän puhelimesta valmiina! En esim. tiedä sitten pitääkö oikeasti paikkaansa, ettei Android 2.3 pysty kytkemään mobiilidataliikennettä pois päältä ilman apn:n sotkemista tai muita temppuja, mutta tässä se ominaisuus löytyy ainakin vakiona ja helposti asetuksista säädettävissä.
    Edit: Unohtui vielä mainita, että Box.com tarjoaa 50Gt tallennustilaa pilvessä ilman aikarajoituksia Xperia-puhelinten ostajille. Pikaiseen tiedostojen siirtoon käytän edelleen Dropboxia, sillä Boxin Mac-versio ei oikein pelitä. Boxiin sijoitin kuitenkin kaiken musiikin koneelta, joten nyt voin Cloud Around -nimisellä musiikkiohjelmalla soittaa streamina missä tahansa 16Gt musiikkikirjastoa!

Yleisesti ottaen olen puhelimeen todella tyytyväinen. Olen toki varmastikin vähään tyytyväinen, sillä aiempaa kokemusta älyluureista ei ole, mutta yleinen toimivuus on minulle ehdoton vaatimus. Siinä Xperia go on suoriutunut softapäivityksen jälkeen erinomaisesti.

12. Kontrolli Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    177
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s + Iphone SE
    Nyt viikon kokemusten pohjalta ihan tyytyväinen itsekin, varsinkin kun kyseessä on alle 300 puhelin. Kaikki perusasiat mitä puhelimella olen tottunut tekemään onnistuvat sulavasti, tähän ip-suojaukseen olen ollut todella tyytyväinen. Kulkee mukana lenkillä, sateessa voi puhua, jne. Aika outoa etteivät tähän ole useampi valmistaja lähtenyt mukaan, etenkin ns. lippulaivojen osalta. Kameralla saa ihan kelpo otoksia päivällä, netti toimii sulavasti ja tällä voi jopa puhua. Hieman siirtyminen Anrdoidiin arvelutti, mutta nopeastihan tämän oppi.

13. deese

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia GO ST27i
    Viikon vasta

Kyseinen puhelin ollut viikon käytössä eikä vielä ainakaan tule muuta moitittavaa kuin juuri nuo esiasennetut ohjelmat jotka syövät ison osan vähäisestäkin muistista. Asia jota ihmettelin, oli RAM muistin määrä, jota valmistaja lupaa puhelimessa olevan 512mt, mutta jota esim. "käynnissä olevat palvelut" asetuksista näyttää vain 368mt. Onko muut huomanneet saman vai olenka vain tulkinnut väärin tuotetietoja?
    Sonyn käyttöliittymästä en osaa vielä sanoa, laitoin samantien tuon golauncerin kun puhelin tuli, toki alkuperäinenkin on tarkoitus testata perinpohjin.
    Akunkesto vaikuttaa tähänmennessä suhteellisen hyvältä, mutta näytössä jo pieni naarmu, joten siitä pieni miinus.
    Myös tuo "pikakuvaus" toiminto, tarkoitan siis sitä pyyhkäisyä oikealta vasemmalle kun puhelin valmiustilassa, jäi häiritsemään kun ei saanut disabloitua mistään.

14. Kontrolli Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    177
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s + Iphone SE
    Jos tarkoitat toimintoa että pyyhkäistessä lukituksen auki kamera automaattisesti ottaa kuvan (aivan hanurista) niin kameran asetuksista "pikakäynnistys" - kohdasta toiminnon saa pois.

15. deese

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia GO ST27i
    Tarkoitan että sais kokonaan tuon kameratoiminnon pois ja sen tutun "äänetön tila" kytkimen siihen. Toki tuo "käynnistä kamera" on käytännöllisempi kuin tuo "avaa kamera ja ota kuva".

16. Juice93

Tykkäykset:
    2
    Nyt näyttäisi ICS-päivitys olevan ovella! Vielä ei ainakaan Update Centerissa näy tuota, mutta kaikki ajallaan. Voihan olla että kestää vielä muutama viikko että tulee tänne päin maailmaa jakoon.

www.gsmarena.com/ics_updates_for_several_sony_xperia_devices_are_now_live-news-4877.php

Uutinen Sonyn sivuilla:
    http://blogs.sonymobile.com/products/2012/09/28/latest-software-upgrade-rollout-starts-for-xperia-go-xperia-u-and-xperia-sola-introducing-new-media-applications-and-uplift-to-android-4-0-ice-cream-sandwich/

17. CybErzi

Tykkäykset:
    0
    Vanha sonierkkini w890i alkaa ikääntymään ja hieman oireilemaan, hakusessa olisi uusi luuri.
    En ole vielä Androidia käyttänyt, joten kysäisen: Saako noita esiasennettuna ohjelmia poistettua mitenkään?

18. deese

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia GO ST27i
    taitaa roottaus olla ainoa ratkaisu tuohon, tosin takuuseen ei sitä enää saa jos jokin kriittinen osa puhelimesta hajoaa eikä roottausta pysty kumoamaan.

19. Juice93

Tykkäykset:
    2
    Onko kukaan tilannut tai ylipäätään löytänyt mistään suojia go:lle? Muutaman kerran on puhelin livennyt kädestä lattialle, mutta mitään vakavaa ei ole onneksi sattunut. Joku pehmeä silikonisuoja tms. olisi kuitenkin ihan kiva. Toisi hieman mielenrauhaa puhelimen käyttämiseen... :)

20. deese

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia GO ST27i
    Itelläki kiinostas tietää jos joku on löytäny suomesta nuita "kortsuja" GO:lle, koska iskunkestäväksihän tuota puhelinta ei luvata.
    Tosin vesitiivis tuo ilmeisesti on, tuli kuulema uitettua tuota puhelinta kaliatuopeissa viime baarireissulla.. Hyvin pelaa :>

Jaa tämä viestiketju