Sony Xperia 1 IV

BorG

.
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
1935
Puhelinmalli
Xperia 1 iv
Olen todella tyytyväinen ollut tähän, ei ole tullut mitään vastaan mitä en olisi saanut oman näköiseksi ja asetuksista ruksattua kuntoon 👍. Multimedian kulutukseen huippu. Akku kestää myös kiitettävästi, helposti päivän, ja vähän pienemmällä käytöllä kaksi päivää.

Ainoa missä huomaa, että kaipaa Pixeliin, on heikossa valossa otetut kuvat liikkuvasta asiasta, siinä Pixel 6 Pron vie heittämällä. Tässä pääsee lähelle, mutta selkeästi Pixelillä sai varmennin hyvän kuvan, ainakin kun vertaa automaatti tilaa. Toinen asia mikä nyt ei sinänsä ärsytä, mutta ihmetyttää, on etukameran puute pro kuvaustilassa.

Huomaa, miten perkeleen hyvä kamera tuossa Pixelissä kyllä on. Tässä kuitenkin muut asiat vie voiton ja en vaihtaisi takaisin.

Hotel12

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
17
Puhelinmalli
Sony 1 IV
Nythän olisi hyvässä tarjouksessa mustan viikon myötä,mutta tuleeko enää kuulokkeita mukaan sit. Ähkin ja pähkin 14 pm vs 1 iv. Kuvailin kaverin 13 pro ja on kyllä hienot videot/kuvat ja varsinkin af videossa on vaikuttava. Yö kuvaus oli 13 prolla oli pilkkopimeässä vakuuttava. No, harvoin sitä yökuvausta on tarvinnut. Miten on akkukesto esim youtubea katsoessa? Kuumeneeko puhelin youtubea katsoessa tai,jos haluaa katsoa 4k,niin alkaako puhelin tökkii? Onko kamera apit kaatuneet tai tökkineet käytössä? Käyttääkö kukaan esim. Lightroomia editointiin?

dad

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
12
Nythän olisi hyvässä tarjouksessa mustan viikon myötä,mutta tuleeko enää kuulokkeita mukaan sit. Ähkin ja pähkin 14 pm vs 1 iv. Kuvailin kaverin 13 pro ja on kyllä hienot videot/kuvat ja varsinkin af videossa on vaikuttava. Yö kuvaus oli 13 prolla oli pilkkopimeässä vakuuttava. No, harvoin sitä yökuvausta on tarvinnut. Miten on akkukesto esim youtubea katsoessa? Kuumeneeko puhelin youtubea katsoessa tai,jos haluaa katsoa 4k,niin alkaako puhelin tökkii? Onko kamera apit kaatuneet tai tökkineet käytössä? Käyttääkö kukaan esim. Lightroomia editointiin?
Mä kävin hakemassa tammiston gigantista 999e valkoisen torstaina (kesällä ei kuumene niin paljon?), mutta kun vaihdoin liittymän DNA:lle, sai vielä 75e alennusta ja ensimmäisen kuukauden turvan ilmaiseksi. Telialta tuli viesti, että haluanko peruuttaa liittymänvaihdon ilman ylimääräisiä kuluja sun muita. Tartun varmaan tarjoukseen, eli ehkä saan tuon 75e alennuksen ilman edes liittymänvaihtoa. Ilmeisesti elisan valitsiessa saisi 50e alennuksen suoraan. Myyjäni oli aivan kujalla ja tuo 75e alennus paljastui, vasta kun myyjä tarvitsi apua johonkin ja pyysi kollegan vierelle. Ihmetteli myyjäkin tuota 75e alennusta.

Kuulokkeita ei tullut mukaan. Päivitysten asentaminen ehkä 5kpl kesti tuskastuttavan pitkään, varsinkin ensimmäinen. En usko että edes tunti riitti edes tuohon ensimmäiseen. Olisi buutannut jo luurin, mutta olin töissä niin en kerennyt ja asensihan se sitten ajan kanssa tuon kumminkin, vaikka jo luulin asennuksen jo jumiutuneen. Tein sitten täydellisen resetin ja vieläkin asentelen ohjelmia.

Tähän mennessä ei ole ollut yhtään tökkimistä, hidasteluita, varoituksia tai muutakaan. Kameraa en ole hirveästi käytellyt tai muutakaan raskasta tehnyt. Kyllä näissä asennuksissa jo puhelin lämpenee, ei kuumalta tunnu, mutta selvästi lämpenee. Sormenjälkitunnistin on pelannut itsellä aivan täydellisesti. Ensimmäisenä aamuna puhelin jätti herättämättä ja pitkän kaivelun jälkeen löytyi syy. Olin muka ottanut kellolta oikeudet ilmoituksiin pois. Ne kun annoin takaisin, niin nyt herätyskin pelaa.

Lightroomia en tässä ole käyttänyt, mutta vaikutti tuo google one tai vastaava aika kätevältä. Omalla huonolla muokkaustaidolla vaikutti säädöt olevan aika samanlaiset, kuin lightroomissa, mutta olisi halunut 1,9e/kk tilauksen, jotta olisin voinut tallentaa muutokset.

Varmaan tiedät jo mitä puhelimelta/kameralta olet hakemassa, mutta kyllä tämä kameraohjelmisto on kerrassaan loistava! Jos usein point and shoot, niin uskoisin iphonen olevan valintasi, jos taas haluat räpläillä asetuksia ja vaikuttaa kuviisi enemmän, niin uskoisin sonyn olevan parempi valinta. Itse kyllä olen todella tyytyväinen tähän puhelimeen, vaikka uskoisin esim. s22 ultran tarjoavan enemmän samalle rahalle. Ehkä hyvä tiedostaa, jos kuvailet videoita, niin on niinkin pieni asia, että muistikortin voi vaihtaa ilman mitään työkaluja, sekä itse tykkään tuosta 256gigan tilasta. Lisäksi voi tulla tarpeeseen, että 3,5mm plugin kanssa voit kuulokkeilla kuunnella kuvaillessasi ja ladata samalla ilman mitään adaptereita, tosin voi siinä tapauksessa alkaa tuottamaan niin paljon lämpöä, että koko pitkästä leffan kuvaamisesta ei tarvitse haaveilla ainakaan normaaleissa lämpötiloissa.

edit: poistettu vääriä olettamuksia gigantin palautusoikeudesta

Viimeksi muokattu:

dad

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
12
Gigantin palautus ei koske puhelimia eli niitä ei voi "kokeilla".
Näköjään, luin vähän tarkemmin. Löysin silti tälläisen kohdan, tuotteet, joita palautusoikeus ei koske:

-Puhelimia, joiden pakkaus avattu. Nettitilauksille on lainmukainen 14pv palautusoikeus, MYÖS avatuille pakkauksille. Enempää ei irtilähtenyt, eli mitä tarkoittaa avattu pakkaus? Sinetit rikki vai voiko myös puhelimen suojat repiä irti ja asennella simkorttia sun muuta ja se on vielä vain avattu pakkaus. Voi siis olla mahdollisuus, otan siis sanat takaisin tuosta 50pv, mutta ilmeisesti joku pieni porsaanreikä sieltä löytyy, jos haluaa puhelinta vähän näppäillä, mutta kannattaa siis tutustua aiheeseen itse enemmän.

Hotel12

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
17
Puhelinmalli
Sony 1 IV
Kiitos kommentista, juu ei mua nyt niin häiritse kuumenemisjutut,mutta lähinnä pointti oli,että toimiiko puhelin normikäytössä,ilman,että rupee tökkii. Melko lailla kaikissa revikoisaa valitettu kuumenemisjutuista,mutta en nyt elokuvia ala tekemäänkään. Toisaalta,jos dji action 2 ylikuumenee muutamassa minuutissa 4k/120 ja sen kanssa pystyin kuitenkin kuvaamaan omat ajovideot ja jos Sony sen 5min kestää kesän Suomi lämpötiloissa kuvata,niin riittää itselle. Note 20 ultra nyt ja rikkikin meni lisää tällä viikolla. S 22 ultra toki olisi monipuolisempi,mutta, kun vaihtelu virkistäisi. Enemmän tykkäisin säädellä itse kuvaussessiot ja siihen Sony olisi hyvä,toki onnistuu sampallakin,mutta Sonyssa suoraan sarjakuvaus(onnistuu kyllä sampallakin,mutta vähän epäkäytännöllinen) eye af jne.

Pystyykö kuvaamaan kaikki herkut päällä suoraan muistikortille? Videot ja kuvat? En löytänyt Sonyn manuaalista mitään tietoa asiasta.

dad

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
12
Kiitos kommentista, juu ei mua nyt niin häiritse kuumenemisjutut,mutta lähinnä pointti oli,että toimiiko puhelin normikäytössä,ilman,että rupee tökkii. Melko lailla kaikissa revikoisaa valitettu kuumenemisjutuista,mutta en nyt elokuvia ala tekemäänkään. Toisaalta,jos dji action 2 ylikuumenee muutamassa minuutissa 4k/120 ja sen kanssa pystyin kuitenkin kuvaamaan omat ajovideot ja jos Sony sen 5min kestää kesän Suomi lämpötiloissa kuvata,niin riittää itselle. Note 20 ultra nyt ja rikkikin meni lisää tällä viikolla. S 22 ultra toki olisi monipuolisempi,mutta, kun vaihtelu virkistäisi. Enemmän tykkäisin säädellä itse kuvaussessiot ja siihen Sony olisi hyvä,toki onnistuu sampallakin,mutta Sonyssa suoraan sarjakuvaus(onnistuu kyllä sampallakin,mutta vähän epäkäytännöllinen) eye af jne.

Pystyykö kuvaamaan kaikki herkut päällä suoraan muistikortille? Videot ja kuvat? En löytänyt Sonyn manuaalista mitään tietoa asiasta.

Itselläni ei ole tullut ainakaan vielä vastaan mitään kuumenemisongelmia ja jos niistä etsii juttua, kannattaa kiinnittää huomiota kuinka vanhoja jutut ovat. Ainakin mitä olen lukenut, niin kameraan olisi tullut päivityksiä jotka oikeasti parantavat kameraa ja tarkemmin tietämättä voi noita kuumenemisongelmiakin olla jo korjattu päivityksillä. Lyhyesti mitä olen lukenut: 4k/30fps ei saatu kuumenemaan 20min aikana sisätiloissa. Kovat pelit alkaa throtlaamaan, mutta vääntöä silti riittää pelaamiseen. Silti kesällä en jättäisi puhelinta kuumiin paikkoihin/suoraan auringon paahteeseen. Sain note10 ja note10+ varoittamaan kuumenemisesta, vaikka en edes niitä käyttänyt, oli vain unohtunut kuumaan. En tiedä miten joku stamina mode tms. tekee tehoille, voisiko sellaisesta olla apu kuumilla keleillä.

Muistikorttia ei tähän hätään ole, mutta ainakin video prolla laitoin vasemmalla olevat asetukset ja ainakin antaa valita muistikortin, luulisin sen pystyvän sinne vetämään. Ainakin sellainen vaihtoehto löytyy. Myös tavallisella kameralla löytyy valikoista vaihtoehto mihin haluaa tallentaa.

Screenshot_20221119-190202.png

BorG

.
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
1935
Puhelinmalli
Xperia 1 iv

Pystyy kuvaamaan, Sony korjasi sen kesällä päivityksellä, alla vielä video missä kuvataan aika lämpimässä kaikilla herkuilla joku vartti ilman ongelmia.

MrKi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
57   0   0
Reaktiopisteet
2591
Puhelinmalli
Galaxy s22
Onko täällä kellään samaa näyttö"ongelmaa"? Tätä oli mulla jo edellisessä ja ajattelin että sama se kun näen vaan yhdessä tilanteessa. Nyt kuitenkin alkanut nähdä enemmän ja vähän häiritsee.

Pienillä kirkkauksilla 120hz tilassa näyttö "toistaa" mustia alueita näytöllä. Näkyy parhaiten tumman harmaalla taustalla. Kun tummassa tilassa vetää pikanäppäimet alas niin alla oleva harmaa alue on hyvä "kanvas" tälle. Tästä esimerkkinä 3 ekaa kuvaa.

Yritin toistaa samaa testillä ja näytti toimivan. Eli latasin tasaisen harmaan kuvan ja kokeilin sillä. Ensimmäinen kuva on levitetty koko näytölle, että mustia palkkeja ei tule. Silloin näitä toistoja ei ole. Sitten kun kuvaa alkaa pienentää omaan kokoon, mustat palkit ylä- ja alapuolella alkaa toistamaan omaa kuvaansa harmaalle alueelle. Ne on täsmälleen saman kokoisia ja muuttu kun mustien palkkien koot muuttuu.

Ja kuten aina, paljaalle silmälle ei ole noin pahat, kamera tallentaa ne korostetusti. Myös täysin harmaa näyttö on ihan siedettävän näköinen, toisin kuin kuvassa😄

60hz tilassa ongelmat häviää kokonaan.

Liitteet

• 20221121_210307_091115.jpg
    20221121_210307_091115.jpg
    224.2 KB · Katsottu: 28
  • 20221121_210319_091057.jpg
    20221121_210319_091057.jpg
    176.2 KB · Katsottu: 29
  • 20221121_210346_091040.jpg
    20221121_210346_091040.jpg
    218.6 KB · Katsottu: 26
  • 20221121_210621_091026.jpg
    20221121_210621_091026.jpg
    191.4 KB · Katsottu: 23
  • 20221121_210630_091013.jpg
    20221121_210630_091013.jpg
    187.5 KB · Katsottu: 23
  • 20221121_210641_090959.jpg
    20221121_210641_090959.jpg
    192.1 KB · Katsottu: 18
  • 20221121_210653_090937.jpg
    20221121_210653_090937.jpg
    196.1 KB · Katsottu: 27

BorG

.
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
1935
Puhelinmalli
Xperia 1 iv
Onko täällä kellään samaa näyttö"ongelmaa"? Tätä oli mulla jo edellisessä ja ajattelin että sama se kun näen vaan yhdessä tilanteessa. Nyt kuitenkin alkanut nähdä enemmän ja vähän häiritsee.

Pienillä kirkkauksilla 120hz tilassa näyttö "toistaa" mustia alueita näytöllä. Näkyy parhaiten tumman harmaalla taustalla. Kun tummassa tilassa vetää pikanäppäimet alas niin alla oleva harmaa alue on hyvä "kanvas" tälle. Tästä esimerkkinä 3 ekaa kuvaa.

Yritin toistaa samaa testillä ja näytti toimivan. Eli latasin tasaisen harmaan kuvan ja kokeilin sillä. Ensimmäinen kuva on levitetty koko näytölle, että mustia palkkeja ei tule. Silloin näitä toistoja ei ole. Sitten kun kuvaa alkaa pienentää omaan kokoon, mustat palkit ylä- ja alapuolella alkaa toistamaan omaa kuvaansa harmaalle alueelle. Ne on täsmälleen saman kokoisia ja muuttu kun mustien palkkien koot muuttuu.

Ja kuten aina, paljaalle silmälle ei ole noin pahat, kamera tallentaa ne korostetusti. Myös täysin harmaa näyttö on ihan siedettävän näköinen, toisin kuin kuvassa😄

60hz tilassa ongelmat häviää kokonaan.

Mulla on vähän tuota, mutta saan ainoastaan esille kun on pimeä huone, ja näyön kirkkaus nollassa. On kyllä niin pientä että pitää tiirustaa että edes huomaa, mikä lie mutta ei tule esille kuin juuri alasvetovalikosta, eli aivan sama 😃

MrKi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
57   0   0
Reaktiopisteet
2591
Puhelinmalli
Galaxy s22
Mulla on vähän tuota, mutta saan ainoastaan esille kun on pimeä huone, ja näyön kirkkaus nollassa. On kyllä niin pientä että pitää tiirustaa että edes huomaa, mikä lie mutta ei tule esille kuin juuri alasvetovalikosta, eli aivan sama 😃
Joo. Mulla näkyy tosiaan selviten kun täysin nollassa kirkkaus, siitä vähenee mitä kirkkaammalle laittaa. Häviää jossain 25-30% jälkeen.

Ja ei tosiaan aiemmin häirinnyt kun näkyi vain tuossa alasvetovalikossa. Nyt vaan pisti yksi ilta silmään kun katsoin jotain ohjelmaa, jossa kuvasuhde jätti mustat palkit reunoille. Värimaailma oli tumman harmaata niin huomasin palkkien toistavan itseään ohjelmaan😄

Tää on outo ilmiö, yritin googlailla eilen mutta en löytänyt yhtään mitään. Tämä ei ole kiinni palamista tai ghostaamista tai image retentionia. Taidan kuitenkin kiikuttaa huoltoon, katotaan saavatko mitään aikaan.

BorG

.
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
1935
Puhelinmalli
Xperia 1 iv
Mulla ei kyllä käytössä näy mitään, vain alasvetovalikosta, ja sekin vain kun tietää mitä yrittää löytää.

Hotel12

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
17
Puhelinmalli
Sony 1 IV
No minä tilasin kuukausien jahkailujen jälkeen 1 iv. Pitää tilata kuori ja laturi vielä. Toivottavasti tulee pitopeli,ainakin erilainen kuin suurimmalla osalla. Kunhan tulee,niin pistelen kokemuksia.

Tuffa

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
8005
Puhelinmalli
Xperia
No minä tilasin kuukausien jahkailujen jälkeen 1 iv. Pitää tilata kuori ja laturi vielä. Toivottavasti tulee pitopeli,ainakin erilainen kuin suurimmalla osalla. Kunhan tulee,niin pistelen kokemuksia.
Tuolta löytyy laturi

Hotel12

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
17
Puhelinmalli
Sony 1 IV
Juuri saman Tuffa laitoin, Spigenin kuoren suojaksi. Jossain vaiheessa lompakkotyylinen vielä. Kesän maastopyörä kisa vlogailuun haikailen vielä Sonyn omaa vlog settiä,mutta eipä juurikaan ole näkynyt missään. No kesään on aikaa.

Hotel12

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
17
Puhelinmalli
Sony 1 IV
Eilen tuli puhelin ja ilta meni asennellessa päivityksiä. Imaisi 13 androidin myös. Vaihto Notesta meni kivuttomasti ja käytin langatonta tiedonsiirtoa. Hieman aiheutti alkuun kangertelua tämä puikula muoto,mutta,kun iskin Spigenin kuoren muuttui paljon paremmaksi. Laitoin myös spigenin panssarilasin,jossa oli mukana muotti helpottamassa lasin laittoa. Oli varmaan paras lasin asennus ikinä. Suoraan imaisi itsensä kiinni,eikä jäänyt kuplia. Sonyn laturi oli myös hyvä ja laadukkaan oloinen.

Tää 120 hz on kyllä sulava ja puhelin toimii upeasti. Ei töki yms. 4k näyttö varsinkin,kun yt katsoo on upea. Vähän samanlainen fiilis,kun katsoisi Sonyn oled telkkua. Ehkä puhelimen näytöllä on vähän valjumpi versus vaikka samppa. Samppa on sellainen ylikarkkinen.

Muutoinkin fiilis on vähän sama käyttiksessä kuin aikanaan oneplus( se ihan ensimmäinen oneplus). Puhdas android ilman kikkailuja.

Ja hei toi ilmoitus ledi😍. Sehän oli aikanaan monessa puhelimessa ja sittemmin hävinnyt. Niin nostalgista😄. Mitä enemmän tätä käyttää,niin koko tuntuu passelilta. Vielä en ole kamera appeja käyttänyt,mutta kunhan pääsen,niin pistän kokemuksia.

Toistaiseksi on hyvät fiilikset Sonysta. Laadukas ja tekee mieli näplätä enemmän ja kuvatakin tekee mieli lähteä,kun on täysmanuaalit ja oma laukaisin.🙂

BorG

.
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
1935
Puhelinmalli
Xperia 1 iv
Eilen tuli puhelin ja ilta meni asennellessa päivityksiä. Imaisi 13 androidin myös. Vaihto Notesta meni kivuttomasti ja käytin langatonta tiedonsiirtoa. Hieman aiheutti alkuun kangertelua tämä puikula muoto,mutta,kun iskin Spigenin kuoren muuttui paljon paremmaksi. Laitoin myös spigenin panssarilasin,jossa oli mukana muotti helpottamassa lasin laittoa. Oli varmaan paras lasin asennus ikinä. Suoraan imaisi itsensä kiinni,eikä jäänyt kuplia. Sonyn laturi oli myös hyvä ja laadukkaan oloinen.

Tää 120 hz on kyllä sulava ja puhelin toimii upeasti. Ei töki yms. 4k näyttö varsinkin,kun yt katsoo on upea. Vähän samanlainen fiilis,kun katsoisi Sonyn oled telkkua. Ehkä puhelimen näytöllä on vähän valjumpi versus vaikka samppa. Samppa on sellainen ylikarkkinen.

Muutoinkin fiilis on vähän sama käyttiksessä kuin aikanaan oneplus( se ihan ensimmäinen oneplus). Puhdas android ilman kikkailuja.

Ja hei toi ilmoitus ledi😍. Sehän oli aikanaan monessa puhelimessa ja sittemmin hävinnyt. Niin nostalgista😄. Mitä enemmän tätä käyttää,niin koko tuntuu passelilta. Vielä en ole kamera appeja käyttänyt,mutta kunhan pääsen,niin pistän kokemuksia.

Toistaiseksi on hyvät fiilikset Sonysta. Laadukas ja tekee mieli näplätä enemmän ja kuvatakin tekee mieli lähteä,kun on täysmanuaalit ja oma laukaisin.🙂
Ilmoitusledi näkyy myös heikosti läpi takana olevassa salamassa 😀👍

BorG

.
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
1935
Puhelinmalli
Xperia 1 iv
Heh, huomasin että kameran infrapunalla pystyy säätämään lampun infrapunakatkaisijaa 😂😂😂.

Monipuolinen vehje tämä

Viimeksi muokattu:
Top Bottom