1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sonera Soneran wap-gateway:n sivujen paloittelu N-gagella

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja 4mobile.net, 13/12/05.

  1. 4mobile.net

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    204
    Tykkäykset:
    0
    Pilkkoutuuko kenelläkään muulla Soneran wappia käytettäessä WAP-sivut (WML) pienemmiksi palasiksi, vai onko kyseessä N-gagen (3.30) vika? XHTML-sivut toimivat ok, joskin Soneran wap-portaalin palautesivun palautteenlähetysnappi ei.

    Soitin Soneralle, eivätkä he olleet kuulleet sivujen pilkkoutumisesta ja epäilivät että kyseessä on puhelimen ominaisuus. Pilkkoutumista ei kuitenkaan tapahdu aina ja tuntuu että joku wap-gatewayn "käyttäjäsloteista" on väärin konffattu. Silloin kun sivu on pätkitty, näkyy urlina muistaakseni http://local-split/[aikaleima]...oikea_urli. Hieman vaikea kuvitella, että puhelin kykenisi moisiin akrobaattisiin temppuihin, mutta mene ja tiedä.

    Forum Nokiasta löytyi seuraavanlainen maininta (www.forum.nokia.com/main/1,6566,1_1_25_60,00.html):

    ---
    22. What is SAR?
    The Segmentation and Reassembly (SAR) functionality is an optional feature in the Wireless Transport Protocol (WTP) layer defined by the OMA. SAR is used to split large WTP messages into a number of smaller datagrams and selectively retransmit failed datagrams. The use of SAR improves over-the-air efficiency for downloading large messages to the device and makes content downloading, for example, a Java™ MIDlet download, and MMS transfer faster and more reliable. To use SAR, it must be supported by both of the communicating parties, typically the WAP gateway and the WAP browser.
    ---

    Oiskohan tilanne kuitenkin niin, että tuo SAR-toiminto on satunnaisesti Soneran wap-gatewayssä päällä kun käytetään N-gagea?
     
  2. 4mobile.net

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    204
    Tykkäykset:
    0
  3. MKo

    Liittynyt:
    20/8/04
    Viestit:
    82
    Tykkäykset:
    0
    Millainen vika ?

    Onkos tässä nyt kyse siitä, että WAP sivu ei näy kokonaan, vaan ensin vain alkuosa siitä ja puhelimen valikosta on klikattava sitä lisää näkyviin.

    Puhelimeni on SonyEricsson K750i ja Soneran liittymä. Tämmöistä vikaa on esiintynyt viimeiset pari viikkoa täysin satunnaisina aikoina varsinkin Soneran Surfport sivuilla sekä mtv3:n sivuilla. Useat muut sivut ovat toimineet täysin hyvin. Vikaa yritin jäljittää itse puhelimesta (asetukset uusiksi, päivitys yms..). SE:n tekninen tuki ja SE:n huolto ei ollut kuullutkaan vastaavasta viasta. Lopulta aloin yhä enemmän epäilemään, että vika on Soneralla. Soneran tekninen tuki ei ole vielä vastannut sähköpostiini. Siinähän kestää nykyään h***tillisen kauan, jopa 1,5 kk. Yli tuntia ei jaksa odottaa puhelujonossa....

    Eilen aamun(la 17.12.) jälkeen vika on täysin kadonnut. Puhelimessani en muuttanut mitään silloin. Korjattiinko Soneralla jotain? Ja nyt sunnuntaina edelleen toimii normaalisti.
     
  4. 4mobile.net

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    204
    Tykkäykset:
    0
    Re: Millainen vika ?

    Juuri siitä oli kyse, että pätkityn sivun loppuun ilmestyi:
    <....>
    Seuraavalle pätkitylle osiolle pääsi Nokialaisella "helposti":
    Valinnat -> Valinnat -> More

    Veikkaan, että aika moni Nokian normaalikäyttäjä ei ole tajunnut mennä käyttöliittymän alavalikkoihin metsästämään englanninkielistä toimintoa. Jokseenkin käsittämätöntä on, miten Nokian gateway voi luoda alavalikkoon sijoitetun WML-elementin, kun Nokian wap-tyylioppaissakin taidetaan sanoa, ettei ko. toiminto ole välttämättä kovin fiksu. Voi jopa olla, että ko. toiminto on toiminut paremmin Openwaven selaimissa.

    Soneralla sanottiin ettei kukaan ollut valittanut asiasta vuoden sisällä. No ei varmaan jos palautteissa on monen kuukauden jono! Ilmeisesti palautteita ei muutenkaan tule, koska miten muuten asiakaspalvelija voi tarkistaa vuoden wap-ongelmat muutamassa minuutissa. Niin no, jos palautelomakekaan ei toimi (ja linkki sinne wap-etusivulla mustalla tekstillä punaisella pohjalla), niin ei ole ihme....

    No onneksi Soneralla seurataan sentään tätä palauteketjua kun ongelma ei tunnu enää esiintyvän....

    Edit: eikä näytä rautalankaesimerkitkään olevan ihan turhia...
     
  5. MKo

    Liittynyt:
    20/8/04
    Viestit:
    82
    Tykkäykset:
    0
    Huh huh ...

    No selvisi sitten tämä juttu lopultakin. Meinasi hermot mennä, kun pähkäilin ja tutkin mahdollista vikaa itse puhelimessa. Onneksi en lähettänyt laitetta huoltoon useiksi viikoiksi. Kiitos 4mobile !!
     
  6. 4mobile.net

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    204
    Tykkäykset:
    0
    Re: Huh huh ...

    Ongelma tosiaan vaivasi ainakin pari kuukautta. Muistaakseni vika esiintyi myös yli puoli vuotta sitten, mutta selkeästi harvemmin. Ärsyttävintä oli ehkä se, ettei välimuistiin jäänyt pilkottu sivu enää toiminut uuden wap-istunnon aikana. Ts. sen linkit ilmoitti "palvelin ei vastaa tms.". Todella raivostuttavaa kun tiesi, että vika ei nimenomaan ole web-palvelimessa.

    Jos olisin itsekin vienyt puhelimen Soneran pääkonttorin myymälään päivitykseen (kuten ohje kuului), niin olisi saanut Sonera lisää rahaa ja yli 10 vuoden asiakas olisi tuskaillut edelleen saman vian kanssa. Edelleen on muistissa noin vuoden takainen aika, jolloin Soneran wappi oli vieläkin pahemmin jumissa. Menee kohta usko Soneraan ja wappiin :).
     
  7. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Rautalankaesimerkit on erittäin tarpeellisia, minäkin lopulta ymmärsin mistä on kyse ja kerron saman tien, että sama vika vaivas Samsung 330:llä Soneran wap-sivujen selailua. Erityisen ärsyttävää se oli, kun yrittelin noita sm-liiga pelejä seurata, ja ottelutilanteista näkyi kerralla vaan pari, eikä nekään päivittyny automaattisesti. Aluksi otteluseuranta toimi kunnolla, mutta muutama viikko ennen taukoa alkoi ikävästi retajaan. Tähän kun lisätään, että wap-käytöstä on tarjouksesta huolimatta pitänyt maksaa mun mielestä "ylimääräistä" seuraa siitä, että liittymä siirtyy dna:lle. Teksti-tv:n nettiversio on ihan hyvä. Ja toimii.
     
  8. 4mobile.net

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    204
    Tykkäykset:
    0
    No nyt Soneran wapissa on taas sellainen ongelma, että xhtml- ja html-sivuilla N-gagella ilmoitetaan "Puhelin ei tue sisältötyyppiä". Tämä siis XHTML MP -sivuilla, että html-sivuilla, joille pitäisi Nokian GW:ssä olla oletuksena HTML-XHTML-muunnos päällä. Saman aikaan W3C miettii mobile web initiativessa menetelmiä siihen, miten päätelaite tunnistamalla voitaisiin käyttäjän selauskokemusta parantaa. Jos Sonera ei saa Nokian systeemeillä mobiilinettiä toimimaan vuonna 2005, niin tuleekohan mitkään "älykkäät" tunnistimetkaan ikinä toimimaan...

    Rautalankaesimerkit on suunnattu ensisijaisesti Soneralle. Tähän ketjuun voi vaikka viitata kun soittaa sinne :). Viitsisikö joku vielä kokeilla toimiiko palautelomakkeen nappi SurfPortissa, ko. sivulle pääsee mm. etusivun-alalaidasta.
     
  9. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Hyvin toimii.

    Näiden ongelmien osasyy on siinä, että sivuissa käytetään päätelaitetunnistusta monessa paikassa joissa (perus)käyttäjä ei edes tajua sitä olevan. Matkapuhelinten hektisen kehityksen yksi ikävä puoli on laitteiden nopea uusiutuminen. (Tai ainakin kuviteltu sellainen.) Kaikkia laitteita ei voida millään tukea maailman tappiin asti. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että rakentavaa kritiikkiä on hyvä antaa aina tarvittaessa. Kannattaa kuitenkin laittaa mittasuhteet kohdalleen näissäkin asioissa, eli jos käyttää useamman vuoden vanhaa laitetta niin kaikki palvelut eivät välttämättä toimi.

    Eikä välttämättä kannata odottaa, että siellä asiakaspalvelussa vastaa esimerkiksi WAP-yhdyskäytävästä vastaava henkilö. Vai haluaisitko itse vastailla peruskäyttäjien kyselyihin jos sinulla on spesialistin titteli? ;) Jos tietää missä vika on oman asiantuntemuksen kautta, niin itse olen saanut homman toimimaan kun olen pyytänyt asiakaspalvelijaa toimittamaan viestin eteenpäin mikäli hän ei ymmärrä tai hänellä ei ole kokemusta jostain tietystä erityisalasta. Tarvittaessa kohteliaasti ja sopivan jämäkästi. Toisaalta turhaa kiusaamista tulee tässäkin suhteessa välttää...on hyvä miettiä kannattaako jokaisesta asiasta valittaa...yrityksilläkin on prioriteetit ja asioita korjaillaan sen mukaan. :)

    Lopuksi päästäänkin taas tähän koodareiden lempilapseen eli ikuiseen eipäs-juupas-väittelyyn standardista koodista...sen jätän muille. ;) Itselläkin on jonkin verran kokemusta WML-koodailuista tuolta vuosituhannen vaihteesta ja...no ei se ole helppoa vaikka on mitkä standardit kun päätelaitteita ja selaimia on ziljoona erilaista...mausteena vielä mahdolliset laiteviat ja virheelliset konfiguraatiot.
     
  10. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Testailin tuossa hieman ja näyttää tekevän samaa Telefinlandin liittymällä ja Siemensin CF62:lla. Tosin tämä tapahtuu ilmeisesti kaikilla sivuilla, jotka ylittävän tietyn koon. Silloin ilmestyy tuo <...> ja lisää saa esille valikosta parin näppäimen takaa. Siemensissä on Openwaven selain. Nokian yhdyskäytävässä lienee päätelaitetunnistus, jonka pitäisi pilkkoa laitteen selaimelle liian suuret sivut pienemmiksi, mutta ominaisuus toimii vähän puutteellisesti. Tiedä sitten poistavatko Soneralla ominaisuuden pois käytöstä mallikohtaisesti valitusten perusteella.

    Ilmeisesti TF:llä on sama laitteisto käytössä kuin Soneralla.
     
  11. 4mobile.net

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    204
    Tykkäykset:
    0
    No eivät varmaan poista, koska koko vuonna ei ole tullut yhtään valitusta asiasta! No joo, olen siis soittanut tekniseen asiakaspalveluun, jossa työskentelevä naishenkilö oli aivan asiantuntevan oloinen ja kyseli välillä vielä tietävämmältä spesialistilta. Aivan hyvällä ulosannilla palvelua olen saanut (enkä ole räyhännyt - nettipersoonani lienee ehkä erilainen :), mutta eihän he Soneralla voi ongelmasta tietää jos palaute jää syystä tai toisesta tulematta (Siemens CF62:ssa ei taida olla XHTML-selainta, palautelomake on XHTML-muodossa N-gagella). Mm. tästä syystä minulle ilmeisesti tarjottiin huonointa vaihtoehtoa, eli oman "järjestelmän" korjausta.

    Ja Nokian gw on käytännössä siltäosin susi, kun more-linkki haudataan jonnekin puhelimen - eikä sivun - käyttöliittymään. Miksei se <...> itsessään voi olla linkki seuraavalle sivulle?!?

    Edelleenkään ei toimi XHTML-sivut N-gagella - ois vähän inhottavaa, jos tarttis jonkun vaikka aikatauluja katsoa jossain keskellä ei mitään, mutta ei toimi... Maailmanloppu lähes :). Supernumeropalvelulle alkaa olla tarvetta tällaisten purkkaviritysten takia.

    Edit: Ois kiva jos joku viittis tarkistaa SurfPortin palautelomakkeen lähetä-napin XHTML-puhelimella.

    Edit2: No nyt oli vika omassa luurissa tuo XHTML-sivujen blokkauksen suhteen. Olin laittanut selaimen asetuksista päälle "Default encoding" -kohdasta UTF-8:n, mikä esti sivujen näkemisen. Hieman outoa, että se esti kokonaan ISO-8859-1-sivujen käytön. Purkkaviritys tämäkin.
     
  12. MKo

    Liittynyt:
    20/8/04
    Viestit:
    82
    Tykkäykset:
    0
    testaus

    Joo kyllä mulla ainakin tuntuisi toimivan normaalisti näin pikaisesti testattuna. Ei näy <...> merkkejä. Ja myös Surfport palaute-nappi toimii.

    Ja puhelin on SE K750.
     
  13. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Testasin kylläkin Nokian N70:llä, siinä taitaa kuitenkin olla XHTML-selain...(olisi tietysti voinut mainita).

    Sitä pitäisi varmaan kysyä Nokialta...

    Eipä tuosta varmaan hirveästi ole palautetta tullut jos ongelma esiintyy vain vanhemmilla tai ns. Suomen oloissa harvinaisemmilla laitteilla. Varsinkaan kun osa ei edes huomaa tuota ongelmaa sen ilmetessä. Esimerkiksi tällaisen ongelman selvitteleminen vaatii kyllä asiaan paneutumista ja/tai testien tekemistä tarkoilla tiedoilla, joten tuskin ratkeaa muutamalla kysymyksellä puhelun aikana. Joten vikailmoitus tai tarkempi kysely olisi ollut paikallaan. Voihan hyvin olla, että jos operaattorilla yhdyskäytävistä vastaavilla henkilöillä on upouudet laitteet käytössään niin eivät välttämättä ole edes törmänneet ongelmaan. Kuka tietää.

    Eikä ole tarkoitus kyseenalaistaa sinun toimintaasi tässä tapauksessa. Sinähän olet parhaasi tehnyt ja jopa arvokasta tietoa operaattorille (sekä siinä samalla laitevalmistajalle) toimittanut. On heidän asiansa mitä haluavat ja pystyvät sillä tiedolla tekemään.
     
  14. 4mobile.net

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    204
    Tykkäykset:
    0
    Jos oikein ymmärsin, niin vikailmoituksen käsittääkseni teinkin - myös palautelomakkeesta (en tainnut kertoa, että vikailmoitusnumeroon (en ole perillä asiakaspalveluorganisaation rakenteesta kovin hyvin) minut lopuksi ohjattiin). SurfPortin on toimittanut kait MotionBridge, jonka koodiin Soneralaisetkaan eivät välttämättä pääse, eli pahimmassa tapauksessa viat eivät korjaannu palautelomakkeen osalta. Nokian gw:ssä on sekin ihmeellistä, että jopa antiikkiselle Nokia 7110:lle sopivat sivut pilkottiin (pilkotaan?). Ts. wap-puhelimien resurssit paranevat koko ajan, mutta nyt vasta sivuja aletaan pätkiä ja kaiken lisäksi piilotetaan seuravalle sivulle meno alavalikkoon. Tässä on varmasti salaliitto, jolla halutaan ajaa pakattu ( =tuottamaton) WML alas, heh (flatratessa tuottavauus saattaa tosin olla helposti toisinkin päin).
     
  15. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Homma selvä. Parannuksia odotellessa... :D
     

Jaa tämä viestiketju