1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Soneran laskutus

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja WonderC, 18/5/04.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. WonderC

    Liittynyt:
    21/8/03
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    0
    Tästä olikin joskus puhetta, eli Sonera laskuttaa liikaa. Sonera ilmoittaa ONE liittymän minuuttitaksaksi 13 centtiä, mutta laskussa se ei sitä ole. Soitin laskutukseen ja siellä ilmoitettiin, että laskut lasketaan verottoman hinnan mukaan ja pienen taistelun jälkeen sanoi reklamoivansa asian eteenpäin. Laskun heitto ei ole suuri, mutta kyseessä on periaate, Soneralla on kuitenkin asiakkaita melkoisen paljon ja tämä ylilaskuttaminen todennäköisesti koskee kaikkia, joten niistä tulee yhteensä suuri summa.
    Kuluttajalle ilmoitetun hinnan tulee sisältää kaikki verot, joten jos Sonera kerran ilmoittaa hinnaksi 0,13€/min niin lasku kuudeltakymmeneltä minuutilta ei silloin voi olla 8,11€ niinkuin se Soneran mukaan olisi vaan oikea hinta olisi 7,8€. Ehdotan että kaikki Soneran asiakkaat tarkistavat laskunsa ja ottavat yhteyttä laskutukseen. Tarpeeksi kun raivoaa, niin ne tekevät reklamaationkin puolestanne.
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Aivan, tästä aiheesta taitaa olla saman sisältöisiä ketjuja.

    Aivan, ja yhtiö joka mainostaa ainakin epäsuorasti laskutuksen toimivuutta pitäisi tämmöinen asia olla kunnossa, riippumatta siitä kuinka isosta heitosta per asiakas tulee.

    En katsonut mistä nuo summat keräsit, mutta virhettä laskiessa kannattaa huomioida että lasketaanko hinta per puhelut, vai lasketaanko hinnat kokonais sekunttimäärä ja siitä virhe. En äkkiseltään mene sanomaan kelpaako kumpikin laskutus tavaksi, selvyy slöytyy varmaan toimitus ja laskutus ehdoista.

    Mutta kuten sanoit, kuluttaja hinnan pitää sisältää verot, jos ei mene tasan niin ilmoittakoon sitten oikean hinnan, tosin jälkikäteen se ei auta vaan jo laskutettut ja vaikka maksettu laskut pitää oikaista asiakkaan pyynnöstä, tai oikeastaan ilman pyyntöäkin.

    Firmoille hinnat ilmoitetaan ALV0, joten niiden on turha kitistä.
     
  3. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Ja reklamaation yhteydessä on syytä aina kysyä hyvityksestä joka virheen seurauksena on mahdollista saada. Sonera on hyvittänyt ihan mukavasti pienistäkin harmeista.
     
  4. WonderC

    Liittynyt:
    21/8/03
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    0
    Summat on otettu laskusta eli verottomasta hinnasta laskettu sekuntihinta. Sonera kuulemma käyttää laskutuksessa sekuntiveloitusta. Tämä ns. oikea hinta on sitten tietysti laskettu ihan 0.13*60 menetelmällä, sillä siihen ei juuri vaikuta lasketaanko se sekunneilla vai minuuteilla.
    Tein ihan uuden topicin, jos senkin takia että tämä osuisi useamman henkilön silmiin, ikävä kyllä kaikki ei tätä operaattorit osiota välttämättä seuraa.
     
  5. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Oletko ottanut huomioon myös sentin minimiveloituksen puheluista laskiessasi asiaa? Tarkasti pystyt laskemaan erotuksen ainoastaan puheluerittelyn avulla.
     
  6. WonderC

    Liittynyt:
    21/8/03
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    0
    No enpä ole ottanut, mutta puheluiden määrää katsoessa se ei tule mitenkään vaikuttamaan laskuun korjaavalla tavalla, sillä kaikki puhelut tulisi silloin olla näitä centin minimi puheluita, joten mistä ne loput sitten tulee? Ja enpä juuri alle minuutin puheluita puhu, ainakaan niin paljon että laskuun tulisi moinen heitto. Laskutukseen soittaessa emme muutenkaan päässeet samaan tulokseen saman mittaisesta puhelusta, joten kyllä vika on Soneran väärässä hinnoittelussa.

    E: tämä centin minimiveloitus koskee ONE:n tapauksessa alle seitsemän sekunnin puheluita sillä seitsemän sekunnin lasku on 0,015 € joten ei taida näitä puheluita kahta enempää olla.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    On aivan ilmeistä että hinnat on väärin.
    Mutta viestissäni pohdin sitä että miten ne laskutetaan ja mikä on todellinen virhe.

    Jos hinta lasketaan peru puhelu ja nämä ynnätään sitten yhteen, tulee summaksi eri kuin että sekunnit lasketaan yhteen ja ynnätään ja näistä lasketaan puheluiden hinta.
     
  8. WonderC

    Liittynyt:
    21/8/03
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    0
    Ymmärsin että se laskettaisiin kokonaissekuntimääränä.

    Toisaalta eipä siinä välissä saisi mitään pyöristelyjä tehdä joten oikeaoppisesti molemmilla laskutavoilla pitäisi tulla sama lopputulos, koska ne kuitekin lskutetaan samaan aikaan. On eriasia ostaa kaupasta 0.95 € laku ja käydä myöhemmin ostamassa toinen. Mutta jos hihnalla on kahden lakun välissä jotain muuta, niin ei niiden lakujen yhteishinnaksi saa tulla kahta euroa. (ehkä vähän ontuva esimerkki, mutta idea on täysin sama) Eli mitään välipyöristelyjä en suvaitse.
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En ole laki ja vielä vähemmän äidinkielen asiantuntija.
    Mutta mielestäni on oleellista laskutetaanko jokainen puhelu erikseen, jolloin siis lasketaan kunkin puhelun hinta ja nämä summataan yhteen, jolloin jokaisen puhelun hinta voidaan _ehkä_ laskea sentin tarkkuudella.

    Ottaisin esimerkiksi kaupassa käynnin jossa ostat vihannes ja hedelmäosastolta kg hinalla eri tuoteita tai vaikka samoja mutta teet eri pusseja jotka punnitset erikseen, jolloin kunkin pussin hinta lasketaan hyvin todennäköisesti sentintarkkuudella.

    Soneran matkapuhelin laskutusta selvittäessä mielestäni oleellinen tieto, _jos_ käytetään per puhelu laskentaan ei se tietenkään vaikuta ilmeisee ALV virheeseen.
    Joku voisi vilasta eritellystä laskustaan lasketaanko vain erihintaiset sekunnit yhteen ja lopussa hinta, vai tehdäänkö se puhelukohtaisesti, niin sen jälkeen voidaan unohtaa minun höpötykset tuolta osalta tai alkaa pohtimaan onko se ehtojen mukaista.

    Edit:
    Sinähän sanoit että taitaa olla kokonais sekunttimäärä.
     
  10. kaikas

    Liittynyt:
    18/2/03
    Viestit:
    412
    Tykkäykset:
    0
    Itsekin aikanaan pistin kysymyksen asiakaspalveluun siitä, että kumpi mahtaa olla hinnastossa pyöristetty hinta, kun on ilmoitettu alvin kanssa 0,13 ja ilman 0,11. En muista tuliko tuohon mitään selkeää vastausta, mutta nähtävästi pyöristämätön hinta on tuo 0,11. Aika hämäävää todellakin.

    Siis tässä tapauksessa tulisi 60x0,11x1,22 = 8,052. Sitten vielä jotakin pyöristyksiä ylöspäin tai jotain, että pääsevät tuohon 8,11. Pitääpä vielä pistää omastakin laskusta kokeeksi reklamaatio vetämään... ;)
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ilman muuta jos virhe on.

    Tuolla Onen esimerkillä jos soittaa reilut 1000min kuussa (reilu puoltuntia/d eli ei tavaton edes yksityisellä) niin asiakasta ylilaskutetaan vitosen luokkaa, joka yllättäen sama kuin tässä suuressa satasen puheaikakampanijassa.
     
  12. mobiilisti Vieras

    Omassa laskussani virhe oli useita euroja ja soitin samantein Soneralle. Siellä meni pitkä tovi, kun laskutuksen aspa selvitti ensin itselleen, mikä heidän laskentakaavansa on ja sitten tuli vuolas selvitys näistä verottomista hinnoista ja pyöristyksistä. Totesin, ettei mene läpi vaan haluan reklamoida. Katsotaan mitä tuleman pitää.

    Hieno homma, että tämäkin asia tuli esille. Tuskin olisin itse vaivautunut laskemaan laskun oikeellisuutta.
     
  13. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Kysykääs joku paljonko kotisoiton uusi hinta on oikeasti kun soitatte laskustanne?

    Tuo ALV-virhe on kyllä kerrottu hinnastossa. Ei sitä varmaan kukaan sieltä huomaa mutta on se siellä. Kohdassa Aikaetu, jos laskee ilmoitetusta normaalihinnasta oletetun alennushinnan tulos on pienempi kuin ilmoitettu alennushinta. Laskemalla ALV0-hinnasta todellisen hinnan ja siitä sitten alehinnan saa saman tuloksen kuin hinnastossa.

    Kyllä nuo kikat osaa muutkin kuin pienet halpaoperaattorit, valitettavasti.
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mitä tuo epämääräinen teksti allunnusten vaikutuksista vaikuttaa tähän?

    Kuluttaja tuotteissa ja palveluissa ilmoitetaan hinnat aina sisältäen verot ja pakolliset maksut, myyjä voi toki halutessaan eritellä hinan muodostusta, mutta kaikki maksut sisältävä hinta on oltava selkeästi, eli ei saa olla pienemmällä kuin muut hintakomponentit.

    Se on aivan turhaa raapustella jonnekkin hinnastoon tekstejä että hintamme on ehkä väärin.

    Kyseisellä operaattorilla on ollut aikaa korjata asiaa jo vuosia joilloin siitä jotkut jo ihmettelivät julksiesti.
     
  15. heolko

    Liittynyt:
    26/2/04
    Viestit:
    23
    Tykkäykset:
    0
    Aikaisemmin oli näin:

    Yleisimmät Soneran käyttämät taksat ovat (0,11 + alv = 0,13), (0,13 + alv = 0,16), (0,14 + alv = 0,17) ja (0,16 + alv = 0,19). Markkinoinnissaan he käyttävät kai lähes poikkeuksetta alv:n sisältävää hintaa. Laskutuksessaan Sonera käyttää kuitenkin neljää desimaalia siten, että jokainen puhelu pyöristetään puhelun jälkeen kahteen desimaaliin. Laskutuksen pohjana on siis alv:ta sisältämätön veroton taksa. Siten nämä taksat ovat oikeasti (0,11 x 1,22 = 0,1342), (0,13 x 1,22 = 0,1586), (0,14 x 1,22 = 0,1708) ja (0,16 x 1,22 = 0,1952).

    Neljä desimaalia ja pyöristykset ym. ovat Soneran vastineesta, jonka kuluttajavirasto määräsi antamaan.

    Sonera on nyt muuttanut hinnoitteluaan. Katsokaa vaikka nykyiset hinnastot. Ei ole enää hinta + alv vaan pelkkä hinta. Tästä aiheesta olen kuluttajaviraston vaihtelevalla avustuksella taistellut alkuvuodesta asti. Muutos tosin voi olla seurausta muustakin. Nyt vaan seurataan, josko saataisiin joukkokanne tänne Suomeenkin...

    Nim. n. 7 vuotta 0,13 e/min ja todellisuudessa 0,1342e/min maksanut
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mitä tarkoitat kuluttaja hinnastoissa on aina ollut verollinen hinta, niissä on toki usein ollut verotonkin hinta, alv verokanta käsittääkseni kyllä riittäisi.
     
  17. heolko

    Liittynyt:
    26/2/04
    Viestit:
    23
    Tykkäykset:
    0
    Soneran laskutus on siis perustunut verottomaan hintaan. Muilla verolliseen. Eihän siinä mitään, mutta näin pienet yksikköhinnat tuon neljän desimaalin kanssa pyöristyvät miten sattuu. Eihän minkään muunkaan hyödykkeen kohdalla pyöristellä verollista hintaa.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Nyt en ihan ymmärrä, minkä neljän desimaalin?
     
  19. heolko

    Liittynyt:
    26/2/04
    Viestit:
    23
    Tykkäykset:
    0
    Sonera siis laskutti vuosien ajan näin:

    Puhuit tasan 1 min 0,13 e/min ilmoitetulla taksalla. Yhden puhelun ajalta mukana pyörii aina 4 desimaalia ja pyöristys tehdään puhelun loputtua. Eli 0,11 e/min + alv (22%) = 0,1342 e eli pyöristyy 0,13 e.

    Puhuit sitten kuitenkin 2 min tai kauemmin: 2 x 0,11 e/min + alv (22%) = 0,2684 e eli pyöristyy 0,27 e. Kuluttaja mahdollisesti kuitenkin typeryyksissään luuli maksavansa 0,26 e. VÄÄRIN! Näin siis kaikkien yli minuutin kestäneiden puheluiden kanssa. Sonera osaa...
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Vähän ihmeelliseltä tuntuu tuo sinun desimaali selitys. Mutta jos tiedät että miten soneran laskutus järjestelmä toimii niin uskon, mutta jos laskisivat hintoja neljän desimaalin tarkkuudella niin tuonkinliittymän hinnat olisi voitu laskea oikein, ja monessa muussa liittymässä pienempikin tarkkuus olisi riittänyt.

    On myös liittymiä joissa laskutuksen pitäisi one liittymän lokiikalla olla pienempi kuin ilmoitettu hinta. joku voisi kaivaa omista laskuistaan tälläisen esimerkin.

    Olen kuitenkin ymmärtänyt että virhe perustuu siihen että hinnat lasketaan verottomina ja nuo virheelliet verollisest kuluttajahinnat ovat sitten sinänsä oikein pyöristettyjä likiarvoja.
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju