1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sonera ottaa käyttöön aloitusmaksun ja minimiveloituksen

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja SV-3310, 27/3/06.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    10 s pikapuhelu Netolla tänään: 0,013 €
    10 s pikapuhelu Netolla vappuna: 0,079 € ellei peräti 0,128 €.
    Prosentuaalinen korotus huima. Se minkä verran kellekin tulee oikeasti noin lyhyitä puheluita on sivuseikka.
     
  2. aimo Vieras

    0,128 €. Liki 10-kertainen hinnannousu.
     
  3. adapter-

    Liittynyt:
    2/1/05
    Viestit:
    459
    Tykkäykset:
    5
    Tuo uudistus on tosiaan täysin käsittämätön. Muutenkin näyttää kuluttajan kannalta todelta hirveältä, että kaikki operaattorit vetävät täysin omaa linjaansa ja tuotteita on entistä hankalampaa verrata. Uskon että tästä asiasta tullaan taas huomauttamaan viranomaisten toimesta.
     
  4. Killerwhale

    Liittynyt:
    18/7/03
    Viestit:
    801
    Tykkäykset:
    0
    0,079EUR + 0,049EUR = 0,128EUR - nousua tämänhetkiseen ottaen esimerkiksi tuon 10s pikapuhelun vaatimattomat 884%.

    Ajatelkaapa niitä ihmisiä, jotka soittelevat puhelumääräisesti paljon. Jo 20 puhelua päivässä tekee 600 puhelua kuukaudessa -> 29,4EUR/kk pelkästään puhelun aloitusmaksuja!
     
  5. polle

    Liittynyt:
    13/1/05
    Viestit:
    555
    Tykkäykset:
    0
    Nimenomaan. Keskimääräisen kännykkäpuhelun pituus oli jossain ficoran raportissa luokkaa 1-2 min. Soneran asiakas taas soittelee keskimäärin 150-250 minuuttia kuussa. Lasku tulee kasvamaan 3-12 E/kk. Itselleni korotus olisi noin 25 E/kk, jos olisin Soneran asiakas. Onko edes Soneran datapaketteihin tulossa mitään positiivisia muutoksia?

    Lisäys: Palautetta Soneralle
     
  6. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Jepjep. Saunalahti aikoinaan yritteli liittymillä joissa oli puhelumaksu, mutta luopui niistä suht nopeasti. Miksiköhän? Miksi Sonera onnistuisi paremmin?
    Mielenkiinnolla odottelen mihin tämä uudistus johtaa,nielevätkö asiakkaat tämän vai joudutaanko uudistus vetään takas? Varmaan ilahduttaa niitä jotka on tehny vuoden sopparin...
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No eivät häviä mitään, kuten tiedotteessa sanotaan.
     
  8. aimo Vieras

    Muistaakseni aloituspuhelumaksut aloitti Kolumbus. Tilanne oli silloin toinen; aloituspuhelumaksullisissa liittymissä oli edullisemmat minuuttihinnat. Monille kyseinen liittymätyyppi oli siksi halvin.

    On kolmaskin vaihtoehto: Elisa ja DNA seuraavat Soneran mallia ja nostavat hintojaan, ei välttämättä aloituspuhelumaksulla vaan jollakin toisella tavalla.
     
  9. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    No niinpäs olikin, eli luulo ei tälläkään kertaa ollu tiedon veroinen :(
    Toisaalta kyseessä on vaan aikalisä - muutos koskee heitäkin aikanaan. Tai niin mä olin ymmärtävinäni toisesta ketjusta.
     
  10. Killerwhale

    Liittynyt:
    18/7/03
    Viestit:
    801
    Tykkäykset:
    0
    Koskeepa hyvinkin. Joidenkin mielestä tällä seikalla ei kuitenkaan ole merkitystä, onhan kyseessä suuri ja mahtava Sonera.
     
  11. Telep

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    42
    Tykkäykset:
    0
    "Haluamme keskittyä uskollisten asiakkaittemme palkitsemiseen, ja siksi hinnoittelumalli suosii pitkiä puheluita puhuvia asiakkaita."

    Ilmeisesti Soneran mielestä uskollisia asiakkaita ovat vain ne, jotka puhuvat pitkiä puheluita. Ja millä tavalla tuo uusi systeemi muka suosii niitäkään, kun minuuttihintoja ei kuitenkaan vastaavasti ole laskettu?

    Mitähän mahtaa tyttöystäväni tästä uudesta hinnoittelumallista tuumata, hänen puhelinlaskunsa kun on alle kahdenkympin luokkaa. Kattelin omaa (Saunalahden) laskuani, jossa oli puheluiden osuus 18 euroa. Pelkästään aloitusmaksut huomioimalla olisi lasku ollut kympin enempi. Alle minuutin pituisia puheluita taas on varmasti monta, joten niistäkin olisi tullut vielä lisähintaa.
     
  12. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Saunalahdella niitä ainakin oli. Vaikka ne joillekin olikin halpoja, myynti lopetettiin kuitenkin. Soneran liittymät on halvimpia harvoille...
     
  13. aimo Vieras

    Kyllä, niitä oli sekä Saunalahdella että Kolumbuksella. Ja kaikki eri variaatiot (korkea kk-maksu/halvat puhelut vs edullinen kk-maksu/kalliit puhelut) poistuivat kun DNA laski molemmat hinnat samassa liittymässä pohjiin.

    Sonera on ollut kautta aikojen (viime vuosia lukuunottamatta) kallein operaattori, eli nyt vain palataan normaaliin järjestykseen. Viime vuosinahan Sonera on ollut yhtä edullinen kuin Elisa ja eroa ei juuri halpiksiinkaan (lukuunottamatta pakettihinnoittelun puutetta). Pienellä puheajan painotuksella sunnuntaihin Sonera on ollut jopa halvin.
     
  14. makiluola

    makiluola

    Liittynyt:
    13/1/05
    Viestit:
    32
    Tykkäykset:
    2
    Kun SONERAN nykyisissä matkapuhelinliittymissä on matkapuhelimella soitettujen puheluiden vähimmäislaskutus on pienimmillään 1 sentti, lyhyen puhelun hinta nousee näin jopa 690%. Nykyisiin Soneran kuluttajaliittymiin uusi hinnoittelumalli tulee voimaan 1.5.2006. Kestoetu-sopimuksen piirissä olevat liitymät ovat kuitenkin turvassa näistä puhelujen hinnankorotuksista sopimuskauden aikana.

    Luulen, että SONERA tulee menettämään paljon myös pitkäaikaisia asiakkaitaan tällä uudella hinnoittelullaan, mikäli he tosiaan ottavat sen käyttöönsä. Syynä on se, että asiakkaat eivät halua maksaa matkapuhelimella tehdyistä puheluista tätä aivan "turhaa" aloitusmaksua, koska se koetaan eräänlaiseksi "Kynnysrahaksi". Ihmiset ovat jo tottuneet, että matkapuhelimilla soitettaessa toisiin normaaleihin puhelinnumeroihin maksetaan vain voimassa olevan hinnaston mukainen aikaveloituspuhelumaksu puheluista, eikä mitään muuta ylimääräistä.

    Tämä saattaa johtaa myös osalla SONERAN asiakkaista siihen, että he alkavat myös "metsästämään" edullisia puheaikakuukausilittymiä, koska niissä ainakin osassa on tällä hetkellä normaalit puhelut tavallisiin lanka- ja matkapuhelinliittymiin hinnoiteltu kohtuuhintaisiksi. Tällaisissa kuukausittaisissa puheaikapaketeissa on suhteellisen helppoa pitää matkapuhelinkulunsa aika hyvin ennalta tiedossa, mikäli on osannut arvioda etukäteen oman matkapuhelimen käyttönsä suunnilleen oikein. (Puheajat, teksti- ja mms viestien ja datasiirron määrän).
     
  15. adapter-

    Liittynyt:
    2/1/05
    Viestit:
    459
    Tykkäykset:
    5
    Ei muuta kuin asiakaspalvelun linjat kuumiksi. Sonera yritti aikanaan muuttaa sunnuntaitarjouksen ehtoja, mutta perui suunnitelmansa asiakaspalautteen takia. Eiköhän olisi taas asiakkaiden aika toimia.
     
  16. karjaj

    Liittynyt:
    28/8/03
    Viestit:
    370
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy Gio
    Fiksut asiakkaat toimivatkin ja vaihtavat operaattoria moisen aliarvioimisyrityksen seurauksena. :)
     
  17. vonkaus

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    194
    Tykkäykset:
    1
    Tuo korotushan on monelle niin järkyttävän suuri,
    että Soneran kilpailukyky muita operaattoreita
    vastaan tipahtaa suohon lopullisesti.

    Ehkä Soneran johto luottaa Suomalaisten laiskuuteen vaihtaa operaattoria
    ja ennenkaikkea hintatiedottomuuteen.

    Pienten senttihintojen ilmoittaminen euroina
    kertoo jo sen, että korotus halutaan näyttää "mitättömänä".

    Fair Play?
     
  18. yellow Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    2919
    Tykkäykset:
    0
    Tämän varaan tuskin asiaa on jätetty. Viimeiset pari vuotta ovat osoittaneet, että suomalaiset vaihtavat operaattoria varsin hanakasti ja hintatietoisuus on kohtuullisen korkea. En tiedä mikä Soneran ajatus tässä on. Kai toivovat, että kytkykaupan avautuminen sekoittaa markkinaa niin, että pystyvät samalla muuttamaan hinnoittelua.
     
  19. Korma

    Liittynyt:
    30/8/05
    Viestit:
    198
    Tykkäykset:
    0
    Itse kuulun juuri tuohon ryhmään, vaikka puheluita ei nyt aina ihan kahtakymmentä tulekaan soitettua. Enivei, puhelut ovat pääsääntöisesti melko lyhyitä ja niitä on useampia kuin kymmenen päivässä. Tuo Soneran laskutusmuutos kyllä riepoo. Pitääköhän ottaa pöytälaatikosta SL:n Ykkönen taas käyttöön ...
     
  20. aimo Vieras

    Helsingin sanomien / STT:n uutisista kopioitua:

    *****
    TeliaSonera nostaa matkapuheluiden hintaa

    TeliaSonera laskee muutosten nostavan sen liikevaihtoa alle 1 prosentin. Korotuksen malli päätettiin laajan asiakastutkimuksen perusteella.

    "Kyse on maltillisesta hinnankorotuksesta. Markkinajohtajana tunnemme vastuuta alan kehityksestä", johtaja Esa Rautalinko TeliaSonerasta kertoi.

    ******

    Uutinen kokonaisuudessaan
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju