1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sonera ja UMTS-ongelmia

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja ebo, 9/6/05.

  1. ebo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    1500
    Tykkäykset:
    0
    Minulla on ollut viimepäivinä ongelmia Nokia 6630:n ja Samsung SGH-Z107:n kanssa Soneran UMTS-verkossa pk-seudulla. Ensin verkko näkyy toimivan, mutta yrittäessäni päästä internetiin internet-ap:n kautta, tulee virheilmoitus "Tilaa ensin GPRS-palvelu" tai "Error: Please subscribe to GPRS service first" tjsp. Sen jälkeen tolpat katoavat, eikä puhelin palaa verkkoon ennen buuttausta.

    GSM-tilassa samaa ei tapahdu. Onkohan muilla ollut vastaavia ongelmia? Voikohan tämä johtua siitä, että käytän tavallista SIM-korttia, enkä USIM:iä?

    Soneran aspaan tai tekniseen tukeen en ole soittanut, koska siellä ei kuitenkaan myönnetä mahdollisia teknisiä vikoja tms.

    t. tero
     
  2. Celleri

    Liittynyt:
    13/8/04
    Viestit:
    903
    Tykkäykset:
    5
    Rohkeasti soitat. Jos tekniset viat kerrotaan nettisivuillakin julkisesti niin miksi sinulta pimitettäisiin, kun kerran olet kuitenkin maksava asiakas?
     
  3. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Ja mikähän on pk-seudulla hieman tarkemmin ottaen? Ainakin Espoossa toiminut (pro)internet-yhdyskäytävä alkuviikosta ok. Tämä ei tietysti tarkoita, etteikö vikaa voisi olla. Sen sijaan tiistaina oli ongelmia WAP-yhteyden kanssa, mutta silloinkin internet-yhdyskäytävä toimi.

    Olen samaa mieltä edellisen soittajan kanssa, rohkeasti vaan sinne tekniseen asiakaspalveluun soittamaan jos ongelma esiintyy kahdella eri puhelimella säännöllisesti. Tuskin siinä mitään menettää.
     
  4. ebo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    1500
    Tykkäykset:
    0
    Pk-seudulla tarkoitti tässä esimerkiksi Helsingissä Pitäjänmäkeä ja Munkkivuorta, Espoossa Keilaniemeä ja Olaria.

    Olen toki soitellut Soneran tekniseen tukeen, mutta siellä joutuu yleensä idioottifiltteriin, eli tässä tapauksessa luultavasti väittäisivät, ettei datapalvelua ole kytketty tai on laskut maksaamatta tms. Soneralla on ollut teknisiä vikoja ihan medioissakin asti ilman, että niistä on tiedotettu asiakkaille tai lehdistölle, joten tiedotteista ei voi paljoakaan päätellä.

    Vaan ilmeisesti muilla ei ongelmaa ole, tai sitten kyse on ollut hyvin hetkittäisestä sekoilusta.

    t. tero
     
  5. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä tekninen tuki näkee onko datapalvelu kytketty ja myös sen onko liittymä normaalisti verkossa. Ihan haluaisin tietää, että jos vikoja on ollut medioissa saakka ilman tiedotusta - mitenkähän se on mahdollista? Eikös vikatilanteessa yleensä kysytä lausuntoa myös yhtiön edustajalta, joka sitten vastailee toimittajan kysymyksiin?
     
  6. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kyse lienee siitä, että tiettyjen tahojen mielestä jokaisesta teknisestä viasta tulisi antaa virallinen tiedote tärkeimmissä tiedotusvälineissä. Joissain tapauksissa suurimmilla operaattoreilla olisi kyllä parantamisen varaa oma-aloitteisen vikatiedotuksen suhteen, mutta yrityksen näkökulmasta lienee ymmärrettävää ettei kaikesta haluta antaa tietoja julkisuuteen ellei ole pakko. Tuskin millekään yritykselle on hyödyllistä kieltää ilmiselvä vika, eiköhän tilanteesta kerrota viimeistään kysyttäessä. Monissa firmoissa on lisäksi sisäisiä ohjeita, joissa määritellään mitä saa kertoa ja kenelle. Voisi kuvitella tietoliikenneoperaattoreillakin olevan.

    Operaattorien asiakaspalveluissa on minun näkemykseni mukaan eroja työntekijöiden välillä kuten missä tahansa muussakin työpaikassa, osa on vaan siellä töissä ja osa aidosti kiinnostuneita hommasta tehden asian hyväksi minkä itse voi. Riippuu tuurista kuka sattuu vastaamaan.
     
  7. yabba

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    53
    Tykkäykset:
    0
    Mielestäni kannattaa kyllä tilata se USIM kortti, joka taitaa maksaa vaivaisen 10€. Muistaakseni TS jopa vaatii sen käyttöä, toisin kuin Elisa. En tosin tiedä onko se teknisesti vaatimus, vai onko kysessä vain periaatteellinen asia muista syistä johtuen.
     
  8. Jussi2000

    Jussi2000 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    6950
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    TS:n UMTS toimii muistaakseni nykyään myös normaali SIM kortilla mutta toimintavarmuus on varmasti parempi jos homma USIM kortin, hinta on 9€
     
  9. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Toimii "normaali" 2G simillä, tosin Usim tulevaisuudessa mahdollisesti parempi, hinta 9,90€. Toimiikohan 3G kortilla "jotenkin" paremmin verrattuna 2G korttiin?
     

Jaa tämä viestiketju