1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sonera Huawei 220 mokkula yhteys katkeilee

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja attilo, 19/10/08.

1. attilo

Tykkäykset:
    0
    Käytän Soneran mokkulaa ja seuraava ongelma häiritsee käyttöä.
    Silloin tällöin, muutaman kymmenen minuutin tai muutaman tunnin välein kone kadottaa yhteyden mokkulaan, tulee jokin pikkuilmoitus että usb device not connected tai vastaavaa. Muutaman sekunnin päästä Mobile connect ohjelma aukeaa ja miettii hetken, löytää sitten signaalin ja taas voi yhdistää verkkoon.
    Ei kai tämä ihan normaalia ole, vai?
    Huoltoon kyllä aikanaan soittelin, eivät muuta osanneet sanoa kuin että ehkä mokkulassa jotain vikaa, viedä sonerapisteeseen huoltoon. Mutta en ole vielä vienyt, kun tartten joka päivä tätä nettiä kuiteski.
    Onko ideoita voiko olla vika jossain muualla kuin mokkulassa? Vai vienkö suosista huollettavaksi/vaihdettavaksi.

2. Arip

Tykkäykset:
    0
    Pätkii

Huomenta
    et ole ainoa.
    Elisan verkossa sama juttu yhteys katkeaa (yhteys katkaistu) jo muutaman minuutin jälkeen.
    jo 30 s. jälkeen kun ei tee mitään.
    eli kun ei ole liikennettä yhteys katkeaa.
    ei hyvä homma aina saa painaa "Yhdistä" nappia.
    alkaa hermo mennä
    tv AP

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Voisiko johtua virransäästöasetuksista, tai muuten powerin syöttö ongelmista USBiin
    Syötätkö virtaa vain yhdellä USBilla, onko läppäri vai pöytäkone jne?

4. attilo

Tykkäykset:
    0
    Ainakin "modeemin" asetuksissa kohta "allow the computer to turn off this device to save power" on ruksittamaton eikä sitä edes saa ruksitettua.
    Aluksi käytin kahdesta Usbista virtaa ottavaa piuhaa, mutta ongelmat olivat samat, sittemmin siirryin yhtä usbia käyttävään piuhaan. Ei vaikutusta, eikä sillä mistä usbista virtaa ottaa. Muilla usb laitteilla en ole ongelmaa havainnut.
    Olen käyttänyt mokkulaa pöytäkoneella (win XP) sekä lyhyesti minikannettavassa (win XP) jossa yhteys katkesi kertaalleen myös.

Vielä todettakoon että yhteys voi katketa myös kesken käytön, ei vain käyttämättömänä ollessaan.

Juuri tätä kirjoittaessa yhteys katkesi taas, mobile partner ohjelmaan tuli viesti "Laite ei ole käytettävissä tai yhteys on katkaistu".

5. K@rtsa Vieras

Ihan samanlaisia ongelmia ilmeni minulla tänä viikonloppuna, yhteys katkeili tämän tästä. Ajattelin että verkossa jotain häikkää sillä tätä katkeilua ei ole ennen ollut yhtään, kaikki on toiminut kuin se kuuluisa vessa.
    Käytän e220 läppärin kanssa ja Saunalahden sim.iä

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Harva on maininnut kokoonpanoa, mutta ne jotka ovat kertoneet, niin on ollut Windows(XP) ja kanettavasta kyse + operaattori.

Ja jos oikein ymmärsin niin on ilmennyt niin että USB laite on kadonnut hetkeksi, eikä siis sinänsä kyse GPRS yhteyden pätkimisestä (toki laitteen katoaminen sekin bittivirran katkaisee)

Jos ongelmaa ilmenee 2,5 operaattorin kanssa ja on laajemin alkanut hiljan, niin tulee kyllä mieleen Windows päivityksen vaikutus, tai itse mokkulan softan päivitys, jälkimmäisestä ei kukaan tainnut mainita ja Windows oletusarvoisesti päivittyy maintisemattakin.

7. attilo

Tykkäykset:
    0
    Käytän siis pöytäkonetta XP:llä, syyskuun alussa otin mokkulan käyttöön ja siitä asti on katkeillut.

Soneralta olen ladannut mokkulapäivityksen, mutta yhteyssoftan asennuksessa homma keskeytyy siihen että kun koneen pitäisi ilmoittaa "mobile partner" ohjelman olevan jo asennettuna ja kysyvän poistetaanko asennus, niin mitään kysymystä ei tulekkaan ja homma jää siihen. Mutta en tiedä auttaisiko tuo päivitys tähän, kun ei ole vista käyttiksenä.
    Vikaa oli siis jo ennen kuin yritin päivittää mokkulaa.

Itsekkin oletan että vika on mokkulan ja tietokoneen välisessä yhteydessä, mutta mikä mokkulassa voisi sitten aiheuttaa tälläisen ongelman. Olen käyttänyt mokkulaa nyt kolmella eri usb johdolla, ja kaikilla sama ongelma.

8. K@rtsa Vieras

Lisää vielä edelliseen viestiini sen että läppärissä on XP Home. Ja sen verran tuosta katkeamisesta että kun olen mokkulan merkkivaloa seurannut niin aina voi todeta että yhteys on katkennut kun merkkivalo vilkuttaa tasaiseen tahtiin sinistä merkkivaloa.
    Minulla ei mitään muuta "virhe" ilmoitusta (USB ei siis katoa) ole tullut mokkulan ja läppärin välillä vaan jo pelkän mokkulan merkkivalon vilkaisuun voin todeta että yhteys on poikki ja kun taas connect.iä painaa niin homma jatkuu kunnes jossakin vaiheessa katkeaa, ladatessa jotakin/tai netti-tv.tä katsoessa niin yhteys ei katkea. Yhteys katkeaa yleensä "idle" tilassa eli sillon kun poistun koneelta joksikin aikaa tekemään muuta. Kaikki firmware.ret e220.seen on käyty läpi eikä mitään merkittävää vaikutusta, jotkut ehkä toimii paremmin.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Eli osalla (aloittajalla) katkeilee USB yhteys, ja osalla perinteisempää yhteiskatkeilua. Tosin 30sekunnin viiveellä katkailu ei nyt ihan tavanomaista :)

Noin pientä aikaa ei taida oletuksina olla edes puhelinverkkoasetusta automaattinen katkaisu asetuksissa, vaan yleensä puhutaan useita minuuteista tai enemmän.

30 sekunttia viittaa enemmänkin itse yhteyden (GPRS) ongelmaan.

Onko millaisia 3G/2G asetuksia, eli voisiko mitenään liittyä niihin. eli jos pätkii 3Gllä, niin tekeekö saman jos pakottaa 2Glle?

10. K@rtsa Vieras

11. Arip

Tykkäykset:
    0
    korjattu

Huomenta
    ongelma ratkaistu.

Nyt en käytä enää ollenkaan Vodafone yhteys ohjelmaa (vodafone ei yhdistä automaattisesti jos yhteys menee poikki, tämä on se ongelma). vaan yhdistän verkkohallinnan kautta.
    sieltä voi asettaa yhteysajan jos ei ole liikennettä.
    ja rasti yhdistä automaattisesti ja kun yhteys katkeaa se yhdistää heti automaattisesti (yhdistää uudestaan) kun esim nettiä aloittaa käyttämään. (tämä toimii OK)

muuten vodafonessa on uusin softa ja Firmware mutta sama ongelma on ollut alusta asti.
    tv AP

12. K@rtsa Vieras

Pitääpä kokeilla tuota itsekkin!

13. -Paeivi-

Tykkäykset:
    0
    Elisalla ongelmia

Elisalla on ongelmia verkon kanssa! Toinen 3G-verkoista (WCDMA 900 tai 2100) on ollut juntturassa perjantaista lähtien.

Itse ratkaisin pätkimisongelman vaihtamalla GSM-verkkoon:

Mobile Partner > Disconnect.
    Mobile Partner > Tools > Options > Network > Network type > GSM only.

14. K@rtsa Vieras

Selittäisi ainakin minun pätkimis ongelmat jos Elisan verkossa häikkää, sillä siinä kieppeillä mulla pätkimiset alkoi

Otin käyttöön tuon Agip.in vinkki niin ei tarvitse ainakaan koko ajan "connect.iä" painella :)

15. K@rtsa Vieras

Kiitos vinkistä! Vaikuttaa niin kuin todella näin olisi, sillä nyt ei ole pätkinyt kertaakaan 20min :) Muuten on pätkinyt koko yön tämän tästä.

Itse käytän Mobile Connectiä ja laitoin asetuksiin Gprs Preferred, ja homma toimii silti hspda nopeudella= ongelmani taisi ratketa

16. Vekki

Tykkäykset:
    0
    Osaako kukaan neuvoa, miten ton Asus eee pc 900 Xandrosin (fin-versio) saisi toiminaan Huawei 220:n kanssa pätkimättä? On perjantaista lähtien pätkinyt joka vähintään joka 5. minuutti. Elisa.Toivotonta....

17. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ks. http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showpost.php?p=726637&postcount=364

Eikös tämä tarkoita, että datayhteys toimii tuon jälkeen GPRS/EDGE-nopeuksilla? Mielestäni ei kovin hyvä ratkaisu, jos maksaa nopeammasta dataliittymästä... toki tuo auttaa, koska pakotetaan mokkula 2G-verkkoon ja vika vain 3G-verkon puolella.

18. -Paeivi-

Tykkäykset:
    0
    Nettiin

Jään odottamaan sitä parempaa ratkaisuasi päästä nettiin näissä olosuhteissa... :-/

19. -Paeivi-

Tykkäykset:
    0
    Elisan 3G-ongelma

Mulla toi GPRS only oli ainoa vaihtoehto, joka toimi pätkimättä. Mutta varmaan riippuu kenttien vahvuudesta kellä mikäkin vaihtoehto toimii parhaiten. Hyvä jos sait avun, ja vielä hsdpa-nopeuksilla!
    Tarkistitko nopeuden jollain testillä?

20. K@rtsa Vieras

Senhän tarkistin heti :) kun ajattelin että sehän pakottaa käyttämään ihan GPRS.ää, nopeus liikui yli 1mb parhaimmillaan 1.4mb, eli nopeus ei muuttunut mihinkään. Kerkisin vain sen 35min testata aamulla kun läppäriä käytän töissä, mutta ei kertakaan pätkinyt.
    Ja juuri ennen tuota asetuksen vaihtoa pätki kokoajan kun asetus oli joko "3G only" tai 3G Prefferd!. Illalla pääsen testaa taas niin katsotaan toimiiko pätkimättä

Jaa tämä viestiketju