1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Soittoäänitulva vei operaattorin liki oikeussalia

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Kirjafani, 12/6/08.

  1. Kirjafani

    Liittynyt:
    14/3/04
    Viestit:
    175
    Tykkäykset:
    2
    Soittoäänitulva vei operaattorin liki oikeussalia

    Epäselvissä olosuhteissa syntyneet palvelumaksut aiheuttivat riidan, joka kuitenkin päättyi sovintoon ennen oikeuskäsittelyä. Operaattorilla on jatkossakin näyttötaakka, jos kiista koskee sopimuksen syntymistä.

    Kuluttaja tilasi Celldorado-nimiseltä hollantilaiselta yritykseltä yhden soittoäänen kännykkäänsä. Tilauksen jälkeen yhtiö alkoi lähettää kuluttajalle viestejä tasaisin väliajoin. Kuluttaja huomasi seuraavan puhelinlaskun yhteydessä, että häneltä peritään mobiilipalveluista yhteensä 50 euroa.

    Kuluttaja otti yhteyttä puhelinoperaattoriinsa Saunalahteen ja ilmoitti, ettei ole kyseisiä palveluita tilannut ja kieltäytyi maksamasta laskua Celldoradon viestien osalta. Operaattori ilmoitti, että sopimusehtojen mukaan liittymänhaltija vastaa myös liittymän kautta tilatuista muiden yhtiöiden tarjoamista palveluista. Samalla operaattori ilmoitti jatkavansa saatavan perintää ja kehotti kuluttajaa reklamoimaan asiasta kyseiselle hollantilaiselle yhtiölle.

    Kuluttaja kääntyi asiassa Kuluttajaviraston puoleen. Virasto katsoi, että operaattorin pitää näyttää sopimuksen syntyminen toteen, jos kuluttaja kiistää sen. Tämä koskee myös niitä tilanteita, joissa operaattori perii muiden saatavia. Näytöksi sopimuksen synnystä ei riitä vain puheluerittely. Kun operaattorille ilmoitettiin, että kuluttajaa ryhdytään avustamaan asiassa, operaattori luopui saatavan perinnästä.

    Kuluttajavirasto tulee avustamaan jatkossakin kuluttajia niissä tapauksissa, joissa operaattorit perivät epäselvissä olosuhteissa syntyneitä palvelumaksuja. Tarvittaessa asia saatetaan tuomioistuimen päätettäväksi ennakkopäätöksen saamiseksi
     
  2. tahratonteraes

    tahratonteraes

    Liittynyt:
    22/2/08
    Viestit:
    665
    Tykkäykset:
    0
    Hyvä hyvä! Kannattaa silti aina olla tarkkana mitä tilaa ja eritoten MISTÄ tilaa.
     
  3. kiksu

    kiksu

    Liittynyt:
    5/1/08
    Viestit:
    187
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC Desire / Saunalahti
    Ja myöskin kannattaa aina lukea ne pienet präntit. Niissä se jutun juoni yleensä piilee. Tosin TV-mainoksissa ne on niin pienellä ja esillä vain hetken niin niitä ei ehdi lukea, mutta sitten kannattaa tutkia asia netistä.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Lähtökohta pitäisi olla että mainoksessa on riittävän selkeästi oleelliset asiat, ja että sopimusta tehdessä sopimus ehdot toimitetaan asiakkaalle jotta hän ne ja sopimuksen voi hyväksyä.
     
  5. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Niin tässähän operaattori luopui vaateistaan, jotta ei tulisi mahdollista "hankalaa" ennakkopäätöstä jonka perusteella kaikkien maksullisten SMS-palvelujen käyttö lopahtaisi siihen että asiakkaan pitäisi aina tehdä kirjallinen sopimus asiaan liittyen.

    Voitto tietysti tälle yhdelle asiakkaalle, mutta toisaalta myös operaattorille. Olisi tosiaan mielenkiintoista saada ennakkopäätös niin loppuisi näiden asioiden turhan vatvominen kun olisi selkeät säännöt.
     
  6. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    En oikein pysty näkemään miksi oikeus moiseen päätyisi? Eihän tahdonilmausta ole tarvinnut tehdä kirjallisena sopimuksen pätemiseksi edes ennen SMS:n olemassaoloa.

    Korkeintaan jotan ehto ja vahvistusviestejä olisi voinut tulla entistä enemmän käyttöön (monesta palvelustahan sellainen tulee nytkin) ainakin ei kertaluontoisten tai isompien veloitusten osalta.

    Eihän tässäkään tapauksessa kuluttaja kiistänyt käsittääkseni sen yhden tilaamansa soittoäänen veloitusta.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos asiakkaalle markkinoidaan euron soittoääntä ja hän sillä tiedolla sen tilaa, niin ei voida alkaa laskuttaan mitään kk maksuja.

    Jos on epäselvää onko asiakastehnyt jonkinsopimuksen, niin myyjä tehtävä on todistaa sopimus, ei asiakkaan
     
  8. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25701
    Tykkäykset:
    4729
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Hyvä esimerkki tapaus. Saamaton raha jonka operaattori on joutunut maksamaan palvelun tarjoajalle on pois kuluttajien eli asiakkaiden pussista. Tilailkaa kännykällä vaikka mitä, kiistäkää ja maksattakaa lasku muiden asiakkaiden kustannuksella. Tämähän on hieno periaate.
     
  9. Stittu

    Liittynyt:
    20/6/06
    Viestit:
    60
    Tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä. Tai sitten operaattoreiden pitäisi varmaan purkaa kaikki sopimukset palveluntarjoajien kanssa ja sitten asiakkaat vinkuu kun ei voi tilata soittoääniä.

    Operaattorit joutuvat tulouttamaan palveluntarjoajalle, on se kumma että operaattori joutuu asiakkaalle hyvittämään.

    Toisaalta mun mielestä kaikki kuukausimaksulliset hommat pitäisi lailla kieltää. Kuka helkkari muka haluaa maksaa vapaaehtoisesti jostain soittoäänistä puolisen sataa euroa. Johan sillä saa monta levyä ostettua.
     
  10. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25701
    Tykkäykset:
    4729
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Äidin pikku kullanmurut.
     
  11. tahratonteraes

    tahratonteraes

    Liittynyt:
    22/2/08
    Viestit:
    665
    Tykkäykset:
    0
    Mun mielestä tällaisten firmojen jotka toimii hyvin kysenalaisella tavalla ja ilmeisen selvästi vain haluaa rahastaa pitäisi jotenkin saada pannaan. Ei kuitenkaan voida olettaa että kaikki on niin kyynisiä kuin esim minä joka ei luota mihinkään tai kehenkään.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mistälähtien operaattorit on noissa tilanteissa riskiä kantaneet? Perinteisesti riski on tuupattu palvelun tarjoajalle, jos palvelun tarjoaja varsin tietoisesti pyrkii markkinoimaan harhaanjohtavasti niin saa myös vastuun kantaa. jos se "pakottaa" nostaa hintoja, niin tulevat ainakin "rehdit" kilpailijat ansaittuun parempaan kilpailuasemaan.
     

Jaa tämä viestiketju