Soitteletkos soittimia?

kviikka

Morommoro!
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
2994
Puhelinmalli
Sony Xperia 1 III
Mitäs soittimia foorumilaiset soittelevat? Onko kainalossa kenties kitara, pirtissä piano vai raikuvatko rummut?

Itse soittelen pääasiassa pianoa ja haitaria. Nyt olen opetellut soittamaan vähän ukuleleä Yousician-sovelluksen avulla, joskin sen ilmaisversion aikarajoitukset hiukan ärsyttävät. Saa nähdä, innostuuko siitä enempää. Bassokitaraa olisi myös kiva opetella soittamaan, mutta täytyisi vain ensin hommata se basso. :)

P.S. Suu ei ole soitin (mikäli et harrasta laulamista). ;)

Solmu

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
67   0   0
Reaktiopisteet
1423
Puhelinmalli
Oneplus 8T
Bassoa tulee paukuteltua lähes päivittäin.

Joskus soittelin kitaraakin mutta nykyään jäänyt todella vähälle, kun tuli tuo parempi laitekkin myytyä hätäpäissään kaverille.
Tosin ihan rehellisesti sanottuna en mä ikinä kitaraa niin hyvin osannutkaan soittaa kun olisin halunnut, basso sopii omaan käteen huomattavasti paremmin.

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
25666
Puhelinmalli
iPhone 12 128 gt musta
Akustista kitaraa omaksi ilokseni joskus. Muiden iloksi en kykenekään ;)

kviikka

Morommoro!
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
2994
Puhelinmalli
Sony Xperia 1 III
Itseäni ei jostain syystä akustinen kitara innosta. Tuolla sohvan alla on laatikossa Verkkokauppa.comin tarjouksesta ostettu kitara, jolla osaan soittaa vain muutaman soinnun. Yksi päivä sitä kokeilin, mutta laatikkoonsa se pian taas jouti.

cinse

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
37   0   0
Reaktiopisteet
7009
Puhelinmalli
onhan noita
Rumpuja ja pianoo. Pianoa ei tosin ole omassa kodissa että mennään synalla. Sama rumpujen kanssa. Parit akustiset löytyy porukoitten nurkista vielä ja sähköt kaapista.

Nahkatukka

* V I P *
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
9802
Puhelinmalli
OnePlus 7T
Rumpuja pääasiassa. Kitaraa jonnin verran.

veneilymies

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
7   0   0
Reaktiopisteet
217
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Z Fold 4
Bassoa ja vähän kitaraa. Bändihommiakin on tullut harrastettua

liippari

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
49   0   0
Reaktiopisteet
4
Haitari & kiippari. Likimain 30v olen soittanut bändissä, aluksi humppalinjalla ja viimeiset 10v bilebändinä.

amdnow

Vuoden foorumilainen 2016/2017/2020
Supermoderaattori
Palaute - 100%
191   0   0
Reaktiopisteet
31360
Puhelinmalli
Fiskarssin 10
Koskettimia tullut soiteltua nuoruudessa aika paljon, syntikkaa lähinnä.
Vanhemmalla iällä aloin soitteleen kitaraa, ihan noin omaksi iloksi.

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
940
Puhelinmalli
Samsung S10e
Vanha ketju, mutta "kitara" hakusanalla ei muutakaan löytynyt. Muksu sai joululahjaksi akustisen "nuorisokitaran" ja nyt on kuulemma yksi kieli poikki. Verkkokauppa.com ois kätevä paikka tilata uusi, mutta sieltä löytyi 184 vaihtoehtoa.

Nyt kävin katsomassa potilasta, niin siinä on 3 metallista kieltä + 3 nylonkieltä. Rikkinäinen on toinen vasemmalta, eli toiseksi paksuin metallikieli. Mitähän muuta speksejä tartteis tietää, jotta vois haarukoida tuota 184 kpl valikoimaa vähän pienemmäksi?

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
28170
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Vanha ketju, mutta "kitara" hakusanalla ei muutakaan löytynyt. Muksu sai joululahjaksi akustisen "nuorisokitaran" ja nyt on kuulemma yksi kieli poikki. Verkkokauppa.com ois kätevä paikka tilata uusi, mutta sieltä löytyi 184 vaihtoehtoa.

Nyt kävin katsomassa potilasta, niin siinä on 3 metallista kieltä + 3 nylonkieltä. Rikkinäinen on toinen vasemmalta, eli toiseksi paksuin metallikieli. Mitähän muuta speksejä tartteis tietää, jotta vois haarukoida tuota 184 kpl valikoimaa vähän pienemmäksi?

Ei noissa verkkiksen kielissä ole edes riittävästi infoa, että niistä voisi passelit löytää. Akustisten ja sähkökitaroiden kielet sikin sokin. Osta koko setti, nämä passaa varmasti hyvin nuorelle soittajalle. Jännitteeltään kevyet, niin ei mene sormet niin helposti ruvelle ennen kuin nahka kovettuu :) Yksittäisen kielen vaihtamisessa pitäisi melkein tietää kielen paksuus ja jännite (tuota a-kieltäkin on irtokielenä eri paksuisina)

Roadstar

Mainokseton
Palaute - 100%
12   0   0
Reaktiopisteet
5116
Puhelinmalli
iP 13 Pro / S22+

Kuva potilaasta helpottaisi tätä päättelyä. Jos yläkielet ovat nylonia, niin todennäköisesti myös nämä metallikielet ovat korkeintaan metallipunottuja nylon-ytimellä. Ihan täysveriset metallikielet ja nylonkielet yhdessä vetäisivät helposti kaulan melko jännälle jengalle ja jos kitarassa on teräskielten vaatima kaularauta, niin silloin on oikeastaan sama vetää täysverinen teräskielisatsi. Mutta sikäli kun kyseessä on nylon-kielinen kitara, niin tuo Andyn vinkkaama satsi vaikuttaa toimivalta.

Roadstar

Mainokseton
Palaute - 100%
12   0   0
Reaktiopisteet
5116
Puhelinmalli
iP 13 Pro / S22+
Ja kun tosiaan tämä ketju heräsi kuolleista, niin todetaan nyt sekin että kitara on omalta osalta pääasiallinen soitin ja siinä sivussa vähän bassoa. Myös koskettimia olen yrittänyt ottaa vähitellen haltuun, mutta niitä en lähtisi vielä minkään sortin keikalle soittamaan.

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
28170
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Kuva potilaasta helpottaisi tätä päättelyä. Jos yläkielet ovat nylonia, niin todennäköisesti myös nämä metallikielet ovat korkeintaan metallipunottuja nylon-ytimellä. Ihan täysveriset metallikielet ja nylonkielet yhdessä vetäisivät helposti kaulan melko jännälle jengalle ja jos kitarassa on teräskielten vaatima kaularauta, niin silloin on oikeastaan sama vetää täysverinen teräskielisatsi. Mutta sikäli kun kyseessä on nylon-kielinen kitara, niin tuo Andyn vinkkaama satsi vaikuttaa toimivalta.

Noin se ihan varmasti on, punotut saletisti nylon kielten kaverina ja tuo mun linkkaama setti on silloin passeli. En kyllä ole tuollaista komboa koskaan kuullut olevankaan, jossa olisi metallikielet nylonien kaverina? Kyllähän se punottu kielilikin "metallikieli" on jos ei ole asiaan perehtynyt ;)

Roadstar

Mainokseton
Palaute - 100%
12   0   0
Reaktiopisteet
5116
Puhelinmalli
iP 13 Pro / S22+
Noin se ihan varmasti on, punotut saletisti nylon kielten kaverina ja tuo mun linkkaama setti on silloin passeli. En kyllä ole tuollaista komboa koskaan kuullut olevankaan, jossa olisi metallikielet nylonien kaverina? Kyllähän se punottu kielilikin "metallikieli" on jos ei ole asiaan perehtynyt ;)

Ei sellainen kombo ainakaan missään nimessä yleinen ole, mutta sen verran perverssejäkin virityksiä on tullut vuosien varrella nähtyä, ettei ihan uskalla absoluuttisesti sanoa ettei olisi olemassa :) Mutta eiköhän tosiaan tässä tapauksessa ole nylonkielinen kyseessä, se kielen ulkoasu voi vaan helposti tosiaan hämätä.

Mr.Anderson

Paha ihminen
Palaute - 100%
10   0   0
Reaktiopisteet
7111
Puhelinmalli
iPhone 13 Mini

Jos soitinliike lähellä niin sieltä löytyy parhaiten apu. Ja jos ekaa kertaa vaihtamassa niin ota suoraan vähintään kolme settiä kieliä :D Se "kieltenvaihtoveivi" on ihan pätevä vaikka itse olen selvinnyt ilman.

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
28170
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Jos soitinliike lähellä niin sieltä löytyy parhaiten apu. Ja jos ekaa kertaa vaihtamassa niin ota suoraan vähintään kolme settiä kieliä :D Se "kieltenvaihtoveivi" on ihan pätevä vaikka itse olen selvinnyt ilman.

Samat kielet kolmen setissä vähän edullisemmin:

Ei tuossa nyt paljon voi mennä pieleen jos aloitteleva junnu kyseessä.

Mr.Anderson

Paha ihminen
Palaute - 100%
10   0   0
Reaktiopisteet
7111
Puhelinmalli
iPhone 13 Mini
Samat kielet kolmen setissä vähän edullisemmin:

Ei tuossa nyt paljon voi mennä pieleen jos aloitteleva junnu kyseessä.

Jaa missä? Siinä vaihdossa voi mennä paljon pieleen :D On opittu kantapään kautta ja mahtaisko mennä vieläkään laakista oikein.

Mun mielestä noi on ihan ok kieliä kyllä. Emmä ainakaan muista tai tajua miksei sopisi.

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
28170
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Jaa missä? Siinä vaihdossa voi mennä paljon pieleen :D On opittu kantapään kautta ja mahtaisko mennä vieläkään laakista oikein.

Mun mielestä noi on ihan ok kieliä kyllä. Emmä ainakaan muista tai tajua miksei sopisi.

Tarkoitin siis, että nuo kielet varmasti passaa @Hibah in junnun kitaraan. Ehkä kannattaa vaikka tämä pätkä tsekata jos ja kun ei ole kokemusta kielten vaihdosta.

Mr.Anderson

Paha ihminen
Palaute - 100%
10   0   0
Reaktiopisteet
7111
Puhelinmalli
iPhone 13 Mini
Tarkoitin siis, että nuo kielet varmasti passaa @Hibah in junnun kitaraan. Ehkä kannattaa vaikka tämä pätkä tsekata jos ja kun ei ole kokemusta kielten vaihdosta.

Joo netti on täynnä noita ohjeita. Itse katselin viimeksi jonkun jenkkisivuston ohjeen kun tykkään enemmän kohta kohdalta ohjeista kuin videoista, mutta kukin tietenkin miten parhaaksi kokee. IMHO nylon-kielinen on mielestäni se haastavin vaihtaa, mutta ei mitenkään mahdoton ja kannattaa se opetella itse tekemään.

Top Bottom