1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Silmälaser - kokemuksia kellään?

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja jukra, 21/4/07.

1. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Viimeaikoina on alannut pännimään lasit ja piilarit ihan tosissaan. Lasit on olleet käytössä 15vuotta ja piilarit satunnaisessa käytössä vuodesta -99, viimeiset pari vuotta päivittäisessä käytössä.
    Tuntuu että kokoajan on joku neste ja linssi käyttökiellossa(/vedetty pois markkinoilta) - ettei nämä piilaritkaan ihan turvallisia ole.

Onko foorumilla ketään jotka ovat käyneet viime vuosina ko. toimenpiteen läpi?

Tuo hinta ~3000e koko setti(sis. tarkastukset, operoinnit ja kontrollit) tietenkin hiukan hirvittää mutta piilarit+nesteet+lasit hinnoissa on nekin.
    Nuo lasitkin on melkein pakko kuitenkin olla, varsinaisesti night&day linsseistä ei ole kokemuksia mutta ainakin näiden "joustavankäytön" linssien kanssa joskus laseja tarvitsee pitää ja kun on myyrännäkö niin siirtyminen vessasta - sänkyyn vaativat jo lasit.

Hämäränäön heikkenemisestä ainakin satunnaisesti on ollut puhetta - ilmeisesti sekin kuitenkin palautuu vuoden sisällä normaaliksi?

2. Mantere Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Itse aloin harkitsemaan samaa tuossa pari päivää sitten kun kävin lääkärintarkastuksessa, näkö ilman laseja on pudonnut neljässä vuodessa 1,2 -> 0,4 ..

Pari töiden kautta tuttua on käynyt laserleikkauksessa, pitäisi varmaan alkaa kyseleen lisää / lukemaan asiasta.

3. kimmo Vieras

Mielellään kuulisin itsekin lisää kokemuksia tästä aiheesta. Kaukonäköni on vielä kelvollinen (50v tarkastuksessa >1.2), mutta lukeminen ei onnistu enää, jos ei ole todella hyvä valaistus..mieluummin päivänvalo. Tietokonettakin tulee käytettyä lasit nenällä nykyisin ja kertoimet tuntuvat suurenevan.

4. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    787
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
  5. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Tuttavani leikkautti ja oikean silmän näkö ei tullut yhtä teräväksi, mitä vasemman. Siitä huolimatta sanoi homman kannattavan. Oli kait kerennyt jo uusia lasejaan niin monta kertaa, ettei leikkauksen hinta enää pelottanut.

http://www.medilaser.fi/kuopio/laserleikkaus.shtml

En ole satavarma, mutta tuohon ei taida auttaa, vaan ainoastaan kaukonäköön.

OT: Tuolla kaverini leikanneella lääkärillä menee kait suht hyvin, autoina oli ainakin aiemmin pari VW-konsernin tuotetta, RS6 ja Lamborghini Gallardo. Rekkarit IOL-1 ja PPV-1...

6. Xenonit Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Oiskohan aika sulkea sisupullo hetkeksi?

7. kimmo Vieras

Jotain tollasta itsekin pelkään, siksi noita kokemuksia tiedustelenkin. Kaitpa tuolta netistäkin asia selviää, jos vaan jaksaa kaivella. Kivempi kuitenkin kuunnella jonkun omakohtaista juttua, kuin lukea silmäaseman mainoshömppää.

Tsöt-tsöt, tässä on jo toista viikkoa taas mennyt ilman..no ainakin yksi.

8. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mä just mietin kun piilareita hain lisää, miten pitkälle tekniikka on kehittyny. Jos jotakuta kiinnostaa, luin todella ison määrän 2 viikon aikana asioista. Niin lääkäreiden kuin potilaidenkin kertomuksia netistä. Sanotaan näin lyhyesti.

Mun pitää tavata pari tyyppiä vielä, hyvää tuttua ja keskustella niiden kanssa asiasta. Heillä ei tietävästi ole tullut ongelmia. Lähinnä mua kiinnostaa hämäränäkö ja huononeminen.

Viimevuonna muistaakseni oli 3 virhetapausta, kokoajan menee parempaan suuntaan.

Kaikilla lääkäreillä ei ole oikeen hanskassa hommat. Valtaosa tekee miten tekee, moni ei valita edes vaikka voisi.

Hämäränäköön liittyviä ongelmia paljon. Myös näön huononemista myöhemmin ja silmien kuivumista. Verrattaen stabiilina pitäisi olla vuoden, ennen leikkausta. Jotkut käyttää vuosia kostutustippoja.

Jos joku kysyisi multa, menisitkö? Vastaan, en menisi vielä, haluaisin odottaa tekniikan kehittyvän. Lisäksi kokonaiskuva on vieläkin liian heikko, että uskaltaisin mennä. Eli pitää saada tietoa enemmän "palapelin kokoamiseen". Siihen asti, vuoden, kokeilen näköäni sitten mitata uudestaan ja tehdä päätökseni.

Saadaanko 5 vuodessa kuinka paljon muutoksia, saadaan, mutta epäilen, ei merkittäviä. Taso paranee vuosi vuodelta kuitenkin.

Uusin menetelmä ei ole parhaimmaksi osottautunut.

9. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    787
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    itellä ei vissiin auta laser yhtään mitään, vaan silmän lihaksia joudutaan lyhentämään jotenkin tms joka on kuulemma kohtuu kivulias toimenpide (piilokarsastuksesta kärsin siis, siksi lasit)

10. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2638
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Piilokarsastuksesta kärsivä joutuu leikkauksenkin jälkeen aika pitkään pitämään laseja, että silmät oppivat kohdistumaan oikeaan suuntaan. Tai noin ainakin niille tuttavilleni, joille tuollainen leikkaus on tehty.

Pari laserileikkauksessa käynyttä tunnen, molemmat kehuvat tuloksen maasta taivaaseen. Tampereella jossain ovat molemmat käyneet yksityisellä.

11. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Itse en ainakaan edes harkitse ketään muuta silmiäni leikkaamaan(jos tuohon hommaan päädyn) kuin Tampereen Mehiläisen (http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Taittovirhe&page=1) porukkaa. Käsittääkseni Juhani Pietilä on silmäkirurgien "grand old man" pohjoismaissa eli hän osaa hommassa ja on ollut tuomassa koko alaa suomeen. Leikannut tuhansia silmiä joten riskienhallinta on varmasti kunnossa.

Luonnollisesti tarjoushintoja ei tuolta paljon tipu mutta eipä sitä tällaisen asian kanssa viitsi tarjouksia etsiäkään.

Piilaritkaan eivät ymmärtääkseni ole niin riskittömiä kun annetaan välillä ymmärtää, suoraan silmän kanssa kosketuksissa kun on vieresta ainetta niin ainahan joku voi mennä vikaan - kuten tuossa leikkauksessakin.

Itse ajattelin ensi syksynä tuohon leikkaukseen mennä, kesää ei moisella asialla viitsi pilata :)

12. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mä mietin kyllä tuota kuukauden linssiä, se on niin vaivattoman kuulosta. Siis on nytkin mut joka päivä pois ja takasin aamusta. Haluisin sen mitä kuukauden jopa putkeen pidetään. Tietty pitäisin viikon aina ja antasin "hengähtää" mut mut... kyl toi Pietilän puheet kuulostaa todella kovilta. Mul on se ongelma että pitää tarkkailla, miten huononee näkö nyt vuodessa sitten.

13. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Joulun alla oli jollain puljulla laseeritarjoshinnat, ja alennukset olivat kyllä ihan tuntuvia. Itse olen päättänyt, että nyt päässäni olevat ovat viimeiset lasini. 550e nää maksoi joten voi ynnäillä että leikkaus "maksaa" itsensä takaisin pelkästään kustannusten suhteen kymmenes vuodes. Siihen päälle parantunut elämänlaatu, ei mee huuruun ja voi käyttää muitakin kuin vahvuusarskoja (tai näitä tummenevia).

14. peemvee

peemvee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    77
    Puhelinmalli:
    640DS
    Silmien laserointi

Tervehdys.

Kävin itse maaliskuussa 2004 Lasik-leikkauksessa silloisessa Tampereen kirurgipalvelussa (nyk. Mehiläinen). Silmäni operoi tuo aiemmin mainittu Juhani Pietilä. Lähtöarvot olivat dx. -4,25 ja sin.-3,75 ja jonkin verran hajataittoa. Hintaa tuli tuolloin noin 2700 euroa. Jotta leikkaus on järkevää tulee silmien taittovirheen muutoksen olla hidastunut/muuttumaton muutaman vuoden ajan. Tarkoitan tällä sitä, ettei teiniangstisen kasvuikäisen ole mielekästä mennä leikkaukseen.. Itse olin 30-vuotias ja taittovirhe oli pysynyt samana jo kolme vuotta.

Operaatiosta on nyt siis reilu kolme vuotta. Ensimmäiset yhdeksän kuukautta tarvitsin kostutustippoja päivittäin, sillä läppäleikkaus tuhoaa silmän verkkokalvon hermotusta, joka aistii kostutuksen tarvetta. Tämä korjautui hiljalleen itsekseen. Nykyaikaisella leikkausmenetelmällä laseroitava alue on riittävän suuri, jotta hämärän aikaan laajeneva mykiö ei taita heijastuvaa valoa laseroidun alueen ulkopuolelta, mistä aiemmat kaksoiskuvat ja ongelmat pääosin aiheutuivat. Kaikilla leikkauksilla on riskit, myös silmän operaatioilla. Hajataittoinen/likinäköinen leikkaamaton silmä on kuitenkin terve. Haitalliseksi tuon tekee jos silmien taittovoiman ero on yli 5 diopteria. Tällöin operaation saa yleensä yliopistosairaalassa verovaroin kustannettuna.

Vuoden kuluttua lopputarkastuksessa arvot olivat dx. +0,25 ja sin. 0,0. Hajataittoa ei jäänyt ollenkaan. Jos/kun tulen reilun kymmenen vuoden kuluttua tarvitsemaan lukulaseja ikänäön vuoksi, riittävät minulle ns. tiimarilasit.

Leikkaukseen lähdin itse mukavuussyistä; silmälasit huurtuivat syys-/talviaikaan lenkillä. Piilareita en jaksanut käyttää, koska ne tuntuivat liimautuvan liiaksi päivän aikana, ja niiden irrottamiseen sai käyttää miltei kynsiään. Kukaan ei kertonut, enkä sitä itsekään tajunnut, että piilolasien kanssa voi käyttää kostutustippoja, jos tuntuu, että ne kuivuvat silmiin.

En ole katunut päätöstäni. Säästäähän tuolla tulevaisuudessa, kun kalliita moniteholaseja ei tarvitse hankkia.

15. Yeskia

Tykkäykset:
    0
    Ensimmäinen postaus foorumille, vaikka olen jo pitkään sitä seurannut. Aluksi kiitos hyvästä foorumista :) Halusin nostaa tämän vähän vanhan ketjun ylös, olisi kiva kuulla tuoreita kokemuksia. Olen itse nyt viimein saanut kerättyä rahat kokoon, ja tarvitsen suosituksia missä tällä hetkellä kannattaa Helsingissä operoida. Eri hintoja leikkauksille olen katsellut silma laser-leikkaus hinta-vertailusta, mutta hinnoissa ei näytä niin isoja eroja olevan, että kannattaisi sen takia tyytyä huonompaan kirurgiin. Olen hieman kahden vaiheilla, Eiran sairaala vai Mehiläinen?

16. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Veli kävi Lappeenrannassa kuukausi puoltoista sitten, ei ole pahemmin valitellut. homma hoitu liukkaasti puolessa tunnissa. Syynä oli halvempi hinta ja femtolaser... ei kannata mennä suotta kalliiseen paikkaan.

Nykyään tekisin samoin. Mutta laseriin ei kannata mennä, jollei näkö ole vakiintunu. Laserointi ei ole ratkaisu ennen näön vakiintumista.

17. Hedgehog

Hedgehog Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    S7 Edge, iPhone6
    Mulla on toivottavasti tulevana keväänä edessä laser jota olen kuumotellut jo kolmisen vuotta, olisi todella kiva päästä taas kunnolla ulkojäille ja uimahalliin pulikoimaan. Kävin 2v sitten Mehiläisessä silmän topografia kuvauksessa ja sielä kaikki näytti olevan hyvin, oli tarpeeksi sarveiskalvoa uusintaankin. Samoilla linsseillä on menty nyt pari-kolme vuotta ja edelliset lasit kun päivitin niin ei tarvinnut kuin toista linssiä päivittää pienemmällä mahdollisella marginaalilla. Valitsin kevään välttyäkseni pakkasten mukana tulevalta kuivalta ilmalta ja syksyn/talven pimeydeltä, kun se hieman heikkenevä hämäränäkökin paranee ajan kanssa kyllä vaikkei entisensä koskaan olisikaan.

18. Cardan

Tykkäykset:
    0
    Laseroinnista

En minäkään ole montaa viestiä tänne kirjoittanut, mutta foorumia olen kyllä jonkunaikaa jo seurannut...asiaan:

Mulle tehtiin PRK-laserointi (se vanhempi tekniikka) reilu 10 vuotta sitten. Pystyin kyllä käyttämään piilareita, mutta kyllästyin niiden kanssa puljaamiseen viimeistään silloin kun ne oli illan riennoista johtuen jääneet silmille yöksi ja usein silmälasit huurtuvat kun tarvitaan tarkkaa näkymää.

Maksoin Turun Pulssissa leikkauksesta + jälkihoidosta yhteensä noin 20.000 markkaa (~3600€) kun silloin uusi Lasik-leikkaus oli liki 10.000 kalliimpi. PRK:ssa tehdään "piparimuotilla" reikä epiteeliin eli silmän pintakerrokseen ja raavitaan se pois, jolloin laserilla päästään hiomaan linssiä. Lasik:issa pintakerrosta ei leikata kokonaan pois vaan käännetään se sivulle ja leikkauksen jälkeen takaisin linssin päälle --> paraneminen on nopeampaa. Mulla oli kolme päivää aika kamalaa kunnes epiteeli kasvoi uudestaan kiinni. Tilaa voi verrata siihen kun sähköllä hitsaa ilman maskia, niin tunne on kuin olisi hiekkaa silmissä. Mutta kun ekan leikkauksen jälkeen kävelin kotiin niin näin leikatulla silmällä liikennemerkit terävästi mutta sameana. Tajusin heti, että tämä on kärsimysten arvoista.

Nyt 46 vuotiaana tarvitsen satunnaisesti hämärässä ja pientä tekstiä lukiessa +1 lukulasit mutta muuten näön taso riittää hävittäjälentälle--->tosin eihän sen tarvii nähdä kuin mittarit tai ohjaamon valokytkin :) . Laskin silloin, että suurinpiirtein yksiin menee rahallisesti mutta käyttömukavuutta ei voi laskea rahassa. On tämä niin paljon miellyttävämpää kuin 20 vuotta silmälasien kanssa.

Eli jos vaan rahat riittävät ja tilanne on oikea eli näkö ei enää muutu niin suosittelen varsinkin jos olet ulkona viihtyvää tyyppiä tai lasien kehykset muuten vaan haittaavat. Kuitenkin kaikkein tärkeintä on leikkauksen jälkihoito eli tippoja on laitettava silloin kun pitäisi ja muutenkin noudattettava hoito-ohjeita niin silloin homma toimii.

Leikkauksen jälkeen silmät ovat pitkän aikaa arat eli vesi-/lumisade ym. tuntuvat kuin neuloilla pistettäisiin, koska ennen lasit ovat nämä ottaneet vastaan. Samoin kirkkaat valot saattavat häiritä eli kunnolliset aurinkolasit pitää olla kuitenkin kesän/talven kirkkaat kelit päällä. Tosin kun ne ottaa pois hämärässä ei tarvitse kaivaa toisia laseja (oli mulla fototrooppisetkin mutta ne on hitaat: http://www.piilolinssioptikko.net/tummuvat-eli-fototrooppiset-linssit)

Pimeässä ajaminen saattaa jonkiverran vaikeutua leikkauksen jälkeen kun näet liian selvästi ja kirkkaasti myös vastaantulevan valot mutta itse koin sen niin, että eipä ollut likaisia/rasvaisia linssejä välissä eli näkeminen oli kuitenkin helpompaa. Tämä ei tietenkään koske niitä kenen linssit ovat putipuhtaat 24/7. Onko heitä ? :)

No loppujen lopuksi ekan viikon jälkeen en ole ollut muuta kuin tyytyväinen leikkauksiin (leikattiin siis kuukauden välein silmät) ja näkö on loistava vieläkin vaikka ikä tekee siihen muutoksia mille ei voi mitään paitsi, että leikkauksella sitäkin mahdollisesti viivästytetään muutamalla vuodella.

Jaa tämä viestiketju