Pistin ostotoimeksiannon Bitcoineista juuri ennen reissuun lähtöä, niin eipä mennytkään homma niinku Strömsössä.
Osuuspankki pysäytti SEPA-maksun "selvitykseen" ja alkoi kyselemään, kuin pikkulapsi konsanaan:
- Mikä on maksun tarkoitus?
- Kuka on maksun saaja ja miten tunnet hänet?
- Jos siirrot liittyy kryptoihin, niin millä alustalla lompakkosi on?
- Oletko itse perustanut lompakon ja onko joku auttanut sinua perustamisvaiheessa?
- Pääsetkö itse hallinnoimaan sijoituksiasi?
- Kuvakaappaus lompakosta, josta käy ilmi, että se on omistuksessasi?
- Kuvakaappaus palvelun vaihtohistoriasta?
Lomareissun aikana pääsin kyllä OP mobiililla tunnistautuneena vastailemaan Osuuspankin kysymyksiin, mutta Bitcoin lompakon avainlukulista ei ollut reissussa mukana, niin screenshoteja en heille saanut. Ei riittänyt, kun vannoin ja vakuutin että ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissani olen kotimaiselle alustalle avannut lompakkoni ja sen alustan nimenkin heille kerroin.
Kyseenalaistin myös, että mitä ihmettä vaihtohistoria tai lompakkoni saldo OPlle kuuluu. Ymmärrän kyllä, että voittoja kotiuttaessa pitää verot maksaa, mutta nythän olin laittamassa sinne lompakon suuntaan sitä fyrkkaa. Vastasivatkin sitten, että vaihtohistoriaa ei ole pakko näyttää, mutta lompakon omistaja pitäis screenshotissa näkyä.
Eräpäivä ehti umpeutua, joten kaupankäyntini peruuntui ja OP palautti rahat tililleni. Jää nähtäväksi, saanko negatiivista palautetta kauppakumppanilta ja pystynkö enää ikinä myöhemminkään bitcoineja ostamaan.