Sijoituskeskustelua

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Jos kuolleisuus pysyy pienenä länsimaissa niin voidaan toimia kuten arvelet. Jos raatoa alkaa tulla kasapäin ja yhteiskunta halvaantuu niin silloin puhutaan paljon isommasta asiasta kuin osakekurssista. Silloin vain yritetään säilyä hengissä. Italia muuten varaa 3.6 miljardia korona keissiin kun Sanna on luvannut noin 9 miljoonaa
Onneksi toistaiseksi mikään ei indikoi että tästä olisi tulossa Espanjan tauti vol 2.

Aiheeseen. Viime viikko oli hurjaa menoa pörsseissä, en ole ikinä nähnyt mitään vastaavaa. Keskiviikkona Helsigin indeksi nousi 5% iltapäivän aikana mutta kaikkiaan putosi viime viikolla 10%. USAn S&P500 indeksi taisi pudota 12% mutta nousi viimeisen 15 minuutin aikana 2,6%. Volatiliteetti on nyt hurjaa. Tuo nousu taisi johtua FEDin lupauksesta alentaa korkoja tarvittaessa. Ei vaan taida virukset korkoja kumarrella. Ensi viikosta tulee sekä mielenkiintoinen että pelottava!

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Pörssien hurja meno jatkuu tänään, 2-3 % päivänsisäiset vaihtelut ylös ja alas näyttää olevan uusi normaali. Itse katselen sivusta, ei ostoja/myyntejä, mutta onhan tämä harvinaista viihdettä. Toivottavasti ei uusi normaali :oops:

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Ullatus! Sama meno jatkuu tänäänkin. Treidaajat varmaan hyötyy tällaisesta volatiliteetista (= vaihtelusta), mutta mitään osta tai myy indigaattoria kursseissa ei ole. Jos joku tykkää ostaa pikkuhiljaa laskeviin kursseihin (= minä :)) niin paikkoja voi olla tarjolla. Ja siis itse pistän laskevissa kursseissa rahat pääosin ETF:iin. Tosin vielä ei oikein ole ostopaikkoja, ollaan vasta marraskuun alun kurssitasolla. Eli ei tämä vielä ole muuta kuin korjausliike, pieni hikka matkalla.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
35   0   0
Reaktiopisteet
9025
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Ullatus! Sama meno jatkuu tänäänkin. Treidaajat varmaan hyötyy tällaisesta volatiliteetista (= vaihtelusta), mutta mitään osta tai myy indigaattoria kursseissa ei ole. Jos joku tykkää ostaa pikkuhiljaa laskeviin kursseihin (= minä :)) niin paikkoja voi olla tarjolla. Ja siis itse pistän laskevissa kursseissa rahat pääosin ETF:iin. Tosin vielä ei oikein ole ostopaikkoja, ollaan vasta marraskuun alun kurssitasolla. Eli ei tämä vielä ole muuta kuin korjausliike, pieni hikka matkalla.
Kai hajauttaminen on fiksua myös ajallisesti, joten parasta ostella pienissä erissä ja usein?

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Kai hajauttaminen on fiksua myös ajallisesti, joten parasta ostella pienissä erissä ja usein?
Nimenomaan, tai siis itse kannatan juurikin ajallista hajauttamista. Muitakin koulukuntia on. Tällä hetkellä +/- 3% vaihtelu on niin suurta, että seurailen vielä. Jos nousu alkaa piakkoin (epäilen) niin voin maksaa hieman enemmän. 10 - 20 vuoden aikajänteellä ei 1% korkeammalla ostohinnalla ole mitään merkitystä. Pääasia on että käänteen tapahtuessa ei jäädy ja ostot jää tekemättä.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Suunta on edelleen alaspäin, eikä ainakaan markkinaindikaattorit (korona ei siis lukeudu indikaattoreihin) lupaa parempaa. Osakkeiden kurssiliikkeitä on lähes mahdoton ennakoida, joten tässä(kin) dropissa sijoitin indeksiin.

massimo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
685
Hurjaa heilunta on ollut. Itse kuulun riskisijoittajiin. Vielä ollaan selvästi plussan puolella. Odottavalla kannalla ollaan.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Hurjaa heilunta on ollut. Itse kuulun riskisijoittajiin. Vielä ollaan selvästi plussan puolella. Odottavalla kannalla ollaan.
Itse olen pääosin long:ina mutta on myös pieni (tai no pienehkö) pelisalkku. Kuitenkin muutaman kuukauden palkan verran, joten seuraan kursseja aktiivisesti. Eurooppa putosi taas tänään railakkaasti, -3,9% ja USA näyttää seuraavan perässä. Ostohousut piti jo kaivaa kaapista ja vähän sovittaakin. Hätäsimmillä on ostohousut vissiin jo kainaloissa asti :)
On tää sijoittaminen hieno laji jos pää kestää, todella hieno!

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Suunta on edelleen alaspäin, eikä ainakaan markkinaindikaattorit (korona ei siis lukeudu indikaattoreihin) lupaa parempaa. Osakkeiden kurssiliikkeitä on lähes mahdoton ennakoida, joten tässä(kin) dropissa sijoitin indeksiin.
Noni, tämä pudotus oli oikein aavistettu (tai arvattu, miten vaan). Edelleen indeksisijoittaminen on pitkällä aikavälillä turvallisen tuntuinen vaihtoehto.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Viime perjantain tapaan USA indeksi pomppasi ylöspäin. En ole löytänyt selitystä ilmiölle, mutta oma arvio on, että short-positioita puretaan laskumarkkinassa, koska ei haluta pitää riskiä viikonlopun yli.

Stiff

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
28   0   0
Reaktiopisteet
580
Puhelinmalli
Android
Korona kuumottaa ovella mutta joko foralaiset on pistäneet rahoja sisäänpäin? Itse pistin tänään ensimmäisen potin sisään ja hieman persettä hikoiluttaa. Jaoin käteiset kolmeen osaan ja tarkoitus laittaa loput panokset sisään sitä mukaa jos indeksit painuu lisää. Ihan indeksirahastoja ainakin tällä kertaa.

Otin aikanaan syyskuussa 2018 osan ulos kun nousu tuntui perusteettoman ikuiselta ja siitä lähtien odotellut paikkaa työntää takaisin. Omxh oli silloin yli 10k mutta enpä tiedä jääkö tästä tempusta silti paljoakaan plussalle kun ottaa huomioon verot ja menetetyt osingot.

Nehän sanovat että pörssi elää 6kk edellä, joten siinä vaiheessa kun hyviä uutisia alkaa tulla on jo liian myöhäistä ostella. Toisaalta jos korona lävähtää tuulettimeen Amerikan maalla sillä suuruudella että jopa suurherra Trumpkin sen joutuu ääneen myöntämään, pitää mennä varmaan pyytelemään pankista sijoituslainaa ja alkaa osakepoimimaan kotimaisesta pörssistä. Meillä se romahtaa kuitenkin ensimmäisenä kun isojen poikien silmissä ollaan reuna-alueen pikkupulju.

Tässä turbulenssissa olisi kyllä paljon rahaa tehtävissä, jos vaan olisi tarpeeksi fiksu tietääkseen mitä tehdä.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Nordnetin indeksirahastoihin Suomi ja Ruotsi laittanut pari kertaa pienen erän. Kun merkinnästä ei mene kuluja niin mielestäni tässä tilanteessa ajallista hajautusta kannattaa harrastaa. Voidaan hyvinkin lasketella syksyyn asti. S&P indeksiin yksi vähän isompi merkintä. Osakkeita en ole vielä lisäillyt.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
35   0   0
Reaktiopisteet
9025
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Ei taida mitään hihavakiota nousukaudelle olla?

Itsekin miettinyt et pitkään jos malttaisi odottaa niin varmaan tekee hyvän tilin kun nousu taas alkaa

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
680
Puhelinmalli
Note8
Ei taida mitään hihavakiota nousukaudelle olla?

Itsekin miettinyt et pitkään jos malttaisi odottaa niin varmaan tekee hyvän tilin kun nousu taas alkaa
Eipä ole. Ja koronalla on todennäköisesti paljon seurannaisvaikutuksia, joita ei ehkä vielä osata edes ennakoida.

Stiff

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
28   0   0
Reaktiopisteet
580
Puhelinmalli
Android
Kyllä tuli ensimmäinen osto tehtyä turhan hätäisesti. Jälkiviisaus on toki helppoa. Oli ajatellut aktivoitua seuraavan kerran siinä vaiheessa kun omxh alittaa 7000 mutta nyt täytyy kyllä harkita uudestaan.

Sehän on selvää että jotkin ostorajat täytyy itselleen ennalta määrittää. Muuten pelko sekä jatkuvan laskun odotus estää ostojen tekemisen kokonaan. Sitten kun nousu alkaa, sitä ajattelee kuitenkin väliaikaiseksi pompuksi minkä pitäisi jälleen korjata alaspäin. Ja sitten ei korjaakaan ja lopulta jää liian myöhäiseksi.

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
11595
Puhelinmalli
iPhone X 64 Gt Space Grey
Niinhän sitä sanotaan ettei rahalla ole isänmaata eikä moraalia, mutta ainakin minusta tuntuisi pahalta ryhtyä tällä taudilla nyt ansaitsemaan. Eli en ole kunnon sijoittaja ollenkaan.

Top Bottom