1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sijoituskeskustelua

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja Kotkis, 25/8/07.

1. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Keskustelua osakkeista, rahastoista, talletustileistä, warranteista yms.
    Jossain ketjussa näitä jo sivuttiinkin, mutta mielestäni on oman aiheen arvoinen keskustelu.

Aloitetaan nyt vaikka sillä, että minkä rahastonhoitajan kautta oikein kannattaisi sijoittaa rahastoihin? Jokainen tietysti kehuu omiaan ja näin aloittelijalle toi palkkioviidakko tuntuu aika tiheältä... tilit löytyy tällä hetkellä Nordeasta ja Tapiolasta, Sampoonkin on jonkinmoinen asiakassuhde. Löytyykö näistä kannattavia kohteita, vai mennäkö muualle? Onko jossain jotain puolueetonta vertailua olemassa?

2. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mullaki lojuu muutama tonni käyttämätöntä tuohta... mihin se siis? Voisin kokeilla, mutta tää on mulle sen verran vierasta hommaa, et oon jättäny osittain tekemättä senkin takia. Alotetaan vaikka siitä. Joku höpisi valtion oblikaatioista?

3. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Pankkisi opastaa kaikissa sijoituksiin liittyvissä kysymyksissä. Periaatteessa kaikki sijoitusmuodot ovat hyviä, tuottoa tulee riskin mukaan, saleteilla pelaaminen tuottaa vähemmän.
    Nordean sijoituspalvelu on pelittänyt loistavasti vuosien saatossa.

Edit: Eläkesäästösopimuksia en tue, sillä pääoman realisointi tarvittaessa on lähes mahdotonta, tosin tietyin poikkeuksin onnistuu.

4. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=380318 Joidenkin mielestä ne eivät ole mitenkään kannattavia. Täällä eläkevakuutus just tuossa jutussa mainitussa Skandiassa ja on näköjään ihan surkea vaihtoehto. Kaikkien kulujen jälkeen ollaan kuitenkin yli 30% plussalla.

Täällä ollaan OP:n asiakkaita ja saa antaa vinkkiä 5.000-10.000€ sijoitukseen, jonka saisi nopeahkosti realisoitua. Nyt tuo summa makaa OP-Euro A-rahastossa ja tuotto on aika olematon, keväästä lähtien muutamia kymppejä. Voi kuitenkin olla, että rahaa tarviis nopeastikin vaikka autonvaihtoon tai sauna- ja pesuhuoneremppaan, mm. siksi ei nyt mahdollisuutta mihinkään pidempiaikaisiin sijoituksiin. Nuo molemmat kun ois jossain vaiheessa "listalla"...

Niin... lainaakin ois syksyllä lyhennettävä yli neljä tonnia. Taitaa vaan pitää koettaa tehdä töitä, että sais ees laskunsa hoidettua.

5. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Aikoinaan kun otin eläkevakuutuksen, sanoi virkailija että jos veroetu joskus päättyy, sen säästäminen ei enää ole kannattavaa ja hän ainakin lopettaa silloin. No, nyt kävi (ainakin osittain) niin. Minä olen nyt jatkanut kuitenkin sen säästämistä, pienellä potilla tosin, kuukausittain. Mutta olen antanut itseni ymmärtää, ettei uutta eläkesäästämistä välttämättä enää kannata aloittaa, vaan kannattaa sijoittaa johonkin muuhun?
    Kuitenkin, kun hiljattain kävin Tapiolassa juttusilla, tuollaista eläkesäästämistä taas tuputettiin, jopa niin että minun kannattaisi heidän mielestään lopettaa maksaminen nykyiseen yhtiöön ja alkaa säästää heille... eikös silloin käytännössä ne edellisen yhtiön rahat ole hukkaan heitetty?
    Mutta miten nyt säästäisitte eläkepäiviä varten, jos nollasta pitäis aloittaa?

6. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Riippuu tietenkin jäljellä olevasta säästöajasta. Jos yli 10vuotta, niin itse laittaisin Intia/Kiina sektorille valmiiksi hajautettuihin rahastoihin. Juuri tällä hetkellä en könttäsummaa sijoittaisi tuonnekaan (epävakaa markkinatilanne), itseasiassa kotiutin ~3kk:tta sitten tuolta rahastosijoitukset, viiden vuoden määräaikainen infrastruktuuriin perustuva kertasijoitus on vielä siellä, kotiutuu muistaakseni vuonna 2011.

Kotkikselle suosittelisin näillä tiedoilla rahastosäästösopimusta mainitulle alueelle. Kuukausittaisen säästösumman saa itse määritellä, ja sitä voi muutella haluttaessa, lisäksi sipin iskiessä voi kotiuttaa joko osan varoista tai jopa kokonaan.

7. Xenonit Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Saathan sä toki säästösi takas..

8. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Riippuu sopimuksesta koska ne saa takaisin, ikävä jos vasta elekeiässä ;)

9. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Niin, mun mielestä ne saa takas vasta eläkeiässä. Tai silloin kai siellä ei enää mitään ole, kulut syönee ne varat pikkuhiljaa..?

10. maci

Tykkäykset:
    0
    Hajautettuna sopivasti koko maailman markkinoille rahastojen tai suorien osakesijoitusten kautta. Noissa kehittyvissä markkinoissa tietysti suuremmat riskit joten sinne ei ihan kaikkea kannata iskeä, 10% salkusta voisi olla sopiva. Osakkeiden ja osakerahastojen vastapainoksi riippuen sijoitusajasta korkopapereita eli korkorahastoja tai määräaikaistalletuksia ja obligaatioita. Jos eläkeikääsi on, sanotaan, yli 20 vuotta, kannattaa osakepaino pitää ihan siellä 100%:n lähellä ja sitten lähempänä eläköitymistä kääntää enemmän korkopuolelle niin ei tule suurempia tappioita lyhyellä aikavälillä. Ja kun pitkäaikaisesta, pienillä kertasumilla tapahtuvasta säästämisestä on kyse, ajallinenkin hajautus tulee siinä tehtyä. Kustannuksilla on pitkässä juoksussa hyvin suurta merkitystä, kannattaa katsoa hyvällä palkkio-tuotto -suhteella olevia rahastoja eikä maksaa turhia palkkioita.

Eläkevakuutuksia rasittaa massiiviset palkkiot ja kaikennäköiset sopimusloukut, siispä niistä kannattaa pysyä kaukana. Samankaltaisia "jymäytystuotteita" ovat kaikennäköiset pääomaturvatut indeksilainat.

www.morningstar.fi löytyy kattava rahastohaku ja suuntaa-antava tähtiarviointi, www.seligson.fi tarjoaa kustannustehokkaita rahastoja ja www.kauppalehti.fi pitää kartalla taloudessa :)

11. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    http://www.morningstar.fi/

Mitkä on vaikkapa 2000e sijoittamisen "sudenkuopat"... jos kokeilen piruuttani 2000e, miten esim. tekisitte..? onko tuolla summalla vielä järkeä edes kokeilla kokeilu mielessä ja jäädä voitolle jotain. Sitte kyl mielellään kokeilen. Ainahan kaikkea ei voi taata, mut et pikkuhiljaa oppis tuon, niin vois ajatella muuta.

Näin ensinäkemältä kaikki on sekavaa yhtä sekavassa järjestyksessä... hmm hmm... kirjautumisen myötä kaikki varmaan etenee paremmin. Ajattelin et jos kokeilisi ihan vaa pikkusummilla ensin, ja jotta tajuan miten tää käy kaikki.

12. maci

Tykkäykset:
    0
    En suosittele "kokeilemaan" lähtemistä, vaan perehtymistä ensinnäkin omiin tarpeisiin: milloin tarvitset juuri tätä rahaa, paljonko siedät riskiä, ts. paljonko olet valmis häviämään, meneekö yöunet jos sijoituksesi arvo tippuu päivän/viikon/vuoden aikana kymmeniä prosentteja, miten pitkäksi ajaksi aiot sijoittaa jne. Tämän jälkeen onkin helpompi päättää pistätkö rahat osakerahastoihin vai korkorahastoihin (yhdistelmä- ja rahastojenrahastot ovat käteviä kun ei itse tarvitse jakoa miettiä, mutta vastapainona on heikko menestys korkeiden kulujen takia).

Sitten vaan että mikä maantieteellinen alue tai toimiala vaikuttaa mielestäsi mielenkiintoiselta, samalla ottaen huomioon edellä mainitsemani asiat. Jossain Venäjällä tai muualla kasvavan vinkuintian alueella voit saada hyvinkin muhkeita voittoja(kuten on jo käynyt), mutta toisaalta voi tulla hyvin rankasti takkiin, eli voi olla ettet pääse omillesi vuosiin.

Tietysti tällä hetkellä on markkinat nousseet jo useita vuosia putkeen, eli jonkinasteinen pidempi korjausliike olisi ihan hyvinkin mahdollinen. Eli edelleen, riippuen omasta riskinsiedostasi ja sijoitusajastasi, voi olla ettei välttämättä kannata lähteä hakemaan pikavoittoja.

13. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Niin.. no ei mul rahasta sinällään pulmia tule, ainahan sitä voi kokeilla jotain uutta, mut kyl pitäs joo perehtyy paremmin. Liian sekavaa vielä. Jos kattos huomena vähän enemmän sitte taas... tänään ei jaksa perehtyä..

14. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Jeps, minä ainakin tai en kehu osuuspankkia vaan Seligsonia ja vaikka vielä jotain niiden indeksirahastoja niin saa hyvän hajautuksen.. Kannattaa tosiaan katsella vähän kuluja, jos sijoittaa rahastoihin.

15. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Minulla on kanssa jokunen tonni tuossa samassa korkorahastossa, ja eipä ne tuotot päätä ole huimanneet. On tosin käytännössä riskitön vaihtoehto, joka taas on melkoisen hyvä juttu tämän hetken markkinatilanteessa.

16. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Itselläni on korkean riskin rahastoja ja osakkeita. Rahastot menee kunnon vuoristorataa, mutta tämän päivän kvartaalitaloudessa pääsee vähintään omilleen kolmen kuukauden sykleissä ja ne voitot on todella hunajaa.

17. maci

Tykkäykset:
    0
    Eikös silloin lähestytä paikallista suhdannehuippua kun kaduilla julistetaan siitä miten uus aika on alkanut ja vanhat talouden realiteetit ei päde?;) En ihan noin riskittömästi suhtautuisi korkean riskin juttuihin :)

18. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Se on varmaan, että onko siellä koko omaisuus kiinni vai ei. Kyllähän ihmiset pelaavat rulettiakin.

19. dille Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tosiaan omat lyhytaikaiset sijoitusrahat otin jo keväällä pois enkä ole niitä sen jälkeen tohtinut sijoittaa. Jotenkin minulla on sellane fiilis, että lähiaikoina tapahtuis hiukan isompi korjausliike noissa osakekursseissa. Ihmettelen kyllä toisaalta tuota valtamedian viimeaikaista Ninja-lainaloukkupelottelua, joka ainakin minusta tuntuu täysin ikivanhalta jutulta. Omaltani saltani odottelisin vielä hetken jos laskukausi alkaisi ja laittaisin vasta sitten rahat mukaa.

2 tonnilla ei sitten paljon juhlita. Kaikenlaiset toimarit ja kk-maksut vievät helposti useita kymmeniä euroja kuussa. Yleensäkin osakemarkkinoille ei kannata lähteä aivan muutamaksi kuukaudeksi, vaan aikahajauttaa osakkeisiin. Minä en ole tuon salkkuhajautuksen suuri ystävä, koska myös suuret voitot jäävät saamatta sitten jos niitä olisi tuleman.

Kun eQ ostettiin pois pörssistä ei minua haitannut, että eQn osuus salkustani oli arviolta yli kolmannes.

20. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Onneksi olkoon, teit mukavasti voittoa.

Tagit:

Jaa tämä viestiketju