1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja oikeusturva, 19/7/07.

  1. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    Keskustelu aiheesta Siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu tähän ketjuun.

    Millä operaattorit saataisiin vastuuseen yhteistyössä toteuttamansa http://www.siirretytnumerot.fi/ ja 0800 0 2202 toiminnasta ?

    Jälleen kerran operaattorit estävät minua käyttämästä tilaamaani ja maksamaani oikeutta soittaa ilman muuta maksua kuukausimaksun lisäksi näihin:

    dna, Elisa, Kolumbus, Saunalahti

    edellyttäen, että puheluminuutit eivät ylitä:

    dna: 1500 min/kk
    Elisa, Kolumbus, Saunalahti yhteensä: 3000 min/kk

    Liittymät: dna Aarre + Saunapaketti 3G

    Operaattorit on saatava vastuuseen teoistaan!

    Aiheeseen liittyvä vikailmoitusloki: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=37521

    Vikailmoituslokiin EI muuta keskustelua, vaan muu keskustelu tämän ketjun jatkoksi.

    --------------

    Ja tuon Siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelun tarkoitushan on tässä se, että soittaakseni yht. jopa 4500 min/kk yllämainittuihin liittymiin, minun täytyy tietää, minkä operaattorin liittymän olen soittamassa, eli soitan:

    dna:n liittymiin dna Aarre -liittymällä
    ja
    Elisa, Kolumbus, Saunalahti -liittymiin Saunapaketti 3G -liittymällä.

    Tällöin tuo 3000 + 1500 min ei maksa muuta maksua kk -maksun lisäksi.

    Soitot muiden operaattorien liittymiin 9 senttiä/min.

    On aika iso ero sillä, maksaako puhelu 0c/min vai 9c/min !

    tuo 0c/min siis sillä edellytyksellä, että kuukaudessa soitetut minuuttimäärät eivät ylitä yllämainittuja 1500 min/kk (dna) ja 3000 min/kk (Elisa -konsernin liittymät) rajoja.
     
  2. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    mitä tarkoitat?

    edit: nyt kun muokkasit aloitusviestiä niin nyt siitä saa jo selvää
     
  3. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15140
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Ja miksi näitä ketjuja on Kaksikin?
     
  4. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    www.siirretytnumerot.fi - palvelua ylläpitää Numpac Oy. Kyseisen yrityksen omistus on jakautunut tasan TeliaSonera Finland Oyj:n, Elisa Oyj:n sekä Finnet Oy:n kesken. Vastuussa ongelmista on siis Numpac Oy - eivät Nokiankaan osakkeenomistajat ole vastuussa, jos jokin Nokian palvelu ei satu toimimaan.

    Käytännössähän nuo tiedot välittyvät palveluun operaattoreiden yhteisen numeronsiirtojärjestelmän kautta ja sitäkin kyseistä palvelua tämä Numpac Oy hoitaa.

    Eri asia on sitten pitääkö tästä aiheesta olla kaksi ketjua ja miten itse Numpac Oy liittyy keskusteluun matkapuhelinoperaattoreista - se kun ei varsinaisesti operaattori ole?
     
  5. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    ... ovat operaattorit yhteisvastuullisesti, sillä Viestintämarkkinalain 51§ säätää tuon tiedotuspalveluvelvollisuuden nimenomaan operaattoreille, kyseisessä pykälässä kun ei edes mainita Numpac oy:tä.

    Teknisen palveluntuotannon siirtäminen Numpac oy:lle ei vapauta operaattoreita Viestintämarkkinalain 51§:n määräämästä vastuusta !
     
  6. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    SIKSI, että tähän ketjuun on tarkoitus laittaa muut kommentit asiasta, ja toiseen ilmoitus aina, kun em. siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu ei toimi.
    Tuohon toiseen ketjuun olisi myös hyvä, kun muut keskustelijat toimisivat todistajana asiassa, eli tarkista itse em. palvelun toimivuus ja jos ei toimi, laita perään oma kommenttisi, että epäkunnossa on edelleen, pvm ja klo - mielellään samassa muodossa kuin aloitusviestissä.

    HUOM:
    Koska operaattorit suhtautuvat asiaan välinpitämättömästi, ilmenee mm. siten että tämä palvelu on yhden ainokaisen palvelimen varassa, kun esim. pörssikaupan online -kaupankäyntijärjestelmä on ainakin 3-kertaisella palvelimella varmistettu, eli 3 eri palvelinta, 3 eri kallioluolassa, tiedot varmuuskopioitu toisilleen ja lisäksi säännöllinen muu varmuuskopiointi, ja kuhunkin luolaan tulee ainakin 2 eri operaattorin tietoliikennekaapelointi sekä varmennettu sähkönsyöttö,

    NIIN ehdotankin, että operaattoreilta tulee vaatia myös taloudellista vastuuta asiasta, eli:

    kaikki näiden liittymien omistajat:

    dna Aarre ja myynnistä poistunut Maraton -lisäpalvelu perusliittymään
    Saunapaketti 3G ja myynnistä poistunut AleSaunapaketti 3G
    dna Helmi
    Kolumbus Campus (jos jollain vielä tällainen on ?)
    Kolumbus KF
    Saunalahtelainen
    PerusPaketti 3G (Saunalahti)
    Kolumbus prepaid (6,9 c/min ylittävä osuus soitettaessa dna/GoMobile -liittymiin)

    kaveripiirilisämaksun osalta myös ne TeleFinland ja Kolumbus -liittymät, joissa on sellainen kaveripiiri, johon voi kuulua vain saman operaattorin/konsernin asiakkaita.

    Onko vielä muita liittymiä, joissa hinnoissa on eroa sen mukaan, minkä operaattorin liittymään soittaa ?

    vaatikaa hyvityksenä 1 vuorokauden osuutta vastaava hyvitys liittymän kk -maksusta sekä 50€ selvittelykorvaus/ jokainen sellainen vuorokausi, jolloin em. siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu ei ole toiminut asianmukaisesti.

    RAHA tuntuu olevan ainoa kieli mitä isot operaattorit ymmärtävät.
    Niinkauan kun asia ei aiheuta heille taloudellisia tappioita, operaattorit eivät viitsi parantaa em. palvelun luotettavuutta eivätkä toteuttaa aiemmin esittämääni 161 -etuliitettä (toisaalla forumissa: Operaattorit).

    Nythän asiakkaat kärsivät tappiot operaattorien mokailusta.

    Velvollisuus em. tiedotuspalveluun on viestintämarkkinalain 51§:ssä säädetty, ja vaikka tekninen toteutus on siirretty Numpac Oy:lle, jonka operaattorit yhteisesti omistavat, se ei siirrä asiaan liittyvää vastuuta.
     
  7. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15140
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Mihin lakiin vaatimus tulee perustaa?
     
  8. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15140
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Miksi ihmeessä yksi asia tulee pilkkoa moneen eri ketjuun?
     
  9. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Lainaus Viestintämarkkinalaista:
    Tätä tehtävää varten on olemassa Numpac Oy. Se jos Numpacin nettisivut eivät hetkellisesti toimi, tuskin on niin vakava laiminlyönti, että siitä voisi vaatia operaattoreilta hyvityksiä. Kyseessähän voi toki olla myös ns. force majeure - emmehän me tiedä miksi kyseiset sivut eivät toimi.

    Lainsäädännössä on olemassa myös kohtuullisuuden vaatimus ja se pätee ihan molemmin puolin - niin operaattorin kuin asiakkaankin puolelta.

    Mihin perustat vaatimuksesi yhden vuorokauden katkoksen perusteella? Viestintämarkkinalain säädöksissä itse viestintäpalveluakin kohden puhutaan 48 tunnista ja kyseessä on sentään itse operaattorituote eikä mikään pelkkä ilmoituspalvelu numeronsiirtoa koskien.

    Ihan sen verran myös sinulle tarkennusta koskien suomalaista käytäntöä vahingonkorvauksissa, ainoastaan ne vahingot voivat olla korvausvelvollisia, joista on syntynyt todellista haittaa asiakkaalle. Näissäkin tapauksissa korvataan ainoastaan kyseinen todellinen haitta eli mitään tälläistä 50 euron selvittelykorvausta on todellakin turha lähteä hakemaan. :) Todistustaakka haitasta on toki myös sillä, joka korvausta hakee.

    Eli itse en ihan nyt tällä syyllä lähtisi hakemaan, ellen haluaisi aiheuttaa nauruntyrskähdyksiä vastapuolessa. :)

    Löysin muuten samanlaisen ketjun jo vuodelta 2005, mutta ei tainnut oikein iskeä tulta: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?p=356697#post356697
     
  10. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    Viestisi on väärässä ketjussa.


    Kyse ei ole ilmaisesta numeropalvelusta, vaan siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelusta, joka kertoo vain sen, mikä operaattori, ja kertoo sen myös salaisista numeroista.

    Eikä tätä palvelua ole olemassa muuten vaan, vaan sen olemassaolo vaaditaa viestintämarkkinalain 51§:ssä.

    Lisäksi se, ettei palvelu toimi, loukkaa samalla myös hintamerkintäasetusta.

    Millähän erioikeudella operaattorit ovat muka lain ja asetusten yläpuolella ?
     
  11. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15140
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Missä operaattorit väittävät omaavansa tällaisen oikeuden?
     
  12. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    Miksi 2 ketjua...

    SIKSI, että tuohon toiseen ketjuun on tarkoitus kerätä loki ajankohdista, jolloin em. palvelu on epäkunnossa. Jotta loki pysyy selkeänä, ei sinne tule kirjoittaa yleistä keskustelua asiasta, vaan yleinen keskustelu omaan ketjuunsa.

    Tähänastisen keskustelun perusteella:

    Olenko todella ainoa rekisteröitynyt käyttäjä, joka haluaa soittaa puhelunsa alle 1 sentti/min ja jonka mielestä 6,9c/min -liittymien (esim. dna Onni, Kolumbus K1, Saunalahti Ykkönen) kutsuminen "halpaliittymiksi" on erittäin harhaanjohtavaa ?

    Vaikuttaneeko asiaan se, että monet rekisteröityneet käyttäjät ovat matkapuhelinmyyjiä, joiden mahd. provisiopalkkaus aiheuttaa sen, että tahallisesti vähätellään niitä keinoja, joilla voi soitella edullisimmin ?

    Ehdotus ylläpidolle: Vaikka täällä saakin esiintyä nimimerkillä, niin matkapuhelinalan kauppiaille velvollisuus mainita nimimerkin yhteydessä esim "Matkapuhelinmyyjä". Näinhän moni fiksu myyjä on toki tähänkin asti toiminutkin, vaikkei siihen ilmeisesti velvollisuutta ole ollutkaan.

    Tuohon 2. ketjuunhan ei ainakaan hetki sitten ollut tullut yhtään asiallista vastausta, tuo Aimon kirjoitushan on ensinnäkin väärässä ketjussa ja toisekseen sisällöltään omasta mielestäni muutenkin epäasiallinen - viime kädessähän asia jää moderaattorien / ylläpidon valvontaan.

    Tuohon 2. ketjuun siis kaivataan todistajia näistä kyseisen palvelun vikatilanteista - testaa asia itse ennen ketjuun kirjoittamista.

    Millä tahansa muulla toimialalla 10 - ja joissakin erityistapauksissa jopa 100 -kertaiset hintaerot olisivat iso uutinen. Mutta matkapuhelinalalla asiaa vähätellään ja hintatietoisia asiakkaita kohtaan esitetään varsin negatiivista kritiikkiä. Vai onko täällä moni käyttäjä tavalla tai toisella operaattorien edustaja?

    Muuten, operaattorien vs. Numpac oy:n suhteet, vertaa amerikkalaisten vaikka levy-yhtiöiden vs. RIAA:n suhteet.

    amerikkalaiset levy-yhtiöthän ovat ulkoistaneet musapiraatteja vastaan tehdyt syytetoimet RIAA:n hoidettavaksi (yritys oman julkisuuskuvan siistimiseen ?).

    Eikö olisikin kätevää, jos yritystoiminnassa voisi aina perustaa tytäryhtiön hoitamaan ns. ikävät asiat, ja itse irtisanoutua kaikesta vastuusta.

    Tietääkö joku, toteutuiko Suomen lainsäädäntöön suunniteltu ryhmäkanne, ja jos, miten sellaisen saa aikaiseksi ?

    siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu on voitava katsoa osaksi liittymää ja sen epäkunnossa olo on siten suoraan verrattavissa siihen, ettei liittymällä voi soittaa muualle kuin ilmais- ja hätänumeroihin.

    En todellakaan halua maksaa tunnin puhelusta 5,40€ ylimääräistä vain siksi, etteivät operaattorit hoida asiallisesti niille viestintämarkkinalain 51§:ssä säädettyä palveluvelvoitetta.
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Toki kuullostaa kivalta, mutta ei kyllä jonkin siirretyt numeron tilapäinen katkos vaikuta siihen miten soitan. ja en valitse ystäviäni tai muita soittokohteita sen mukaan mikä liittymä heillä on, vaan sen mukaan mitä asiaa niille.


    Eli nyt meuhkaamisella menee koko asiasi roskiin.

    Toki oikeita systeemeitä joissa asialla on merkitystä, jos katkos aiheuttaa vahinkoa niin ne lasketaan ja etsitään maksaja.

    Jos joku ahkera yksityinen päivittää yhtestietojen operaattoritiedot kerran viikossa ja nyt torstai päivitys siirtyy perjantaille, niin pitää olla huolissaan
     
  14. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    Asiatonta vähättelyä

    Puhun VÄHINTÄÄN 2 tuntia joka päivä, ja tarkistan operaattorin ennen jokaista puhelua/puheluyritystä, en tee mitään "listapäivityksiä" joissa tarkistetaan useita numeroita.

    isoilla puhelumäärillä asialla ON huomattava taloudellinen merkitys.
     
  15. Panda Vieras

    Väärä liittymätyyppi?
     
  16. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15140
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Minä nyt en pääse edelleenkään jäljille että miten operaattorit estävät ja mitä?

    Ja mitä sellaista olet tilannut ja maksanut johon oikeutesi evätään?
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No mitä se vaikuttaa, jätät soittamatta ?huvinsa kullakin.

    No jos yksityinen puhuu mutamantunnin päivässä, niin päivän katkos ja vanhoilla tiedoilla soittelu tuskin tekee suuria.

    Jos katkoksen aikana vähän isompi asiakas painaa menemään satoja tunteja (Tai enemmän) väärin perustein niin sillä voi jo olla merkitystä.


    Ei muutakuin tilantaan selvittyä reklamaatiota tekemään. ilmeisesti parintunnin tietokatkoksen osalta ei paljoa reklamoitavaa noilla sun määrillä, silloin voi jättää soittamatta.
     
  18. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    Palvelun saamatta jääminen

    Tekemieni liittymäsopimusten ja maksamieni kuukausimaksujen perusteella olen oikeutettu seuraaviin kuukausimaksuun sisältyviin puheluihin:

    dna Aarre -liittymällä: 1500 min/kk puheluja dna -liittymiin
    SaunaPaketti 3G: 3000 min/kk Elisan, Kolumbuksen ja Saunalahden liittymiin yhteensä.

    Normaali toimintatapa:

    1. Tarkistan siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelusta, minkä operaattorin liittymä on numero, johon haluan soittaa.

    2. Jos vastaus on dna, Soitan dna:n liittymällä, ja huolehdin, ettei kuukausittainen minuuttimäärä ylitä 1500 min/kk.

    3. Jos vastaus on Elisa/Saunalahti (HUOM: Kolumbuksen liittymistä tiedotuspalvelu antaa tiedoksi "Elisa"), Soitan SaunaPaketti 3G -liittymällä, ja huolehdin, ettei kuukausittainen minuuttimäärä ylitä 3000 min/kk.

    4. jos vastaus on jokin muu liittymä, soitan ns. hälärin, jolloin:

    4a. Jos vastapuoli soittaa takaisin, ei tämäkään lisää laskuani yhtään.

    4b. Jos vastapuoli ei soita takaisin, soitan harkintani mukaan uudelleen ja pidän puhelun mahdollisimman lyhyenä, silläkin uhalla, että puhelu ei johda vastapuolen kanssa toivottuun lopputulokseen. Ainoana poikkeuksena tilanne, jossa uskon erittäin suurella todennäköisyydellä saavani jotain muuta sellaista hyötyä, joka ylittää huomattavasti puhelun kustannukset.

    Kiinteillä kuukausimaksuilla 8,90/kk (dna Aarre) + Saunapaketti 3G 9,95/kk (hinta ei sisällä kytkypuhelimen osuutta) eli alle 19e/kk soitan siis yhteensä jopa 4500 min/kk, jolloin minuuttihinnaksi jää:

    1885c/4500min = 0,42 senttiä/min ( = 0,0042 €/min )

    Vaikka puolet pakettiminuuteista jäisi jonain kuukautena käyttämättä, siltikin hinta on halpa:

    1885c/2250 min = 0,84 senttiä/min ( = 0,0084 €/min )

    Kun siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu on epäkunnossa, se epää minulta mahdollisuuden soittaa puheluja niin, että ne varmasti sisältyvät jo maksamiini kuukausimaksuihin. Tällöin operaattori jättää toimittamatta sopimuksessa mainittuja palveluja.

    Edelleen, viestintämarkkinalain 51§ asettaa *operaattoreille* velvollisuuden toteuttaa siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu, eikä tätä vastuuta mitenkään poista se, että palvelun tekninen toteutus on ulkoistettu Numpac Oy:lle. em. tiedotuspalvelun toimimattomuus on myös hintamerkintäasetuksen vastaista toimintaa, koska se epää asiakkaan mahdollisuuden tietää puhelun hinta ennen soittamista.

    Onkin käsittämätöntä, että monet keskustelijat katsovat asiakseen puolustella operaattorien viestintämarkkinalain 51§:n ja hintamerkintäasetuksen vastaista toimintaa.

    Vastauksena eräälle ketjun kirjoittajalle:
    Eikö se ole lain yläpuolelle asettumista, että operaattorit laiminlyövät viestintämarkkinalain 51§:ssä säädettyä velvollisuutta siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelun saatavilla pitämisestä, ja samalla toimivat myös hintamerkintäasetuksen vastaisesti ?
     
  19. Slotte

    Liittynyt:
    29/7/02
    Viestit:
    257
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    UVTC.com; Laadukkaimmat 900 MHz matkaverkot Suomes Ruotsis &Norjas; puolisol dna 5½ vuoden asiakkuus
    1) Edullinen on tottakai parempi termi oli asiayhteys ja sosiaalinen tapahtuma mikä vain, mutta nyt puhutaan jo halvasta ratkaisusta. Olen kuitenkin samaa mieltä että siihen pätee vastaavat palveluveloitteet kuin keskisuuren kulutuksen yksittäisillä käyttäjillä (loppu-käyttäjänä yksi henkilö henkilö-henkilö tai henkilö-kone välinen puhelu (tai viesti))

    2) Keinoja vähätellään, pitää paikkansa
    Tosin itsekkin vähättelen koska eniten "tienaan" siitä jos saan ripeitä reaktioita ja toimintaa; ja siinä ei tekniikka aina pelasta tosin ei haittaakkaan (muuta kuin vaivannäön ja velitusten verran - riippuen mikä kerta niin usein ei edes laskulla vaan avun veloitus minkä maksoin) ja usein tekniikan ansiosta asiat eivät silti etene minkään verran. Tätä tosiaan tarkoitan.

    3) Voin olla samaa mieltä, voin olla erkanevaakin mieltä. Keinot ovat kullakin taustasta ja asiantuntemuksesta riippuen.
    Toisin sanoen eri taustojen pioneerien on epämääräistä "kaksintaistella" ja vaikea ymmärtää toisiaan. Tarkoittaen siinä merkityksessä että hyvänhenkistä kilpailemista asiantuntijoiden kesken jolloin puhutaan siitä että kenellä on parhaimmat tai edullisimmat tai tasokkaimmat tai turvallisimmat tai tasaisimmat ratkaisut.

    4) *Jos* käytät "rinki" -tyyppisiä palveluita huomaat kertaheitolla jos jokin ringissä on vaihtanut OPa.

    5) Kyllä, mutta jos minun on vaikea ennakoida edes päivän verran eteenpäin "kenen" leivissä olen tai missä maassa ja kuinka monta asiaa teen saman aikaisesti ja ero fyysisen sijainnin ja virtuaalisen tai sähköisen sijainnin välillä, sijainteja nääs nekin!? Sitäpaitsi: leivät leipänä ja tatit tattina. Ja tosiaan "kenen" lainausmerkeissä.
    * Palkka erikseen,
    * toimi erikseen,
    * keinottelu erikseen,
    * aikaansaaminen erikseen,
    * etäisyyksien kurominen erikseen.

     
  20. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Hälärin - et ole tosissasi? Pakko olla trolli.
     

Jaa tämä viestiketju