1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Siemens Suomessa - mielipide

Keskustelu osiossa 'BenQ ja Siemens', aloittaja qwesty, 14/6/04.

1. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Useat erilaiset topicit ovat lähiaikoina olleet käsittelyn alla, joten nyt olisi varmaan tällaisen pienimuotoisen mielipidekyselyn aika... Otsikko nyt on mikä on, en parempaakaan nyt tähän hätään keksinyt.

Tuossa yksi päivä satuin matkapuhelinliikkeeseen samaan aikaan erään hieman keski-ikää iäkkäämmän pariskunnan kanssa. Sivusilmällä seurasin tapahtumaa ja ongelman ytimeksi ilmeni uudehkon Siemens C60:n ohjelmistovika (kuitenkaan asiakas, eli pariskunnan nainen eikä myyjä eivät olleet asiasta kovinkaan varmoja, mutta asiakkaan mukaan "joku" vika puhelimessa kuitenkin oli). Puhelin päätettiin lähettää huoltoon ja poistuessaan pariskunnan mies tokaisikin voimakkaalla äänellä: "Minähän sanoin jo silloin ostohetkellä ettei näihin Siimekseihin pidä sekaantua"!

No, rupesin sitten itse pohtimaan M55 onnellisena omistaja tapahtuneita. Itselläni puhelin on ensimmäinen Siemens ja ei ainakaan kokemusten perusteella viimeinen. Puhelin on toiminut moitteitta piakkoin vuoden ja takuu puhelimella säilyy edelleen siis seuraavan vuoden. Edullinen hinta, hyvä takuu, monipuoliset ominaisuudet ja hyvä käytettävyys ovat mielestäni kaikki vain plussaa ko. puhelimelle. Onhan myös muistettava, että kaikissa puhelimissa, merkistä/mallista riippuen on omat heikkoutensa. Ja varmasti joukkoon mahtuu myös jokunen maanantaikappale.
    Mitä itse olette kokeneet omista Siemenseistänne ja millainen maine mielestänne Siemenssillä on Suomessa? Vastaavia tapahtumia sattunut teidän läsnäollessa ja onko Suomi tosiaan (puhuttaessa vanhemmista henkilöistä) tosiaan täysin "Nokian henkinen"?

2. JokinPaha

Tykkäykset:
    0
    Itselläni on ollut signaturessa näkyvät puhelimet joista yhteenkään en ole ollut tyytyväinen. Aina on ollut jotain pikku- tai vähän isompaakin vikaa. Mutta nyt kun vaihdoin M55:een niin enää en vaihda Siemensistä. Aikoinaan puhuin Nokian puolesta mutta koskaan minulla ei ole ollut toimivaa Nokian puhelinta, niin että se siitä. On kai Siemensillä hyvä syy antaa puhelimilleen 2:n vuoden takuu muiden vuotta vastaan...

3. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Siemensin halvemmissa malleissa kuten A55, on ollut havaittavissa heikkouksia mutta hieman arvokkaammat luurit kuten M55 ovat todella käteviä ja ostamisen arvoisia. Itse olen omistanut M55:sen ja hintasekseen mahtava puhelin.

4. Bustis

Tykkäykset:
    0
    Jep, no tuossa muutama Siemensin helmasynti ja loistopuoli

- Puhelua yhdistettäessä korvaan hyökkäävä "tididi", jota ei saa pois
    - Käyttöliittymän "softkey"den käyttö epäloogista, hyväksynnät seilaavat vuoroin vasemmalla vuoroin oikealla
    - Yleinen hitaus, jota vielä näppiksen hyödyntämättömyys (esim. pgup/dn puute) lisää, vaivaa myös javaa
    - Soitettujen puheluiden kellonaika/päiväys puuttuu

+ Yleisesti java-sovelmien toimivuus/yhteensopivuus ehkä parasta kaikista merkeistä (socket-tuet ym.)
    + sähköpostisovellus liitetuella löytynyt jo kohtuuhintaisistakin
    + valikkoa ei välttämättä edes joudu käyttämään, pikatoimintojen ohjelmointi numeronäppäimiin on jokapäiväisessä käytössä erittäin kätevää ja nopeaa
    + takuu 2v

Koko ajan parempaan suuntaan ollaan menty, mutta tuossa vielä 55-sarjaa vaivaavia "lastentauteja" tai saksalaisen insinöörin mielijohteita. Lisäksi tietysti mallikohtaisia plussia ja miinuksia esim. näyttöjen, äänipuolen, liitäntöjen, kameroiden ym. kohdalla ja verrattuna kilpailijoihin. Hinta/ominaisuussuhde on kuitenkin ollut kohdallaan jo pitkään ja uudet 65-mallit tuovat parannuksia juuri näihin mainittuihin 'mallikohtaisiin' ja joystickeineen mahdollisesti myös käyttöliittymään.

Asenteista en osaa sen kummemmin kommentoida, koska annan ainoastaan omieni vaikuttaa...

5. halojaa

Tykkäykset:
    0
    En ole omistanut elämäni aikana kuin kaksi puhelinta. Ensin oli Nokia 3330 ja nyt on uudehko Siemens M55. Ehkä vielä n. vuosi sitten en kuvitellut ostavani minkään muun merkkistä puhelinta kuin nokiaa. Nyt on mieli muuttunut ja enkä ole katunut edellistä ostopäätöstä.
    Molemmat puhelimet ovat ihan toimivia mutta pieni vika M55:een on ilmestynyt. Kaksi ehkä eniten käytetyintä nappia, punainen luuri ja # -näppäin eivät aina toimi. Joskus saa miltei hermostumiseen asti yrittää avata näppäinlukkoa. Jos vika jatkuu tai pahenee niin saahan sen vietyä sitten huoltoon.
    En kuitenkaan ole täysin hullaantunut siemensiin vaikka hyvältä puhelimelta vaikuttaa. Olen vähän kahden vaiheilla päädynkö takaisin nokiaan vai onko seuraavakin puhelin siemens. Aika näyttää.

6. Suomen Huippu Vieras

No monet eivät toki ikinä hankkisi muita kuin Nokian puhelimia. Toisaalta tunsin myös erään keski-ikäisen Ericsson-fanin, joka ei ikinä olisi ostanut Nokian telefoonia.

Kun itse mainitsin tädilleni hankkivani varmaankin Siemenssin puhelimen, tätini ihmetteli että en kai niin huonoa puhelinta hanki. Hänellä oli kyllä Siemenssin pesukone. Mutta kun hän näki C55:n niin se oli hänestäkin aika hienon näköinen.

Suomessa Nokia on vielä ehdoton ykkönen, mutta Norjassa Siemens on ohittanut Nokian myyntiluvuissa! Miksikähän juuri siellä Siemens on niin suosittu?

7. berk

Tykkäykset:
    0
    Mitä heikkouksia on ollut A55:ssä? Äidille olisi tarkoitus hankkia se malli, kun vanha A50 sukelsi mereen.

8. Satanta

Satanta

Tykkäykset:
    23
    Puhelinmalli:
    Jolla, Nokia E6, Nokia N900.
    Omista kokemuksista voisin sen verran sanoa, että turhan Nokia- oritentoitunut tämän maan kansalaiset ovat. Jos Siemensissä, tai muissa " vieraissa merkissä" on vikaan on koke merkki laimattu loppu elämän ajaksi. Unohtamatta kertoa sitä tutuille ja sukulaisille.

Nokian kohdalla asia on toinen. Jos siinä on vikaa purraan hammasta ja jatketaan käyttöä. Tai viedään se huoltoon. Ja sitten kommentoidaan asiaa, jos joku siitä kysyy.

Ylitse pääsemättömiä kynnyksiä tuottaa: Toimii toisella lailla kuin Nokia; on ihan p***a- syndrooma. Vihataa asioiden muuttumista.

Omasta kokemuksesta Siemensin pahimpia vikoja ovat hiljaiset soittoäänet, sekä pirun herkästi naarmuuntuva näyttölasi ( ainakin ME45 ja S55). Muuten olen ollut tyytyväinen ko merkin puhelimiin. Varsinkin ME45 oli loistava.

Eikä se Nokiakaan huonoa tee. Ei vain stereotypiat iske.

9. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Ihan sama juttu minulla itselläni... Mitään erityisiä pakkomielteitä ei ole suuntaan eikä toiseen, joten valinta suoritetaan tarjonnan mukaan. Seuraava puhelin voi olla siis yhtähyvin Nokia, Siemens tai jokin ihan uusi tuttavuu.
    Nykyisen puhelimen ostohetkellä vastakkain olivat Nokia 6100 ja tämä M55, hinta/laatu-suhde ratkaisi pelin lopulta Siemenssin puoleen.

10. Jaanz

Tykkäykset:
    0
    Mulla on ollut pelkästään siemensejä siitä lähtien kun olin video-treffeissä (kehu-kehu :)) ja voin omasta puolestani sanoa että nokialaiseen en vaihda, vaikka siemens oli aluksi outo käyttää valikoiden takia, mutta siihen on tottunut. (kaikkeenhan tottuu, paitsi jääpuikkoon takapuolessa, joka sulaa.) :p

Tuolla ylempänä mainittu ongelma esiintyi tässä punaisessa versiossa, jonka faija halusi itselleen... sen seurauksena ostin sitten tämän mustan (black magic, eikös se ole kortsu?) ja siinä ei ole vastaavaa vikaa ilmaantunut. Toinen mikä on todellakin ärsyttävä ominaisuus, niin juuri tuo soiton alussa oleva "valintaääni", veinaa korvansa hajoittaa...

Sigussa näkee mitä puhelimia on ollut, ainoa poikkeus että M55:sen jälkeen on toinen M55. :)

offtopic: miks muuten hymiöt on pois päältä? (vai olenko muka omista asetuksistani ne poistanut, outoa.)

11. AKO

AKO

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 5800XM & DNA
    Mulla on ensimmäisenä puhelimenani M55, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ostaessani puhelimen viime syksynä, se oli hinta/laatu-suhteeltaan ylivoimainen. Ei löytynyt esim. Nokialta alle 200 eurolla puhelinta, jossa olisi ollut samat ominaisuudet.

Laitetta vaivaa pieni hitaus ja ajoittainen jumiutuminen, mutta kuulemani perusteella, kyseiset ongelmat vaivaavat lähes kaikkia uudempia puhelimia. Mulla on ainakin ihan positiivinen kuva Siemensin puhelimista.

Kaveripiirissäni on ollut aika paljon Nokian puhelimia, joten aina välillä olen saanut perustella valintaani. Vaikuttaa jokseenkin siltä, että Nokiaa pidetään jotenkin muita parempana ja varmatoimisempana, ja muihin merkkeihin ei uskalleta koskea. Siemens on jonkinlaisessa vähemmistön asemassa, eli pitää vain sietää muiden arvostelua.

12. kimmogee

Tykkäykset:
    0
    ST60

Nyt tuntuukin siltä että noi siemensin halvemmat mallit on hintansa väärtejä, ainakin omistamani ST60 tuntuu nokian luureihin verrattuna olevan käytettävyydeltään sekä ohjelmistoltaan ihan lastenkengissä.

Jos puhelin maksaa 300 euroa niin eikö sen kuuluisi olla valmis tuote, ainakaan ST60 ei sitä ole ja kaiken lisäksi päivityksiä ei ole vieläkään tullut vaikka puhelin on ollut markkinoilla jo puolisen vuotta. Suoraan sanoen ainakin ST60:n softa on aivan susi, muutamia heikkouksia mainitakseni: viestin merkkiääntä ei pysty muuttamaan, kuvanotto ääntä ei saa pois, sammutus ääntä ei saa muutettua eikä pois, tekstiviestiä kirjotettaessa ei näy jäljellä oleviä merkkejä ja viesti ylittää helposti 160 merkin rajan, puhelin jumittaa usein erilaisissa tilanteissa, soittaja kuulee usein äänensä kaikuna soittaessaan ST60:iin (huono suunnittelu).

Samoin siemensin imagoa tahrasi ST60 datakaapeli kämmi, eli ennakko mainoksissa siemens hehkutti puhelimen mukana tulevaa datakaapelia joka kuitenkin oli jotenkin jäänyt pois muutamasta tuhannesta myyntilaatikosta. Eipä siinä vielä mitään, kyselin kaapelia siemensiltä ja sieltä luvattiin oikein pariinkin otteeseen kaapelien tulevan ihan viikon sisässä, mutta kuitenkin sain kaapelin vasta 2kk odottelun jälkeen.

Joten näin ollen ainakin minulle on jäänyt aika huono maku siemensistä.

Jaa tämä viestiketju