1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

SE W995 Näyttö rikki itsestään-ei takuuseen

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja AN, 26/10/09.

1. AN

Tykkäykset:
    2
    Ostin n. 3viikkoa sitten W995 puhelimen suomalaiselta jälleenmyyjältä.N. 2 viikon käytön jälkeen yhtäkkiä näyttöön ilmestyi 3 pystysuoraa raitaa, joissa harmaita liikuvia viivoja(yksi n 3mm paksu ja muut ohuita viivoja).Nämä siis ilmestyivät aivan yhtäkkiä ilman mitään ulkoista vauriota puhelimelle ja tämä on aivan 100% varmaa.Olen pitänyt laitetta kuin kukkaa kämmenellä ja se ei ole edes koskaan vielä pudonnut tms.Näytössä tai muuallakaan puhelimessa ei ollut ainutakaan naarmua tai muuta vauriota kun se huoltoon lähti.

Nyt kuitenkin huollosta ilmoitettiin että tämä ei mene takuuseen, koska laitteeseen on kohdistunut "mekaanisesta rasituksesta aiheutunut vaurio".Onko jollakin kokemusta vastaavanlaisesta jutusta ja kuinka tässä pitäisi toimia?Itse tiedän aivan varmasti että mitään vauriota puhelimelle ei ole tapahtunut, mutta kuinka tämän voi todistaa ja kuka voittaa jos on "sana sanaa vastaan"?

2. vh

Tykkäykset:
    2
    Mulla oli alkusyksystä vastaava juttu Mokian puhelimen kans ja huollosta kerrottiin jo etukäteen ettei näyttöviat mene takuuseen.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Foorumilla aina välillä juttua tuon tyyppisestä.
    Tuollaisesta tulee aina mieleen että miten voit olla aivan varma, jos laitetta on kuitenkin käytetty, eikä vain sinetöidyssä paketissa pidetty.

Takuu ja puolenvuoden kovennettu virhevastuuaikana on todistustaakka myyjällä, siihen yleensä riittää huollon lausonto, jos haluaa jatkaa niin pitää itse kaivella todistajia (asiantuntija lausuntoja).

Huollon kanssa on turhariidellä, kun ei ole sinulle mitään myynyt, valmistanut, eikä ole takuutakaan antanut. Eli vaateet myyjälle tai takuun myntäjälle, kumpaan sitten vetoatkin.

Vaikka foorumilla joku huoltoalähellä oleva antoiymmärtää että makaanisesti rikkoutunut näyttö ei mene koskaan takuuseen, voi kuitenkin olla kyse virheestä ja takuuseen/virhevastuuseen menevästä viasta, osaava huoltomies kyllä näkee nopeasti onko materiaali/valmistusvirhe, vai ulkoiset syyt.

Jos ilmeinen ulkoisesta syystä hajoaminen, niin sitten vaikeampaa, onko käyttö ollut käyttöhjeidne mukaista, onko ulkoinen rasite ollut sellaista että laitteen pitäisi se kestää. Laitteet on tyyppihyäksytty monille markkinoille ja myös testattu, joten yleensä voidaan lähteä siitä että standartit täyttyy.

SE W995 ei ole olosuhde puhelin, vaan herkkää elektroniikkaa pursuava puhelin joka vaatii huolellisuutta, joten ei tuoltakaan oikein löydy apuja.

4. AN

Tykkäykset:
    2
    Olen tehnyt reklamaation SE:lle sähköpostilla, mutta sieltä tuli vaan vastaus, että huolto on tutkinut puhelimen ja ei mene takuuseen.Olen pyytänyt sieltä myös postiosoitetta, jonne voisin "virallisen" reklamaation laittaa, mutta siihen en ole saanut mitään vastausta.Mielestäni käsittämättömän huonoa asiakaspalvelua SE:ltä.

Itse olen keskustellut puhelimitse huollon tehneen kaverin kanssa, ja hän vain totesi että näyttövikoja ei voi laittaa takuuseen, vaikka myönsi että puhelin oli ulkoisesti kuin uusi ja mitään kolhun tms. merkkejä siitä ei hakemallakaan löytynyt.Pyysin vielä vanhan näytön mukaan todistusaineistoksi, se on siis ulkoisesti aivan virheetön.Nyt mietinkin, jaksanko viedä asiaa enempää eteenpäin, hankalaa tuo todistelu siinä ainakin on.Ja tosiaan olen 100%:n varma, että en ole laitetta mihinkään kolhaissut, se on ollut käytössä vaan tuon 3 viikkoa ja sinä aikan ei ole edes kertaakaan pudonnut.Ja virhe näyttöön tuli keskellä päivää käytön aikana kun olin autossa!

Eniten ihmetyttää tuo valmistajan negatiivinen asenne valitusta kohtaan, luulis että nykyään saa edes kunnon vastauksia reklamaatioihin mutta ei näköjään SE:ltä.On kyllä viimeinen ko. valmistajan laite mulla!

5. samumanu Vieras

Paikallinen kuluttajaneuvoja on sit oikeestaan ainoo joka voi auttaa, ellet nyt käräjille tahdo asiaa viedä ;) Sen toki tiedätkin että täällä emme voi sanoa onko aiheellinen vai aiheeton lasku.

6. AN

Tykkäykset:
    2
    Olen ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja lähettänyt heidän reklamaatiopohjaan tehdyn valituksen s-postilla call centeriin.Ei mitään vaikutusta, vastaus vain että ei mene takuuseen.Ja jos olisi edes teoreettinen mahdollisuus, että olisin itse rikkonyt näytön niin tuskinpa täällä asiaa itkisin.

Ihmettelen vaan vieläkin sitä että eikö SE:llä ole mitään muuta kontaktipaikkaa suomessa kuin call center ja sielläkin joku kloppi hoitaa asioita eikä edes operoi omalla nimellään.Kaiken huippuna kaveri pokkana sanoi, että puhelimessa on niin iso näyttö että se voi mennä itsellään rikki jos on tiukat farkut!Jus just, hyvä on laatu puhelimissa...Aivan käsittämätöntä toimintaa noinkin isolta yhtiöltä.Taidan jättää asian tähän ja jättää tulevaisuudessa SE:n puhelimet kaupan hyllyihin.

7. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Oliko puhelin taskussa vai jossain auton lokerossa kun näyttö pimeni? Taskussa ollessa helpostikin mikä tahansa nykyainainen puhelin voi vääntyä siten että näyttö hajoaa - harvoissa malleissa on niin vahvoja (metalli-) runkoja että vääntelyä kestäisivät. Tuollaisesta vääntymällä aiheutuvasta vammasta ei välttämättä jää ulkoisia jälkiä puhelimeen.

Olen myös saanut yhdestä puhelimesta näytön rikki "hämärissä olosuhteissa", puhelin oli taskussa kun ajoin autolla ja kun otin luurin taskusta niin näyttö oli rikki. Mitään ulkoisia jälkiä ei ollut ja voisi tietty sanoa että puhelimen pitäisi tuon kestää - vähän vaikeaa kuitenkin, melkoisia linjanvetokysymyksiä mikä on väärinkäyttöä ja mikä normaalia. Toisaalta puhelimen pitäisi kestää tippuminenkin, jos tälle tielle lähdetään, melko moni puhelin lentää kuitenkin jossain vaiheessa komeassa kaaressa.

No tuosta oman näytön hajottamisesta pääsin halvalla, oli joku lähes nollaomavastuulla oleva nuorisovakuutus vielä silloin ja pistin puhelimen näytönvaihtoon vain vakuutuksen kautta - kannattaakin ehkä kysyä jos kotivakuutus korvaisi tuon näytön.
    Tietty voit tapella SE:tä vastaan tuosta - jossain vaiheessa luultavasti luovuttavat ja korjaavat luurin asiakaspalveluna mutta voi vaatia aika rajua vääntöä.

8. AN

Tykkäykset:
    2
    Puhelin siis oli autossa pelkääjän paikalla.Ja ei, kukaan ei istunut sen päällä...

Vakuutuksessa omavastuu 150e, korjaus oli 98e.

Aika turhauttavaa tapella tuota call centerin poikaa vastaan, ei siellä muita tunnu edes olevan.Eikö muuten ole hieman outoa, että SE:llä reklamaatiot käsittelee joku puhelinpässi, mahtaako ne Ruotsissa olla ihan tietoisia, miten firman asioita täällä hoidetaan?Tietenkin voisin lähettää kirjallisena Fonectalta pyytämääni SE:n suomen osoitteeseen, mutta minne mahtaa siinä tapauksessa mennä?Eli kolmeen otteeseen pyysin callcenteristä osoitetta/osastoa/henkilöä, jolle reklamaation voi osoittaa-Ei vastausta.

Ja kyllä pidän edelleen hieman outona tuota että muka voi taskussa itsestään hajota...

Jaa tämä viestiketju