1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

SE:n ennakoiva tekstinsyöttö verrattuna Nokiaan

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja Mark_Q, 20/5/05.

1. Mark_Q

Tykkäykset:
    0
    Minulla on syksyllä 2002 ostettu 6510 ja olen varsin pettynyt sen sanakirjaan ennakoivaa tekstin syöttöä käyttäessäni. Pienen vertailun olen päässyt tekemään uudemman nokialaisen kanssa: parannusta on. Olen nyt kuitenkin vaihtamassa K750:een.

Kuinka käyttökelpoisia ovat Sony Ericssonien uusimmat mallit sanakirjojensa puolesta verrattuina Nokian malleihin? Kokemuksianne, kiitos.

2. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Itse olen pitänyt SE:n T9 syöttöä ja sanakirjaa toimivampana kuin Nokian vastaavaa, SE:n T9 sanakirjat tuntevat paremmin suomen sanojakin kuin noksun.

3. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Sama tuntuma täälläkin kuin edellisellä kirjoittaja. Erot tosin ovat mielestäni aika pieniä ja Nokia on vuosien varrella petrannut sanaston laadussa. Ainakaan huonompaan et vaihda, mutta onko SE:n toteutus sinusta parempi...

4. Mark_Q

Tykkäykset:
    0
    Kiitos näkemyksistänne.

5. flamingo

Tykkäykset:
    0
    Voi pyhä yksinkertaisuus.
    T9 ei ole edes Nokian kehittelemä ohjemisto. Se on erilliseltä firmalta lisenssillä ostettu ohjelmisto. Mitäs luulisit olisiko T9 muissa kuin Nokian puhelimissa, jos se olisi heidän kehittämänsä? Ei ainakaan ilman tuntuvia korvauksia.

Toinen asia: Luuletko todellakin että morsiamesi nimi on jotenkin selviö muille kuin itsellesi. T9 on ohjelmisto joka analysoi syötettyjä kirjaimia ja ehdottaa niiden perusteella todennäköisimmät sanat esitallennetun sanakirjan perusteella. Pelkästään yhdyssanat tuottavat jo suuria vaikeuksia tällaiselle ohjelmalle saati sitten harvinaiset nimet. Kokeilepa kirjoittaa "matkapuhelinpalsta" putkeen. Onnistuiko?

On todella typerää puhua T9:stä, Nokian organisaatiosta ja varsinkin jostain mahdollisesta työntekijästä samassa asiayhteydessä.

6. Mark_Q

Tykkäykset:
    0
    Kiitokseni kommenteistasi tähän ensimmäiseen kysymykseeni tällä foorumilla. Oli todella ajattelematonta taholtani kirjoittaa omista mietteistäni julkisesti. Mitä ne muille kuuluvatkaan!?!

Olenkin editoinut viestini tämän foorumin henkeä vastaavaksi.

7. mik-ko

mik-ko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Kyllä Sinikka näyttää olevn ainakin K700 selviö. Totta puhut, että matkapuhelinpalstaa ei pysty kirjoittamaan putkeen. Mutta ei tarvitse kuin painaa kerran tatti matkapuhelin sanan jälkeen ja kirjoittaa palsta perään. Eli mielestäni tuossakin selviää erittäin hyvin. Kyllä näin yleisesti ottaen olen saanut semmoisen käsityksen, että SonyEricssoneissa on isompi "sanavarasto" kuin Nokioissa.

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Juu, jos yhdyssanoja yrittäisi yhteen aina kirjoitella niin varmasti hihat palaisia t9:n kanssa.
    En osaa tuohon sanoa, ainakin "uuden" koneen käyttöön ottaessa puuttuu kaikki "omat" sanat, merkistä riippumatta.

Mutta mallikohtaisi eroja on ilman muuta ollut, ja eroja myös on käyttöliittymässä, josta sitten syntyy vähän tottumis ja mieltymis kysymyksiä.
    Symbian koneissa teoriassa voi kopsata oman sanastonsa talteen.

9. flamingo

Tykkäykset:
    0
    Hei Mark_Q. Pahoittelen vastaukseni hyökkäävää sävyä, mutta tapasi yhdistellä toisiinsa liittymättömiä asioita oli sen verta provosoivaa etten malttanut olla ärsyyntymättä =). Hyvää jatkoa tällä palstalla ja ei sinun viestisi missään tapauksessa pahimmasta päästä ollut.

10. flamingo

Tykkäykset:
    0
    Näinhän se menee. Yhdyssanojen rakentelu mainitsemallasi tavalla sujuu erittäin kivuttomasti ja useimmin käytetyt voi aina itse tallentaa sanastoon.

Halusin painottaa, että T9 on vain tyhmä ohjelma, joka ei ymmärrä kielioppia samalla tavalla kuin ihminen. Esimerkiksi sana "Sinikka" ei merkitse T9:lle mitään, yhtä hyvin T9 pitää pystyä kirjoittamaan vaikkapa puolaksi tai tshekiksi jolloin sanat ovat tyyliltään tämän näköisiä "krtshevcoschki". Meille tuo on pelkkää siansaksaa.

Yhdyssanatkin ovat erityisesti suomenkielelle ominaisia. Esimerkiksi englannissa yhdyssanat kirjoitetaan erikseen (Fire Department vrt. suomeksi "paloasema")

11. BooT69

Tykkäykset:
    0

Heh..kokeiltu N6630:lla ja sinikka sieltä tulee. 6150 on aika vanha malli ja T9 on sen jälkeen varmaan kehittynyt.

Kun sekä Nokia että SE käyttää T9:ä, niin voisi olettaa, että sama sanavarasto tulee molemmille mukana. Ellei sitten N osta huonompaa lisenssiä.

Sinikka onnistuu kuitenkin siis nykyisilläkin Nokioilla.

Henrikki

12. Jarso

Jarso

Tykkäykset:
    0
    Oma kokemukseni on että noksun ja se:n T9ssä on lähinnä toteutus eroja... mm. nokioissa (6610) merkkijonoja (hymiöt) ei saa tallennettua sanoiksi kuten se:ssä ja se että nokiat eivät tuo "sanavaihtoehto valikkoa" näkyviin.

Jaa tämä viestiketju