1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahtikin alkaa laskuttaa paperilaskusta!

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja samumanu, 31/3/08.

  1. samumanu Vieras

    Näin kertoi myyjä minulle mutta aikataulua en muista, luotan häneen täysin. Kuulemma 0,95€ maksaa ja koskee, ainakin aluksi, vain uusia asiakkaita. Eli mitä sonera edella muut kai perässä..
     
  2. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Paperilaskut ovat kohtuullinen ympäristöongelma ja lisäksi merkittävä kustannustekijä - jokainen paperilasku tulee tulostaa, painaa paperille, pussittaa ja postittaa. Eikä mikään työvaiheista tapahdu kustannuksetta. Vuositasolla puhutaan noin 10 euron kustannuksesta per asiakas - ellei tätä kulua olisi voisimme tarjota palvelumme entistäkin edullisemmin. Uskon, että asiakkaat arvostavat edullisempia palveluita turhan paperin sijaan. Oma lukunsa on kuinka paljon puuta ja energiaa tarvitaan paperin valmistukseen painamiseen ja kirjekuorten kuljettamiseen eteenpäin.

    Olemme suunnitelleet asiaa ja meillä on tekninen valmius asian toteuttamiseksi. Mikäli toteutamme uudistuksen asiakkaat saavat tiedon laskuista sähköpostilla ja tekstiviestillä sekä voivat maksaa laskunsa oma.saunalahti.fi:n kautta, verkkopankissa viitenumerolla tai pankkien finhansa-palvelun kautta. Lisäksi asiakkaat voivat jo nykyisin nähdä vanhat laskunsa oma.saunalahti.fi:n laskuarkistossa ja asiakkaamme voivat seurata veloituksetta puheluerittelyään oma.saunalahti.fi:ssä.

    Emme ole tehneet asiasta lopullista päätöstä esim. aikataulun suhteen, mutta jos päätämme toteuttaa uudistuksen niin se tulee koskemaan uusia asiakkaita.

    / Panu.
     
  3. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25678
    Tykkäykset:
    4715
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Tämä on kyllä mielestäni ihan ymmärrettävä suuntaus nyky-yhteiskunnassa. Eri virastot ja instanssit panostavat verkkopalveluihinsa. Saadaanhan sillä aikaan säästöä. Kyllä tulevat sukupolvet vielä ihmettelevät kun vaari muistelee menneensä paperisen laskun kassa pankkineidin tiskille maksamaan laskun.

    Mutta siitähän taas syntyy keskustelua onko oikein että yritykset laskuttavat paperilaskusta ja väittelyksi tämä taitanee taas mennä koko topic ;)
     
  4. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Vaihtoehdoista unohtui eLaskun (?) nimellä tuntemani systeemi jota itse käytän. Toivottavasti uusille asiakkaille tehdään liittymäsopimusta tehtäessä selväksi laskutusvaihtoehdot ja mahdollistetaan heti ekasta laskusta alkaen sopivan laskuformaatin käyttö. Hyvää tässä on että paperilaskuunsa tyytyväisen vanhan asiakkaan ei tarvitse alkaa laskuformaatin kanssa kikkaileen vaan vanha käytäntö jatkuu ilman lisäkustannuksia. Jaa ettei lopullista päätöstä ole tehty, eli katsotaan millaisen vastaanoton mahdollinen uudistus saa, oikea meininki.
     
  5. Xaser

    Xaser Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/9/03
    Viestit:
    1267
    Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    1020
    Hyvä hyvä tuo lasku on todellakin turha, kun itse maksan sen aina netistä.
     
  6. joesmith

    Liittynyt:
    31/3/08
    Viestit:
    7
    Tykkäykset:
    0
    Eräs palveluntarjoaja on alusta pitäen lähettänyt laskunsa PDF-muotoisina sähköpostilla (kerran vuodessa) ja ihan toimiva järjestelmähän se on. Jos ja kun tuosta tarvitsee firman kirjanpitoon tositteen niin senhän voi tulostaa itse. Tuo tulostamismahdollisuus on kuitenkin ainakin alussa varsin tarpeellinen ominaisuus. Ei sen nyt tiptop-hieno tarvitse olla, kunhan siitä vain käyvät esille kaikki tarpeelliset asiat.

    Ainakin Internet-asioiden osalta tuo Sonera-valitus on kyllä yliampuvaa. No, toisaalta Soneralla ei tahdo onnistua mikään vaihto-operaatiokaan ilman suoraa yhteydenottoa. Tänään katkeavan Soneran liittymänkin sanoin irti ihan vanhanaikaisella kirjeellä, se kun ei muuten onnistunut.

    Saunalahden entisenä asiakkaana on kehuttava sitä "Oma Saunalahti" -osioita. Siitä voisivat kaikki ottaa oppia. Kunhan 3G toimii täällä kunnolla, palaan taatusti Saunalahdelle.
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kylläpäs tämä uudistus otetaan innostuneesti vastaan kun Soneran vastaava tyrmättiin ahneutena ja mummojen elämän kohtuuttomana vaikeuttamisena. Heh.

    Tekisi tässä kohtaa mieli lainata erään autovalmistajan mainoslausetta: Maailma tarvitsee esikuvia. ;)
     
  8. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    Koskisiko muutos niin laajakaista kuin myös mobiiliasiakkaita?
     
  9. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25678
    Tykkäykset:
    4715
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Näinhän se. Samat teot, mutta toinen lynkataan heti sanoilla: "Meijän perheen liittymät vaihdetaan heti pois tältä ahneelta operaattorilta." kun taas toinen saa anteeksi. No kuten sanoin. Väittely alkaa kuitenkin jossain kohtaa :)
     
  10. JPW™ Vieras

    Jos ja kun joskus tämä tulee Saunalahdelle, se P.Lehden mukaan koskee ainoastaan UUSIA asiakkaita, kun taas Soneralla sekä että. Ja Soneralla nyt on ollut muitakin muutoksia ja selkeytyksiä lähiaikoina, etten yhtään ihmettele, että sitä Soneraa on alettu syrjimään. Ei varmasti pelkästään tämä muutos aiheuttanut porua Sonerassa.

    Itselle ei kummastakaan operaattorista väliä, kun molemmilla on itsellä e-lasku käytössä.
     
  11. ddt

    Liittynyt:
    8/9/02
    Viestit:
    98
    Tykkäykset:
    0
    Olihan tuo paperilaskun toteutus Soneralla toiseksi viimeinen pisara, joka johti laajakaistan irtisanomiseen. Puheliittymät lähti jo aiempien hinnankorotusten aikaan. Ehkä SL voisi ottaa kilpailijan virheistä (?) oppia ja tarjota porkkanaa?
     
  12. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Paperiton vaihtoehto laskun oletusarvoisena toimitustapana koskee vain UUSIA asiakkaita yleisesti, mutta kuten sanottua emme ole tehneet lopullista päätöstä asiasta.

    / Panu.

    P.s. Toki myöskin vanhat paperittomat maksutavat säilyvät.
     
  13. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    En löydä ylläolevasta vastausta apachen kysymykseen (koskeeko (uusia) laajakaista ja mobiiliasiakkaita?) vaikka siihen ilmeisesti yritetäänkin vastata.
    No ei kai sen niin väliä :p

    Ehdottomasti olen kuitenkin muutoksen kannalla, paperilasku on aikansa elänyt tuote. Jos jotain asiaa paperille sitten tarvitsee niin kyllä sen saa siitä nettiversiosta tulostettua.
     
  14. bugmenot Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    7/6/05
    Viestit:
    64
    Tykkäykset:
    0
    Arvoisa Soneramoderaattori!
    Jos tämä "uudistus" tapahtuu, niin siinä olisi Sonerallekin ESIKUVA, miten asia olisi tullut hoitaa.

    Toivottavasti Saunalahti tarjoaa vanhoille asiakkailleen alennusta puhelinlaskuistaan, jos he siirtyvät käyttämään sähköistä laskua.
     
  15. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Tämähän tässä tietysti on taas että 95 senttiä operaattorille/paperilasku, koska paperilaskutus on niiiin kallista, mutta paperittomasta laskutuksesta saatavat säästöt menevät ensin operaattorin taskuun ja asiakkaalle niitä hinnan alennusten muodossa valuu sitten joskus kun ehtii ja jos muistetaan. Tähän asti laskutuskustannukset ovat sisältyneet asiakkaalta palvelujen käytöstä perittäviin maksuihin. Tai no uudet asiakkaat saavat usein erilaisia kampanja-alennuksia...
     
  16. Samu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/2/03
    Viestit:
    928
    Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    Kyllä pitää olla mustaa valkoisella.
    Vaikka laskut verkkopankkiin meneekin, niin todellakin tahdon puheluerittelyt sekä laskut paperilla arkistoihin ilman, että saa aina alkaa itse printtailemaan.
     
  17. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Laskuarkisto on jo nykyisellään oma.saunalahti.fi:n vakio-ominaisuuksia ja kaikkien asiakkaiden käytettävissä ihmettelen kovasti mitä teet tulostetuilla papereilla? Edes veroviranomainen ei edellytä tätä muuta kuin erityistapauksessa, jolloin ne on tulostettavissa.

    / Panu.
     
  18. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    Pitäkää ihmeessä paperilliset laskut entisen hintaisina vanhoille asiakkaille. Jos sähköiseen laskuun haluatte asikkaita patistaa, niin antakaa vanhoille asiakkaille siitä vaikka euron kuussa alennusta kun valitsee sähköisen laskun.

    Hinnat voi sitten "selkiyttää" vaikka vuoden viiveellä halutulle tasolle ja nostaa hintoja silloin kaikilta vaikka nyt sillä eurolla kuussa. Tai jos hinnat ovat laskupaineessa, niin jättää silloin joku hinnan alennus euron verran aiemmin suunniteltua pienemmäksi.

    Lopputulos on sama em. asiasta kuin Soneralla eli hinnat nousevat asiakkailla euron kuussa (tai operaattorin kustannukset vastaavasti elenevat eurolla), mutta pienellä viiveellä. Asiakkaat ovat vain n+1 kertaa tyytyväisempiä kun kokevat saavansa jotain etua siirtymisestään sähköiseen laskutukseen.

    Soneran tyylinen piiskan antaminen asiakkaille saa vain aikaan sen, sitä alkaa miettiä milloin Sonera taas seuraavan kerran "selkiyttää" palveluitaan ja alkaa vaatia vaikka laajakaista asiakkailtaan erillistä internet-liikenteen maksua kun asiakkaan ADSL-yhteys yhdistetään yleiseen internettiin. Jos em. maksua ei maksa niin liittymälla voi "surffailla" sitten vain Soneran intranetissä.
     
  19. LateX Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/12/03
    Viestit:
    869
    Tykkäykset:
    51
    Jos asiakas niin haluaa niin miksi sitä pitää olla selittelemässä?
    Itse haluan laskun paperilla KOSKA haluan laskun paperilla
    ja se on minun asiani miksi sen haluan paperilla.
     
  20. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Mulla laskut arkistoituu siten että vanhin häviää uuden tullessa. Vähän niinkuin palkkapäivänä alimmat setelit häviäisi pankkitililtä palkkapäivänä vaikkei menoja olisikaan.

    Jos maksuton paperilasku loppuu myös vanhoilta asiakkailta, niin tarjotkaa mahdollisuus saada paperilaskua vastaava PDF. Olen kokeillut pankin e-laskua mutta luettavuudeltaan se ei vastaa paperilaskua, loppusumma yms. toki kunnossa, mutta esim. kampanjahyvitykset on aiheellista näkyä kunnolla. Mielestäni myöskään oma.saunalahti ei ole tässä suhteessa yhtä tarkka kuin paperilasku. Mielelläni kyllä luopuisin papereista kuten em. kokeilut kertovat.
     

Jaa tämä viestiketju