1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti tekee tappiota.

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Celleri, 25/4/05.

  1. Celleri

    Liittynyt:
    13/8/04
    Viestit:
    903
    Tykkäykset:
    5
    Itviikko väläyttelee tällaisilla uutisilla.

    Lainattu osoitteesta itviikko.fi, jatkoa osoitteessa: http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=67416

    Samaiset tiedot myös Saunalahti Group omilla sivuilla.

    Mites niiden myyntihuhujen kanssa tällaisten uutisten jälkeen.
     
  2. Jasse

    Liittynyt:
    16/12/02
    Viestit:
    592
    Tykkäykset:
    5
    Ottamatta kantaa myyntihuhuihin, niin tuo tappio on melko raju. Viime vuonna S sentään pystyi tekemään neljänneksittäin lähes saman verran voittoa (hieman kyllä kikkaillen). Mielenkiintoista nähdä varsinaisessa osarissa millainen vaikutus on loppuvuoden ennusteisiin.
     
  3. simmi

    Liittynyt:
    24/5/03
    Viestit:
    33
    Tykkäykset:
    0
    Nyt kun Suomessakin ollaan siirtty IFRS tilinpäätökseen, niin olihan tuo aika odotettua, että voiton esittäminen asiakashankintamenoja aktivoimalla ei enää onnistu. Tuskin Saunalahden bisneksessä mitään dramaattista muutosta muuten on tapahtunut, aineettomien hyödykkeiden tilinpäätöskäsittelyssä kylläkin.
     
  4. polle

    Liittynyt:
    13/1/05
    Viestit:
    555
    Tykkäykset:
    0
    Tulosvaroituksen mukaan tappion syy oli ennen kaikkea koventunut GSM-hintakilpailu ja uudet liittymätyypit. Lisäksi kasvaneet markkinointikustannukset, voimistunut asiakasvaihtuvuus, sekä MVNO-siirtymän kertaluonteiset kustannukset. Ei mitään viitausta IFRS:ään. Kyllähän Saunalahti jo aikaisemminkin kertoi asiakaskohtaisen laskutuksen olevan 10-15% laskussa eli hintakilpailu vaikuttaa varsinkin kuin kasvava käyttö ei enää korvaa hintojen laskua. Olisi mielenkiintoista tietää DNAn alkuvuoden luvut. Ja kyllä tämä meininki jotenkin näkyy myös Elisalla ja Soneralla.
     
  5. Jasse

    Liittynyt:
    16/12/02
    Viestit:
    592
    Tykkäykset:
    5
    Se IFRS-vaikutus on nähtävissä erikseen tulevassa osarissa (joka on myös todella mielenkiintoista nähdä). Edellinen kirjoittaja jo huomautti mistä tuo tappio on syntynyt.
     
  6. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5460
    Tykkäykset:
    9
    Eikö tuon pitänyt tuoda säästöjä, kun he ryhtyivät virtuaalioperaattoriksi (tjsp.).
     
  7. telco manager

    Liittynyt:
    9/12/03
    Viestit:
    473
    Tykkäykset:
    0
    kauppalehden palstalla ennakoitiin saunalahden tulosvaroitusta jo useamman viikon ajan, kun suuret omistajat vähensivät omistustaan. hauska nähdä, puuttuuko Rahoitustarkastus asiaan...
     
  8. Ged

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    No jos suurimmat omistajat eivät liity saunalahden operatiiviseen toimintaan mitenkään niin tossa ei ole mitään ongelmaa. Ainahan osakkeita ostetaan ja myydään.

    Lisäyksenä että näyttäähän se Puolimatka olevan hallituksen pj, joten hänen osaltaa myynnit on tietysti kyseenalaisia.
     
  9. karjaj

    Liittynyt:
    28/8/03
    Viestit:
    370
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy Gio
    Täytyy muistaa, että Saunalahden siirtyminen virtuaalioperaattoriksi tapahtui suurimmaksi osaksi juuri ensimmäisen neljänneksen aikana ja alkaa pikku hiljaa olla kokonaisuudessaan toteutettu, eli asiakkaat ovat kaikki jo siirtyneet vuokralta Soneran järjestelmästä pois. Siirtymävaiheessa on ollut huomattavia kuluja mm. uuden laitteiston käyttöönotosta sekä SIM-korttien vaihdosta kaikille asiakkaille. Lisäksi virtuaalimallin hyödyt saadaan täysin "kotiutettua" vasta, kun asiakkaat ovat kaikki siirtyneet uuteen järjestelmään.

    Mitä tulee suureen asiakasvaihtuvuteen, niin sehän on ollut aina vuoden ensimmäisen ja viimeisen neljänneksen ongelma. Joulukampanjoiden älyttömien tarjousten perässä juoksee huomattava määrä asiakkaita, jotka hyödyntävät edut täysin. Saunalahtihan ei moisia "killerikampanjoita" tee, joten asiakkaat tilapäisesti vaihtuvat tarjousten ajaksi muualle, mutta suurin osa palaa takaisin kylkiäisen saatuaan.

    Varsinkin Elisa on kunnostautunut vielä viime jouluna kampanjoihin, joilla se on saanut kyllä Saunalahdenkin asiakkaita suuren osan houkuteltua verkkoonsa, mutta näistä kylkiäistarjouksilla vaihtajista tuskin juuri mitään positiivista viivan alle jää. Lisäksi Kolumbus-brandillä annetut puheajat ovat asiakkaan kannalta hyviä, mutta laskevat myös Elisan osalta puhelun katteen alle järkevän rajan. Joten tilanne kyllä rasittaa muitakin kuin Saunalahtea.

    Saunalahti onkin nyt valinnut toisen suunnan ja alkanut kehittää uusia palveluita, koska hinnoilla kilpailu ei kannata enää kenellekään. Tämä on asiakkaan kannalta hyvä asia. Monta vuotta on jo kilpailtu pelkästään puheluiden ja tekstiviestien hinnalla, mutta kukaan ei ole halunnut tarjota asiakkailleen mitään muuta uutta ja erilaista. Uskon, että pikkuhiljaa alkaa löytyä asiakkaita, jotka huomioivat liittymää ottaessaan myös muut asiat, kuin pelkän puheluhinnan. Esimerkiksi Saunalahden Xtra on hyvä idea monessakin mielessä, sillä se tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden saada toimintavalmis puhelin kohtuullisella kuukausivuokralla käyttöönsä. Kun puhelimessa lisäksi on toimivat asetukset valmiina, se lisää mielenkiintoa uusiin palveluihin ja täten niiden käyttöä. Suuri ongelmahan kaikissa uusissa jutuissa on ollut nimenomaan se, että niiden käyttöönotto on vaikeudellaan lannistanut monet peruskäyttäjät jo ennen kuin niitä edes pääsee testaamaan.
    Joten uskon, että Saunalahti pärjää innovatiivisena markkinoilla jatkossakin ja jos ei pärjää, niin kyllähän ne asiakkaat aina joku ostaa.
    Se hinta tietysti on sitten toinen juttu...
     
  10. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Köh, Köh... Ai että nyt kasvavat palvelutkin ovat Saunalahden keksintöä ja ansiota, kuten koventunut kilpailu ja laskeneet hinnat... Kyllä edelleenkin Sonera ja Elisa taitaa lissä puolella olla ne pääpelurit.

    Ja mitä asiaskasvaihtuvuuteen tulee, niin väitän että SaunalahtiSaunalahden sähellys MNVO alkuvaiheilla ja korttirumba itsessään on sitä osaltaan kasvattanut, kaikkea ei voi joulun piikkiin pistää.
     
  11. karjaj

    Liittynyt:
    28/8/03
    Viestit:
    370
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy Gio
    Mitä palveluita Soneralta ja Elisalta löytyy, joita Saunalahti ei pysty tarjoamaan? Saunalahdella kuitenkin löytyy joka liittymästä vakiona palveluita, joita ei edellämainituilta saa ollenkaan.
    Ainoina tulee mieleen tällä hetkellä ne logot sekä puuttuvat datapaketit, mutta nekin lienevät tulossa, kun asiakaspalautteen perusteella saadaan selville minkälaisia paketteja asiakkaat todella haluavat. Kuitenkin moni pärjää perusdatalla, jonka hinta on "hieman" kohtuullisempi kuin Soneran nelinkertainen hinta samasta asiasta.


    Kuten tuosta "allekirjoituksestani" huomaat, käytössäni on nytkin jokusen eri operaattorin liittymiä. Soneran liittymästä esimerkiksi voisin mainita toimivan tekniikan(mitä nyt pari kertaa viimevuonna puolen suomen liittymät pimeinä) ja laskutuksen, erittäin jälkeenjääneet nettipalvelut ja kalliit hinnat(riippumatta liittymätyypistä). Mutta mitään varsin edistyksellisiä ominaisuuksia sillä ei mielestäni ole tarjota.
    Elisalla ei myöskään kaiketi löydy mitään erinomaisuuksia, joista se pitäisi erikseen mainita. Kalliit hinnat, hiukan huonompi verkko kuin Soneralla, epävarma laskutus ja huonosti toimivat nettiasetussivut ja asetuspalvelut.
    Dna:n osalta voidaan sanoa, että kuuluvuusongelmia on sisätiloissa, ulkona toimii ok. Nettipalveluissa on hyvänä puolena kaikkiin GSM-liittymiin kuuluva numerohaku. Muuta edistyksellistä ei sitten taida varsin ollakaan?


    Saunalahti lähti aikoinaan laskemaan kustannustehokkaalla organisaatiollaan kännykkäpuheluiden hintoja ryöstöhinnoittelusta järkevälle tasolle, kuitenkin säilyttäen katteen hinnoissaan.
    Kuten tunnettua, hintatason muutti järjettömäksi yhdessä yössä asiakkaansa aiemmin kadottanut dna, ei suinkaan Saunalahti, pudottamalla hinnan alle tuotantokustannuksien. 25% lähti hinnoista kerralla. 6,9snt ei riitä edes Soneran verkon terminointimaksun kattamiseen muista puhumattakaan.

    Korttien vaihto, sekä virtuaalimalliin siirtyminen sai aikaan jonkun verran ongelmien takia liittymää vaihtaneita. Kuitenkin pidän näin "kenttäkokemuksen" perustella suurempana syynä väritelevisioita, kotiteattereita, sykemittareita ym. krääsää, joka ei matkapuhelimiin eikä puheluihin liity mitenkään.
     
  12. polle

    Liittynyt:
    13/1/05
    Viestit:
    555
    Tykkäykset:
    0
    Uskon, että asiakasvaihtuvuus tulee lähiajat (vuoden pari) pysymään korkealla, kun nykyinen pudotuspeli katsotaan loppuun. Ja kyllä Saunalahden asiakasvaihtuvuuteen vaikutti paitsi kilpailijoiden kampanjat myös heidät omat vaikeudet siirtymävaiheessa virtuaalisysteemiin. En näe asiaa lainkaan niin kirkaasti, että suurin osa lähteneistä palaisi enää takaisin. Saunalahdella ei ole juurikaan hintaetua verrattuna muihin operaattoreihin. Esim. itse en näe mitään syytä palata ja edustan todennäköisesti aikamoista hevijuuseriä gsm-peruspalveluissa. Saunalahdessa oli hienoa mm. edulliset mms-viestit, mutta oman kokemuksen perusteella esim. Koulmbus on ollut luotettavampi operaattori.
     
  13. aimo Vieras

    Esimerkiksi paikannin.

    Mielestäni Elisalla on hyvä hinta-laatu -suhde. Neljää eri operaattoria testanneena vain Elisalla ja Kolumbuksella on ollut varma laskutus. Verkko on paras siellä missä itse liikun, ja nettisivut ovat OK, ja nettilaskutus toimii hyvin.

    Eipä taida olla.... Mutta harvassa paikassa pahoja kuuluvuusongelmia on, käytännössä lähes yhtä hyvä verkko kuin Elisalla ja Soneralla.


    Totta, hintahäiriköinnistä voidaan syyttää vain DNA:ta. Nykyinen tilanne on etenkin Soneralle tukala, 6,9 sentin puhelumaksuista tulee tappiota 3-5 senttiä minuutilta kaikilta ulkopuoliseen verkkoon meneviltä puheluilta.

    Edelleen mietityttää, mitä järkeä DNA:n tempauksessa oli? Sillä sitä tuskin saadaan kannattamaan, ja samalla menee kuralle muidenkin operaattoreiden talous.
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tämä toki sopii tulosvaroitukseen, koska se on ehkä ennustamaton.
    Niin, näitä markkinointi kustannksia aijemmin vähän pitkitettiin, nyt joutuvat vanhoja korjaamaan ja uudet kirjaamaan oikein. kasvanut asiakasvaihtuvuus toki olisi vanhalla tyylillä tehnyt siitä entistä kyseenalaista.
    Ja tiedossahan on ollut että SLllätä lähti viimevuonna enemmän asiakkaita kuin sillä oli vuoden alussa.

    Tämän ei pitäisi olla mikään yllätys, vaan tiedossa aijemmin, mutta onko sitten tapahtunut jotain odottamatonta.

    Tuohon ei ole uusitieto, vaan tiedottiin jo viimevuonna, joten sen perusteella olisi aika huono perustella tulosvaroitusta.

    Toinen asia kuitenkin onko SLllä menestyksessä tapahtunut mitään muutosta mihinkään suuntaan, ja vielä vähemmän sellaista että se ostajien kiinnostusta muuttaisi.
     
  15. J3ke

    Liittynyt:
    7/8/04
    Viestit:
    496
    Tykkäykset:
    0
    [OT]
    Telellä ei luultavasti ole mitään hätää 6,9 snt kanssa koska 70% puheluista menee omaan verkkoon ja 30% muihin.
     
  16. polle

    Liittynyt:
    13/1/05
    Viestit:
    555
    Tykkäykset:
    0
    Terminointiasiasta vielä sen verran, eikö Saunaalahti tuonut ekana Simppelin markkinoille? Oliko se hinta 9,9 centtiä alkuun? Eihän tämäkään riitä kenenkään operaattorin terminointiin. Soneralla on halvin, taisi olla 8,3 centtiä min + alv. Sauna sai alvin jälkeen simppelistä 8,1 centtiä min. Eli tappiollisen myynnin aloitti Saunalahti ainakin jos sitä terminointimaksuilla perustellaan, eikö totta.
    Yleisesti olen sitä mieltä ettei terminointimaksuilla voi perustella minkään tuotteen tappiollisuutta(mikäli kaikkien operaattorien terminointimaksut olisivat samat). Ne kumoavat toisensa ainakin suunnilleen minuuttimäärissä, kun operaattoreiden koko asiakaskunnat huomioidaan. Jokin tietty asiakas saattaa olla tietenkin tappiollinen. Tässä asiasta oli hyvä selvitys ficoran sivuilla jokin aika sitten.

    edit: kirjoitusvirheitä.
     
  17. sipuli

    Liittynyt:
    28/8/04
    Viestit:
    572
    Tykkäykset:
    5
    joo dena ehkä aloitti mutta isot pojat kyllä lyövät takaisin:

    ISO:sti mainostava löytöretkeilijän mukaan nimetty Elisan brändi tekee osansa häiriköinnistä tarjoamalla 5e puheaikaa kuukaudessa pitkään 6,9-liittymässä... Ja itselläni on helmikuussa vedetyt suosittelurahat päälle: eli 100e + 50e jotka jossain vaiheessa kolisevat yhtäaikaisesti 10e/kk.

    Ja Sonera tarjoaa Oneen 10e kuussa puheaikaa, joka tulee halvemmaksi kuin Saunan 6,9-liittymä noin 50-335 min/sms kuukaudessa. Ero Soneran hyväksi jopa 4,40e. Ttähän tietty jos huomioi toisaalta Soneran korkean gprs-hinnan, toisaalta euron illat, kesän lehdet ja plussat niin jokainen miettii kuka nyt häiriköi. Itse vaihdoin toisen liittymäni takaisin Soneralle ihan vaan halpojen hintojen perässä. Työnantaja kun maksaa kk-maksut ja työpuhelut niin oma käyttö onkin jo tosi halpaa.

    edit: unohtui mainita että Kolumbuksia on tietysti kaksi, toinen ihan vaan lypsynä koska 0,66 kk-maksulla saa puhua 5 euroa, tekee parhaimmillaan
    alle 0,01e/min. Tähän liittymään en taatusti vastaanota yhtään puhelua eli voi miettiä mihin terminointimaksut hupenee. Ja Soneran pieni lisäetu oli myös puhelinkiskan kaksi leffalippua ja eväät päälle. Toki molemmat operaattorit ovat nyt saaneet sitoutettua minut itseensä pitkäksi aikaa, mutta hintaa sille tulee.
     
  18. aimo Vieras

    Miten perustelet tuon? Soneran markkinaosuushan on 46 %. Noin joka toisesta puhelusta menee siis terminointikulut.
     
  19. J3ke

    Liittynyt:
    7/8/04
    Viestit:
    496
    Tykkäykset:
    0
    Öö, oho niinpä.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin jos.
    Mutta kun mailma on monimutkaisempi, ja kaikilla operaattoreilla ei ole liki omaa verkkoa tai virtuaaliverkkoa ja eivät siis saa rahaa tulevasta liikenteestä (no ei se noinkaan yksinkertaista ole)
     

Jaa tämä viestiketju