1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti rikkoo kuluttajansuojalakia?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja mammammaa, 9/6/04.

  1. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Kuluttajaviraston tiedotteesta osoitteessa http://www.kuluttajavirasto.fi/user...81&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc
    saa käsityksen, ettei laskun virheellistä/kyseenalaista osaa tarvitse maksaa eikä siitä saa lähettää maksumuistutusta eikä perintäkirjettä. (Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on oikeus jättää maksamatta virheellisen palvelun hinnasta se osa, joka on kiistanalainen) Olen kyseenalaistanut osan eräästä laskusta kirjallisella reklamaatiolla, mutta perintätoimisto on silti kimpussani vaikka olen ilmoittanut heille tilanteesta. Tietääkö joku, mikä on totuus tuossa asiassa?
     
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Kuten kuluttajavirasto kertoo (ja olet ymmärtänyt); riidanalaista osuutta ei tarvitse maksaa ennenkuin reklamaatio on käsitelty.

    Muu osa laskusta on teoriassa perintäkelpoista saatavaa, mutta käytännössä koko laskukin on voinut jäädä odottamaan vastausta reklamaatioon (toki kannattaa varmistaa asia operaattorilta).

    Suosittelen luonnollisesti olemaan yhteydessä Saunalahteen, eihän tällaista (jos perintä todella aiheetonta) kannata hyväksyä operaattorilta.
     
  3. karkka

    Liittynyt:
    2/8/02
    Viestit:
    605
    Tykkäykset:
    2
    Jos et kohtuullisella yrittämisellä saa Saunalahdelta päätöstä kiistanalaiseen osuuteen, ota yhteyttä kuluttajavirastoon. Muistithan lähettää reklamaation siten, että sinulle jäi todiste siitä?

    t: Kerim
     
  4. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Toki, faksista jäi liikenneraportti käteen, jossa lukee kissankokoisilla kirjaimilla Saunalahti Group. Kuluttajaviranomaiset pitävät tapausta yksityisasiana, jonka setvimiseen voi käyttää apuna kuluttajavalituslautakuntaa, joka taas maksaa :I Olen itseasiassa lähettänyt jo kolme relkamaatiota, mutta Saunalahti ei tunnu siltikään uskovan asiaa eikä näytä edes siltä että he olisivat tosissaan kiinnostuneet sitä selvittämään. Toistelevat vain vanhoja latteuksiaan: "ei meidän järjestelmä tee virheitä" ja blaablaablaa....
     
  5. jam

    Liittynyt:
    21/1/03
    Viestit:
    77
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä kuluttajavalituslautakunta on kuluttajalle maksuton valitusreitti. Tosin lautakunnan päätökset ovat suosituksia, mutta suurinosa yrityksistä toki toimivat lautakunnan päätösten mukaan (eivät halua ns. mustalle listalle). Mikäli yritys ei suostu toimimaan lautakunnan suositusten mukaan, kuluttaja voi viedä asian oikeuteen, josta saa lainvoimaisen päätöksen asiaansa.
     
  6. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti

    Laittaisitko minulle asiasta tarkempaa tietoa, niin katsotaan mistä asiassa on kyse.

    T: Panu.
     
  7. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Hmm... viikko kulunut eikä plehdestä ole kuulunut hiiskaustakaan... Onko tämä nyt joku tapa saada tyytymättömät hiljenemään vai meinaako plehti tehdä ihan oikeasti asian eteen jotain?
     
  8. Guest Vieras

    Heh, plehti aina julkisesti pyytää tarkempia tietoja mutta ei se ainakaan minulle vastannut ;)
     
  9. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Minulle ainakin vastasi ja selvitti asian kuntoon.
     
  10. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    No se jää nähtäväksi saako plehti mitään tehtyä. Kirje kuluttajavalituslautakuntaan on jo kuoressa. Plehti otti viimein yhteyttä, annoin aikaa maanantai-iltapäivään asti ennen kuin kävelen kirjeen kanssa postikonttuuriin. Saunalahti nimittäin ilmoitti lopettavansa asian käsittelyn jollen tekisi sitä kv -lautakunnan välityksellä. Eivätkä antaneet mitään lisäselvitystä edellisten "selvitystensä" lisäksi.
     
  11. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    Minulle P.Lehti vastaa aina. Viimeksikin hän vastasi kolmella (???) kysymysmerkillä. No minä kysynkin aina niin helppoja kysymyksiä, että niihin on helppo vastata.
     
  12. nc

    Liittynyt:
    12/8/03
    Viestit:
    66
    Tykkäykset:
    0
    Vastaisit ensin itse omiin kysymyksiisi.
     
  13. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Itseäni huvittaa suunnattomasti näiden ACN-uskovaisten Saunalahti-vastainen tilitys.. No, sen tietysti ymmärtää, koska molemmat vetoavat samanlaiseen asiakasryhmään ja ovat siksi kovimmat kilpailijat keskenään.
     
  14. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Ammattilaiselle tiedoksi, etten ole ikinä omistanut ACN:n liittymää, enkä nykytietojen valossa aio sitä ikinä hankkiakaan. Vaan onhan se ikävää, että Saunalahtikin harrastaa samoja asioita.
     
  15. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Tarkoitin ACN-uskovaisilla augustia ja muita, jotka jaksavat puolustella ACN:n toimintaa kaikilla keskustelupalstoilla ja mollata samalla Saunalahtea. En ketjun aloittajaa.
     
  16. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Jepjep. Eipä kyllä ole paljoa, millä ACN:n toimintaa kehtaa puolustella. Eikä Saunalahdenkaan. Kyselin juuri perintätoimistolta, että ovatko he tietoisia siitä, että perintätoimet tapauksessani rikkovat kuluttajansuojalakia. Sanoivat, että Saunalahdelta on tullut määräys jatkaa perintää, vaikka tietävät laskun olevan riitautettu. Onnittelut Plehdelle "loistavasta" henkilökuntavalinnasta!
     
  17. Pappa-Smurffi

    Liittynyt:
    14/1/04
    Viestit:
    338
    Tykkäykset:
    0
    Ohhoh! Luulisi asiakastyytyväisyyden olevan heille vähän tärkeämpää...
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Voisiko olla niin että lasku on oikeutettu? No perintätoimisto vie asian kärijille ja siellähän se viimeistään selviää.
     
  19. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Jos lasku olisi oikeutettu, niin en olisi kyllä kolmea reklamaatiota siitä viitsinyt kirjoittaa enkä narista täällä. Väitetyt puhelut ovat Soneran vastaajaan "soitettuja" ja ajankohdaltaan sellaisia, etten yleensäkään juuri mihinkään ole niihin aikoihin soitellut, saati sitten tuntemattomien ihmisten puhelinvastaajiin ja vielä kaksi kertaa. Eikä ole ollut känny hukassa enkä ole lainannut sitä kenellekään. Eikä ole Saunalahdellakaan tarjota asiallista selitystä laskujen syntymisestä. "Ne nyt vaan näkyvät siellä...."
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Siis kyse kahdesta puhelusta vastaajaan? Oletus arvoisesti operaattorien logeja pidetään luetettavana ja on erittäin vaikea niitä kumota, jos tässä on se mistä kyse niin laskun maksat tai se viedään väkisin, jollei operaattori ole löytänyt virhettä omassa laskutuksessa.

    Ilmeisesti kiistanalainen maksu on suhteelisen pieni, joitain kymmeniä senttejä ja sitä nyt perintätoimisto karhuaa?
     

Jaa tämä viestiketju