1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti Saunalahti pimittää 3G pakettien määräaikaisuutta!

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja jukra, 9/4/07.

  1. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Huomasin tuossa että Saunalahdella on muutamia puhelimia ihan mukavilla "tarjoushinnoilla".

    Tarjoushinnat ovat saatavilla vain 3G paketin oston yhteydessä joten aloin selvittelemään mitä ehtoja ko. pakettiin kuuluu. Sivulla puhelimet ei mainita määräaikaisuudesta mitään, myöskään 3G palvelupaketit sivulla ei mainintaa ole.
    No toimitusehdoissahan se on pakko mainita -> ei halaistua sanaa siitä että 3G paketit ovat määräaikaisia - ainoastaan maininta "2.2 Määräaikaisen sopimuksen kesto" jossa kerrotaan että sopimus alkaa silloin ja silloin saunalahden mielestä. Lisäksi on kohta "10.1.2 Määräaikaiset sopimukset" jossa kerrotaan sopimuksen irtisanomisesta(miten se on mahdollista 4kk ennen määräajan päättymistä).

    No suoritetaan empiirinen koe:
    1) Klikkailin pakettiin puhelimen(joku Samsung) ja liittymän "Peruspaketti 3G" ja siirryin kassalle.

    2) Kysellään numeroa, "valitsen" sopivan uuden numeron ja seuraavaa.

    3) Sitten kysellään peruspalveluista ja vakuutuksesta, ok seuraava ja seuraava.

    4) Kohta lisäpalvelut, ylimpänä mainostetaan "viikonloppuetu 3G" pakettia: ei mainintaa että ko. etu on myös määräaikainen! Klikkaan lisätietoja ja oletan että edes sielä mainitaan määräaikaisuudesta, ei mainintaa!
    No eikai siinä, otetaan etu mukaan kun kerran se ei minua sido mihinkään ja seuraava sivu.

    5) Sitten kysellään yhteystietoja: Täytän tietoni ja seuraava sivu..

    6) Päästään kohtaan tunnistus: Vieläkään EI ole kerrottu että olen tilaamassa määräaikaista liittymää/sopimusta johon sisältyy määräaikaisia palveluita!

    Lopetan leikin tähän sillä en näin "hämärissä oloissa" tilaa kyllä mitään..

    Olenko nyt ymmärtänyt jotenkin väärin, voin siis tilata Saunalahdelta 3G paketin joka EI ole määräaikainen ja maksella puhelimen kuukausimaksuja niin kauan kuin minua huvittaa - puhelin on minun joka tapauksessa. Loistavaa!

    Olisi hauska nähdä miten SL perustelisi asiaa oikeudessa kun kerran missään ei tuoda ilmi paketin määräaikaisuutta - edes kohdassa tunnistus. Käsittääkseni sopimussuhde asiakkaan ja Saunalahden välille syntyy juurikin tuossa kohdassa ja kun kerran ehdoissa jotka on edellä esitetty ei ole mainittu että ko. sopimus on määräaikainen ei SL voi sitä vaatia.

    Tässähän rehellisempi ihminen tilaisisi muutaman puhelimen, maksaisi yhden kuukauden kk-maksut ja irtisanoisi liittymät pitäen puhelimen itsellään.
     
  2. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Lisää testejä:
    Soneran sivuilla kerrotaan selkeästi kun menee kohtaan "liittymä ja puhelin yhdessä" että kyseessä on 24kk sopimus.

    Elisan sivuilla kun on valinnut pakettinsa klikatessa "erityisehdot" linkkiä(sielä sivun vasemmassa alareunassa), aukeavalla sivulla puolivälin jälkeen tulee kohta "Elisa Paketti -erityisehdot" eli tieto on mutta hiukan piilotettuna.
     
  3. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Mitäs nyt oikein sekoilet? Siinähän se määräaikaisuus lukee liittymän tiedoissa ihan selvästi.
    -----------------------------------------------
    # Tekstiviestit kaikkiin liittymiin 0,069 €/kpl
    # Multimediaviestit kaikkiin liittymiin 0,089 €/kpl
    # Määräaikainen liittymäsopimus 24 kk
    # Monipuoliset ominaisuudet
    # Liittymän sisältämä 3G-puhelin voi olla SIM-luki...
    -----------------------------------------------

    Ja

    --------------------------
    Palvelupaketin kokonaiskustannus 24 kk sopimusajalta alk. 120 € (ei sisällä puheluja, viestejä tai muita käyttöveloituksia). Liittymän osuus kuukausimaksusta on 0 €.
    --------------------------

    edit: tokihan joukkoomme mahtuu niitäkin joille pitäisi tulla operaattorin edustaja kotiin selvittämään mitä on tekemässä ja tilaamassa ettei tule itkua ja kuluttajaviranomaisilla uhkailua, mutta lienevät aika lailla vähemmistönä?
     
  4. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    No hyvä että se sielä ylipäätään lukee.. miksi tuokin on vain noin vaikeaksi pitänyt tehdä.

    Jos valitsen haluamani puhelimen ostoskoriin ja klikkaan "valitse vielä haluamasi liittymäpaketti" tulen sivulle josta voin klikata palvelupaketin kohdalla "koriin" ilman että missään vaiheessa on kerrottu että kyseessä on määräaikainen sopimus.
    Lisäksi tuo yllämainitsemasi asia EI poista sitä totuutta että tilausvaiheessa EI kerrota asiakkaalle selkeästi että hän on tilaamassa määräaikaista sopimusta ja kuinka pitkä sopimus on. Myöskään asiakkaalle EI kerrota että tuo viikonloppuetu 3G on myös määräaikainen palvelu vaan asia täytyy käydy erikseen saunalahden sivuilta "SaunaEdut" kohdasta katsomassa.

    Tuollaiset asiat ovat kuitenkin -erittäin- oleellisia 3G pakettia tilatessa, EIKÖ?

    Kyllä operaattorin tulee pitää huoli siitä että asiakas sisäistää varmasti että paketti ja siihen tilattu lisäominaisuus ovat määräaikaisia ja määräaikaisuuden pituus täytyy myös olla selkeää. Miksi se on täytynyt piilottaa tuonne sivuviidakkoon ja miksi tuota määräaikaisuutta EI edes ilmoiteta toimitusehdoissa?
     
  5. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    No omasta mielestäni vedät kyllä aikamoisia aasinsiltoja, vai tarkoitatko että kuluttajalla ei ole mitään velvollisuutta ottaa selvää mitä on ostamassa ja mitä ei?

    Asia kuitenkin kerrotaan selvällä suomenkielellä jokaisen 3G-liittymän tiedoissa, ja kuka niitä liittymiä tilailee ilman että katsoo edes mitä mikäkin (puheluminuutti, viestit) maksavat?

    Ja tähän pari otetta niistä toimitusehdoista, joissa ei siis puhuta mitään siitä että kyseessä olisi määräaikainen sopimus:

    "Saunalahti Palvelupaketti -sopimus on määräaikainen sopimus,..."

    "Saunalahti Palvelupaketti-sopimuksen voi tehdä vain määräaikaiseksi, maksimissaan 24 kuukauden sopimusajaksi."

    "Muita muutoksia asiakas ei voi tehdä 24 kuukauden sopimusaikana..."

    Kuten sanoin, joidenkin kohdalla olisi ehkä hyvä että vieressä olisi jokun normiälyllä varustettu henkilö selittämässä asiat ettei tule itkua.
     
  6. -MAH-

    -MAH-

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    573
    Tykkäykset:
    0
    Komppaan Jaska915:tä täysin, kyllä jonkinlainen vastuu täytyy asiakkaallakin olla että hän tutustuu tilaamansa tuotteen ehtoihin ja ominaisuuksiin. Jos mentäisiin siihen että ihan kaikki asiat pitää tuoda esille tässä asiassa, olisi tosiaan syytä hommata operaattorin edustaja kotiin lukemaan iltasatuna palvelun erityisehdot jokaiselle.
     
  7. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Huomasin muuten tuossa että Swedish Match pimittää tietoja valmistamiensa tulitikkujen vaarallisuudesta, missään kohtaa pakkauksessa ei mainita että niiden huolimaton käyttö voi tuhota talosi!!! Vaadin oikeutta!! Kuluttajat barrikadeille!!
     
  8. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    On se perkele kun kaikki pitää vääntää tappeluksi, no hyvä on:

    On kuluttajalla velvollisuus mutta kyllä asia pitäisi selkeästi ilmoittaa tilauksenkin aikana, EIKÖ? (yritä nyt normiälylläsi vastata)

    Älä nyt käsitä väärin, (niinkuin ehdit jo käsittää ja et raasu voi muiden puolesta asiaa ajatella/ymmärtää), itseäni ei ko. firman tuotteet kiinnosta pätkääkään - lähinnä ajattelen tilannetta siltä kannalta että joku näkee saunalahden mainoksen ja tulee sivuille.
    Valitsee mainoksessa olleen puhelimen ja paketin(ne liittymähinnathan kerrotaan jo siinä sivulla mistä voi paketin vain klikata ostoskoriin) ja sitten ihmetellään ku liittymä ja lisäpalvelut sitovat asiakasta firmaan.

    Eivät kaikki ole tekniikan edelläkävijöitä ja tiedä näistä asioista - (sinähän tätä asiaa et voi ymmärtää mutta olkoot se oma häpeäsi kun kerran tappeluksi haluat kaiken vääntää)

    http://img.saunalahti.fi/toimitusehdot.pdf <- lisäksi tuola toimitusehdoissa ei ole sanaakaan noista asioista joista mainitsit. Saunalahden sivuilta on selkeä linkki ko. ehtoihin(sivujen vasen alakulma, toimitusehdot linkki -> http://saunalahti.fi/gsm/gsmehdot.php). Miksi kaikkia ehtoja ei ole voitu pistää samalle sivulle jos ja kun ne kerran oleellisesti eroavat noista?

    Miksi tilauksen aikana ei voida kertoa että määräaikainen sopimus ollaan sopimassa ja sopimuksen kesto on 24kk? Mitä tällä menetettäisiin, kerros nyt kun normiälyn omaat.
    Miksi ei voida kertoa että tuo viikonloppu etu on myös määräaikainen. Kun kerran on olemassa linkki "lisätietoihin" niin miksi sielä ei voi sellaista pikkumainintaa olla myös ko. palvelu on määräaikainen?
    Jos asiakas on kerran ko. vaiheeseen tilauksessa päässy niin tuskin hän palaa takaisin "pääsivulle" etsimään lisätietoa lisäpalveluista kun kerran "lisätietoa" napin alla on(tai siis pitäisi olla) tärkeimmät kohdat.

    No minä en alle normiälyn asiaa voi ymmärtää; tiedän kyllä miten asiat ovat mutta ajattelenkin nyt sen alle normiälyisen kanssaeläjäni puolesta joka ei vaihda puhelinta kuukauden välein.
     
  9. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Asiahan on juuri niinkuin "jukra" tuossa kuvaa. Siis jos/kun marssijärjestys menee valitsemalla ensin puhelimen ja sitten liittymän, jonka hinnat näkyvät ilman eri tirkistelyjä mutta sopimusehdoista ei hajuakaan. Tämä on Saunalahden strategia tai sitten eivät vaan osaa...
     
  10. -MAH-

    -MAH-

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    573
    Tykkäykset:
    0
    Mutta kyllähän on oletettavaa että ennen kuin sitä pakettia ruvetaan rakentamaan niin on tutustuttu palveluihin ja niiden ominaisuuksiin jolloin on tiedossa että kyseessä on määräaikainen liittymä...? Tietysti poikkeuksiakin löytyy, mutta se on sitten jokaisen oma vika jos ostaa sian säkissä tietämättä siitä yhtikäs mitään, ei millään pahalla ketään kohtaa.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Sopimuksen (minimi) kesto on kai senverran oleellinen asia että syytä mainita niin selkeästi ettei sitä tarvitse arvailla, nyt sitä joutuu jopa oikein etsiin ja siltikin voi jäädä vähän epäselväksi.
     
  12. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Niin, kysymyshän on siitä onko asia kerrottu riittävän selkeästi kuluttajalle. Ilmeisestikin olet nyt sitä mieltä että asia ei näin ole, ja yrität vääntää tikusta asiaa.

    "Näitä toimitusehtoja sovelletaan, ellei asiakkaan ja Saunalahti
    Groupin välillä ole kirjallisesti toisin sovittu. Saunalahti Groupin
    ja asiakkaan välillä tehty kirjallinen palvelukohtainen sopimus,
    mukaan lukien palvelukohtaiset toimitusehdot, on ensisijainen
    tulkintalähde ja yleiset toimitusehdot toissijainen ja täydentävä
    tulkintalähde."

    Minkäs minä sille voin ellet ymmärrä mitä postaamissasi dokumenteissa sanotaan? Tuossahan siis viitataan nimenomaan niiden 3G-pakettien toimitusehtoihin, joita jo aiemmin lainasinkin.

    Mutta jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä, ei siinä mitään.
     
  13. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Joo. Sitten kun menee www.sonera.fi > Matkapuhelin > Erä puhelimia huippuedullisesti + sykemittari niin se 24 kk -tieto on piilotettu todella vaikeasti huomattavaan paikkaan pitkän sivun loppuun, jos sitä ei huomaa sieltä vaan menee suoraan kohtaan Osta, niin sitten voikin vaan klikata olen lukenut ehdot lukematta niitä. Kyllä minä vaan tuntisin itseni huijatuksi kun ei tule pop-uppia jossa kysytään tajusinko nyt varmasti ihan kaiken ja muistanhan että jos en laita avaamatonta maitotölkkiä jääkaappiin se voi olla pilalla oltuaan viikon huoneenlämmössä eikä mulla silloin ole oikeutta valittaa kauppiaalle.
     
  14. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    "Määräaikainen liittymäsopimus 24 kk"

    Niin, voihan tämä(-kin) tietysti olla jollekin epäselvää jos niin haluaa...
     
  15. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Voisiko muuten joku SL:lta kytkyn tilannut kuitata mitä paketista löytyy? Siinähän on peruutusoikeus joten tämäkin ongelma voi olla täysin turha jos tieto löytyy paketista päällimmäisenä.
     
  16. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Tuossa tapauksessa vastuu siirtyy selkeästi tilaajalle. Tieto oli siinä selkeästi käytettävissä. Mutta jos sitä ei erikseen tuoda kuluttajalle luettavaksi lainkaan, niin voi kyllä pistää jotain jo myyjänkin piikkiin.
     
  17. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Aivan, tämä selvä. Se että pistää ostoskoriin jotain jonka tietoja ei viitsi klikata tuotteen nimenä olevasta linkistä on myyjän vika, mutta se että ei viitsi lukea kapulakielistä PDF:ää on kuluttajan vika.
     
  18. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Saatekirjeessä (päällimmäisenä kuoressa) sanotaan seuraavasti:

    "...Saunalahti Palvelupaketti on määräaikainen 24 kuukauden palvelusopimus. Sopimusaikana Palvelupakettia ja siihen kuuluvaa liittymää ei voi irtisanoa, ..."

    Eukolla on siis Sauniksen kytkypuhelin.

    edit: lisäksi kuoresta löytyvät sekä Palvelupaketin että Yleiset toimitusehdot.
     
  19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Sentäs mainitaan, tosin * viitteellä, jota perinteisesti käytetään jos tähdellä siihen viitataan, sivuilla ei kuitenkaan alas tunnuta viittaavan. joten voi jäädä tuntu ettei liity tähän mitenkään.

    Pikala luin ainakin osan ehdoista, ei mainintaa 24kk pakko kestosta, täyttelin tilausta tilaustiedot kohtaan saakka, eipä siellä paljoa sopimuksen kestosta puhuttu.
     
  20. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Olet ymmärtänyt lukemasi aivan oikein. Onnittelut siitä. Tuo sopimus/-tilausehtojen lukeminen ja hyväksyminen on kannattavaa puuhaa. Varsinkin jos siinä vaiheessa huomaa, ettei tuote olekaan sitä mitä haluaa ja voi olla painmatta sitä "tilaa"-nappia. Tuohan on normi-hommaa esim erilaisten netistä ladattavien ohjelmapätkien kohdalla. Nyt joku oli lähdössä partisaanitaisteluun Nokiaa vastaan, kun NSU:n käyttö jumiuttikin kännykän. Sitä ennen oli kuitenkin hyväksynyt mm lausekkeen, jossa Nokia ei vastaa mitenkään ko ohjelman käytössä tulevista haavereista.
    Tuossa vaiheessa paska on jo käsissä...
     

Jaa tämä viestiketju