1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti ja tietoturva

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja NickNack, 13/5/03.

  1. NickNack

    Liittynyt:
    1/5/03
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SonyEricsson & Saunalahti
    Perheenjäsenellä on Saunalahden liittymä, johon hän nyt ajatteli äänittää oman vastaajaviestin. Kas kummaa, käyttöohjeessa mainittu oletusasetus salasanalle 1234 ei toiminutkaan. Hän ei ollut vaihtanut salasanaa, koska ei vielä ollut käyttänyt vastaajaa. Soitto asiakaspalveluun varmisti sen että salasana on muutettu. Ihme juttu, kun liittymän käyttäjä ei sitä ole vaihtanut. No, toki liittymä on ollut jonkun aikaa auki, eikä hän ole tajunnut sitä vaihtaa heti. Näin ollen joku muu on todellakin voinut sen vaihtaa, kokeilemalla vakioasetusta. Mutta, asiakaspalvelusta kerrottiin se uusi salasana kysymättä mitään varmennuksia soittajasta. Eli, kuka tahansa voi siis soittaa ja tiedustella vastaajan salasanoja, pelkästään ilmoittamalla nimen ja liittymänumeron! Voi olla, että tämä ei ole normaalikäytäntö asiakaspalvelussa, mutta valitettavan vakava poikkeus...
     
  2. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    Käsittääkseni tuo on jokaisella operaattorilla, että kun avaat liittymän jossa on vastaaja, tai jos avaat pelkän vastaajan, niin se on aluksi sillä vakiotunnuksella.

    Eli jos satut tietämään, että kaveri on avannut itselleen vastaajan, niin on enemmän kuin todennäköistä, että hän ei ole tuota kerennyt vielä vaihtamaan. Soitat hänen vastaajaan ja menet sisälle sillä vakitunnuksella.

    Asia on sitten erikseen, jos tilaa netin kautta. Soneralla jouduin jo tilausvaiheessa määrittelemään sen numeroyhdistelmän, joka sitten palvelun aukeamisen jälkeen oli käytössä.
     
  3. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Vastaajan tunnusluku kysytään GSM-liittymän rekisteröinnin yhteydessä, eli vastaajan tunnusluvun voi valita mieleisekseen jo ennen liittymän avaamista.

    Saunalahden asiakaspalvelu kysyy liittymän haltijan tai omistajan tunnistetiedot, joiden tulee täsmätä liittymän reksiteröintivaiheessa annettuja tietoja - ja pelkkä nimi ja GSM-numero eivät riitä tunnistetiedoiksi. Mikäli tässä tapauksessa ei ole näin toimittu, on tapahtunut virhe. Voisitko laittaa perheenjäsenesi tiedot minulle sähköpostilla niin saamme selvitettyä asian.

    T: Panu.
     
  4. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Mutta sitä salasanaa ei pystynyt ainakaan Radiolinjalla vaihtaa kuin siitä omasta liittymästä, eli jos soitti jostakin muusta sinne, niin ei onnistunu. Eli tunnistus tapahtui puhelinnumeron perusteella. Tämä siis vuonna 2001. Ei kai palvelut ole voineet noin paljon mennä huonompaan suuntaan?
     
  5. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    Hmm... Ilmeisesti minä olen vielä niitä "vanhan kansan miehiä" joilla oli mukana liittymäpaketissa vaan lappu, että vaihda tunnus... =) Ei ole meinaan tullut ihan heti puodissa aukaistua mitään, kun kaikki tulee netin kautta. Kerroin siis vanhentunutta ajalta dinosaurus. *ripottelee tuhkaa ja repii paitansa*
     
  6. Pakana

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    551
    Tykkäykset:
    0
    Ei sitä vastaajaa pysty ottamaan käyttöön kuin omasta numerosta. Tai näin on ainakin niissä ollut joita on tullut tutkittua. Vasta kun vastaaja on käytössä voi jostain muustakin nrosta kuunnella viestejä.
     

Jaa tämä viestiketju