1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahden taloudellinen menestys?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja casio, 17/2/04.

  1. casio

    Liittynyt:
    28/9/02
    Viestit:
    51
    Tykkäykset:
    0
    Mikähän firma tämä loppujen lopuksi on....

    Millaiseen tulokseen Sonera ja Elisa mahtaisivat päästä jos toimisivat kirjanpidossaan samalla tavalla kuin Saunis :)

    Saunalahden kurssikehitys tänään 17.2.2004 -8.4%. Mistäköhän mahtaa johtua? Muiden operaattoreiden kurssit samaan aikaan joko nousussa tai paikallaan


    Tiistai 17.2.2004, Kauppalehti, sivu 26

    Helsingin pörssin NM-listalla noteerattu, kännykkäviihdettä ja internetyhteyksiäkin tarjoava gsm-operaattori Saunalahti Group julkisti viime viikolla varsin mukiinmenevän tuloksen. Valitettavasti näyttää kuitenkin siltä, että sijoittajan ei vielä kannatta huudella jippiitä. Saunalahden tehokkain tuloksentekijä nimittäin on kirjanpito-osasto.

    Saunalahti kertoi viime torstaina keränneensä vajaat seitsemän miljoonaa euroa liiketulosta ja saaneensa viivan alle jäämään tulokseksi rahoituserien jälkeen reilut 5,1 miljoonaa.

    Yhtiö onnistui viime vuonna viisinkertaistamaan liittymäasiakkaidensa määrän. Uudet asiakkaat ovat Saunalahdelle arvokasta omaisuutta, sillä yhtiö on kirjannut aggressiivisesta asiakashankinnastaan aiheutuneet kustannukset taseeseensa aineettomiksi hyödykkeiksi.

    - Tämä tili-innovaatio on lähes yksin nostanut Saunalahden liiketuloksen plussalle, sanoo helsinkiläisanalyytikko.

    Saunalahden kirjanpitotulkinnan mukaan muun muassa lehti-ilmoittelu on tuonut yhtiölle uutta omaisuutta reilun viiden miljoonan euron verran. Yhtiön mukaan taseeseen kirjattu omaisuus koostuu 2,4 miljoonan markkinointikustannuksista ja 2,6 miljoonan euron "muista suorista kustannuksista". Tulosta rasittavia poistoja Saunalahti teki mainituista kuluista vain 0,9 miljoonaa euroa.

    Saunalahden kirjanpitokäytäntö nostaa mukavasti myös yhtiön omaa pääomaa ja pönkittää vakavaraisuutta. Saunalahden taseeseensa tekemät aktivoinnit ovat täysin laillisia, ja samaa harrastavat muutkin matkapuhelinoperaattorit.

    Saunalahden erottaa esimerkiksi TeliaSonerasta ja Elisasta se, että kun asiakkaita ja liikevaihtoa on vähän, kustannusten kirjaaminen taseeseen parantaa yhtiön tulosta näyttävästi ja antaa taloudellisesta tilasta ruusuisen kuvan.

    Saunalahti on onnistunut tekemään todella hienon tempun. Sille on käynyt lähes samoin kuin kaupunkitarinoiden humalaiselle, jonka velat muuttuivat saataviksi. Saunalahden tapauksessa kulut ovat muuttuneet omaisuudeksi. Laskentaväki ymmärtää, muut ihailevat. Jippii.

    Kustannusten aktivointi tavallista

    Kun Saunalahden tilinpäätös puhdistetaan kertaluonteisista tuloista ja tilikikkailun tuomasta hyödystä, yhtiön tulos jää helsinkiläisanalyytikon laskelmien mukaan noin puolitoista miljoonaa euroa tappiolle.

    Saunalahden lukuja voi toki tulkita monella tavalla. Erään analyytikon mukaan Saunalahden liiketoiminta vaikuttaa ihan hyvältä, ja kustannusten aktivoiminen taseeseen on ihan tavallista. Esimerkiksi tuotekehityskulut kasvattavat usein yhtiöiden aineetonta omaisuutta.

    Sijoittajan sopii nyt toivoa, että Saunalahden satatuhatta uutta asiakasta tuovat yhtiölle vuolasta kassavirtaa alkaneena vuonna. Kun kyseessä on Saunalahti, kannattaa muistaa, että vuonna 2001 yhtiö oli ajautua konkurssiin, kun se joutui putsaamaan tasettaan arvottomasta omaisuudesta. Hankitut asiakkaat voivat vaihtaa yhtiötä myös uudelleen.

    Muutama vuosi sitten Saunalahti oli kirjannut taseeseensa muun muassa brändinsä lanseerauskustannuksia, arvotonta liikearvoa ja epävarmoja verosaamisia. Yrityssaneeraus ja velkojien myötämielisyys säästivät Saunalahden tuolloin konkurssilta. Toivottavasti taseeseen nyt kirjatut lehti-ilmoitusten laskumapit ovat arvonsa väärtejä.
     
  2. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Vuonna 2003 Internet- ja teleoperaattori-yksikön liikevaihto oli 56,8 miljoonaa euroa (40,0 miljoonaa euroa) ja liiketulos 8,0 miljoonaa euroa (5,2 miljoonaa euroa). Neljännen vuosineljänneksen liiketulos sisältää 1,6 miljoonaa euroa kertaluonteisia tuloja ja 0,6 miljoonaa euroa kertaluonteisia kuluja

    Tilikaudella 2003 asiakashankintakustannuksia on jaksotettu taseen aineettomiin hyödykkeisiin yhteensä 5,0 miljoonaa euroa. Poistoajat ovat GSM-liittymien osalta 18 kuukautta ja datayhteyksien osalta 36 kuukautta. Poisto näistä aktivoinneista oli 0,9 miljoonaa euroa vuonna 2003

    Kuten ylläolevasta on havaittavissa, niin internet- ja teleoperaattoriliiketoiminnan kertaluontoisista tuloista ja menoista sekä artikkelissa viitatusta tilintarkastajien hyväksymistä aktivoinneista puhdistettu liiketoiminnan tulos oli vuonna 2003 3.1 miljoonaa euroa voitollinen.

    T: Panu
     
  3. jube

    Liittynyt:
    17/2/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Vaikka kyseessä on yleisemminkin hyödynnetty käytäntö, vahva kikkailun maku siinä silti on. Kuten plehdenkin kommentista huomaa, vaikea temppua on kirkkain silmin perustella ilman, että alkaa kuulostaa ACN:n edustajalta.

    Sympatiani ovat silti Saunalahden puolella, toivottavasti kilpi ei moisesta järin paljoa tahriinnu.

    -jube
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Miten mielestäsi pitäisi kirjata asiakashankinan kulut, varsinkin tilanteessa joissa esim GSM puolella on hankittu asiakkaita viisinkertianen määrä mitä niitä oli 1H lopulla, eikö kuvatunlainen toiminta kuvaa paremmin taloudellista tilaa?

    Toki siitä voidaan kiistellä onko 18kuukautta oikea poistoaika, vaikka keskimääräisinä asiakasvaihtuvuus prosentein aivan riittävä.

    Varsin oleellisena asiana olen ymmärtänyt että taloon kuitenkin nykään virtaa rahaa enemmän kuin sieltä lähtee pois.
     
  5. Nuutti

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    283
    Tykkäykset:
    0
    Kuten jutussakin kerrottiin, niin tämä on alalla yleinen käytäntö, mutta vaikuttaa Saunalahdella tulokseen enemmän, koska aktivoinnit suhteessa kokoon ovat suuremmat kuin suuremmilla operaattoreilla.
     
  6. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Taseeseen aktivoidaan yleensä sellaiset erät, joista voidaan odottaa tuloa tulevaisuudessa - lähinnä tuotekehityksen menoja, luonnollisesti isommat investoinnit jne (konkreettinen yhteys menon ja tulon välillä). Mikäli asiakashankintakulut ovat mainoskuluja yms niin tällöin analogia on kyllä sangen heikko. Yleisen käytännön mukaisesti markkinointikulut ovat kyseisen vuoden kulua eivät taseeseen kirjattava erä.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Yleensä kyllä tuntuisi oudolta, enkä väitä etteikö myös nyt olisi niin.
    Mutta mitä ilmeisemmin liittymä asiakkaan ahnkintakustannukset per uusi asiakas on suhteellisen iso ja varsinkin tilanteessa jossa marrkinnaosuutta kasvatetaan poikkeuksellisen reilusti. ja nämä uudet asiakkaa maksavat omat hankinta kulunsa.

    Verrattaessa perinteisiin operaattoreihin SL asiakkaan hankinta kustannukset ovat etupainotteisempia kuin muilla.

    Vastaavan tyyppisiä menetelmiä on käytetty aikaisemmin, mutta ainakin joissa tapauksissa tapaa on kritisoitu, kysehän on joka tapauksessa numeroiden kaunistamisessa, mutta tässä tapauksessa tulkitesen sen kuvaavan paremmin busineksen tilaa, jos sijoittaja ei luule että onpas mennyt pirun hivin vaikka varmaan rahaa on palanut pirusti.
     
  8. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Tosin Saunalahti on myös maininnut asiakashankintakulujensa olevan huomattavasti pienemmät kuin perinteisillä operaattoreilla. Mitään laitontahan tilanteessa ei ole, mutta yleinen käytäntö on sitten erilainen mittari. Itse en ainakaan jaksa uskoa että vuoden 2003 mainokset toisivat uusia asiakkaita vielä 18 kuukauden kuluttua. ;) Varmasti suurin motivaattori kyseisiin aktivointeihin on ollut tarve näyttää hyvä tulos menneisyydestä johtuen.

    Enemmän tuossa huolettaa se, että omavaraisuusaste saadaan kyseisellä kikkailulla näyttämään todellisuutta paremmalta. Myöskin vieraan pääoman määrä on edelleen huomattava. Tuloksen ja näiden aktivointien varjolla tulee huomattavasti ymmärrettävämmäksi Saunalahden pyrkimys saada verkkovuokria alemmaksi - ne kun ovat ehdottomasti suurin kuluerä mobiilipuolella.
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuskin, ainakaan tuolla samassa suhteessa, ajatus on varmaan ollut että viimesyksynä tehdyt mainokset, ja panostukset asiakkaiden hankintaa ja näin saadut asiakkaat maksavat nuo kustannukset kahdessa vuodessa.

    Perinteiset operaattorit maksavat toki mainokset heti, mutta osa asiakashankinta kustannuksista syntyy vasta tuon 18kk aikana. Jolloin Saunalahdella varmaankin korostuu juurkin mainoskulut ym vastaavat menot, ja heidän tilanteesta johtuen on vähän pakko niitä jotenkin piilotella, tai muuten toiminnasta syntyisi toisella lailla väärä kuva.
    Aivan ilmeisesti, jos homma olisi tehty toiste päin ja selitetty samat asiat käänteiseti olisi mielikuva paljon huonompi.
    Näin toimimalla yhtiö ainakin luo kuvaa että uskoo itse hommaan.

    (kommentoitu, sen enempää Saunalahden tulosjulkistusta lukematta)
     
  10. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Kyse on nimenomaisesti tästä. Liittymistä on odotettavissa tuloa. Keskimääräinen asiakkuuden elinkaari on 40-48 kuukautta. Varovaisuusperiaatteen mukaan liittymäkohtaisen toteutuneen liittymän hankintamenon poistoajaksi on määritelty 18 kuukautta. Eli kyseessä ei ole esimerkiksi mainonnan tms. tulevaisuuden tuotto-odotuksen aktivoinnista.

    T: Panu.
     
  11. juhilus

    juhilus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/6/03
    Viestit:
    2417
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Niin, kyllähän tuo on ihan meno-tulo-periaatteella perusteltavissa. Toisaalta samalla periaatteella esim. sähköyhtiöt voisivat aktivoida taseeseensa mainoskulujaan. Eivät taida näin tehdä. Myönnettäköön, että mainoskulut ovat aika paljon pienempi erä sähköyhtiöille kuin operattoreille. Ainoa mikä tuossa voi hiukan kiistaa herättää on poistoaika 18 kuukautta. Se, että keskimääräinen asiakkuuden elinkaari on ollut 40-48 kuukautta, on minusta hiukan heikko peruste, kun ikinumerot ovat olleet voimassa vasta alle vuoden. Varovaisuudenperiaatteella en kovinkaan monen kuukauden poistoaikaa uskaltaisi laittaa tai en ainakaan yli 12 kuukautta.

    Mitä taas SL:n taloudelliseen tilaan tulee, niin vuonna 2003 oli liiketoiminnan kassavirta 11 miljoonaa ja kassavirta ennen rahoitusta 3 miljoonaa. Niin kauan kuin kassavirta pysyy positiivisena, niin en katsoisi mainoskulujen aktivointeja mitenkään ongelmallisina.
     
  12. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Operaattorit laskevat asiakasvaihtuvuuden eli churnin kuukausittain ja kyseinen 40-48 kuukautta koskee nimenomaisesti nyt menossa olevaa aikaa. Ennen numeronsiirrettävyyden alkamista keskimääräinen liittymän elinikä oli 6-7 vuotta eli 72-84 kk.

    T: Panu.
     
  13. jube

    Liittynyt:
    17/2/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Kv. laskentatoimen professori Pontus Troberg laskettelee Saunalahden kirjanpitokäytännöstä sen verran kovaa tekstiä tämän päivän Kauppalehdessä, että on suorastaan pakko nostaa tämä ketju taas päivänvaloon. Seuraavassa pari lainausta proffan haastattelusta:

    "Asiakashankinnan ja markkinointikustannusten kirjaaminen taseeseen on erittäin kyseenalaista. Kaikesta näkee, kuinka tuloshakuista Saunalahden kirjanpito on. Yhtiö on noussut sen avulla miinukselta plus viiteen miljoonaan euroon."

    "Jos hintakilpailu menee liian kovaksi, vaarana on, että yhtiö onkin aktivoinut tulevien tuottojen sijaan tulevia tappioita".

    "Saunalahden tapa järjestää tulostaan on hyvin kyseenalainen ja lyhytjänteinen. Meillä on ihan tarpeeksi enroneja ja parmalateja. On mielenkiintoista nähdä, miten yhtiö aikoo siirtyä IAS-maailmaan."

    IAS = Kirjanpitokäytäntö, joka ei salli markkinointi- tai asiakaskustannusten aktivointia. Astuu voimaan ensi vuoden alusta.

    Kaipaisiko proffan puheet kommentointia?
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Pontus Troberg on ilmeisesti vuosiensaatossa haukkunut monen muunkin firman kirjanpitokäytännöt ja välillä aivan aiheesta. Mutta ilmeiseti käyttää aika voimakkaita sonoja.
     
  15. juhilus

    juhilus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/6/03
    Viestit:
    2417
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    En muista muita Pontuksen lausuntoja, mutta nyt on kyllä joukossa hiukan kohtuuttomiakin kommentteja. Siinä hän on oikeassa, että on hiukan kyseenalaista aktivoida markkinoitikuluja taseeseen kun joutuvat jo vuonna 2005 IAS-säännösten voimaan tullessa käytäntöä muuttamaan. Nämä aktivoinnit kuitenkin ovat ihan laillisia toimia, joten SL:n vertaaminen Enroniin tai Parmalattiin on täysin kohtuutonta. Parmalatissa ja Enronissa oli kuitenkin kyseessä puhtaasta petoksesta, joiden estämiseen tuskin olisi mitkään säännökset estäneet, kun tilkkarit ja yrityksen johto ovat mukana juonessa.
     
  16. jube

    Liittynyt:
    17/2/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Kieltämättä Enron/Parmalat-rinnastus - jos sen ottaa kirjaimellisesti - oli aika tyly ja kohtuutonkin, rikoksestahan kun ei ole kyse.

    Sen sijaan yleisen liiketoiminnan moraalin näkökulmasta Sauniksen toiminta ei ole ollut ihan viatonta. Pikemminkin se näyttää tietoisesti astuneen Mika Myllylän lanseeraamalle "harmaalle alueelle". Moinen temppu näinä aikoina, kun yritysten kirjanpidollisiin kikkailuihin on alettu muutenkin suhtautua entistä kriittisemmin, tuntuu turhalta riskinotolta.

    Tiedä sitten, onko ratkaisulla silti ollut sen kummempaa vaikutusta lafkan imagolle rahoitusmarkkinoilla. Kaipa se ensi vuosi uusine säännöksineen sitten näyttää, mikä Sauniksen tilanne oikeasti on.
     
  17. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Tilinpäätöksessä on kerrottu kaikki tarvittavat tiedot aktivoinneista ja poistoista siten, että kukin voi itse helposti laskea tuloksen ja taseen ilman aktivointia ja nähdä siten asiakashankintakustannuksista puhdistetun tuloksen ja taseen.

    T: Panu.
     
  18. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Helposti ja helposti. En epäile etteikö se minultakin onnistuisi, jos alkaisin tutustumaan liiketalouden käsitteistöön ja laskentatapoihin. Tuskin kuitenkaan moiseen ryhdyn eikä varmaan kovin moni muukaan asiaan vihkiytymätön.
    Sen sijaan me taavitavalliset luemme ehkä otsikon ja/tai lyhennelmän Saunalahden tiedotteesta, jossa kerrotaan tuloksien olevan tietyn verran plussalla etc. Ja tällä perusteella luomme mielikuvan siitä, miten yrityksellä menee ja tämä taas saattaa vaikuttaa esim. halukkuuteemme ottaa Saunalahden gsm-liittymä.
    Tästähän tässä on kyse - positiivisen/todellista positiivisemman(?) mielikuvan luomisesta sijoittajille ja kuluttajille (ehkä enemmän nimenomaan jälkimmäisille).
     
  19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos luemme SL:n tiedotteen niin todennäköisesti luemme myös analyytikkojen kommentit. ja myös pystymme vähän arvioimaan tilannetta
    Voidaan myös miettiä kuvaako nykyinen sl:n tapa paremmin tämänhetkistä yhtiön tilannetta varsinkin suhteessa kilpailijoihin, verrattuna siihen että se olisi toteutettu Pontuksen mielen mukaan.
     
  20. jube

    Liittynyt:
    17/2/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Noinhan tässä on juuri käynytkin. Onko se sitten Sauniksen kannalta yksinomaan hyvä asia, onkin ihan toinen juttu.
     

Jaa tämä viestiketju