1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahden mobiililaajakaistat

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja gais, 24/2/11.

1. gais

Tykkäykset:
    0
    Oon nyt vaihtamassa saunalahden leiriin ja rajatonta dataa kaipaan. Mietin, vaan että kumman otan, mini vai perus? Otan siis ton tarjouspaketin missä Huawei u8800, norppa+ ja rajaton data 9,90 tai 12,90 netistä riippuen. Siis kertokaa te joilla kokemusta, että mitä esim tolla megasella tekee mitä puolen megan minillä ei. Oman käyttöni suurin datasyöppö varmaan youtube tai spotify, muuten tavallista uutisten lukemista/urheilutulosten seuraamista. Joutuuko minillä odottelemaan paljon sivujen aukeamista (toki riippuu sivusta).

Ja vielä mielipiteitä saunalahesta, että jos otan ton minin ja tulen siihen tulokseen, että ei riitä mun käyttöön, niin antavatkohan ne suurentaa nopeutta? Luulisi että antaisivat, saisivat ainakin enemmän rahaa :D

2. Groove

Tykkäykset:
    0
    Niin tuo M"L"K perus sisältää noin 260 Gt ladattua dataa kuukaudessa, kyllä sen luulis riittävän toistaiseksi. Ei tuolla kyllä mitään yle.areenoita yms. 2+ Mbps kaistaa vaativia videopalveluja kyllä käytetä. Itse pitäisin alle 2 Mbps internet liittymiä alimitoitettuna nykynetin tehokäytölle. Totuus on että monet ruuhkaiset tukiasemat tai huonot käyttäjät/laitteet jäävät kauas tuosta ilmoitetusta maksiminopeudesta elisan mobiiliverkossa, syitä on monia. Netti kun toimii aina niin nopeasti kuin mitä on hitain lenkki. Testaisin ensin alle 2 viikkoa ilmaiseksi M"L"K Nopsa liittymää selvittääksesi toimiiko alueellasi 3G kunnolla (tyytyväisyystakuu palautusoikeudella).

Kannattaa muistaa että kytky sopimukset tulee joskus edullisiksi kun mukana tulevan laitteen myy heti eteenpäin, jos sellaista ei tarvitse. Halvimmillaan kun mobiilikaista nopsan on saanut ~2e/kk (ZTE Blade kampanjassa ennen vuotta 2011).

Tarkistaisin myös että tukeeko tuo Huawei u8800 900/2100 Mhz 3G:n ja HSDPA:n lisäksi HSUPA:aa, koska huawei voi tunkea halppis"piiri"kamojakin maailmalle, ilman HSUPA "upload"-paluukanavaa moni nettikaista hyytyy ahkerassa käytössä. Lisäksi kannattaa tarkistaa että huawei u8800 sisältää kunnollisen ja vakaan wLAN-toiminnon, koska ei ole enään nykyaikaa liitellä johtoja ees taas (ne kuluu) vaan langattomuus on ylivertaisen helppoa. Itse käytän HTC Desiren Wi-Fi hotspot sovellusta joka muuttaa HTC Desiren wLAN-tukiasemaksi.

edittaus: ainakin se tukee max. 14 Mbps HSPA+ verkkoja, että eiköhän se tue HSUPA:kin

3. Testailija

Testailija Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    61
    Puhelinmalli:
    Lumia 950
    Ja Nopsa antaa parhaimillaan sellaista 0,2-0,3 megan nopeutta eli Dna Matkanetti 384 on hiukan nopeampi.

4. Groove

Tykkäykset:
    0
    Jaah, liekö totta edes. Mikä on sinun signaalin dBm taso elisaunalahden verkossa 3G:nä ?

Elisan vuokralaisperaattori (roaming) saunalahti ilmoittaa mobiilikaista nopsa nopeuden vaihteluväliksi 3G-verkossa 0,4 - 6 Mbps, joten antamasi arvot eivät edes kuullosta mahdollisilta 3G-verkossa. Mistähän tämä johtuu ? käyttäjästä vai laitteistosta? Jos käytät 10-20 euron arvoista Option icon 225 olet kai tietoinen että kyseisen nettitikun firmware päivittyi ja se on syytä päivittää uusimpaan versioon. Muuten kyllä loistava tikku kyseessä, laaja hardis-tuki, pieni virrankulutus, herkkä jne. mutta se "uusin" HSUPA-tuki puuttuu ja toimiii kuin junan vessa. Huom. analysointiohjelma mdma.exe toimii (osittain) myös Option icon 225:sen kanssa.

Kun alioperaattori (roaming) saunalahden verkko valtakunnallisesti päivittyi 2.2.2011 HSPA+ mobiiliverkoksi, uusimmat 3,5G-tukiasemat tukevat jopa ~3 Mbps upload nopeuksia (nopeusprofiili oli 21down/8upload). Itsekin olen ollut todistamassa moista 100m Tampereen hämeensillasta. Signaalin voimakkuus oli silloin noin -70 dBm ja nettitikkuna huawei e1820 ruotsalaisella tele2 firmwarella. Voisiko sl nopsa verkostasi saada jotain fakta tietoa kuvakaappauksin tai videona?

Olen myös harkinnut DNA:n mobiilikaistan ottamista käyttöön, mutta toistaiseksi on pelottanut heidän sopimusehdoissaan oleva 10Gb/kk dataliikennerajoitin. Sitä en tiedä mitä se todellisuudessa vaikuttaa vai onko se vain suositus/asiakaskarkoitin. Oma muutamasta ZTE Blade-kampanjasta hankittu sl mobiilikaista nopsa liittymästä koostuva "pilvi"internet maksaa alle kympin kuussa ja yhteenlaskettu nopeus 10-20 Mbps download:ia kun käytän 1-3 tukiasemaa (ei solua). Siirtomäärät on alle terabitin kuukaudessa, pääosin tvkaista-videoita joita tulee muutama gigabit päivässä MPEG-2 koodatulla kuvanlaadulla. Mobiili-tv-tallennus ja mobiili-internet ovat ihan arkipäivää, kunhan vain näitä osataan käyttää. Tv-mainoksia en ole enään katsonut pariin vuoteen, en tuhlaa niihin aikaani. Elämä on lyhyt, sanoi Rytkönen.

5. Testailija

Tykkäykset:
    61
    Puhelinmalli:
    Lumia 950

Näin illalla:

Ja näin päivällä:

6. Groove

Tykkäykset:
    0
    Koska et antanut mitään pyytämiäni tietoja muutakuin pari kämäistä adobe flash-pohjaista nopeustestiä.

Kaivoin romukopasta Option icon 225 HSDPA-nettitikun, jota en ole ainakaan varmaan vuoteen käyttänyt. Toinenkin minulla oli mutta annoin sen ilmaiseksi sukulaiselle, kun arvoltaan jossain 10 euron tietämillä viime jouluna.

Heräs mielenkiinto testata miten tuollainen perus HSDPA-nettitikku toimii tämän kuukauden alussa valtakunnallisesti päivitettyssä elisan mobiiliverkossa, uusi verkkohan on HSPA+ (ennen oli HSDPA+UPA). 900 Mhz 3G-verkkohan tämä nettitikku ei tue eikä myöskään HSUPA:aa.

Laitteina:
    Windows XP SP3 pro
    Option icon 255, fw:2.5.24Hd, ajurit: v4.0.19.0 + n. 1 metrin USB-jatkojohto häiriö/sijoittelua parantamaan
    ohjelmina: mdma.exe v1.0.0.30c ja Option uCan connect v2.2.3.230
    elisaunalahden mobiilikaista nopsa, verkon nopeusprofiilia en katsonut mutta muilla nettitikuilla se on ollut 16000/8640 (down/upload), ruuhka-aikoina tukiaseman QoS-automatiikka puolittaa download arvot.

Tuloksia:
    signaali -75 dBm
    vasteajat (ping) saunalahden DNS-palvelimeen ällistyttävä n. 150 ms (pitäisi olla paljon heikompi koska ei ole HSUPA-tukea)

Päätelmä:
    Hyvin pyyhkii, antaa ihan maksimiarvot mihin kyseinen Option icon 225 nettitikku koskaan kykenee. Tosin kesällä signaalin alenema on jopa -40% eli tarvitsen silloin ulkoisella suunta-anteenilla varustetun nettitikun, kun on tuo perkuleen lehtipuumetsä tuossa tukiaseman välissä. Tulipa todistettua että toimii se HSPA+ verkoissakin, kunhan signaalinvoimakkuus ja tukiasema ovat kelvollisia. Minulla toimi jopa illalla.

Kuvia:
    http://bayimg.com/oAelFAAdb

http://bayimg.com/PaELFAadB

http://bayimg.com/paeliAADb

7. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3137
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Nämä ovat niin paikkakuntakohtaisia, että... Mulla on ihan samoja kokemuksia Turun seudulta, kuin Testaajalla ja Saunalahden Nopsalla. Ei ikinä päästy yli 2Mb:n ja usein miten reilusti sen alle. Iltaisin aina pätki ja jumitti yhteyttä, ettei meinannut tulla netinselaamisesta tai muustakaan datakäytöstä yhtään mitään. Näköjään asia ei ole muuttunut mihinkään tässä muutaman kuukauden aikana, kun testailin DNA:n 384:sta.

Edit: korjataas vähän. Parhaimmat tulokset olivat puolen vuoden takaa keskellä päivää: http://www.matkapuhelininfo.com/f10...-nopeudella-41526/index32.html#post1058250328
    Iltaisin oli "vähän hiljaisempaa".

8. Testailija

Tykkäykset:
    61
    Puhelinmalli:
    Lumia 950
  9. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2091
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    zte blade ja speed test just äskrn testattu
    Download 3174 ja upload 466
    Saunalahti nopsa,

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mitä tuolla tarkoitat ?

Ennen myymistä kannattaa tarkistaa että todellä omistaa sen kytkylaitteen, varsinkin mokkula kytkyissä voi olla sopimuksia joissa mokkulan omistaa sopimuskauden operaattori.

Tätä on harrastanut Saunalahti joissain tuotteissa, ei ole ainoa.

11. Elmo

Elmo

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 800
    Itselläni on Desiressä SL:n perus ja pystyy hyvin katselemaan youtubesta ihan hq videoitakin ilman kummempia pätkimisiä ja spotify toimii hyvin myös. Jos ensin kokeilet minillä niin sen pystyy nostamaan jälkeen päin tuohon nopeampaan. Tosin tuo kolme euroo ei oo iso summa että saisit nopeamman netin suoraan :)

12. Elmo

Elmo

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 800
    Rajaton datasiirto on ainaki SL MLK peruksessa. tyyliin 999999999 mt/kk

13. pihkoo

pihkoo

Tykkäykset:
    6
    Itselläni on saunalahden vanha megadata vai mikä se nyt olikin.Mutta kummiskin rajoittamaton nopeus.Kotosalla pääsen parhaimmillaan noin 2 mb:n nopeuteen ja kaupunkiin kun lähtee niin parhaimmillaan noin 8mb:n nopeuteen.
    Vaimon n8:ssa on saunalahden hitain liittymä ja tasasta näyttää joka paikassa eli tulee 0.6mb:tä koko ajan.
    Uploadit onkin sit eri asia.
    Isäukolla on DNA:n hitan ja sekin antaa jokapaikassa sen mitä pitää.Parhaimmillaan on mittaukset näyttänyt isäukolle 0,4mb:n nopeutta noi nopeustestit.
    Ja ollaan meinaan kokeiltu montaa eri nopeustestiä ja aika samaa tulosta kaikki antaa..

14. Groove

Tykkäykset:
    0
    Sinulla taitaa olla noita vuorokausia enemmän kuukaudessa kuin minulla. Käytätkö jotain toista ajanlaskua, ehkä kiinalaista sian vuotta?

Ei se nyt ihan rajoittamaton ole, kyllä liittymän teoreettinen ja käytännön nopeus (1 Mbps) aina asettaa sen lopullisen rajoituksen :p

15. Groove

Tykkäykset:
    0
    Megadata on päivitetty -> mobiililaajakaista 5M -> mobiilikaista nopsa . Megadata-käyttäjien liittymän nopeusprofiili kannattaa joskus tarkistaa, koska on tilanteita joissa nopeus on jäänyt tuonne 5 Mbps (ei kuitenkaan sinun kohdalla). Esim mdma.exe ohjelmalla. Saunalahti ei enään käytä mobiililiittymissään sanaa laajakaista, koska voi siten saada kuluttajaviranomaiset kimppuunsa kun valehtelevat että liittymä toimii 15 Mbps kun se käytännössä toimiikin vain 0,4 - 6 Mbps. Harhaanjohtavaa mainontaa harrastaa toki moni muukin operaattori Suomessa.

16. pihkoo

pihkoo

Tykkäykset:
    6
    Juu olen soittanut saunalahden aspaan ja kysynyt tuosta nopeudesta ja sieltä vastattiin nopeasti ,että minulla on ns rajaton nopeus en muista tarkkaan et olikohan se jotaa 15mb tai sinneppäin mitä maksimissaan voi tulla mutta sanoi myös ,että se on paljon laitteestakin kiinni kuinka nopeaa nopeutta laite tukee.Aikoinaan se makso 9.90 kuussa ja nyt se on muistaaksee noin 10 euroa sen alvin noston takia.
    Sen mitä olen testaillut niin download on aina mennyt yli 1mb:n ja tuo nopeus on mulle riittänyt ihan hyvin.Up loadinkaa on sit ongelmia ollut mutta se onkin sit ihan eri satu jo..

17. Elmo

Elmo

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 800
    Oon ehkä tyhmä tai jotai mut en iha ymmärtäny mitä tarkotit :D

mut kuitenki:

"Palvelun sisältyvän datakäyttö alkaen 01.02.2011-28.02.2011
    Käytettävissä: 953674316.41 Mt
    Käytetty 1611.81"

SL mainostaa mielestäni nopsaa toimivan verkon maksiminopeudella; eli minkä verkko antaa periksi silloin tai miten sen haluaa ajatella, saahan tuonki kuulostamaan siltä että toimisi 15mbps nopeudella kun se on tämän hetkisen verkon maksiminopeus.

18. Groove

Tykkäykset:
    0
    Kas kas, oletpa valveutunut käyttäjä - ehkäpä viisaskin :p
    Mistä kaivoit esiin tuollaisen tiedon?
    Vaikka tuossa noita megatavuja onkin melkoisesti ja liittymän nopeudella saat olla melkoinen taikuri jos ylität arvioimani 260 Gt dataliikennettä kuukaudessa.
    Jos kyseessä on mobiilikaista perus, niin luinko väärin että sitä jossain mainostetaan rajoittamattomana, mutta siitä huolimatta ilmoitit että siinä onkin rajoitus "datakäyttöä käytettävissä x määrä".

Mainostaa ja mainostaa, mutta samalla se nipistää asiakasta nenästä. Kyseinen teoreettinen 15 Mbps on vain YHDELLE käyttäjälle / tukiasema tai pelkkä solu. Kyseessä kun on se että tuo 15 Mbps jaetaan kaikkien tukiasemaan tai soluun yhteydessä olevien kanssa.
    Tukiasemaan normaalisti tulee yksi 100 Mbps runkoyhteys, tuosta ensimmäisenä osansa nappaa GSM-puhelut ja loput jää sitten mobiilikäyttäjille.

19. Groove

Tykkäykset:
    0
    Voisitko kertoa yhtään millainen anteenisignaalinvoimakkuus sinulla on ja missä itse arvioisit tukiaseman olevan (etäisyys) kun kuljet asuntosi ympäristössä ... minulle nuo nopeusarvot kuulostaisivat niin ruuhkaisen tai kaukana olevan 900 Mhz:n tukiaseman arvoilta, mutta se on poissuljettu jos käytät Option icon 225 nettitikkua ja siinä ei ole 900Mhz tukea 3G:lle.

Sinuna hankkisin/lainaisin myös 900 Mhz 3G:n tukevan nettitikun, kun oman kokemukseni mukaan 900 Mhz tukiaseman kantama on ainakin kaksin-kolminkertainen 2100 Mhz tukiasemaan verrattuna. Voi toki olla ettei 900 Mhz tukiasemaa alueellasi ole ja silloin tämä testi on merkityksetön.

Mitenkäs sitten mobiilikaista nopsa toimii 2G:nä ? Tietääkseni 2G / EDGE verkollakin päästään melkein samoihin nopeuksiin kuin mitä tuo DNA matkanetti tarjoaa.

Vasta tämän jälkeen saat lupani haukkua saunalahden DNA matkanetti 0,384 Mbps on nopeampi kuin sl mobiikikaista nopsa.

20. Elmo

Elmo

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 800
    Joo siis itse olen alalla töissä mut, sana PAKETTI numeroon 16304 :D Vaikka melkonen velhohiha olenkin nii en varmasi ylitä tuota 260gt kuukaudessa kännykän käytöllä.. No käytännössähä tuommone x määrä on rajaton mutta kuitenkin rajattu.. eiku vua reklamaatiota menemää kun ilmoitetaan rajaton käyttö ;)

Jaa tämä viestiketju