1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti Saunalahden laskutus

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja mikkox9x, 22/6/10.

  1. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    En huomannut Saunalahdesta tällasta ketjua niin tein uuden.

    Onko oikein, että Saunalahti laskuttaa liittymä/palvelupaketin muutoksen yhteydessä vanhasta mobiililaajakaistasta koko kuukauden?

    Vaihdoin siis Megadesireen ja muutos tapahtui 4.6 kuitenkin aikaisemmin käytössä ollut mobiililaajakaista laskutetaan täys hinta koko (kesä)kuulta, vaikka on jo uusi "mobiililaajakaista paketti" käytössä ja vanhasta ei näy omasaunalahdessa enään merkkiäkään. Onko tämä oikein? Esim. DNA:lla kun irtisanoo vaikka sen mobiililaajakaistan niin laskutus pysähtyy seinään, tai jos vaihtaa nopeutta laskutetaan sillä edellisellä hinnalla kuun loppuun.

    Onko tuollanen tuplalaskutus sallittua ja oikein? Saunalahtihan voi vaikka tahallaan vitkutella noiden liittymätyyppien ym. vaihdon kanssa, toimitetaan vasta seuraavan kuun alussa, jotta saa tuuplalaskuttaa.
     
  2. jjs

    Liittynyt:
    10/7/06
    Viestit:
    688
    Tykkäykset:
    22
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Itse vaihdoin mobiililaajakaistan tyyppiä ja kävi noin. Otin oma.saunalahden kautta yhteyttä Saunalahden laskutuksen, pahoittelivat virhettä ja hyvittivät seuraavassa laskussa.

    Eli joskus kannattaa ottaa yhteyttä sinne operattoriin ennenkuin alkaa foorumeilla itkemään.
     
  3. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Sen verta muistelin lukeneeni Saunalahden tuplalaskutuksista, että kuvittelin sen olevan jo Saunalahden käytäntö ja rupesin kyselemään muilta, että onko tämä totta ja käytäntö (ja tällaisessa tapauksessa).

    E: Mitenköhän oot mahtanut saada tuon hyvitettyä? Soitettu ja kuulemma ihan oikein, laskuttavat aina kuun loppuun. Kuitenkin halusivat hyvittää puolet tuosta , että siitä plussa Saunalahdelle. Ei hirveästi kannata juosta tarjousten perässä, jos ei ota tuollasia huomioon.
     
  4. Kiju

    Kiju Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    932
    Tykkäykset:
    26
    Juu laitoin Sauniksen laskutukseen vastaavasta kyselyn Mobiililaajakaista Plus kytky päättyi 7.6 ja koko kesäkuuta velkovat, vaikka kytkyn alkaessa vastaavasti kesäkuun maksoin, kytkyn aika on solmitussa sopimuksessa 24 kk ja tarkoittaa 24 ko. kytkymaksua!!
     
  5. jjs

    Liittynyt:
    10/7/06
    Viestit:
    688
    Tykkäykset:
    22
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Lähetin Saunalahdelle oma.saunalahdesta viestin kuten tuossa yllä kerroin. Tässä vastaus summat piilotettuna:

     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ymmärettävä, jos eivät laskuttaisi tuotapaketti, niin jäisi laskuttamatta koko käytetty osuus, tai se menisi megatavuhinnalla.

    Yksikonsti on laskuttaa paketista, operaattorin tappaioksi, suhteessa se osuu mitä se on päivissä ollut käytössä, yleiseksi käytännöksi se tarkoittaisi että kyseessä ei olisikaan kk paketti, vaan päiväpaketti, jolla olisi päivä hinta.

    SL ilmeisesti hyvittää jossain tapauksissa , jos kyseessä suht selkä tapaus (tilanteissa joissa päälekkäisyys on ollut pitkä.) jossa flätti on muutettu toiseksi flätiksi, ehkä jopa määräaikaiseksi. mikä on melko reilua.
     
  7. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Kun otetaan se palvelupaketti käyttöön niin eihän siitäkään makseta koko kuuta Saunalahdellakaan. Kohtuutonta vain mielestäni maksaa 27pv:ltä palvelupaketista ylimääräistä, kun on vaihtanut mobiililaajakaistapakettia periaatteessa toiseen. Eihän operaattori jäisi tappiolle jos laskutettaisiin tuo käytössä olevien päivien mukaan, kun nyt mulla kuitenkin vain toinen palvelupaketti käytössä ja operaattori tekee silkkaa ylimääräistä voittoa laskuttamalla tuplasti . Periaatteessahan mulla ei edes vaihtunut datapaketti mihinkään kun ennestään oli nopsa ja nyt vaihdoin Desireen jossa nopsa, tai ainakin näin mainostettiin. Vain hinta vaihtu. Muilla operaattoreilla ei tietääkseni ole tällasta tuplalaskutuskäytäntöä, vaan DNA:llakin maksetaan kuun loppuun sillä edellisellä hinnalla tai hinta vaihtuu. Jos tuo puhelin ei olis päässyt loppumaan eikä olis joutunut oottelemaan sitä niin olisin saanut paketin käyttöön jo edellisen kuun puolella eikä olis tarvinnut maksaa ylimääräistä vanhasta datapaketista.

    Pienihän tuo raha on mutta ketuttaa silti tuo homma ihan periaatteesta.
     
  8. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Saa nähdä miten oma MegaDesire menee kun toimitusajasta ei vielä ole tietoa, tilausaika oli sellainen, että päällekäisyyttä ei olisi paljoa tullut, mutta nyt kun asiakkaasta riippumattomasta syystä toimitus on siirtynyt ties minne, niin asia menee vähän monimutkaisemmaksi. Aion kyllä itsekin jotain hyvitystä penätä jos "sopivasta" avaavat uuden palvelun juuri kun vanhasta on uusi kausi alkanut.
     
  9. Testailija

    Testailija Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/12/04
    Viestit:
    1548
    Tykkäykset:
    61
    Puhelinmalli:
    Lumia 950
    Näin kysyin muutama päivä sitten aspalta: "Jos lakkautan Mobiililaajakaistan tänään, niin laskutetaanko se silti koko laskutuskaudelta?" Aspa vastasi: "Kyllä. Laskutuskausi on kalenterikuukausi eli laskutetaan kalenterikuukauden loppuun asti.

    Tänään kysyin samaa asiaa Elisa Shopitin kaverilta. Hän vastasi: "Eeeii. Laskutetaan vain tähän päivään asti."

    Eli tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että Saunalahdella ei ilmeisesti ole yhtenäistä käytäntöä tämän suhteen.
     
  10. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Näyttää aina olevan vähä jokapaikassa sama ongelma, että on suuri mahdollisuus saada väärää informaatiota varsinki sieltä kauppiaan päästä, kun ollaan kovasti jotain myymässä.

    Mites muilla Megadesiren kans, onko puheajat hyvitetty oikein?

    Huomasin nyt, että kesäkuun laskussa oli muihin verkkohin soitetuista puheluista velotettu täydet hinnat. Elisanverkkoon soitetuista en tiedä kun en ollut sinne soitellu, tulee muutenkin soiteltua niin vähä että pitäs periaatteessa olla täysin ilmaset puhelut mulla.

    Eikö tuossa pitäs olla 100min/kk puheaikaa kaikkiin liittymiin, Elisan verkkoon sitte jotain 3000 min/kk? Saunalahdelle laitettu kyselyä mutta vastaavat hirveän hitaasti, viimeksi meni melkeen viikko.
     
  11. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Tältä vähän tuntuu. Minulla hommat on mennyt näissä kunnolla ainakin muistuttamisen jälkeen. Homman pitäisi mennä automaattisesti oikein. Voi vain arvailla kuinka moni maksaa ylimääräisiä, kun ei huomaa vaatia korjausta. Ehkä juuri tämän takia niitä ei tehdä kunnolla kerralla. Koko alallahan on asenne, että vaativat saa etuja ja passiiviset maksavat.
     
  12. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Juuri noin. Vois periaatteessa jo ajatella, että tämä asioitten kunnolla tekemättömyys tuplalaskutus ym. joiltain operaattoreilta on jo tahallista, varmasti asiat on ratkaistavissa. Mun mielestä selitykset laskutusteknisistä ongelmista ja mahdottomuuksista ym. ei oo mikään hyvä syy. Kyllä niitten pitäs mennä kerralla oikein eikä jättää asiakkaan tarkistettavaksi, että korjataan jos asiakas huomaa. Vähän on kyllä kusetuksen makua ilmassa.

    Saunalahdella vähän outoa, että mistään ei näy todellisia liittymäkohtaisia sopimusehtoja(muuta kuin ne yleiset), sitä että mitä liittymän kuuluu. Tilausvahvistuksessa näkyy vain, että mitä on tullu tilattua. Ois pitäny ottaa tilaushetkellä varmaa screenshotti tarjouksesta.
     
  13. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Minä olen miettinyt sellaista, että aiheettomasta laskusta tulisi esimerkiksi sadan euron korvaus. Tämä antaisi voimakakan viestin, että asiat pitää panna kuntoon. Nyt usein asiakas saa tapella pitkään aiheettomien laskujen takia, saattaa olla pakko hankkia maksullisia tiliotteita ym. Jos sitten voittaa saa vain sen, mihin muutenkin olisi oikeus. Tämä ei ole reilua etenkin, kun ottaa huomioon, että asiakkaan mokatessa firmat rutiininomaisesti ottavat viiden euron korvauksen karhulaskusta.
     
  14. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Kyllähän asiakkaalla olisi kuluttajasuojalain mukaan oikeus saada korvaus kaikista asiaan liittyvistä kuluista, kuten asian selvittämiseen liittyvät puhelut ja esim. takuuasioissa matkakulut liikkeeseen jne. Mutta koittaappa periä niitä yritykseltä tai lyhyen takuuajan jälkeen(tai jos ei takuuta ollenkaan) kun vetoaa virhevastuuseen tuotteen hajottua selvään valmistusvirheeseen, nauravat päin naamaa. Pitäs mennä kuluttajasuojalautakunnan kautta, mutta oikeuden päätös tarvittaisiin jotta saatas pakotettua korvauksiin
     
  15. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Niin, mutta jos noiden takia joutuu käymään uuden kädenväännön asiasta niin ei se kovin paljoa innosta etenkään, jos kyse ei ole kovin suuresta summasta. Lisäksi laki ei käsittääkseni salli korvausta omasta vaivasta, riskistä ym. Tämän takia kiinteä korvaus olisi hyvä.

    Saunalahden laskutuksesta puhuen minulla menee ADSL:stä 24,10 kuussa. Hinta oli 23,90 ennen ALV:n korotusta. Hinnastossa kuitenkin hinta on edelleen 23,90 enkä ole saanut mitään mainintaa hinnanmuutoksesta. Paninkin hieman palautetta asiasta.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Yleistäen kyllä hyvitystä saa ihan mainitsemalla. toinen asia sitten saako Saunalahdelta, mutta on myös tarinoita siitä että vaivan palkaksi on tullut lisähyvitystä. Kytkylaitteiden osalta siellä onkin kai vaikeampi linja. Tosin matkapuhelimien osalta eivät myönnä takuuta ja koko jälkimarkkinointi tuupattu maahantuojien nistkaan, jotka kyllä kantavat vastuun, mutta tukahduttavat sen hitauteen ja kirjalliseen menettelyyn
     
  17. Nupogodi

    Nupogodi Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/09
    Viestit:
    2144
    Tykkäykset:
    60
    Puhelinmalli:
    Lumia 520 & 1020
    Tulipa taas 80€ lasku, ilmeisesti laskutus aika elo-syyskuu, summat vaan ei täsmää...täytyy soitella ja kysellä...
     
  18. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Mikäli kyseessä on liittymän irtisanominen, niin käyttöä sisältävien pakettiliittymien, esim. mobiililaajakaista, osalta kk-maksu veloitetaan koko kalenterikuukaudelta.

    Ja mikäli kyseessä on liittymätyypin vaihto, niin vanhan liittymätyypin kk-veloitus laskutetaan koko kalenterikuukaudelta ja uuden osalta siltä osin kuin liittymä on ollut käytössä. Pakettiliittymien liittymätyypinvaihdot kannattaa ajoittaa kalenterikuukauden vaihteeseen.

    / Panu.
     
  19. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Miten muuten tämä ajotus onnistuu, kun siihen, että milloin puhelin liittymätyypin vaihto tapahtuu ei voi itse mitenkään vaikuttaa? Niinkuin itse tilasin kuun lopulla ja puhelin olisi kerennyt periaatteessa ihan hyvin tulla ennen kalenterikuukauden loppua ja näin olisin voinut olettaa koska se pallukka näytti vihreää. Moni vielä odottaa puhelinta (Megadesire) eikä voi vaikuttaa siihen, että milloin saa.
     
  20. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15136
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Jotenkin tuntuu järjettömältä luoda karmea paine aspaan kuun vaihteeseen, onkohan tuollaisessa käytännössä yhtään järkeä?
     

Jaa tämä viestiketju