1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti Saunalahden kiero puhelinmyyjä

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Slechterwisser, 3/10/08.

  1. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Saunalahdelta joku soitteli ensin vaimolleni ja sitten minulle ja tarjosi viikonloppuetua liitettäväksi liittymiimme. Tuntuihan se hieman oudolta, että vanhoille asiakkaille yhtäkkiä tarjotaan ilmaisia etuja tuosta vaan, mutta päätimme että laitetaan vaan etu tulemaan.

    Jonkin ajan kuluttua tuli kotiin sopimuspaperi josta ilmeni että olimme edun ottaessa samalla sitoutuneet vaihtamaan vapaat liittymämme määräaikaisiksi.

    Yhdelle henkilölle myyjä ehkä voisikin unohtaa mainita määräaikaissidonnaisuudesta, mutta kun sama tapahtui sekä minulle että vaimolleni, niin alkaa tuntua hieman järjestelmälliseltä "unohtamiselta".

    Soitin sitten Saunalahden asiakaspalveluun ja peruin sopimuksen. Sen verran tunsin itseni huijatuksi että yritin samalla vaatia tietoa siitä, pystytäänkö kyseinen myyjä (jonka nimeä en tietysti muistanut) jäljittämään, ja mihin toimenpiteisiin Saunalahti aikoo ryhtyä jotta tällainen markkinointi ei enää jatkuisi. Puhuin kahden eri asiakaspalvelijan kanssa, mutta kummallakaan ei tietenkään ollut valtuuksia selvittää asiaa, eikä edes sanoa kehen voisin asiassa ottaa yhteyttä. Sain ainoastaan lupauksen, että asiani ja yhteystietoni välitetään jollekulle joka sitten soittaa minulle.

    Tämä tapahtui reilu viikko sitten, ja mitään soittoahan ei tietysti koskaan tullut. Sen verran pieni asia itselleni, etten ole viitsinyt lähteä soittelemaan Saunalahdelle sen enempää.

    Uskon kyllä ettei tuollainen myynti ole yrityksen virallisen ohjeistuksen mukaista, mutta luulisi että yritys itse haluaisi laittaa tuontapaiset nilkit myyjät kuriin tahraamasta mainettaan.

    Ärsyttävää ajatella että siellä se liero varmaan tälläkin hetkellä pullistelee työkavereilleen kuinka onnistuu myymään niin paljon enemmän määräaikaissopimuksia kuin muut, huonommat, myyjät...
     
  2. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25630
    Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Eikös ne kotiin tulleet sopparit olleet tarkoitus allekirjoittaa? Mukana ilmeisesti tullut myös sopimusehdot.
     
  3. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä kyllä, niistä mukana tulleista sopimusehdoistahan minä sitten huomasin että samalla muuttaisimme liittymämme määräaikaisiksi.

    Tässä oli kyse harhaanjohtavasta markkinoinnista, tuollainen "pikkuseikka" tulisi muistaa mainita myös myyntitilanteessa.
     
  4. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Niin, ja tarkennus vielä: kotiin ei siis tullut mitään allekirjoittettavaa sopimuspaperia, vaan ilmoitus siitä että olemme tehneet tällaisen sopimuksen puhelimitse.
     
  5. kimmo Vieras

    Jonka voi sitten kahden viikon sisään perua, minkä olet tehnytkin.
    Itse asiasta olet kuitenkin oikeassa, väärin on menetelty, jos/kun noin on käynyt. Uskoakseni olet myös oikeassa siinä, että kyse ei ole sauniksen ohjeistuksen mukaisesta toiminnasta, vaan myyntitoimintaa harrastaa ymmärtääkseni myöskin nämä erilaiset "puhelinmyyntiyritykset", joissa sitten yksittäisten ihmisten kohdalla saattaa sattua ylilyöntejä.
    Uskoisin että olisi ollut fiksua yrittää saattaa asia Sauniksen tietoon ja itse olisin käyttänyt siihen vaikka heidän nettilomakettaan, jos ei aspa pysty asiassa auttamaan.
    PS en ole "saunisfani", enkä ymmärrä miksi tässä koitan sitä "puolustella"..kunhan nyt oman mielipiteeni kerroin, jatkakaa.
     
  6. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Laitoin viestin nettilomakkeellakin. Lupasivat vastata siihen noin viikossa. Ilmoittelen jos jotain kuuluu.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ongelmallinen tilanne, operaattori toki vetoaa allekirjoitettuun sopimukseen, siitä huolimatta jos myyjän puheet ja sopimus ovat ristiriidassa, niin asiakkaan kannalta riitatapaukset ovat hankalia, periaatteessa kuluttajan kannalta parempivaihtoehto voittaa, jostain syystä tuollaisissa tilanteissa myyjällä ei ole yllättäen olekkaan "näyttää" puhelinkeskustelua. ja asiakas niitä harvoin nauhoittelee.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Vaikka ei paperilla ohjeistetua toimintaa, mutta senn verran paljon on ollut kirjoituksia yllättäen ilmestyneistä määräaikaisuuksista että ei olisi yllätys jos kyseessä olisi hyväksyttä tapa, ellei jopa suunniteltu.

    Oletko varma että mistä soitettiiin?

    Varsinkin tietyt puhelinmarkkinointifirmat toimivat ajatuksella kunhan saat hyväksyvän vastauksen asiakkaalta niin bonus kilahtaa. toiminta voi olla toimeksiannon antaneen asiakkaan vedätystä, tai sen myötävaikutuksella (ohjeistu, tai jos luodaan sopimus jossa maksetaan tuollaisesta, niin silloin se on jo tilaajan haluamaa).
     
  9. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Eivät siis ole muuttaneet toimintatapojaan, vaikka asiasta on ollut mekkalaa jo aiemmin Saunalahden Palstalla...
     
  10. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    No jopas, tämä onkin jatkunut jo pidempään.

    Harmi, olen ollut Saunalahden asiakas jo pitkään ja ollut tosi tyytyväinen firmaan. Nyt alkaa mietityttää.

    Ja Sovelias, en tosiaan muista mistä myyjä sanoi soittavansa. Pitäisi aina yrittää painaa mieleen. :(
     
  11. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    No tänään näkyy plehti kirjoitelleen seliseliä palstalleen...
     
  12. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Lueskelin vähän noita herra Lehden vastauksia tuolla Saunalahden palstalla. Varmaan on rasittavaa työtä yrittää vastata kaikkien tyytymättömien asiakkaiden purkauksiin, mutta kyllä silti pitäisi yrittää jaksaa peittää ylimielisyytensä vähän paremmin. :)

    Todella ikäviin kysymyksiin ei vastauksia heru, ja muihin asenne tuntuu olevan, että: "Olette väärässä, Saunalahden asiakaspalvelu on hyvää, olkaa hiljaa." :D

    Hyvä asiakaspalvelija olisi ihan oikeasti kiinnostunut asiakkaiden vaikeuksista, antaisi perusteltuja selityksiä ja yrittäisi ehkä jopa tehdäkin asioille jotain.

    Tuo on aika helmi, kun aiemmin mainitussa keskustelussa monet ovat valittaneet samasta asiasta kuin minä tässä ketjussa, niin Panu Lehti toteaa yksikantaan:

    "Saunalahti eikä Saunalahden jälleenmyyjät kuseta asiakkaitaan. Saunalahti ei myöskään harjoita kyseenalaista markkinointia."

    Ja siinä se. Jaaha, asia on sitten selvä. Olen näköjään uneksinut koko jutun. Anteeksi kun häiritsin.
     
  13. kimmo Vieras

    Taitaa olla ihan vapaaehtoisesti mukana, tuskin kuuluu työsopimukseen, tahi toimenkuvaan.
    Tuohan se on ollut tyyli Palstalla kautta aikain(toki poikkeuksiakin on), ja jos ihan oikeinoikein ikävä kysymys/purkaus tulee, niin delete-nappi toimii tehokkaasti.
    Täällä MP-foorumilla ei pääse poistamaan kommentteja, joten vastauksiakin joskus tulee.
    Varmuuden vuoksi, kun en ole aivan varma että tiedät kuka P.Lehti on.
    Asialla muuta merkitystä kuin että vaikka jollakin tavalla kaikki tehtävät tuolla enempi/vähempi asiakaspalvelua, niin ihan "tavis"-aspalainen ei siis ole.
    Mitä tulee kiinnostuksiin ja yrittämiseen, niin ainakin ennen oli kovastikin mukana ja lentävänä lauseenaan olikin "yksäriä peliin, niin hoidetaan homma kuntoon". Kenties sitten vuodet hieman hillinneet tahtia ja huomannut että kaikkia ei vaan yksi mies ehdi laittamaan kuntoon.
    Viime käynneillään onkin sitten täällä keskittynyt enempi kehumaan "suomen kattavinta verkkoa"yms. Hieman hiljaisempaa ollut toki silläkin saralla ihan viime aikoina.
    Nyt jos ihan oikeasti tätä asiaa ajatellaan, niin kyllähän se aika uskomattomalta kuulostaa että SLahti olisi ohjeistanut jälleenmyyjänsä kusettamaan asiakkaitaan, tahi jättämään kertomatta olennaisia seikkoja tuon viikonloppuedun kohdalta.
    Mitä siitä hyötyy ja montako kymmentä/sataa asiakasta ehtii saamaan, ennen kuin valitusvyöry lähtee kulutusvirkailijoille, lehtiin jne.? Lisäksi posti-/puhelinmyynnissä aina 14vrk:n palautus-/peruutusoikeus, jolloin iso osa peruuttaisi tilauksensa kun huomaa että onkin sitoutunut vuodeksi.

    Ja jos jälleenmyyjä on joku telemarkkinointiyritys, niin en usko senkään harrastavan tieten tahtoen tuollaista. Liian isot eurot menetettävänä, liian vähän voitettavana.
    Yksittäisen myyntimiehen "unohduksiin" sitten voinkin jo uskoa, kun provikkapalkalla ovat.

    Jeps, kaikkea saa ja pitääkin epäillä, mutta ihan jokaiseen juttuun ei kannata uskoa.
     
  14. JPW™ Vieras

    Vaikka vähän menee off topic ja modet voi siirtää vaikka oikeaan ketjuun, niin hieman kuitenkin aiheesta voisin sanoa, että tämä "saunalahden" kiero puhelinmyyjä on, kuin saunalahden (Elisan) kiero tuotejohtaja, joka osaa mainostaa parhaalla harhaanjohtavalla tavalla ja kiertää kaikki suorat kysymykset niistä todellisista sopimusehdoista.
    Itse olen jo katsonut parempia "tarjouksia" kilpailijoilta ja taidan jättää uppoavan laivan jo aikaisemmin. Pitäkööt numeroni. Voin aina lähettää uuden numeroni ilmaiseksi oma.saunalahden sivuilta tutuilleni, kun noita pöytälaatikkoliittymiäkin on sen verran(yht.80 viestiä/kk)...
     
  15. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä, suunnilleen tiedän kuka Lehti on, mutta sitä en tiennyt että hän on aiemmin suhtautunut positiivisemmin asioihin. On hienoa että joku oikeasti yrityksen asioista tietävä näkee tuollaista vaivaa asiakkaiden eteen, mutta vielä parempi olisi jos kysymyksiin vastaamaan löytyisi tuore henkilö siinä vaiheessa kun edellinen alkaa kypsyä valittajiin. :)

    Ja saisi olla ihan "tavis"-aspalainenkin minun puolestani kun vain osaa hankkia tarvittavat tiedot ja vastata sitten asiallisesti.

    Aivan, nimenomaan aiemmin sanoin uskovani ettei Saunalahden tapainen yritys missään nimessä voi ohjeistaa toimimaan näin. Kritiikkini koskee lähinnä sitä, että kun asiakas raportoi tällaisesta tapauksesta - siis yksittäisen myyjän väärinkäytöksestä - niin yrityksen asiakaspalvelu on riittämättömästi ohjeistettu ottamaan tietoa vastaan ja välittämään eteenpäin.

    Luulisi olevan Saunalahden oman edun mukaista saada tietää sen nimissä tehdyistä väärinkäytöksistä, ja puuttua niihin pikaisesti. Asiakkaiden vihjeet tällaisesta toiminnasta ovat ihan oikeasti arvokkaita. Nyt vihjeet kilpistyvät aspaan joka valittelee kyllä kovasti asiaa, mutta sanoo ettei voi tehdä sille mitään, eikä edes yhdistää kenellekään joka voisi. Ja sitten minunkin pitää tulla kirjoittelemaan asiasta julkisesti forumeille sen sijaan että Saunalahti voisi hoitaa ongelman hiljaisesti pois päiväjärjestyksestä.

    Toivon todella ettei Panu Lehti suhtaudu asiaan kommenttinsa mukaisesti: eli kieltäydy tunnustamasta ja uskomasta että Saunalahden palveluksessa tai alihankkijana voisi olla myyjä joka ainakin joskus näyttää rikkovan sääntöjä.
     
  16. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Myyjä on tehnyt virheen ja se siitä, reklamaatio on ihan aiheellinen.
     
  17. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Eri asia on kuinka moni oikeasti lukee ne laput jotka tulee postissa.
    Asiallisen oloinen myyjä on soittanut ja luvannut jotain etua, ei puhetta määräaikaisuuksista tai muusta. Sitten kotiin tulee jotain lappuja niin vilkaistaan maksimissaan kaksi ensimmäistä lausetta ja työnnetään paperit mappiin tai roskiin. Ei niitä toimitusehtoja kaikki jaksa lueskella, luotetaan siihen kun myyjä ei mitään sanonut niin asia näin on. Miksi kaveriin ei voisi luottaa, kerran operaattorin asialla sanonut olevansa?

    Yllätyshän tuossa tilanteessa tulee vasta silloin kun pitäisi saada liittymä muualle, ei onnistukaan. Aspasta todetaan vain ykskantaan että määräaikasuus päällä, ei siirretä. Asiakkaan tilanne on todella paska, ei oikeastaan mitään mahdollisuuksia todistaa että myyjä on 'kusettanut'.
     
  18. Slechterwisser

    Liittynyt:
    8/9/08
    Viestit:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Niinpä. Nyt kun vielä tietäisi miten sen reklamaation saisi perille. Ei ainakaan asiakaspalvelun kautta.

    Niinpä. Tässäkin tapauksessa oli pelkästään onnekas sattuma että satuin jostain syystä vilkaisemaan tarkemmin ehtoja. Joita siis on kaksi ja puoli pienellä kirjoitettua A4-sivua.
     
  19. kimmo Vieras

    Totta tuokin..operaattorit/palveluntarjoajat yms. laittavat sivukaupalla ehtoja ja jos netissä tehdään kauppaa, niin lisäksi linkkejä muille sivustoille ja pyytävät asiakasta hyväksymään kymmenien sivujen mittaiset lakimiesjargonia sisältävät kauppaehdot.
    Asiakkaan vika tietty, jos nimensä pistää/tahi ruksin, mutta joku roti voisi olla noillakin.
    Itse ostin kerran kytkyläppärin ja myyjä varmisti puhelimessa vähintään kuuteen kertaan että tajuanko sitoutuvani 36kk..kyse oli kuitenkin operaattorin omasta henkilökunnasta.
    Hyviä myyjiä on, sitten on huonoja ja siltä väliltä. Kytkyjen ollessa kyseessä, pitäisi ehdottomasti sen sitovuutta korostaa niin että asiakaskin sen tajuaa.

    Ymmärtääkseni sinulla oli tunnukset Palstallekin(huomattavasti helpompi kuin täällä:) )..itse laittaisin yvtä Panulle sitä kautta.
     
  20. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Soneran aspassa varmistettiin myös että tajuan sitoutuvani 18kk määräaikaisuuteen kun tarjouksen perässä juoksin. Yleensä kait nuo operaattorien omat aspat hoitaa hommat ok mutta palkattu (yleensä provikkapalkalla vielä) työvoima tekee mitä sattuu - operaattorin piikkiin tuokin kyllä lopuksi menee, he sen jälleenmyyjän ovat valinneet ja kouluttaneet.

    Jaa-a, pitäisköhän itsekin lukea nuo Soneran laput läpi ;) totuuden nimissä katsoin itsekin vain sopimuspaperista (jotka tuli postissa) että määräaikaisuus on mainittu ja se kauanko halvempi hinta jatkuu - mukana seuranneita sopimuslöpinöitä ei paljon tullut luettua. Lupautunut kuitenkin luovuttamaan maksansa ja rahansa Soneran johdolle ;)
     

Jaa tämä viestiketju