1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti Saunalahden hyvin kyseenalainen laskutuspolitiikka

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja sirpa52, 27/6/06.

  1. sirpa52

    Liittynyt:
    27/6/06
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Onkohan kuinka monta muuta asiakasta laskutettu tuplasti liittymää vaihtaessa? Vaihdoin 2.4.2006 liittymätyyppin tupla-paketista sopuhintaan. Huhtikuun laskulla laskutettiin kummankin paketin hinta huhtikuulta (tupla-paketti 1-30.4. 19,90 euroa ja sopuhinta 2.4-1.5 4,90 euroa) Maksoin laskun ja ajattelin että päällekäisyys hyvitetään seuraavassa laskussa. Toukokuun laskussa laskutettiinkin sitten 1-30.4 puheluita 88 kpl ja tekstiviestejä 125 kpl. Soitettuani asiakaspalveluun ja pyydettyäni selvitystä asiaan sain kuulla että pakettihinnat laskutetaan aina koko kuukaudelta ilman hyvityksiä. Sen ymmärrän kyllä, mutta kysyessäni millä perusteella maksan helmikuulta sekä tuplapaketin (sis 500 minuuttia puhetta ja 100 kpl tekstiviestejä) että vielä samalta ajalta sopuhinnan mukaiset veloitukset, sain vastauksen että tämä nyt vain menee näin. Jostain kumman syystä asiakaspalvelija ei myöskään osannut kertoa kuinka voisin saman kuukauden aikana tuplasti käyttää liittymääni..

    Asia on kuluttajaneuvojan kommenttia odottamassa.
     
  2. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Siis huhtikuulta, ei helmikuulta?

    Puhuit siis 4/2006 88 puhelua ja lähetit 125 kpl tekstareita, vai kenties:
    500min+88 puhelua ja lähetit 225 tekstaria? Tässä joukossa kenties mukana puheluita/tekstareita ulkomailla/ulkomaille?

    Mikäli ymmärsin oikein, liittymätyyppi vaihdettiin (Paketti->Sopuhinta) heti 2.4.2006 kun liittymätyypin vaihdon tilasit.
    Sinä varmasti tiesit, että nyt liittymätyyppi on vaihtunut ja osasit rajoittaa liittymänkäyttöäsi uuden hinnaston mukaiseksi.
    Saunalahti laskuttaa pakettiliittymänsä kalenterikuukausi kerrallaan, tästäkin lienee jossain toimitusehdoissa maininta.
    Tässä valossa ihan uskottava selitys operaattorin asiakaspalvelulta.

    Suosittelisin näissä tapauksissa tekemään kirjallisen reklamaation operaattorille, ennen kuin vaivaa kuluttajaneuvojaa.
     
  3. sirpa52

    Liittynyt:
    27/6/06
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Hyvä huomio, aivan juuri huhtikuusta on helmikuun sijaan kysymys. Ei ole puheluita palvelu-,yritys- tai ulkomaannumeroihin. Eikä pakettia luonnollisestikaan päivässä tullut käytetyksi. Kirjallinen reklamaatio on tehty, muttei siihen Saunalahdella ole reilussa kuukaudessa vastattu mitään.
     
  4. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Kertoo jotain tämän yrityksen toimintatavoista.

    Ketjun otsikko ihmettelee Saunalahden laskutuspolitiikkaa.
    Mielestäni heidän laskutuspoliitikassaan ei ole tässä sinun tapauksessa muuta ihmeellistä kuin että he laskuttavat Pakettiliittymät kalenterikuukausi kerrallaan. Eli niitä ei kannata irtisanoa kuin vasta kuukauden viimeinen päivä (mielellään arkipäivä). Kuukauden alussa irtisanoneet (kuten sinä) olette häviäjiä... eikä sille voi mitään muuta kuin jaloillaan äänestäminen.

    "Irtisanomisella" tarkoitan tietty myös liittymätyypinvaihtoa.
     
  5. kimmo Vieras

    Mikäli oikein olen tämän käsittänyt, niin tällaisia ongelmia on ollut usein aiemminkin.
    Olet vaihtanut liittymäsi kuun alussa, josta johtuu että sinulta laskutetaan pakettiliittymästäsi huhtikuun kuukausiveloitus.
    Olet myös samassa kuussa, (uskon että tarkoitat huhtikuuta) puhunut nuo mainitsemasi minuutit. Koska sinulla ei ole ollut enää tuota pakettiliittymääsi (vaihdoit sen sopuhintaan), niin puhutut minuutit/kirjoitetut viestit laskutetaan tuosta nykyisestä liittymästäsi.
    En tiedä selkenikö asia, mutta pointti tässä on se, että pakettiliittymän vaihto pitäisi tehdä aina loppukuusta/laskutuskauden lopusta..näin ainakin SL:lla, muista operaattoreista ei tietoa.

    Rahastustahan tuo on, mielestäni operaattorin pitäisi ehdottomasti mainita tuosta tuplalaskutuksesta, jos asiakas haluaa liittymäänsä vaihtaa. Nykyaikana pitäisi olla mahdollista laskuttaa vain käytetyistä päivistä.
    Kuluttajaneuvojaa suosisin itsekin, SL ei tuota laskutustaan vapaaehtoisesti muuta.

    edittiä..toiset on nopeempia.
     
  6. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7460
    Tykkäykset:
    507
    mä mitään oikeasti tiedä, mutta mahtaa olla op:sta riippumaton käytöntö että maksu menee. asiakkaallahan ON OLLUT mahdollisuus paketin minuutit käyttää. jos ei ole käyttänyt, ei se ole op:n vika

    ei, en suosi saunalahtea
     
  7. aimo Vieras

    Näinhän se taitaa olla. Kolumbus tosin perii pakettimaksusta vain laskennallisen osan, ei siis kokonaan. Tele Finlandilla ainakin on sama käytäntö kuin Saunalahdella. Joka tapauksessa mainitsemasi "hyvin kyseenalainen laskutuspolitiikka" lienee yleinen käytäntö operaattoreilla. Asiakas on tosiaan voinut käyttää puhepaketin minuutit vaikka yhden päivän aikana.

    Eli tuskinpa kuluttajaneuvojan vaivaaminen kannattaa, tai ainakaan tuo tulosta.
     
  8. jake79 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/3/03
    Viestit:
    1995
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    dna:lla ainakin muistaakseni oli niin että jos vaihtaa paketista toiseen liittymätyyppiin kesken kuukauden niin he hyvittää sen eli ei tartte tuplasti maksaa...
     
  9. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Saunalahti laskuttaa Paketit kk kerralaan. Ei siinä ole mitään kummallista. Se lukee ehdoissakin.

    Olethan voinut puhua kuun alussa heti koko paketin puhelut pois. Ainakin osan olet käyttänyt, kuten kerroit.

    Paketti maksetaan kk kerrallaan, eikä sitä hyvitetä mitenkään.
     
  10. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15121
    Tykkäykset:
    3448
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Irtisanominen kannattaa tehdä kuun puolessa välissä ja palvelun lopetus tullee sitten kuun vaihteeseen....
     
  11. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Nyt oli kysymys liittymätyypin vaihtamisesta toiseen, joten silloin kuuluu toimia kuun lopussa juuri ennen uuden laskutuskauden alkua. Näin saa täyden hyödyn irti vanhasta pakettiliittymästä, eikä tule ylimääräisiä maksuja.
     
  12. kimmo Vieras

    Jonkun verta juttujasi lukeneena, alan kuvitella, että olet plehti uudella tunnuksella.
    Ihan totta ja oikeesti...eiks olis kiva jos asiakkaalle sanottas ettei kannata vaihtaa pakettiliittymää 2 päivä kuukaudesta?
     
  13. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Onhan se sanottu moneen kertaan monessa paikassa täälläkin.

    Mitenköhän asiakkaalle voitaisiin sanoa "ettei kannata vaihtaa pakettiliittymää 2 päivä kuukaudesta", jos hän ei edes kysy sitä? Tämä kuva minulla on luettuani tämän ketjun ekan viestin.

    Minusta vaikuttaa selvästi, ettei kysyjä edes tiennyt miten hänen liittymäänsä laskutetaan.

    Sinä taidat nähdä plehtiä vähän joka puolella;)? Muistaakseni kerroit aiemmin täällä, että sinulla on mennyt "sukset ristiin" Saunalahden kanssa. Ei ole hyvä olla vainoharhainen.
     
  14. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Sanomalla, ettei tuo ole taloudellisesti järkevää ... ASPA:t, jos palvelualttiutta löytyy, kertovat asiakkaalle paljon muutakin mitä asiakas ei tajua kysellä ... Saunalahtea jo ennen Saunalahtea seuranneena voin kyllä vakuutta ASPA:n ja koko firman palvelutason laskeneen paljon enemmän kuin se kuuluisa lehmän häntä.... lähtökohtana tuollainen : "asiakas ei kysynyt" on melkoinen näyttö ko. ASPA:n kyvyttömyydestä asiakaspalveluun.
    Itsellänikin meni sukset enemmän kuin ristiin koko saunaELISAn kanssa ja nyttemmin se on kyllä tämän maan operaattoreista se viimeinen vaihtoehto kohdallani .... ihmetten koko firman olemassaoloa kaiken sen itsensä harrastaman paskapuhumisen jälkeen; asiakasta ei palvella, asiakkaalle valehdellaan päin näköä jne jne jne...
     
  15. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Tarkoitin lähinnä, että onkohan kysyjä ollut ollenkaan yhteydessä asiakaspalveluun vaihtaessaan liittymätyypiä? Jos ei ole, niin eihän silloin voi saada mitään informaatiota.

    Sehän tuli selväksi, että laskun saatuaan, hän on sinne soittanut.
     
  16. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Jossainhan tuo vaihto pitää tehdä; jos sen tekee oma saunalahdessa (joka eittämättä lienee paras hallintajärjestelmä mitä operaattoreilla on), niin kyllä sielläkin voisi asiasta varottaa ... yleensä nuo laskutushommat (mitä tapahtuu ja mitä ei) ovat sauniksen sivuilla vähemmän havainnollisesti.
     
  17. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Tuossa olet kyllä oikeassa. Kun netissä moni kuitenkin liittymänvaihtoja tekee, niin ilmoitus asiasta olisi paikallaan.
     
  18. sirpa52

    Liittynyt:
    27/6/06
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä tässä kuluttajaneuvojan kanta oli ensi näkemältä minun kanssa saman suuntainen, eli ei se ole kuluttaja, jonka tässä kuuluu tiettynä päivänä tehdä muutoksia, vaan operaattorin on pystyttävä tekemään liittymäntyypin vaihto kuluttajan kannalta yhtäläisin ehdoin jokaisena päivänä kuusta. Tai sitten operaattorin on kerrottava, että vaihtoja tehdään vain esim. viimeinen päivä kuusta, koska tässä kuluttaja joutuu maksamaan esimerkiksi kk-maksua tuplasti tältä vaihtokuukaudelta. Joku lisäksi kysyi mitä kanavaa käyttäen vaihdoin liittymätyyppiä, niin tein sen soittamalla asiakaspalveluun.
     
  19. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Eipä vuokranantajakaan taida hyvittää sinulle elokuu/2006 vuokria jos päätät tänään muuttaa "parempaan ja edullisempaan".
    Irtisanomisajat siis ovat olemassa.
    Tosin muuttaessa toiseen saman vuokranantajan asuntoon taitaa hinnoittelu muuttua heti? Tämähän olisi verrattavissa liittymätyypin vaihtoon :)
     
  20. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0

    Tässä olen samaa mieltä. Nythän maksetaan paketista jossa on vain kk maksu. Ei siinä ole eriteltynä mitään puheluita ym.

    Joku voi käyttä "edun" yhtenä päivänä, joku ei käytä sitä kokonaan kk aikana. Miten siinä sitten laskisit "hyvityksiä"?
     

Jaa tämä viestiketju