1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahdella ja Kolumbuksella tyytyväisimmät asiakkaat

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja aimo, 16/10/06.

  1. aimo Vieras

    Tuoreen EPSI Rating -tutkimuksen mukaan tyytäväisimmät asiakkaat on ryhmällä "muut", johon kuuluu muun muassa Saunalahti ja Kolumbus. Suurista operaattoreista tyytyväisimmät asikkaat ovat DNA:lla, vaikkakin tyytyväisyys oli laskenut viime vuodesta. Elisan asiakkaat sen sijaan ovat aiempaa tyytyväisempiä.

    Tyytymättömimmät asiakkaat ovat Soneralla.

    Uutinen kokonaisuudessan
     
  2. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Halppisoperaattorit kärjessä. Mielenkiintoista :)
     
  3. kimmo Vieras

    Oliskohan jotain tekoa minkälaisia asiakkaita operaattorilla on. Luultavasti suurin osa esim. sauniksen asiakkaista on melko nuorta väkeä, pärjäävät teknisten vimpaimien kanssa ilman aspan apua, eivätkä välttämättä ongelmistaan avaudu kuin esmes täällä foorumilla.
    Jossain soneralla vissiin vanhempaa väkeä, ovat tottuneet aiemmassa elämässään palveluun..jos joku ei toimi, niin siitä myös operaattori saa kuulla.
    Miten tutkimus on tehty, mikä ikäjakauma, kauanko oltu asiakkaana, kauanko ollut puhelin. Ja miten kysymykset on asetettu..
    Noi kun tietäisi, niin sitten voisi kertoa mielipiteensä tutkimuksesta.
     
  4. aimo Vieras

    Halpisoperaattori tarkoittaa yleensä sellaista jolla on halvat hinnat mutta huonot tai olemattomat palvelut. Saunalahdesta ei näin voida kuitenkaan sanoa. Saunalahdella on parempi palvelutaso kuin Soneralla, sen asiakaspalvelukin on pidempään auki ja se käyttää kattavampaa eli Elisan 3G-verkkoa. Saunalahti yksinkertaisesti tuottaa paremmat palvelut halvimmalla hinnalla. Ei siis ihme, että on listan kärjessä.
     
  5. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15114
    Tykkäykset:
    3441
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Ja Sonera kahlaa suossa syvällä....
     
  6. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Mitenkään väheksymättä digitodayn asiantuntemusta tutkimustulosten tulkinnassa haluaisin huomauttaa, että olisi asiallista esittää artikkelin yhteydessä faktaa eli prosenttilukemia.

    ...tyytäväisimmät asiakkaat on ryhmällä "muut", johon kuuluu muun muassa Saunalahti ja Kolumbus. Niille ei kuitenkaan voitu laskea omaa indeksiä, koska niiden asiakkaita oli tutkimuksessa liian vähän.

    Tämän ketjun otsikko on täyttä mutua. "Muiden operaattoreiden" asiakastyytyväisyydestä on esim. Saunalahti voinut vastata 99%:sti, tai sitten Kolumbus tai kenties jopa Cubio.

    Muidenkin ryhmien (Sonera, Elisa, DNA) osalta olisin halunut joitakin lukuja ennen kuin lähtisin vetämään johtopäätöksiä jonkun operaattorin paremmuudesta. Esim. DNA:n asiakastyytyväisyysprosentti 35% vastaan Soneran vastaava 33% ei vielä osoita Soneralla menevän paljoakaan edellämainittua huonommin.

    Huom. kaikki esitetyt luvut kuviteltuja lähteiden puutteessa.
     
  7. aimo Vieras

    Ei ainakaan Cubio, jolla on kyseisestä ryhmästä arviolta noin 0,9 %:n markkinaosuus. Eikä yksistään Saunalahti tai Kolumbuskaan.

    Ei ole kyse "paremmuudesta", vaan asiakastyytyväisyydestä.
     
  8. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Kaikki operaattorit erikseen tarkasteltuna saattaisi DNA olla koko listan kärjessä. Tässä mielessä otsikointisi on harhaanjohtavaa.
     
  9. aimo Vieras

    Vähintään yhtä harhaanjohtavaa olisi väittää DNA:n olevan listan kärjessä. Oletko tyytyväinen jos muutetaan "Soneralla huonoin asiakastyytyväisyys"? Toisaalta sekään ei ole 100 % varma; Cubio tai joku vastaava hyvin pieni tekijä voi olla asiakastyytyväisyydessa huonompi, mutta ei erotu tuloksista. (jos nyt hiuksia halotaan)
     
  10. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    "Tyytymättömimmät asiakkaat ovat Soneralla." lukee jo aloitusviestissäsi. Vaikka sama lause on myös lainaamasi artikkelin ensimmäisessä virkkeessä (se lihavoitu teksti). Olet mielestäni lukenut digitoday:n artikkelin vähintäänkin valikoivasti laittamalla otsikkoon asiakastyytyväisyydeltään (mukamas) parhaat operaattorit ja heti aloitusviestissä mainitsemalla Soneran olevan listan häntäpäässä. Kuten itsekin totesit, tämä(kään) ei ole fakta, sillä tutkimuksen tuloksia ei ole esillä, mutta luotan tässä kohtaa digitoday:n asiantuntemukseen juttujen laadinnassa.

    Artikkelin keskeinen sanoma on se, että matkapuhelinoperaattoreiden asiakkaat eivät ole kautta linjan tyytyväisiä käyttämäänsä operaattoriin.
     
  11. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Nyt kun olette tarpeeksi kauan vängänneet asiasta, laitan linkin josta löytyy enemmän faktaa.

    www.epsi-finland.org/index.php?option=com_content&task=view&id=28

    Tuolta voi tarkastella tietoja, ja tulkita mielensä mukaan niitä.

    Keskustelun otsikointi ei kuitenkan ole ollenkaan "harhaanjohtavaa".
     
  12. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2021
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    "Sonera sai sitä vastoin hinnoittelustaan yksityisasiakkailtaan Suomen operaattoreista alimman arvosanan 65,6."

    Voisi ainakin kuvitella tällä olevan jotain vaikutusta muiden operaattoreiden aloitus-/minimiveloitushaaveisiin.
     
  13. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Kiitän linkistä alkuperäisiin tutkimustuloksiin.

    Kyllä tämän ketjun otsikko vaan on harhaanjohtava. Tämä siksi, että se ei perustu faktoihin.

    Ryhmään kuuluu sellaiset operaattorimerkit kuin Saunalahti ja Kolumbus. Niiden yhteinen asiakastyytyväisyysindeksi oli 72,0...Tässä tutkimuksessa ei kuitenkaan ollut riittävästi asiakkaita Saunalahdesta ja Kolumbuksesta erikseen, jotta niille olisi voitu laskea tarkkaa omaa indeksiä
    Jos otanta olisi ollut riittävän suuri ja molemmille (Saunalahdelle ja Kolumbukselle) olisi julkaistu omat indeksit (esim. 72% ja 72%) olisi molempien indeksi ollut suurempi kuin DNA:n (71%). Tällöin voitaisiin väittää "Saunalahdella ja Kolumbuksella on tyytyväisimmät yksityisasiakkaat".

    Koska tällä kertaa tarkat luvut kuitenkin jäivät pimentoon ja oletetaan, että tutkimuksessa oli yhtä paljon asiakkaita molemmilta operaattoreilta (eikä yhtään asiakasta Cubiolta tmv., otannan pienuuden vuoksi), voidaan kuvitella, että Saunalahden indeksi oli 74% ja Kolumbuksen 70% (tai toisinpäin). Tällöin ketjun väittämä ei pidä paikkansa ja jommankumman operaattorin tilalle on kirjoitettava DNA. Tai vastaavasti "Saunalahdella TAI Kolumbuksella tyytyväisimmät..."

    Perustele toki oma näkemyksesi.
     
  14. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Esim. tänään YLEn talousuutisissa operaattorit oli laitettu koko kuvaruudun täydeltä numerojärjestykseen. Keskustelun otsikon mukaiset operaattorit olivat yhdessä sijalla yksi. Luulisi talousuutisten toimittajien tutkivan mitä julkaisevat. Tuskin oli virheellistä tietoa;)

    Tosin nyt otsikko on virheellinen, kun sinne on muutettu "ja" sana "tai" sanaksi.
     
  15. Zyklon

    Zyklon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1073
    Tykkäykset:
    0
    Melkoinen "ylläri pylläri"
     
  16. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    Alla STT:n uutinen kyseisestä aiheesta. Mielenkiintoisin oli tuo kohta "heikoiten vertailussa selvisi Sonera, jonka hinnoittelu herätti tyytymättömyyttä muita enemmän". Eli ei ole tainnut oikein asiakkaat ymmärtää Soneran uutta hinnoittelumallia aloitus- ja minimimaksuineen vaikka Soneran mukaan asiakkaat olivat itse niitä nimenomaan toivoneet. =)


    " 17:42
    Tutkimus: Tyytyväisyys operaattoreihin heikentynyt
    ilma

    Suomalaisten tyytyväisyys matkapuhelinoperaattoreihin on pudonnut alimmalle tasolleen sitten vuoden 1999. Pohjoismaista ja Baltian maista tyytyväisimpiä kännykkäasiakkaita ovat liettualaiset. Norjasta löytyy tyytymättömimmät.

    Ruotsin laatuyhdistyksen ja Tukholman kauppakorkeakoulun EPSI Rating -tutkimuksen mukaan enää 69 sadasta suomalaisasiakkaasta on tyytyväisiä operaattoriinsa, kun vuonna 1999 tyytyväisiä oli 74.

    Heikoiten vertailussa selvisi Sonera, jonka hinnoittelu herätti tyytymättömyyttä muita enemmän. Tyytyväisimpiä oltiin pieniin operaattoreihin kuten Saunalahteen ja Kolumbukseen. DNA selvisi suurista operaattoreista parhaiten. Elisa nosti ainoana suurena operaattorina asiakastyytyväisyyttään.

    Tekniseen laatuun olivat tyytyväisiä lähes kaikkien operaattoreiden asiakkaat. Sen sijaan yhdenkään operaattorin asiakaspalvelu ei kerännyt kiitoksia. Lähes puolet matkapuhelinasiakkaista ei jaksa enää valittaa operaattoreille, vaikka heillä olisi siihen aihetta.

    EPSI-tutkimukseen osallistui 250 yksityisasiakasta kultakin operaattorilta.

    STT"
     
  17. parrot

    Liittynyt:
    21/7/06
    Viestit:
    663
    Tykkäykset:
    0
    Itse aiheeseen puuttumatta tällaisien gallupppien uskottavuus riippuu hyvin paljon siitä keneltä ja kuinka suuresta joukosta otanta on otettu ja kuka sen on tilannut :)

    Kuten tälläkin palstalla todettiin jo aikaisemmin esim. nettikyselyissä voi äänestystä manipuloida ja äänestää monta kertaa jos haluaa kieroilla.
    Samoin aivan erilaisia tuloksia saadaan jos esim. operaattorityytyväisyyttä kysellään täällä, toreilla tai bubeissa ja ravintoloissa.
     
  18. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Jos viitsit vilkaista aiempaa linkkiä tutkimukseen liittyen, huomaat että nyt ei ole kysymyksessä mikään "nettikysely" tai kysely joka olisi tehty "täällä, toreilla tai pubeissa ja ravintoloissa".
     
  19. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    Kyseisen tutkimuksen oli teettänyt Ruotsin laatuyhdistys ja Tukholman kauppakorkeakoulu ja otantana oli 250 kunkin operaattorin asiakasta. Eli aika luotettavat ja riippumattomat tahot tutkineet ja otantakin sen verran iso, että kyllä se hyvän kuvan antaa. En jaksa nyt alkaa laskemaan kuinka monta prosenttiyksikköä on em. tutkimuksen virhemarginaali vaikka 95% luotettavuustasolla, mutta laskekoot joku sellainen joka epäilee tutkimuksen luotettavuutta ja otannan liian pientä kokoa.
     
  20. kimmo Vieras

    En tiedä missä paikoissa oli kyselty, vaiko lähetetty lomakkeet kotiin, mutta eihän tämä nyt mikään kovin kattava tutkimus ollut.
    "EPSI-tutkimukseen osallistui 250 yksityisasiakasta kultakin operaattorilta.
    STT"


    Rbrbrb:kään tuskin olisi vaivatunut kommentoimaan, jos ei sl olisi ollut tässä ensimmäisten joukossa mainittuna.
    Totuushan toki voi olla, että kolumbuksella oli 100%:n tyytyväisyys, sl:lla vain sitten 36%. "asiakaspalvelupalstaa" lukiessa se käsitys tuntuu oikeammalta.
     

Jaa tämä viestiketju