1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Samsungin oma käyttis: Bada

Keskustelu osiossa 'Samsung', aloittaja HulluKoodari, 12/11/09.

1. HulluKoodari

Tykkäykset:
    0
  2. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Jotenkin kuulostaa siltä, että tuo käyttis haudataan seuraavan kahden vuoden kuluessa vähin äänin. Yhdelle operaattorille varatut ja suljettua koodia olevat käyttöjärjestelmät eivät oikein ole nykymeiningin mukaisia, varsinkaan älypuhelimissa. Keskiluokan luureissa sitten sillä alustalla ei niinkään olekaan väliä.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Yksi uusi alusta tarkoittaa että mobiilidevaajille riittää töitä.

Elisisissä uutissa jäi aika päselväksi, tai ainakin jutut "uutisissa" vaihtele kovasti.
    Puhuttiin käyttöjärjestelmästä, puhuttiin jopa avoimesta käyttöjärjestelmästä.
    Toisaalla taasen puhuttiin ohjelmistoalustasta, käyttöliittymästä, avoimuuskin kutuistui API rajapintoihin.

Enemmän tai vähemmän avoimissa käyttöjärjestelmä uutisoinneissa arvuuteltiin että pohjautuu Linux pohjaisiin, mm. Maemoon ja Androidiinkin tutustuttu.

Mutta jossain on veikkailtu pojautuen mm. Jet in julkistus aikoihin että pohjaa olisi sieltä päin, joka olisi pohjaltaan aika kaukana avoimestasoftasta.

Oli mikä oli, niin tuossayhteydessä devaajia kiinnostavaa on että valmistaja vähentää muiden käyttäjörjestelmien käyttöä, vähäinen Symbian tuotteiden lanseeraus taitaa loppua ensin, perässä tavoite vähentää Windows ja Android tuotantoa.

Mikä tekee Motorolasta entistä kirkkaimman Android veturin Googlen rinnalle. Ja vastaavasti HTCn näkyminen johtavana windowsmobile valmistajana ei ole niin sumuinen.

Tosin puhiessa voi olla aina pientä markkinavipua ja uskon että Samsung tekee sitä mikä vetää.

4. HulluKoodari

Tykkäykset:
    0
  5. Staga

Tykkäykset:
    0
    Engadgetissa mainittiin että Samsung lopettaa Symbianin käyttämisen.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tuolla sitä varsinaisesti vahvistettu, vaan epäiltiin. Jos siellä TIETO on sama asia kuin netti huhu, arvailu on sitten jotain muuta.

Ei tietenkään sulje pois linux vaihtoehtoa, joka taasen ainakin osittain vaatii avoimuutta.

Tuossa nyt hämää vähän se että Samsung puhuu enemmänkin avoimista rajapinnoista, kuin avoimesta käyttäjärjestelmästä, avoimesta koodiista. tuollaiset puheet taasen sopisivat JET OSn jatkollekkin

Käyttäjälle se ei ole niin maatakaatavaa.

7. HulluKoodari

Tykkäykset:
    0
    Totta. Huhuja huhuja ja huhuja..Täytyy toivoa että samsungin liike tän suhteen olisi tosiaan avoin ja toimiva, saapi nähdä, eikä tosiaan niin kävisi että haudataan vähin äänin niinkuin Nomadic sanoi.

Oon kova editoimaan :) : www.Bada.com

8. kitevesku Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    230
    Puhelinmalli:
    Windows Phone
    Moi!

Käsitykseni ja saamieni tietojen mukaan bada tulee nimenomaan korvaamaan Samsungin nykyisen oman käyttiksen, joka alkaa olla jo wanha. Eli tältä näkökannalta bada ei ole hetken mielijohde vaan välttämättömys Samsungille.

Windows Mobile on positioitu enemmän yrityspuolelle, mutta saa nähdä mitä WM7:n tulo vaikuttaa asiaa.

Symppari pitäisi jäädä kokonaan pois.

VESKU

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tarkoitatko käyttiksellä käyttöjärjestelmää ja siis kokonaan aivan uutta ?

Eikä siis perustuisi nykykoneissa, esim Jetissä käytettyn, jota kehitetty jo jonkin aikaa tavoitteena nimenomaan avata 3. osapuolille rajapintoja soveluskehitykseen.

Mihin lähteeseen viittaat.
    Netissä on uutisoitu että Samsungin pitäisi vähentää vieraien alustojen osuus, jopa ollut käpyröitä homman etenemisestä.
    Symbianin osalta on uutisoitu että luopuu jo ensivuonna uusientuoteiden osalta kokonaa, mutta sen jälkeen on uutisoitu että Samsung kiistää tuollaiset väitteet.

Mutta Bada, mahdollisesti Symbianin kanssa kilpailisia nimenomaa yksinkertaisemman kategorian kanssa.

Samsung on ollut kokoonasa nähden aika pieni älypuhelinvalmistaja, siitä WinMobile tuotantokaan ollut yleisin alusta, mutta ei sitäkään kovinsuuriamääriä.

10. henkka-75

Tykkäykset:
    1
    Uskoisin,että Bada-käyttöjärjestelmästä on tulossa eri ryhmille suunnattuja versioita (tavis-käyttäjille,bisnes-käyttäjille jne) ja palvelut,sovellukset,ominaisuudet tulevat olemaan myöskin sen mukaiset!.

11. morsu

Tykkäykset:
    0
    Latasinpa tuossa SDK:n (sovelluskehitystyökalut) ja aloin vääntämään koodia badalle viime viikolla. Tavoite oli siis kokeilla onnistuisiko nopeasti kääntämään mitään olemassa olevaa SSH-softaa badalle. Käytän näitä päivittäin ja sellainen ainakin toistaiseksi puuttuu Samsungin app-tarjonnasta. Rajapinta näytti todella mukavalta koodata (C++) ja API-dokumentointi oli hyvää.

Homma kusi kuitenkin minulla siihen, etten suoraan saanut käännettyä mitään (putty, openSSH) valmista open sourcea. Työ olisi vaatinut aika paljon toiminnallisuuden toteuttamista alusta... tähän porttaamiseen minulla ei nyt aikaa riitä :(

Olin jo henkisesti valmistautunut ostamaan tyylikkään Waven. Nyt tämän minulle tärkeän sovelluksen puuttuminen kaataa kyllä koko homman. TIetenkin voisi odotella kesän yli ja katsoa miltä applikaatioiden tarjonta alkaa näyttämään syssymmällä, mutta kun haluttaisi se käsiin jo nyt! :)

Ehkä tsekkaan Galaxy S:n ja hyppään androidin kelkkaan. Sinne löytyisi valmista softaa ja työkalut koodin vääntämiseksikin ovat astetta laajemmat (lue avoimemmat). S:n hinta vain harmittaa... Wave olisi muuten ollut täydellinen minulle ulkoasua myöten.

12. skoltta

Tykkäykset:
    0
    Morsu kiitos kun kerroit koodaajan silmistä tilanteen. Itse en ymmärrä koodaamisesta mitään. Tarkoitiko että et saanut putty ohjelmaa toimimaan badan alla? putty on tietääkseni tiedostojensiirtosofta mitä koululla käytetään. Itse olettaisin että puttyohjelmantekijät hoitavat ohjelman badalle, jos kysyntää on??

13. morsu

Tykkäykset:
    0
    Joo latasin siis Puttyn ja openSSH sovellusten lähdekoodit netistä ja aloin tutkimaan niitä. Sovelluksethan käytännössä muodostavat salatun (SSH protokolla) terminaaliyhteyden clientiltä palvelimelle, jolloin voit rauhassa ja tietoturvallisesti lukea esim. mailisi tai lähettää tiedostoja SCP/SFTP:n avulla tai kuten minä, irkata.

Minulla oli myös badan SDK valmiina ja tarkoitukseni oli testata saisinko pelkän UI:n ja socket-rajapinnan uudelleenkoodaamisella käännettyä jo olemassa olevat koodit bada-sovellukseksi.

Ongelmana oli kuitenkin se, että nämä valmiit sovellukset on koodattu BSD-rajapintojen mukaisesti, jolloin ne on vallan helppo portata windows/*nix/osx laitteille (kaikkien verkkorajapinnat tukee tuota berkeleyn mallia). Olin lukenut, että Bada pyörii myös linuxin päällä (sekä Samsungin oman käyttiksen), joten tämä antoi sen verran toivoa, että päätin kokeilla valmiiden koodien käyttöä.

Badassa on kuitenkin kaikki natiivitason komennot piilotettu itse badan API:n alle. Uudelleenkirjoitettavaksi tulisi näin siis UI:n ja verkkopuoli aivan täydellisenä. Näiden lisäksi tiedostojen hallinta ja salausalgoritmien käyttö täytyy tehdä myös (algoritmejä löytyi onneksi badassa valmiina AES:sta lähtien). Molemmat toteutukset nojasivat myös vahvasti OpenSSL:ään ja termios-kirjastoon, jota myöskään ei badan puolella voi käyttää ilman, että joku porttaa nekin mukaan (tai Samsung avaa rajapintaa enemmän).

Näin ollen huomasin siis olleeni naiivi, että saisin pienellä porttauksella linux-koodia käännettyä badalle ja vähän UI:ta muokkaamalla terminaalisoftan. Pinnan alta kuitenkin paljastui se, että porttaamista olisi ollut paljon enemmän, sillä bada ei ole "avoin" (*). Et pääse suoriltaan kiinni linuxin rajapintoihin. Tietenkään niissä luureissa, joissa on badan pohjalla Samsungin oma käyttis ei tämä edes ole mahdollista.

Työtä olisi siis sen verran paljon, etten itse siihen taida ryhtyä. Veikkaanpa etteivät sovellusten tekijätkään siihen leikkiin lähde. (*) Ehkä joskus myöhemmin Bada on avoin kuin Maemo, jolloin porttaaminen olisi tuhat kertaa helpompaa ja houkuttelevampaa. Toistaiseksi bada on vain yksi rajapinta Samsungin käyttöjärjestelmän käyttämiseen ja applikaatioiden toteuttamiseen. Ei siis mikään käyttöjärjestelmä itsessään.

Hyvät puolet badassa oli sen rajapinnan siisteys. Nykyaikainen ja selkeä. Helppo käyttää ja suunnittelumallein toteutettu, jolloin myös toimivuuteen oli pientä sisäistä luottoa :) Jos saisin jostain halvalla kakkospuhelimeksi bada-vermeen, niin aika suurella todennäköisyydellä yrittäisin vääntää systeemille jonku pikkupelin. Ihan vain sen takia, koska badaa oli kiva koodata :) Mielestäni kivempaa kuin androidia, mutta se nyt on vain makuasia :)

morsu

14. morsu

Tykkäykset:
    0
    Ainiin, unohdin mainita tuohon tarpeeseeni SSH:sta vielä, että onhan aina olemassa Java-versioita kyseisestä softasta (esim. midpSSH). En kuitenkaan saanut sitä ikinä toimimaan Sony Ericssonin Z770i:ssä, joten en kyseisen softan varaan ostopäätöksiäni jätä.

morsu

Jaa tämä viestiketju