1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Samsung Wave - suurimmat ongelmat

Keskustelu osiossa 'Samsung', aloittaja Hammaskejju, 28/6/10.

1. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Kävin hommaamassa ennen Juhannusta tuon Samsung Waven.
    Pääosin fiilikset ovat edelleenkin positiiviset. Laite on nopea käyttää ja ennenkaikkea käytettävyys on hyvä. Vaikka tässä listaankin nyt niitä negatiivisia asioita, niin niitä ei sellaisenaan kannata hyödyntää ostopäätöstä tehdessä, sillä laitteessa on paljon hyvääkin. Pitää myös muistaa, että vastaavanlaisissa kilpailijoiden laitteissa on myös huonoja puolia, joten jokaisen täytyy itse punnita omien tarpeidensa mukaan hyvät ja huonot puolet.

• Ei ajastettuja profiileja eikä puheohjausta. Puheohjaus olis hyvä esim. likasilla käsillä.
    • Tietokoneen hallintasofta (Kies) juttelee VAIN johdon kanssa (Käytössä olisi myös Bluetooth ja WiFi)
    • Satunnaisia näytön kääntymättömyysongelmia
    • WLAN tukiasematoiminto toimii oudon hitaasti (siis _todela_ hitaasti, ja esim. pingit ei mene läpi) käytännössä ko. toimintoa ei sellaisenaan voi käyttää mihinkään järkevään.
    • Pääsy puhelimen mediatiedostoihin langattomasti (WiFi) onnistuu vain erillisen jakotilan (AllShare) kautta, jonne joutuu räveltää valikoiden kautta.
    • Sähköpostin tarkastus VAIN 30 minuutin välein. Useammin saisi tarkistella.
    • Sähköpostin tarkastuksen jälkeen tulee AINA merkkiääni, vaikkei mitään uutta postia olisi tullutkaan. ERITTÄIN ärsyttävää. Jos luurin laittaa äänettömälle, niin se edelleenkin värisee. Yöllä tosi kiva ominaisuus...
    • Välillä suomennokset ovat todella tökeröitä (mm. "käytä pakettitietoja", kun halutaan käyttää "Pacet acess" tilaa eli 3G-verkkoa). Sovelluskaupassa valikoissa on valittavissa "Maksuton" ja "Maksettu". Tottakai se maksettu olis paras, ni ei tarvii enää maksaa... ;) Muutenkin nuo sovelluskaupan valikot ovat ihmeelisiä suomennoksiltaan, eikä niitä kaikkia edes ymmärrä.
    • Jos aloitusnäytön pikkukuvakkeet-sovelluksen sammuttaa, niin kaikki joutuu yksitellen laittelemaan takas. ÄRSYTTÄVÄ piirre, kun pienen typon takia joutuu töihin. Miksi IHMEESSÄ niitä ei voi tallentaa?
    • Ennakoivan tekstinsyötön joutuu joka kerta käydä laittamassa käsin päälle. En ole onnistunut saamaan sitä päälle oletukseksi.
    • Navigointisofta ei osaa (tai ei halua) käännellä karttaa suoraan menosuuntaan, vaan tahtoo ajella välillä vinoon.
    • Navigointisofta ei näytä kadunnimiä, kuin hetken aikaa kadun kohdalla. Erittäin ärsyttävä, kun ei voi varmistella, missä ollaan menossa.

Osa näistä listan asioista voi olla käyttäjän osaamattomuutta tai tietämättmyyttä. Vaikka kommentit ovat osaltaan voimakkaita, niin ne ovat niitä vain minun kannaltani. Joku muu todennäköisesti kokee nuo samat asiat paljon lievempinä.
    Olisi kiva saada valmistajan näkemys näihin asioihin. Toivoisin, että näihin asioihin paneuduttaisiin vielä tuota Bada-alustaa kehitettäessä vielä tämänkin laitteen aikana.
    Kaikenkaikkiaan tuo puhelin toimii tällaisenaan hyvin tasapainoisesti näiden tmänhetkisten ominaisuuksien kanssa. Toisin kuin esim. edeltävä puhelimeni Nokia N80, jossa valmistaja ei edes korjannut kaikkia vikoja, vaan ne jätettiin vain olemaan. Tällainen syö uskottavuutta tuotteita kohtaan noinniinkun jatkoa ajatellen.

2. Mr.Tyson Vieras

Mikä firmis sulla on? Mulla on S8500XXJEE, eikä mulla kyllä puhelin möykkää kun posteja tarkastelee, ainoastaan jos on uusia. Taustavalo syttyy pariksi sekunniksi ja näytön ylhäällä lukee ettei uusia viestejä, mutta hiljaisesti.

Ainoa miinus itelle on toi skandien hakeminen aan ja oon takaa. Toki ennakoiva tekstinsyöttö toimii aivan loistavasti, mutta tietenkin murresanat jne pitää itse lisäillä.

3. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Mulle tuli ohjelmistopäivityksen jälkeen ääkköset ja öökköset tonne näppäimistölle. Ainoastaan tekstiviestin kirjoituksessa ne eivät näy, mutta siitä ei ole paljoa haittaa. Ennakoiva tekstinsyöttö toimii tosiaankin aivan loistavasti. Korjaa lipsahdustypot aivan loistavan hyvin.

Mä en tiedä, mistä ton firmiksen saa selvitettyä, mutta astuksissa oleva info kertoo softaversion olevan bada 1.0 1005201728LISXXJF1

Sähköposti toimii tosiaan juuri noin, kun kerroit. Näyttöön syttyy valot ja sitten siellä näytön yläosassa vilkahtelee sähköpostilaatikoiden tiedot noudon aikana. Mutta kun operaatio päättyy, piippaa puhelin ikäänkuin poistia olisi tullut. Silti kaikki postilaatikot näyttävät nollaa.

Käytössä pelkästään Gmail IMAP laatikoita. Kaikki saapuneet-kansiot näyttävät nollaa (0/0)

4. henkka-75

Tykkäykset:
    1
    Hammaskeiju.

Olisi hyvä,jos laittaisit näistä asioista palautetta Samsung -Suomen maahantuojalle!.

5. Naukkis

Tykkäykset:
    2
    Mulla oli sama ongelma ääkkösten kanssa, ainakin minulla ääkköset tuli näkyviin kun muutti viestien asetuksista merkistötuen gsm:stä -> automaattiseksi. Päivityksen jälkeen siellä on jostain syystä oletuksena vain gsm..... Niin ja tää oli juurikin tuossa tekstari ongelmassa, mullakin ne toimi s-postissa. Kokeile jos tuosta olisi apua....

6. Naukkis

Tykkäykset:
    2
    Noista asioista minulla on erilainen näkemys:
    - näytön kääntyminen ei ole jumittanut sujuu todella mallikkaasti
    - sähköpostin pienin tarkistusväli on viisi minuuttia (exchangea käytettäessä)
    - ennakoiva tekstinsyöttö pysyy päällä kun sen on kerran valinnut
    - kartta kääntyy mallikkaasti menosuuntaan kun navigoinnin aloittaa (siis reitti on valittuna ja navigointi aloitettu, ei jos vain seuraa karttaa näytöllä ilman navigointia)
    - kadunnimet näkyy koko näytöllä kokoajan (siis risteävät), ainoastaan se katu jota kuljetaan tai jolle käännytään näkyy vain hetken kääntymisen tai kadun nimen vaihtumisen jälkeen.
    Nämähän on tietty makuasioita, mutta näin ne minulla toimii......

7. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Vastaan sitten noihin vedoten vähän tarkemmin

Noista asioista minulla on erilainen näkemys:
    - näytön kääntyminen ei ole jumittanut sujuu todella mallikkaasti
    Esim. selainta käytettäessä joskus tulee se kirjoitusruutu "väärin päin", kun luuri on vaakasuuntaan kädessä. Se ei käänny takaisin vaakasuuntaan, ellei käy käyttämässä luuria välillä pystyasennossa.

- sähköpostin pienin tarkistusväli on viisi minuuttia (exchangea käytettäessä)
    Exchangesta en osaa sanoa mitään, mutta yleisimmin ihmiset käyttävätä POP3/IMAP -postilaatikoita, niinkuin minäkin. Noissa tuntuu se 30 minuuttia olevan minimi.

- ennakoiva tekstinsyöttö pysyy päällä kun sen on kerran valinnut
    Mistähän johtuu, että mä joudun sitä täppää käymään aina erikseen laittamaan päälle.

- kartta kääntyy mallikkaasti menosuuntaan kun navigoinnin aloittaa (siis reitti on valittuna ja navigointi aloitettu, ei jos vain seuraa karttaa näytöllä ilman navigointia)

Sen verran tarkennukseksi, että kartta kyllä kääntyy, mutta se harvoin menee suoraan. Esim. suora tie saattaa olla näytöllä pahimmillaan 45 asteen kulmassa suuntaan tai toiseen.

- kadunnimet näkyy koko näytöllä kokoajan (siis risteävät), ainoastaan se katu jota kuljetaan tai jolle käännytään näkyy vain hetken kääntymisen tai kadun nimen vaihtumisen jälkeen.

Risteäviä kadunnimiä ei näytetä, kuin harvoin ja sillonkin ne näkyy vain hetken aikaa. Ehkä siinä on joku ajatus, ettei niitä tarvitse näyttää, kun ei niille edes käännytä. Mutta se auttaisi välillä hahmottamaan ja varmistamaan omaa sijaintia, kun näkee kadun nimikyltin ja sitten navigaattorin näytöltä saman. Suurimman osan ajasta kartalla näkyy vain teitä ilman nimiä.

Nämähän on tietty makuasioita, mutta näin ne minulla toimii......

Aivan. Nämä havainnot tietenkin Nokiassa olleen TomTomin jälkeen tuntuu vähän vanhahtavilta.

8. miklis

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3, Lumia 930
    Tähän eriävä mielipide. Olen nyt kohta viikon notkunut läppärillä netissä tuon tukiasematoiminnon kanssa, eikä juuri pahaa sanottavaa. Muutaman kerran on ilmeisesti pakettidatayhteys hetkeksi katkennut, kun sivut eivät ole latautuneet, mutta yleisesti ottaen yhteys on kyllä toiminut.

9. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Kuulostaa lupaavalta ton WLAN:n suhteen. Aion nyt päivittää ton firmiksen ja toivon, että iso osa noista ongelmista olis sen jälkeen historiaa.

10. Naukkis

Tykkäykset:
    2
    No en nyt ala väittelemään sinun kanssa, mutta näytön käännössä en ole huomannut kuvaamaasi ongelmaa, mulla on gmailin tili exchangeen määritettynä (en tiedä onko gmail pop vai imappi) tarkastaa samalla kalenterin ja yhteystiedot sekä tehtävät (nuo on valittavissa) ja tarkastusväli on viisi minuuttia, minulla ei ole kokemusta muista s-posti ohjelmista ja tuo on toiminut samalla tavalla iphonessa, SE:n X10:ssä, SE X10 minissä ja tässä Wavessa.
    Kartasta sen verran, oli pakko tehdä viiden kilometrin lenkki kaupungilla autolla, kaikki risteävät kadunnimet näkyi koko sen ajan kun ne kartalla olivat ja kartta päivittyi menosuuntaan ihan normaalisti (päivitin uusimman kartta aineiston route 66:n päivitysohjelmalla, ennen kuin otin navigoinnin käyttöön koska ohjelma sitä ehdotti).
    Mutta niin kuin sanoin, en ala väittelemään asiasta kerron vain miten ne minulla on, voihan olla että olen väärässä :-D

11. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Hmm... onkohan tossa joku juju...

Nimittäin mulla toi Route 66 sanoo jokaisella käyttökerralla, että uusia karttoja olisi ladattavissa ja OK:ta painamalla niitä ruettaisiin lataamaan. Mutta ikinä eivät vain lataudu. Olen antanut luurin olla paikoillaan tunteja, mutta edelleen se päivitysruutu vain on siinä näytöllä ja mitään ei tapahdu.
    Tarvii vissiin syventyä tohonkin asiaan.

12. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Voisin kuvitella että kannattaa koneen kautta päivittää softa ja kartat sillä Route 66 Sync:llä?
    Ja onhan sulla siellä 66:n asetuksissa päällä se "Rotate Map"?

13. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Päivitin tolla Route 66 Syncillä. Sen mukaan luurissa oli jo uusimmat kartat. Päivitin siitä huolimatta. Edelleen luuri ilmottelee, että uudempia karttoja on saatavilla, mutta ei niitä kuitenkaan lataa.
    Tänään ajelin Tampereen keskustassa. Sylissä oli samaan aikaan kolme luuria: Nokia N80/TomTom6, Nokia 5jotain/Nokia Maps sekä sitten tää Wave/Route 66.

Kyllä tuolla Tapmereen keskustassa noita kadunnimiä näytettiin nyt SELKEÄSTI paremmin, mutta ei edelleen läheskään niin hyvin, kun esim TomTom:ssa. Karttojen ulkoasukin on Tompassa aivan eri luokkaa, kuin Route 66:ssa. Kyllä Tomppa on edelleen selkeästi parempi. Nokia vie navigoinnissa pojot kadunnimiopastuksensa takia.

------

Sitten tosta näytön kääntymisongelmasta. Kyllä esim. nettiä selatessa tulee päivittäin ärsyttäviä kääntymättömmyysongelmia. Ensin kattellaan nettisivua vaaka-asennossa. Sitten tulee joku valintalaatikko, niin luuri haluaa kysyä sen väkisin pystyasennossa. Jos siitä valintalaatikosta sitten valitsee luuria kääntämättä jotain ja hyväksyy valinnan, niin luuri yrittää väkisin jatkaa selailua tämän jälkeen pystyasennossa, eikä suostu kääntämään näyttöä vaakaan, ennenkuin on käyty pyöräyttämässä sitä luuria ensin pystyyn ja sitten taas vaakaan.
    Usein tulee myös jossain vastaan (mm. joissain sovelluksissa) näppäimistö, jota ei hyvällä tahdollakaan saa kääntymään vaaka-asentoon. Haittaa varsinkin salasanojen kirjoittamisessa, kun joutuu sormella niitä pieniä näppäimiä käyttämään. Tuossa kun ei voi stylusta käyttää, kuten esim. Noksun luureissa.

14. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Koitin tänään lähettää sähköpostia.
    Ei onnistunut, koska vastaanottaja-riville ei voi laittaa "@" -merkkiä. Mitä ihmettä?? Onko niin, että sähköpostia voi käyttää vain puhelinluettelossa olevia sähköpostioisitteita??
    Tää on jo mielestäni aika käsittämätön bugi.
    Toivon totisesti, että tämä johtuu jostain osaamattomuudesta.

Olen nyt kokeillut sekä tekstiviestieditorilla, ohjelmavalikon "Sähköposti" -sovelluksella, että gadgeteissa olevalla "Gmail" sovelluksella. Kaikissa sama homma: kun kirjoittaa sähköpostiosoitetta vaikkapas bill.gates@, niin tuon ät merkin kohdalla.. tai oikeastaan ät-merkkiä painaessa tulee vain puolipiste: "bill.gates; " ja sitten saisi puhelimen mukaan rueta kirjoittamaan seuraavaa osoitetta perään. Jos tuon hyväksyy, niin tulee vain sanoma, että "virheellinen osoite".
    Toihan on IHAN PASKA, jos ei voi mitä tahansa osoitetta kirjoittaa riville.?? Missä mä nyt mokaan ton kanssa.. mitä pitää painaa. Tossa on ihan pakko nyt olla jotain, mitä en vain keksi..

15. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Tänään tulikin uusi päivitys taas. Täytyy katsoa sen vaikutus näihin ongelmiin.

16. aaltoja

Tykkäykset:
    0
    Tässä on juuri yksi syy miksi ei kannata käyttää niitä epävirallisia firmiksiä (tai ainakaan valittaa niiden toimivuudesta). On siinä yleensä joku syy miks niitä ei saa kiesin kautta.

17. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    No mä en ole päivittänyt sellaista epävirallista firmistä, vaan kaikki on Kiesin kautta asennettuja virallisia päivityksiä.
    Nyt tänään tuo uusin päivitys ei tuonut korjausta tuohon sähköpostiongelmaan. Haluaisin tietää, toimiiko sähköpostisovellus muilla niinkuin pitää ja voiskohan jossain syövereissä oleva asetus vaikuttaa tuohon asiaan.

18. Naukkis

Tykkäykset:
    2
    Tohon @ ongelmaan, kokeileppa ottaa se @-merkki sietä ?12 nappulan kautta mistä ne numerot tulee, mulla näyttäis @ tulevan sieltä....

19. Hammaskejju

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Ei ole todellista. Eli tuo kirjoitusnäppäimistön oma @-merkki ei kelpaa, vaan se todellakin pitää hakea sieltä numeronäppiksen takaa. Käsittämätöntä. Onkohan kyse jostain merkistökoodausjutusta vai mistä??
    No pääasia, että tolla voi edes jotenkin lähettää sähköpostia. Olis ollut kohtuutonta sellainen, että jokaista sähköpostia varten täytyy ensin lisätä nimi luetteloon.
    Kiitos tiedosta.

20. Naukkis

Tykkäykset:
    2
    Siis tuon eilisen päivityksen jälkeenkö tuli vielä tänään uusi (xxjf4_xee), mitä ne sanoo että sampalta tulee huonosti päivityksiä ;-DD
    Eipä löytynyt ainakaan minun puhelimeen uutta päivitystä pikaisen kokeilun jälkeen, väittää että tuo XXJF4_XEE on uusin ja se on asennettuna....

Jaa tämä viestiketju