1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Samsung U600 käyttökokemukset

Keskustelu osiossa 'Samsung', aloittaja Legend82, 2/4/07.

1. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    No niin, nyt näköjään puhelinvertailu.comin lisäksi http://www.puhelinvertailu.com/index.php?p1=u600&p2=e65&p3=6290
    myös verkkokauppa.comissa on tämä luuri tilattavissa:
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1585

Hienoltahan tuo luuri näyttää, mutta harmittavasti kokomustaa versiota ei sitten tulekaan. Olin ymmärtänyt ulkomaisilta sivuilta lukiessani, että valittavaksi tulisi ns. copper black -malli, mutta mikäli on verkkokaupan ja Samsungin sivuihin uskomista, niin värit ovat punainen, safiirinsininen (lähimpänä mustaa) ja kupari (kultainen). Tämä luurihan melkein hamuaa jo melkein sitä sentin maagista rajaa mitä tulee paksuuteen (10.9 mm).

Omat ensifiilikset (en siis omista tätä):
    +hieno ulkonäkö
    +koko
    +kamera (hyvin todennäköisesti erittäin korkeatasoinen)
    +hinta (yllätyin iloisesti kun alle 420 euron kuitenkin mennään)
    -Yleinen toimintavarmuus ja helppokäyttöisyys (D900-ketjua lukemalla selviää, että ei sitä saa huolettomasti ja helposti toimivaa luuria useammalla sadalla eurolla kaikilta merkeiltä)
    -näppäimet (tuollaiset litut näppäimet ja näytössä olevat kosketusnäppäimet eivät ole maailman helpoimpia tai kivoimpia käyttää, ja tähän mielipiteeseen voi päätyä vähän vaikkapa tätä videoklippiä katsomalla (skrollatkaa vähän alaspäin tämän luurin kohdalle): http://www.mobilmania.cz/Titulni-st...vlastni-oci/sc-21-sr-1-a-1114777/default.aspx

Tämä Samsungin taktiikka on kyllä siinä mielessä pirullisen pureva, että moni varmaan hylkää Nokialaiset jo pelkästään sen takia, että nämä Samsungit ovat niin totaalisen hyvännäköisiä ja pienikokoisia, ja niissä on yleensä lisäksi vielä hyvä kamera. Itsekin tässä olen painiskellut ostaako Nokia 6290, mutta ei vaan malta olla odottamatta näitä luureja. Samsungin vaan toivoisin panostavan enemmän sisältöön, koska 415 euroa on kuitenkin jo paljon luurista, eikä sitä pelkästään ulkonäöllä ja hyvällä kameralla voi oikeuttaa. Esimerkiksi monissa Samsungin malleissa käyttiksen hitauden takia esim. kuvien ottaminen meni monta kertaa pieleen (tämä on todettu ihan virallisissa arvosteluissakin, ja itse sen olen todennut omaa D500-luuria käyttäessä).

2. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Koitanpa itsekin osallistua tähän vilkkaaseen keskusteluun. :)

Olen tässä viime viikkojen ajan käyttänyt jonkun verran aikaa tietojen hankkimiseen mitä tulee tähän luuriin ja seuraavanlaista on tullut esiin:

Ensinnäkin siis näin aluksi ilmeisesti Suomessa tulee saamaan sinistä, kultaista ja punaista mallia tästä luurista. Muualla ilmeisesti tilanne on ollut vieläkin rajoitetumpi, ja on saanut vain tätä sinistä mallia. Ymmärtääkseni näiden lisäksi tästä luurista tehdään muitakin värimalleja kuten valkoista, platinaa ja mustaa. Oma suosikkini on ehdottomasti platina, koska esim. tuo sininen on vähän tylsä ehkä ja enää ei jaksa mustaa, kun se on ollut niin pitkään Samsungin vakioväri. Tosin LG Pradan ja Apple iPhonen kaltaiset luurit varmasti takaavat, että mustakin pysyy muodissa pitkään. :)

Edelleenkään tätä luuria ei Suomesta taida saada. Verkkokauppa.comissa tämä on vieläkin ennakkotilaus-moodissa ja kun tossa edellisellä viikolla kävin Viestimaalta kysymässä tästä luurista, niin eivät osanneet sanoa ollenkaan milloin se tulee. Hinta (verkkokaupoissa) tulee kai olemaan siinä 410 euron paikkeilla mikä on minusta positiivinen juttu (pelkäsin jo, että tämä hinnoitellaan lähemmäksi 500 euroa).

Mitäs itse luurista on sitten selvinnyt? No suurin kysymysmerkki minulle on ollut ergonomia ja rakenteen laatu. Olen lukenut lukuisia käyttäjäkommentteja ja seuraavanlaisia juttuja on tullut ilmi. Ensinnäkin näppäimet vaativat totuttelua. Jokainen voi kuvista nähdä, että ne ovat ihan litteitä eikä kovin suurelle alueelle levitelty. Niimpä tämä ei kyllä ole mikään tekstaajan kännykkä. Samsungin E900-mallin kosketusnäppäimiä moitittiin siitä, että ne olivat liian herkkiä (muun muassa niiden takia vahingossa katkaisi puhelun tai palasi alkuvalikkoon juuri kun oli saamassa tekstaria valmiiksi). U600:ssa näitä kahta näytön alla olevaa kosketusnäppäintä on tehty vähän vaativimmiksi mitä tulee kosketuksen voimaan. Silti, edelleenkin nämä vahinkopainallukset vaivaavat tätäkin luuria. Yhteenvetona näppäimistöstä voi sanoa, että se vaatii totuttelua ja ihan varmasti niitä ärsyttävän rassaavia vahinkopainalluksia tulee. Mainitaan vielä, että kuulemma tätä mallia on vaikeampi avata kuin D900:aa, koska U600:ssa ei periaatteessa ole mitään mistä saisi sitä kitkaa, jotta saisi esim. yhdellä kädellä helposti avattua liukukannen.

Yksi ehkä vakavakin ongelma on ilmennyt tämän luurin kohdilla: osilla käyttäjistä se päällimmäinen liukuva osa (missä on siis näyttö ja kosketusnäppäimet) vaappaa (heiluu) kännykän (liukukannen) ollessa auki. Tätä ei siis ole ilmennyt kaikilla, mutta moni on kirjoittanut, että esim. tekstatessa tämä päällimmäinen osa heiluu, ja se on vaivannut jopa niin paljon, että he ovat miettineet palauttamista/huoltoon lähettämistä. Termi on "screen wobble".

Mitäs muuta? Kamera on kuulemma aivan mainio, vaikkei vieläkään tarpeeksi nopea. Siitä puheen ollen mainittakoon, että ilmeisesti tämä luuri tulee kääntää vaakatasoon saadakseen kameralla hyviä kuvia (joita ei tarvi käännellä näytöstä katsoessa). Moni tätä ominaisuutta kehui, mutta jos ajattelee luurin näppäimien sijoitusta, niin minusta se tekee kameran käytöstä vaikeamman. Käyttöliittymää on parannettu, ja se on helppokäyttöinen ja mainio kuulemma. Videokuvausmoodi on askel taaksepäin D900:sta, mutta silti ihan kelvollinen. Kuuluvuus ja puhelun laatu ovat parantuneet hieman D900:sta, mutta eivät silti ole mitään huippuluokkaa (tämä on mielestäni yksi Samsungin suuri kohde, missä heidän tulee petrata).

Tämähän luuri on minusta nätti ja ominaisuukset kuten mahtava kamera tekevät tästä kyllä päällisin puolin joka pojan (joka ei niin tarvi 3G-hömpötyksiä) toiveluurin. Kuitenkin puutteet ergonomiassa saavat ainakin minun kysymään itseltäni, että olenko harkitsemassa tätä luuria vain sen "pinnan" eli specsien, lupausten ja tästä luurista otettujen nättien kuvien takia. Edelleen harmittelen sitä, että Nokialla ei ole mitään tätä luuria vastaan, sillä Nokia ainakin viimeistelee tuotteensa kohtuullisen hyvin vaikkei sitten toisaalta ole niin innovatiivinen kuin Samsung. Edelleen minulla se toinen vaihtoehto on 6290, joka on oikeastaan U600:n vastakohta: loistava ergonomia ja sisältö, mutta hieman konservatiivinen ja paksu rakenne sekä keskinkertainen kamera.

Onhan Samsungilta sitten tulossa vielä U700 (paksumpi, ei ole radiota, 3G, HDSPA) ja D900i (radio, käsittääkseni nopeampi kamera jne.), mutta kumpikaan ei tule saamaan U600:n suosiota loogisista syistä. D900i on aika ruma verrattuna U600:aan, ja porukka mielummin valitsee sitten D900:n halvemmalla tai sitten suoraan U600:n. U700 (jos yhtään ajatellaan Z720:ntä) taas tullaan hinnoittelemaan sinne pilvirajaan saakka (varmaan halvimmillaan saa Suomesta 500 euron pintaan otaksuisin), ja toisaalta minusta sitten mielummin kannattaa ostaa U600 ja joku 3G-Nokia. Sehän on ihan ok, jos luurissa on 3G, mutta jos kaksi muotiluuria, joista toisessa on 3G mutta joka on merkittävästi kalliimpi, niin kyllä minä mielummin otan sen halvemman muotiluurin (joka on samanlainen muuten) ja sitten ostan jonkun 200-300 3G-luurin jos sellaista edes tarvisin.

3. goljat

Tykkäykset:
    0
    Onhan tossa luurissa EDGE (236,8 kbps). Eiköhän sillä aika pitkälle pärjää. Ja toi 3G verkko on vain suurimmissa kaupungeissa, ja niiden ympäristössä. Joten en tota 3G:tä niin ylistäisi.
    Tämä U600 menee vakavaan ostoharkintaan mulla.

4. ///BBJ

Tykkäykset:
    0
    Saako samsungin u600 mallia jo kytkykauppana? :O

Olen etsinyt mutta mistään ei tunnu löytyvän.:/ Tietääkö kukaan onko niitä tulossa edes kytkykauppapuhelimiksi? :O

5. jarkkoo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS @ Saunalahti
    Taitaapi olla hiljaista, kun ei nimittäin ole 3G-puhelin :)

6. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Oulusta olen kysellyt tätä, ja kuulemma pitäisi tulla "minä hetkenä hyvänsä". Vaikken enää pidäkään tätä luuria ehdokkaana seuraavaksi luurikseni, niin eiköhän se kuitenkin ole niin, että Suomessakin on enemmän ihmisiä, jotka eivät tarvi sekuntiakaan 3G:tä (kuten minä). Ja kyllähän D900 (ei 3G:tä) puhuttaa vieläkin...

Ehkä se on sitten se heikko saatavuus, ja varmaan sekin, että kännykkäliikkeet tapansa mukaan varmaan lätkäisevät tälle luurille 550 euron hintalapun (ja jälleen kerran suomalaisistakin online-kaupoista sen saa PALJON halvemmalla).

7. Luke

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    En tiedä milloin lienee tullut (ei ollut lauantaina vielä), mutta tänään oli ainakin Vaasan Gigantissa esittelyhyllyssä ladattuna.

8. Bosse

Tykkäykset:
    0
    Samoin Vantaan Gigantissa esillä toimiva härpäke. Myytäviä ei kyllä löytynyt vielä.

9. olpo

Tykkäykset:
    0
    Paljo gigantin hinta oli?

10. Bosse

Tykkäykset:
    0
    Myymälähinta 499, netistä tilattuna 399 + lähetyskulut.

edit typo.

11. Koo-Mikko

Koo-Mikko

Tykkäykset:
    0
    351€ (sis. lähetyskulut)

Cyberphoto.fi myy puhelinta 351€ ja tämä hinta sisältää lähetyskulut. Kaupanpäälle tuli vielä Suffeli -suklaapatukka :)

Puhelimen sain eilen ja ensivaikutelma on hyvä. Toki vertailun kohteena on n. 5-6 vuotta vanha Nokialainen. Nuo hipaisunäppäimet ovat kyllä aika metkat ja ainakin näin alussa ne aiheuttavat silloin tällöin virhenäppäilyjä. Kameralla otettujen kuvien laatu on yllättävänkin hyvä, joten noitahan kehtaa jo latailla koneellekin katsottaviksi. Näyttö kerää sormenjälkiä aika hyvää vauhtia, mutta tuohan nyt on pieni ongelma, ne kun saa pois pyyhkimällä.

Pirun tyylikäs luuri on kyllä livenä. Nyt vain muistikorttikauppaan, kun tuo puhelimen oma muisti (60 megaa) on aikas pieni.

12. oooooh

Tykkäykset:
    0
    Samsung U-600

Koo-Mikko:
    Minkä värisenä tilasit puhelimen ja kuinka kauan toimituksessa kesti?
    Tilasin itse myös kyseisen puhelimen samaisesta liikkeestä. Sivun mukaan kultaista väriä on varastossa, punaisesta toimituspäivää ei ole ilmoitettu ja sinistä pitäisi olla tullut varastoon 30.5. Itse tilasin tuon sinisen, jota arvion mukaan pitäisi olla jo varastossa.

13. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Ottakaapas pojat nyt kantaa muutamaan kohtaan:

1) Liukukannen hölskyntä (eng. wobble). Kun U600:nne on auki, niin liikuttaessanne luuria tuntuuko se liukukansi olevan jotenkin löysästi kiinni "kiskoillaan" eli väpättääkö se?

2) Puhelun lopetus/peruutus. Onko totta, että kun alatte soittamaan esim. jollekin tai kun puhutte jonkun kanssa, niin ainoa tapa lopettaa puhelu on vetää liukukansi alas (Samsung ilmeisesti automaattisesti lukitsee liukukannen näppäimet puhelun ajaksi juuri sen takia, etteivät ne esim. kasvoihin painaudu puhelun aikana ja katkaise sitä)?

3) Herätys/hälytys (alarm) äänettömällä. Jos U600 on "äänettömällä" niin hälyttääkö/herättääkö (alarm) se silti? Ilmeisesti näin pitäisi olla jokaisessa luurissa, mutta muilla foorumeilla ollaan huomattu, että näin ei jokaisen luurin kohdalla ole.

4) Näppäimistön tuntuma. Kertokaas vähän mielipiteitänne U600:n näppäimistöstä. Kuvissahan se näyttää tuollaiselta lituskalta, jossa näppäinten välillä ei ole mitään kosketuspintaa, josta tietäisi, että nyt se sormi on seuraavalla näppäimellä. Jos olette esim. aiemmin Nokian näppäimistöjä käyttäneet, niin miten vertaisitte sellaista tähän U600:n näppäimistöön?

Noista kosketusnäppäimistä ei tarvinne kysyä, koska niistä jo täällä puhuttiinkin, ja on aika selvää, että kaikki eivät niistä pidä ja että ne kyllä vähintäänkin vaativat totuttelua.

14. Koo-Mikko

Koo-Mikko

Tykkäykset:
    0
    Tilasin puhelimen kultaisena ja toimituksessa taisi mennä 4 päivää.

Ja sitten noita kommentteja

1) Liukukannen hölskyntä: Ainakin minun luurissa tuo kansi tuntuu olevan suht jämäkästi paikoillaan, eikä se siinä ihmeemmin liikuskele. Toki tuntee sen että ei se kansi ole "yhtä rautaa" sen rungon kanssa, mutta tuo ei minusta ole mikään ongelma.

2) Puhelun lopetus/peruutus: Puhelun voi lopettaa myös painamalla keskustassa olevan härpäkkeen i-näppäintä ja heti sen perään luuria. Se, miksi lopettaminen on tehty kahden napin taakse, uskoisin olevan tuon hipaisunäppäimen syynä tähän. Ei sitten vahingossa poskella katkaise puhelua.

3) Herätys/hälytys (alarm) äänettömällä: Tuotapa en ole vielä testannut.

4) Näppäimistön tuntuma: No tuntuma on Nokialaiseen verrattuna todellakin erilainen. Alussa tuntui että tä, miten tämän kanssa tulee toimeen, mutta näin muutaman päivän käytöllä näppiskä alkaa jo tuntua tutummalta. Ja tässä ne kuitenkin toimivat, kun vanhassa Nokialaisessani näppäimet olivat jo niin heikolla hapella että niitä sai survoa oikein kunnolla :)

Ja ylimääräisenä kommenttina vielä että pari kertaa on nyt käynyt niin, että tulevaa tekstiviestiä lukiessa olen onnistunut hipaisemaan luuria, jolloin puhelin alkaa soittamaan viestin lähettäjälle. Ehkä tuohon hipisujuttuunkin pian tottuu. Ihan jees puhelin muuten kyllä tuntuu olevan.

15. nilikki

nilikki

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus
    Tuota aihetta vähän sivuten. Mites jos tekstiviestiä kirjoittaessa vahingossa hipaisee punasta luuria, nii pyyhkiikö suoraan viestin pois vai kysyykö "tallenetaanko viesti"?

Entä miten kestää akku käytössä? Puheluja,kameraa,puheluja,puheluja jne? :D

16. Koo-Mikko

Koo-Mikko

Tykkäykset:
    0
    Viestin kirjoituksessa "punainen luuri" toimii c näppäimenä, eli kirjaimet pyyhkiytyvät yksitellen pois. Hieman korkeammalla olevaa "takaisin" -näppäintä hipaistaessa kysytään juuri tuo että "tallennetaanko luonnoksiin?" Eli vahingossa viestiä ei kovin helpolla saa sohlattua hukkaan.

Akkukesto näyttää olevan... no ihan jees. Lauantaina olen ladannut puhelimen täyteen. Sen jälkeen sitä on kohtalaisella käytöllä näppäilty ja tutkailtu (uutuudenviehätystä). Nyt maanantai-iltana näyttää olevan kaksi kolmesta tolpasta jäljellä. Voi toki olla, että puhelin latautuu jonkin verran tuossa tietokoneen persauksissa usb:n kautta, sillä mielestäni palkit liikkuvat samaan tapaan kun puhelin on kytkettynä laturiin. Voin kyllä puhua pskaakin tämän osalta, eli tutustuminen tarkemmin viisastuttaa minua tässä(kin) asiassa tuonnempana. Näyttö pimenee aina automaattisesti käyttämättömänä n. 10 sekunnissa, eli tämä säästää virtaa tietysti huomattavasti.

17. rambi

Tykkäykset:
    0
    Miten Samsungilla voi kuunnella musiikkia muistikortilta? Musiikkisoitin löytää vain puhelimen muistiin tallennetut kappaleet ja jos soittaa suoraan muistikortilta niin soittaa vain kappaleen kerrallaan eikä jatkuvaa toistoa.

18. Koo-Mikko

Koo-Mikko

Tykkäykset:
    0

Minun luurissa musiikkisoitin tunnistaa myös muistikortilla olevat biisit ja soittaa niitä normaalisti järjestyksessä. Oletko formatoinut kortin puhelimella, ja käyttänyt virrat pois puhelimesta kortin asennuksen jälkeen? Vois luulla että jostain tollaisesta saattais olla kyse, kun täällä homma pelittää niin kuin pitää.

19. rambi

Tykkäykset:
    0
    Kokeilin alustaa muistikortin ja käynnistin puhelimen uudestaan.Kokeilin vielä toista muistikorttia.Lopputulos aina sama eli ei toimi.Musiikkisoitin löytää vain puhelimen muistissa olevat kappaleet ja suoraan muistikortille kun menen ja soitan kappaletta musiikisoittimella niin soittaa ok mutta seuraavalle ei mene eli täytyy listasta laittaa itse seuraava kappale.Asetuksiakin olen katsonut useamman kerran mutta mitää siihen liittyvää en ole huomannut.
    Onko sitten puhelimessa joku vika mutta en oikein usko.

20. Crono

Tykkäykset:
    1
    Missä tämä malli viipyy? Tai punaisena näyttäisi saavan jo muutamasta nettikaupasta, mutta muita värejä ei löydy. Mallia ei ole myöskään saatavilla lähestulkoon yhdessäkään myymälässä..

Julkaisu kuulemma kesäkuun puolenvälin jälkeen.. Se on aika venyvä käsite.. odotellaanko ensi jouluksi?

Jaa tämä viestiketju