1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Samsung i600, SE p1i vai joku muu?

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja boreal, 19/10/07.

1. boreal

Tykkäykset:
    0
    Olen ostamassa ensimmäistä älypuhelintani. Jonkin verran olen yrittänyt lukea arvosteluja, mutta käytännössä olen edelleen aika tietämätön aiheesta.

Puhelimen osto tuli eteen, sillä olen lähdössä parin kuukauden matkalle Etelä-Amerikkaan, ja sähköpostiliikenteen pitää hoitua sieltäkin. Läppäriä en jaksaisi kantaa mukana.

Eniten kiinnostusta toistaiseksi ovat herättäneet Sony Ericssonin p1i ja Samsungin i600. Nokia E61i mahdollisesti, mutta laite taitaa olla vähän turhan iso.

Seuraavat asiat ovat minulle tärkeitä:

- Sähköpostiominaisuudet sekä softan että näppäimistön puolesta. Kirjoitan melko lyhyitä viestejä muutaman kerran päivässä. Olisi iso bonus, jos pystyn saamaan gmail-tililleni tulevat viestit push mailina puhelimeen (tätä ominaisuutta en välttämättä ajatellut ulkomailla käyttää).

- Nopea toimivuus. Puhelin ei saisi mielellään hidastella valikoita selatessa. Nykyinen SE w800i on esimerkiksi mielestäni nopeudeltaan ihan tyydyttävä vaikkei supernopea olekaan.

- Pieni koko. Kommunikaattori olisi varmaan hyvä valinta, mutta en halua mitään paljon näitä kahta isompaa laitetta.

- Mahdollisuus surffata ainakin jonkin verran netissä.

- Wlan-yhteys

- Akkukesto saisi olla kohtuullinen. Pystyn yleensä lataamaan puhelimen kohtuullisen usein ja tuskin käytän raskaita ominaisuuksia erityisen paljon.

- Ainakin kohtuullinen musiikkisoitin.

- Skype-puheluiden soittamisen mahdollisuus.

Kameraa ja GPS:ää en erityisesti kaipaa, mutta ainakin ensimmäinen taitaa melkein jokaisesta mallista löytyä. Käyttiksellä ja valmistajalla ei siinä mielessä ole väliä, etten ole kiintynyt mihinkään tiettyyn merkkiin. Hinnalla ei ole juurikaan merkitystä.

Mitä käytännössä menetän SE:n hitaamman tiedonsiirron vuoksi (puhelimesta puuttuu EDGE ja HDSPA, jotka Samsungista löytyvät)? Toistaiseksi olen käyttänyt vain rupuista GPRS:ää w800i:lläni.

Onko joku tehnyt samaa valintaa kyseisen kahden puhelimen välillä? Miksi päädyit valitsemaan juuri kyseisen luurin? Ja missaanko nyt jonkun oleellisen kilpailevan mallin?

Kiitos!

2. Simpp4

Simpp4 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Iphone 5
    ...

Sekä SE P1i ja Nokian E61i ollut testissä.
    P1i ehkä vähän tyyllikkäämmän näköinen,mutta...

Itse ostaisin Nokian E61i:n mielummin kuin p1:n, syyt:
    -Parempi akunkesto
    -Laadukaamman tuntuinen
    -Wlan toimii 10x paremmin,tiedä sitten oliko P1:ssä joku softabugi mutta kyllä verkon löytäminen kesti ja yhteys pätki koko ajan
    -E61i:n näppäimistö soveltuu paljon paremmin mailiin jne. kirjoittamiseen.
    -Ei tarvitse kikkailla kynän kanssa koko ajan.

//Simppa

3. cell_freak

cell_freak

Tykkäykset:
    0
    iteltä löytyy tällä hetkellä p1i käytöstä ja tyytyväinen oon ollut. Wlanin kanssa ei mitään ongelmia ja kamera on laadukkaampi kun e61i:ssä. Näppikseen tottuu aika nopeasti ja nyt kirjoitus sujuu jo hyvin.

Mukana tuli myös wayfinder navigointi softa ja gps moggula,ja nekin tuntuu toimivan hyvin. Kertaakaan en ole muistia(ram) saanut loppumaan vaikka auki on ollut kymmeniä ohjelmia samaan aikaan.

Akun kestosta en ole samaa mieltä Simpp4:n kanssa, koska kaverilla on e61i ja valittelee että kun ei akku kestä päivää pitempään.

Miinuksena voisin mainita edgen puuttumisen ja kosketusnäyttöä ei voi käyttää kun tikulla,tai itse en ainakaan sormella osaa sitä käyttää.

4. boreal

Tykkäykset:
    0
    Kiitos molemmista vastauksista!

En ole vielä onnistunut valitsemaan. Kummallakin puhelimella tuntuu olevan omat hyvät ja huonot puolensa, ja hankala sanoa kumpi niistä sitten käytössä miellyttäisi enemmän. E61i taitaa jäädä pois laskuista kokonsa takia.

Helpottaako muuten P1i:n tikku netissä surffaamista? Missä asioissa se on erityisen kätevä ja missä taas ei?

Joissain arvosteluissa on valiteltu, että puhelimen käyttö yhdellä kädellä on hankalaa. Ilmeneekö tämä ihan peruskäytössä vai vain joissain tietyissä tilanteissa?

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Usein kokoa pelätään, mutta niin usein se ei kuitenkaan ole ongelma, vaan ongelma on ulkonäkö.
    Maku kysymys, mutta ei tikku kaikkien mielestä itsessään perus surffaamista helpota, jos käyttää sellaista selain jossa tikkua on käytännössä käytettävä, vaatii se silloin kaksi kättä. Tilanne toki vaihtelee myös sivustosta riippuen.

P1ssä rullaa voi hödyntää selailessa, jos vielä esim. Opera minissä pääsisi valikoihin ilman tökkimistä voisi tikun jättää teleniiseen.

Kynä on toki ylivoimanen piirtämisessä.

Käyttöliittymä vaatii likaa näytön tökkimistä, mutta vähän säätämällä ja sormilla pärjää varsin hyvin. Jotkut myös mutisee näppiksestä, kuitenkin monien mielestä se on yllättävän näppärä, varsinkin jos huomio kuinka pieneen tilaan se on saatu. Suomalaista näppiksessä ärsyttää tietenkin scandiongelma.

Jos laitteeseen päädyt niin kannattaa nähdä vaiva ja harjoitella käsialakirjoitus.

Jaa tämä viestiketju