1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Samsung Galaxy 5 (GT-I5500) - Android 2.1

Keskustelu osiossa 'Samsung', aloittaja JuhaK, 18/5/10.

1. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Näköjään Android on todenteolla matkalla halvemmankin hintaluokan puhelimiin, mikäli tätä uutista on uskominen: http://www.gsmarena.com/samsung_i5500_is_a_corby_that_runs_android_21_eclair-news-1665.php

Voi olla melkoinen hitti nuorison keskuudessa, jos hinta pysyy ennakoidun 200 euron kieppeillä. Eihän tuo puhelin mitään uutta ja ihmeellistä tarjoa, mutta tuolla hinnalla olisi selkeästi edullisin Android-kapula.

Mielenkiintosta saada tuosta lisää infoa myöhemmin.

2. skeleb

Tykkäykset:
    0
    Olen kiinnostunut juuri halvemman hintaluokan älypuhelimista josta löytyy varteenotettava käyttis, joten jään odottamaan innolla tätä mallia. En ainakaan itse osaa mieltä tätä nuorison puhelimeksi muuten kuin kosketusnäytön takia, sillä GPS, Wifi ja Bluetooth kuuluvat mielestäni jo hieman vaativamman käyttäjän tarpeisiin.

3. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Mun mielestä taas kosketusnäyttö nyt ei ole mikään nuorisopuhelimen peruste, kun miltei kaikki huippupuhelimetkin ovat nykyisin kosketusnäytöllä. WiFi ja Bluetooth taas löytyvät nykyisin useista halpapuhelimistakin. Mutta faktahan on se, että Corby-tuoteperhe on suunnattu nuorille. Voihan toki olla, että Androidin myötä suurempikin yleisö innostuu tästä laitteesta.

Toivottavasti näyttö on kapasitiivinen, kuten suurimmassa osassa muitakin Corbyja. Vähän huolettaa näytön koko, sillä tähän asti kaikki Corbyt ovat olleet 2.8" näytöllä. Tähän kapulaan soisi mielellään vähän isommankin näytön.

4. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Jonkin verranhan tuo "nuoriso-puhelin"-asia riippuu muotoilusta, markkinoinnista ja hinnasta. Nuorisopuhelimen merkkejä ovat ainakin omasta mielestäni edullinen hinta, kirkkaat värit, suht rohkea muotoilu. Ja Ainakin aikaisemmat Corby-sarjan puhelimet on tunnistanut nimenomaan noista. Ja markkinointihan nyt on ihan selviö, kun Samsung on suunnitellut koko Corby-sarjan nuorisolle.

Mutta eihän se tietty kiellettyä ole "varttuneempien" käyttää Corby-sarjaa. Onhan noita vähän hillitymmänkin värisenä. :)

5. skeleb

Tykkäykset:
    0
    Ihan totta kyllä. Pohdin tuota nuorisopuhelimen statusta vain ominaisuuksien kannalta enkä ottanut huomioon muotoilua tai värejä... tai no, onhan N8:ssa iso liuta värejä. =) Kuvittelisin vaan tuon kosketusnäytön olevan nuoria kiinnostava ominaisuus, koska se on "siisti" ja uusi tapa ohjata puhelinta. Valmistajien omat käyttöjärjestelmät eivät ihan niin hyvin taivu moneen menoon, joten on positiivista että saadaan Androidia jopa näin edullisiin puhelimiin.

6. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Ehdottomasti. On todella hyvä juttu, että Androidia tulee moneen hintaluokkaan, on se niin mainio omasta mielestäni. :)

Ehkäpä tuo nuoriso-puhelin status on monen eri asian summa. :) Mainitsemasi N8 varmasti kiinnostaa kyllä monia nuoria myös.

7. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Joo mä oon kyllä ihan samaa mieltä! Tää varmasti kasvattaa Androidin osuutta ihmisten suosimista käyttiksistä edelleen kun sitä alkaa saada vähän halvemmalla.

Siinä mielessä kyllä ihan sama, onko tää nuorisopuhelin vai ei. Uskon myös, että kohdeyleisöä löytyy monesta eri ikäluokasta, kunhan nyt tulee sitten vähän hillitympiäkin värivaihtoehtoja hieman varttuneemmille..

8. dille Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Hieno homma, mutta jotenkin en vain usko siihen, että nuoret olisivat etukäteen jotenkin kallellaan Android-käyttikseen. Moni varmaan haluaisi iPhonen, mutta (vanhempien) lompakko tai luonne ei anna siihen periksi. Mutta varmasti tuo tulee olemaan positiivinen yllätys käyttäjälle, jos vertaa sitä niihin Samsungin omiin feature-phone käyttiksiin...

Mihis sitä Badaa sitten laitetaan, kun minä luulin, että näihin alemman hintaluokan luureihin tulisi Bada?

9. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Varmasti on markkinoilla tilaa myös monipuolisille feature-puhelimille, jossa on useimmille kaikki tarvittava suoraan laatikosta käyttöön otettuna...

10. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Luulen, että Androidilla ei ole nuorille väliä, mutta se millä tätä varmaan saadaan myytyä on esim. sovelluskauppa. Nykyään jo varmaan aika moni nuori osaa kysellä sovelluskaupan perään kännyköissä. Muutenkin Android on 2.1:ssä jo varsin näpsäkkä paketti jo ihan alusta asti ja Samsung varmaan liimailee Androidin päälle vielä omat teininhoukutus GUI:nsa.

Kyllähän tässä varmaan Badakin voisi olla, mutta Samsungillahan on se politiikka, että kaikkia munia ei laiteta samaan koriin. Eiköhän noita Bada-puhelimiakin ole tulossa ihan tarpeeksi markkinoiden vaatimuksiin vuoden loppuun mennessä. Tällä tavalla saadaan edullista älypuhelinta Androidilla etsivien rahat, nythän vaihtoehtoina on tässä kategoriassa lähinnä HTC:n Tattoo (ja tulevaisuudessa Wildfire). Mutta suurinta osaa tämän puhelimen ostavista tuskin kiinnostaa mikä OS löytyy.

11. huuhaa

huuhaa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    28
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Voihan se noinkin olla, joskaan en tiedä kyselläänkö varsinaisesti kaupan perään, kunhan softaa löytyy. Tuossa olen kyllä samaa mieltä, että hyvä vastaveto HTC Tattoo / Wildfire laitteille, etenkin jos tulisi vielä aavistuksen parempi resoluutio vaikkakaan en odota mitään Galaxy S tason näyttöä enkä resoa sentään.

Näissä edullisemmissa Android laitteissa on sekin puoli, että myös nimenomaan käyttiksestä kiinnostuneet voivat ostaa, tietyin edellytyksin toki. Esim itse kun en nyt täysin ole vakuuttunut siitä, että luurinvaihdon aika olisi nyt heti, niin tällainen toimisi sopivan edullisena väliluurina parempia malleja odotellessa.. Tai vaikkei parempiakaan, niin kiinnostus Meegoa kohtaan kova, Galaxy S:ssä hiertää kyllä se kuvausvalon puute niinkin hintavassa laitteessa ja HTC Desiressa pinkki näyttönsä (vaikkakaan ei mikään paha ongelma olekaan, mutta..) ja joitain pikkujuttuja kuten kaiuttimen laatu.. Tosin kommenteista aina tulee korostettu mielikuva, ja lähes joka luuria kaiken muun lisäksi moititaan siinä määrin, että hankinta arveluttaisi niitä lukemalla. :D

12. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
  13. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Näyttää olevan jollekin operaattorille viilattu versio (Italialainen Tim?), niin voi tuo Galaxy nimi johtua ihan vaan siitä. Operaattorit kun saavat aika paljon sananvaltaa (ymmärtäähän sen, jos vaihtoehtona on antaa operaattorin määrätä tai kauppoja ei tule).

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että jos puhelimesta haluaa tehdä edullisen, jotain pitää karsia! On ihan mahdotonta (nykyään) saada edullinen puhelin, jonka speksit ovat esim. Galaxy S:n tasoa. Hinta kasvaa sitä mukaa kun speksejä parannetaan, niin se vain menee. Ehkä joskus muutaman vuoden kuluttua kehitystä on taas tapahtunut sen verran, että Galaxy S:n tyyppiset puhelimet ovat halpista, mutta...

14. huuhaa

huuhaa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    28
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Tietenkään ei voida huippua odottaa halpislaitteelta, mutta on muitakin vaihtoehtoja kuin 240x320 ja 480x800 Super Amoled... Eli viittaan lähinnä siihen kun esim. Nokialta suoraan tilatessa 5530 maksaa 179e ja siinä näyttö jossa resoluutio on 360x640. Toki itse näyttö on resistiivinen mutta silti, mikä takaa ettei tässä Corbyssa ole (ennenkuin asiat virallisia)? Eli itse henkilökohtaisesti tarkoitin, että olisi ihan hieno jos tuo resoluutio olisi alhaisesta hinnasta huolimattakin yli tuon 240x320. Toki se voisi syödä tuolloinkin pahoin kalliimpien myyntiä, mutta itse laitteen valmistuskustannuksia tuskin kauheasti nostaisi (voihan näistä halpiksista jättää sitten gps:n ym. (kuten juurikn 5530:ssa tehty) pois, joka toki tärkeä taas jollekin :D).. Joka tapauksessa tuollainen suht halpa Android luuri on tosiaan omiaan jos ei muuta, niin väliaikais luuriksi & Androidiin tutustumiseen, ja myöhemmin sen voisikin jättää GoogleTV:n kaukosäätimeksi.

15. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Joo, mä oon aika lailla samaa mieltä. Näyttökin on monelle varmaan yksi tärkeimmistä valintaperusteista puhelimelle. Tälle luurin yksi kilpailija lienee LG:n GT540 Optimus, joka maksaa n. 230 euroa, ja sen näyttötarkkuus on 320x480 ja koko 3 tuumaa. Se tosin on resistiivinen näyttö. Kuitenkin tämä LG ja esim. tuo Nokian 5530 osoittavat, että halvassakin voi olla hyvä näyttö.

Totta tietysti on se, että jostain on tingittävä. Sinänsä hyvä, että eri valmistajien halpismalleissa on eri puutteet, niin kuluttaja voi itse valita, minkä ominaisuuden puuttumista puhelimessaan sietää jos haluaa halpispuhelimen hankkia :)

Mutta edelleen tämä Samsung on kyllä aika mainio hintalaatusuhteeltaan jo näilläkin tiedoilla. Nyt on sitten jo ainakin Samsungilla (I5500), HTC:llä (Tattoo/Wildfire) ja LG:llä (GT540 Optimus) omat halpis-Androidinsa. Luulisi tämän edistävän Androidin maailmanvalloitusta edelleen.

16. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Riippuu tuo sopiva (hinnaltaan) resoluutio jonkin verran myös näytön koosta. Jos näyttö menee alle 3:n tuuman (esim. 2,8''), alkaa tuo HVGA olemaan jo ihan kohtuullinen vaihtoehto, jos on 3 tuumaa tai yli, pitää ehdottomasti olla jo vähintään QVGA, että kuvanlaatu ei kärsi liikaa. Ja itse en usko, että teinit kovin paljon välittää siitä, kuinka monta pixeliä siinä näytössä on...

17. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Tässä on parempi kuva tuosta laitteesta: http://www.ubergizmo.com/photos/2010/5/samsung-i5500.jpg

Tuossa kuvassa näyttäisi olevan puhelimen näytöllä yksi niistä live wallpapereista, joten tämä puhelin taitaa olla siinä Galaxy Spicaa edellä. Vaikka Spicassa on myös Android 2.1, niin siinä live wallpaperit eivät toimi ilman kikkailua.

Näytön resoluutio on siis tuo 240x320 ja on kapasitiivinen. Näiden kuvien perusteella näytön koko on varmaan se 2,8".

Saa nyt nähdä koska tämä sitten myyntiin tulee. Joissain ennakkojutuissa povataan jo muutavien viikkojen sisällä, kun toisissa arvioidaan venyvän aina heinäkuulle asti.

18. lectus

Tykkäykset:
    0
    Onko Galaxy 5:n omistajilla huonoja kokemuksia kaiuttimen äänenlaadusta? Itse hankin "Vitosen" viime viikolla ja pitkä suhteeni vanhaan Nokian läppäluuriin päättyi. Pitää todeta, että vanha nokialainen pesi Galaxy 5:n äänenlaadussa mennen tullen. Onko kaiuttimen laatu Samsungeissa kautta linjan heikkoa laatua vai onko omalla kohdalla kyse maanantaikappaleesta?

Jaa tämä viestiketju