1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sama numero kahdella henkilöllä, eri operaattorit!

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja teemu_, 20/1/04.

1. teemu_

Tykkäykset:
    0
    Onko näin käynyt ennen ja jos on niin onko ihan yleistäkin?
    Eli otin uuden Radiolinjan liittymän 050 XXXXXXX nyt liittymä on auki ja voin sillä soitella, mutta jos joku toinen soittaa mulle niin puhelu meneekin tämän saman numeron entiselle omistajalle.

Eli henkilö joka on X aikaa sitten ottanut Radiolinjalta liittymän saa nyt minulle ja hänelle tulevat puhelut. Siis tämä herra/rouva X on vaihtanut operaattoria ja siirtänyt numeronsa mukanaan ja nyt kuitenkin Radiolinja on antanut tämän saman numeron minulle.

Aika ihme säätöä sanon kyllä... mietin vaan että kukahan laskun maksaa =) minä vai se toinen hehheh. Mitähän nyt seuraavaksi tapahtuu minulle on kirjallisesti vahvistettu että saan tämän ks. numeron, mutta luulen että Radiolinja ottaa sen kyllä pois... harmi sinällään kun tämä numero olisi ollut minulle ainutlaatuinen kun kaikki muutkin perheemme numerot ovat samanlaisia vain viimeinen numero on aina eri.

Sitten kokeilin soittaa vielä tämän uudenliittymän heimonumeroon mutta sekin menee tälle "vanhalle omistajalle". Syyttää vielä jostain puhelinhäirinnästä / vastaavasta kun on tullut jo muutamaan otteeseen sinne soitettua =))

2. Juppe Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eihän tuossa nyt ole mitään uutta: Dna oli antanut numeron jonka olin irtisanonut heti jollekin nais immeiselle ouluun,-.....no,kun liittymä ei ollutkaan vielä mennyt kiinni niin tämän naisen puhelut ohjautuivat kokoajan minulle..se siitä 2 viikon irtisanomisajasta...

Ei se ole niin yksinkertaista...

3. teemu_

Tykkäykset:
    0
    Luulisi kuitenkin että pitävät sentään kirjaa siitä onko numero kokonaan lopetettu vai siirretty toiselle operaattorille. Meneekö muuten koko liittymä nyt sitten uusiksi ja joudunko vaihtamaan kortinkin?

Ei tuo nyt minusta kovin monimutkaistakaan ole... tietysti jos liittymien kanssa väsää päivittäin niin virheitä sattuu. Silti ihmettelen miten tuo voi olla edes mahdollista jo ihan järjestelmätasolla... kai ne on vaan huonosti määritelty (kiireessä).

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Luulen että sinulta lähtee numero, tai kumpi nyt halvemmalla luopuu ja on vaikea usko että ko. numeron oikea omistaja siitä halvalla luopuisi.
    Kyseessä sen verran uusi tilanne että ei nyt aivan yllätys että jotain kävi, ihmiset ne systeemit on tehnyt ja eivät ole aivan yksinkertaisia.

5. mobiilisti Vieras

Yleisyydestä en tiedä, mutta luulen ongelman liittyvän jotenkin viimeaikaisiin numeronsiirtohässäköihin. Eri tietokannat antavat samasta asiasta erilaista tietoa.

Oma liittymäni (Saunalahti) oli kämmien takia suljettuna epämääräisen ajan, ja johan se oli heti luovutettu/myyty eteenpäin :) Onneksi asia huomattiin ajoissa, eikä enempää harmia asiasta ehtinyt tulla.

6. kasperi

Tykkäykset:
    0
    Pahin moka, minkä teidän tapahtuneen omalle asiakkaalle oli se kun hänelle piti antaa numeronsiirron jälkeen toinenkin puhelin, koska hänellä oli kaksi sim-korttia.

Sonera otti puhelut vastaan, mutta Radiolinjalla piti soittaa. Tämä tilanne jatkui monta viikkoa, kun eivät saaneet Radiolinjalla/Soneralla sovittua kenen moka oli. Ei ollut kuulemma Numpacin syy.

7. Henna78

Tykkäykset:
    0
    Aika kämä operaattorilta. Kannattaisi varmaan pitää systeemiään sen verran ajan tasalla, että pois siirrettyjä numeroita ei vapautettaisi vaan ne jäisivät järjestelmään varatuiksi. Sittenhän voisi vaikka kerran kuukaudessa käydä automaattiskriptillä masterkannasta tsekkaamassa että onko numero edelleen olemassa. Jos olisi niin pidettäisiin varattuna ja jos sitä ei enää olisi olemassa siellä niin sitten vaan uudelleen kiertoon.

Kukaan ei koskaan kiireessä ajattele että mitä jos?

Käyttäjän kannalta tosi ikävä homma, ei ole kivaa jos on numeronsa ehtinyt jakaa kavereille kunnes selviää että puhelut menevätkin jollekin toiselle...

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Vaikea kyllä uskoa että olisi vain siitä kyse etteikö joku olisi ajatellut tälläistä.
    Järjestelmät ovat vähän monimutkikkaampia kuin muutaman taulun MySQL kannan SQL kysely.

Ja voi vain kuvitella millainen prosessi on käyty että eri järjestelmien koodarit ovat saaneet tehtävän tehdä jotain.

9. MEW3

Tykkäykset:
    0
    Vaikealta hommalta tuo numeronsiirto alkaa vaikuttaan, puoli vuotta sitä on jo harjoiteltu ja aina vaan systeemit lorottaa. Mitä opin tästä? Jos (kun, mutta milloin?) vaihdan liittymää, niin otan kylmän viileesti ihka uuden numeron. Ja pidän vanhan liittymän vähän aikaa siltä varalta, ettei uusi vastaa odotuksia. Luureja maailmasta löytyy...

Joskus muinoin oli mahdollista pitää vanha numero muuten, mutta operaattorin tunnus vaihtui. Miten lie, onnistuuko tuo nykyisin?
    Ei taida numeronsiirtohässäköiden takia toimia tuokaan, mikäli on muuten mahdollista.

10. paul_a Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eikö tuo mennyt jotenkin näin:
    2001 tuli tieto että numeronsiirto alkaa heinäkuussa 2003. Kaikki operaattorit sanoo blaa-blaa (="panostamme numeronsiirtoon, lisätään resursseja, parhaat miehet" yms)
    2003 alkupuolisko: huomattiin että 2v on mennyt eikä mitään tehty - ruvetaan kauheella kiireellä suunnittelemaan numeronsiirtoa
    2003 huhtikuu: äkkiä ruvetaan toteuttamaan numeronsiirtoa
    2003 heinäkuu: numeronsiirto alkaa
    2003 elokuu - huomataan että äkkiä räpelletyssä numeronsiirto-softassa on "pieniä" ongelmia, syytetään resurssipulaa ja aikapulaa.

Eli ihan normaali it-projekti: mitään ei tehdä ennenkuin on pakko ja sitten kauheessa kiireessä tehdään purkka-sovellus :)

11. Henna78

Tykkäykset:
    0
    Onhan sitä saatettu ajatella eri vaihtoehtoja, mutta toteutus on silti jäänyt puolitiehen. Riippumatta alustasta ja käytettävistä rajapinnoista perusperiaatteet pysyy kuitenkin samana ja joka hommaan kyllä löytyy omat ammattilaisensa. En usko että asioita on jätetty 'monimutkaisuuden' vuoksi tekemättä. Saattaahan se kuitenkin olla että monimutkaisuus on viivästyttänyt projektia.

12. teemu_

Tykkäykset:
    0
    Nyt tuli selvyys asiaan. Numero lähti... hehheh =)) kuten arvelinkin noh Radiolinja kyllä korvasi tuon numeron menetyksen ihan kiitettävällä määrällä puheaikaa (piisaa varmasti yli vuodeksi eteenpäin).

Jaa tämä viestiketju