1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saksalaistilastoja (Test-lehti)

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja arivi, 19/10/03.

  1. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Saksalainen Test-lehti teki kyselyn matkapuhelinten vioista Saksan markkinoilla olevista malleista:
    Vikaprosentit
    Muutama esimerkki yleisimmistä vioista:
    -6210 (Sammuilee, sekä häiriöitä puhelun aikana)
    -3310 (Akku)
    -8210 (Näyttö)
    -S35i (Akku sekä Sim-kortin häiriöt)
    -S45(i) (Näppäimet)

    Siemensin asiakkaista 61% saanut tilalle vaihtoluurin, kun taas Nokian käyttäjistä 9%.

    Koko artikkeli
     
  2. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    ...Tuosta kielestä mitään tajua...

    Liekö ollut sama juttu, minkä luin jostain suomennettuna. Mieleen jäi maininta N6210:stä. Business-kännykkä, mikä sammuu itsekseen:)

    Tuo kai lie johtunut siitä akun heilumisesta.
     
  3. WonderC

    Liittynyt:
    21/8/03
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    0
    Mitä noista nyt pitäis päätellä. Varsinkin kun ei ymmärrä kieltä. Tilastoja voi lukea monella eri tavalla. Niitä voi myös tehdä monella eri tavalla. Paras niistä kuitenkin löytyy saunalahden mainoksesta.
     
  4. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Tässä Aamulehden artikkeli aiheesta:
    (Suora Lainaus)

    ---------------
    Nokian 6210 -matkapuhelimesta löytyi saksalaisen Test-lehden kyselyssä eniten vikoja Saksassa markkinoilla olevista matkapuhelimista.
    Lehden mukaan joka kolmas Nokian matkapuhelimista tehty vikailmoitus koskee juuri tätä mallia.
    Lehti luonnehtiikin Nokia 6210 -puhelinta liikemieskännykäksi, joka sammuu itsestään ja jossa on häiriöitä puhelujen aikana.
    Toiseksi eniten vikailmoituksia tehdään lehden mukaan Nokia 3310 -puhelimesta, jonka heikoin kohta on akku.
    Kolmanneksi eniten vikoja löytyi mallista 8210. Seitsemän kymmenestä 8210:n omistajasta valitti viallisesta näytöstä.
    Test-lehden arvion mukaan saksalaisen Siemensin valinneet ovat yleensä tyytyväisempiä kännykkäänsä kuin Nokian mallien omistajat.
    Siemensin malleista haavoittuvin on kyselyn perusteella S35i, jota koski 18 prosenttia vikailmoituksista. Sitä vaivaavat useimmiten akkuongelmat ja sim-kortin toimintahäiriöt, jotka tuntuvat olevan suhteellisen harvinaisia muissa kännyköissä.
    Siemensin matkapuhelinten yleisimmät viat tuntuvat kuitenkin olevan näppäimissä. Toisena ja kolmantena vikalistalla seuraavat nimittäin Siemensin mallit S45 ja S45i, joiden näppäimet toimivat huonosti, jumittuvat tai kuluvat nopeasti. Lisäksi käynnistys- ja sammutusnäppäin ei kaikissa puhelimissa toimi lainkaan.
    Siemensin asiakkaat tuntuvat olevan yhtiön palveluun tyytyväisempiä kuin Nokian asiakkaat.
    Saksalaislehden kyselyyn vastanneista 61 prosenttia Siemensin asiakkaista ilmoitti saaneensa vaihtokännykän, kun laitteen näyttö rikkoontui.
    Nokian asiakkaista vaihtolaitetta tarjottiin vain yhdeksälle prosentille.
    Nokian ja Siemensin malleja ostetaan Saksassa eniten ja tämän vuoksi niistä raportoidaan myös eniten vikoja.
    Asiakaspalvelussa parantamisen varaa
    Saksalaiset kännykänkäyttäjät ovat lehden mukaan suivaantuneita myös yritysten asiakaspalveluun, joka pallottelee heitä edestakaisin.
    Viallisen laitteen korjaamiseksi tarvitaan keskimäärin kaksi käyntiä myyjäliikkeessä. Korjaukset saattavat kestää yli kaksi kuukautta, ja vain harva saa korjauksen ajaksi käyttöönsä toisen matkapuhelimen.

    Katja Rapeli
    ------------------------------

    En ole lainkaan varma onko tämä luvallista kopioida ilman lehden lupaa, mutta mode voi poistaa jos katsoo tarpeelliseksi.
     
  5. WonderC

    Liittynyt:
    21/8/03
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    0
    No periaatteessa se on mainosta lehdelle, joten ei luulis olevan haittaa. Tekstiteeveellä oli kuulemma samanlaista infoa Norjasta. Siemens oli varmempi kuin Nokia, tosin SE ei ollut kovin lupaava. Mutta kuten sanoin ei noi tilastot mitään jumalia ole. Kannattaa olla kriittinen aina.
     
  6. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Ne norjan tilastot oli ihan roskaa, "vikatilastoihin" sisältyi mm. ohjelmapäivitykset.
     
  7. WonderC

    Liittynyt:
    21/8/03
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    0
    No niinpä tietysti. Itse kuulin asiasta kaverin kautta, joten en ole perehtynyt.
     
  8. kallu

    Liittynyt:
    1/11/03
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    0
    joo ny oli pakko ottaa osaa tähän keskusteluun,tuossa taustalla kun olen tätä foorumia lueskellut...jaa että n 6210 huono luuri..... kaks vuotta sitten ku viimeeks vaihoin autoa siinä oli ne hf sydeemit valmiina ,oli ollu jollain nokian työntekijällä, ni piti ostaa siihen käypä puhelin joka oli 6210..kertaakaan ei o sitä luuria tarvinnu viedä huoltoihin ei päivityksiin akkuakaan ei o vaihettu ja vielä tänä päivänäki se toimii ,tosin tyttäreni käytössä nykyään ...samaa en voi sanoo tästä sime c55 luurista ,tää on alle vuoden vanha kone ja tähän on vast kaks kertaa vaihettu sisuskalut...on se helevetin hyvä että täs 2v takuu ...saa ny taas nähä kauanko tää tälläkertaa toimii ku noi sisukset vaihettiin viikko sitte
     
  9. halcyon

    halcyon Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/10/02
    Viestit:
    1506
    Tykkäykset:
    89
    Itselläni kaksi ekaa 6150 vaihtoon, koska olivat huomattavan viallisia jo pakasta vedettynä.

    Kolmas korjattiin ainakin kolme jos ei neljä kertaa ja aina vain löytyi vikaa. Tuntui, että rakensivat uuden puhelimen näppäimistön ympärille, mutta mikään ei auttanut.

    Näyttö sammuili, puhelin tippui paikallaan ollessa, täydellä akulla ja verkolla, yhtäkkiä verkosta. Puhelimen joutui sammuttamaan ja laittamaan päälle, että tilanne korjaantui.

    Ja tämän puhelimen vikaprosentti oli listassa 6%.

    Mitä tämä todistaa?

    Että yksittäistapaukset eivät kumoa tilastoja ja laajempia vikoja etsittäessä kunnon tilastot ovat aina luotettavampia kuin omat "mulla kyllä toimi/ei toiminut" kokemukset.

    Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö omat huonot kokemukset voisi vaikuttaa omiin ostohaluihin.

    Itselläni ainakin vaikutti ja ostin Siemensin (ME45), joka on toiminut erittäin hyvin.

    Kömpelöt menut ja huono näppäintuntuma, mutta toimii kuin junan vessa.

    Ja sehän puhelimessa on tärkeintä: että sillä voi soittaa ja vastaanottaa puheluja.

    Toivottavasti valmistajat ottavat noista luvuista opiksensa, eivätkä vain vertaile toisiinsa ja totea, että "ei mitään hätää, muut valmistajat eivät ole paljon meitä parempia."

    Tuollaiset 10% ja ylikin menevät vikaprosentit ovat kyllä omasta mielestäni sen verran hälyttäviä, että kaikilla muilla teollisuudenaloilla oltaisiin huomattavan huolissaan ja mietittäisiin pikaisesti laatuparannuskeinoja.

    Matkapuhelinten osalta ihmiset ovat vain jo jotenkin tottuneet siihen, että etenkin uutta ja parasta ostaessaan saa käteensä usein toimimatonta tavaraa, melkein valmistajasta riippumatta.

    t. Halcyon
     
  10. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Aivan juuri näin, ei varmasti ole tehty yhtään mallia ainoankaan valmistajan osalta, jossa jokainen yksilö toimisi täysin virheettömästi.
    Ainakin klassisessa mielessä, nykyään on monille tullut ominaisuuksia jotka jo alkavat horjuttamaan tuota tärkeysjärjestystä.
    Tuo on valitettavasti monilla aloilla totta, virheisiin/ongelmiin ei tarvitse puuttua jos toisilla on niitä enemmän. Olen työssäni joutunut juuri tätä seikkaa kritisoimaan aika usein.
    Näinhän se on, lähes kaikki laitteet/softat joiden toiminta perustuu pitkälti juuri koodiin, eivät ensimmäisissä versioissa toimi virheettömästi. Siksi juuri päivitysten saaminen omatoimisesti tehtäviksi olisi paikallaan kaikilla valmistajilla. No, itse ainakin tiedostan tämän jo ostovaiheessa.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Matka"Puhelimissa" aina vaan etisä merkityksetön ominaisuus, välinta perusteena kohta jo suhteellisen harvinainen.
    Mutta se mitä varmaan tarkoitit että joissain malleissa yleisimmät viat ovat sellaisia että vaativat huoltoon menemistä että yleensä laitetta voi käyttää, eli ovat menneet perinteisessä mielessä rikki.
    Joissain malleissa yleisimmät viat ovat epätoivottuja toimintoja tai tilapäistä puutteellista toimintaa, mitkä ei sinänsä estä laitteen käyttöä.
     
  12. Skopa Vieras

    xxx

    Mitenköhän paljon näissä tilastoissa on näitä itse aiheutettuja vikoja? "Hups..puhelin luiskahti kädestä asfaltille"
     
  13. ajantawarat

    ajantawarat Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    6604
    Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    minulla kun oli aikanaan 6210 ja sen jälkeen 6310 ja ennen 6150 äh... no paljon 6 tonnisia jokatapauksessa,ostin elektroniikkakaupasta nk. raapekynän eli se on kynän näköinen laite jossa on lasikuituharja päässä ,sillä voi kätevästi puhdistaa akun navat,ja ne kun on puhtaat puhelin EI SAMMUILE VAIKKA AKKU LIIKKUISIKIN,ikinä ei tarvinnut viedä näitä puhelimia huoltoon,6150 on edelleenkin tyttärelläni joka ei halua vaihtaa sitä uudmpaan/pienempään ,akun olen antanut hänelle uuden ja siinä kaikki. en tiedä miten jengi pitelee puhelimiaan kun ne hajoaa,taikka oletan ainakin liikkeeseeni tarjottavia vaihtopuhelimia katsellessani että niitä käytetään frisbeenä taikka boolimaljan sekoituskauhana,eli taitaa olla enemmän vikoja käyttäjissä kuin oikeasti puhelimissa,ja nämä ominaisuudet varmaankin on kaikille merkeille tuttuja

    ps. simpukan omistajilla on hauskaa kun kertalento=saranapoikki ,minultakin on kyselty kolmekertaa ehjää runkoa simpukkamalleihin,kun on saranat poikki
     
  14. Aero

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2960
    Tykkäykset:
    0
    Veikkaan että vähän tuo simpukkajuttu on liioittelua, runkoa on vaikea saada kahteen osaan ja se väliosa todellakin kestää. Yksi osatekijä kestävyydessä on se antenni mikä tukee sitä todella vankasti.
     
  15. Killerwhale

    Liittynyt:
    18/7/03
    Viestit:
    801
    Tykkäykset:
    0
    Itselläni on muutamia kertoja pudonnut T720 aukinaisen ja kiinni monille pinnoille metristä - puolestatoista, betonille, asfaltille jne. Ei mitään vikaa - varsinkaan katkennutta puhelinta.
     
  16. ajantawarat

    ajantawarat Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    6604
    Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    tänään viimeksi tuli poka liikkeeseen ja ihmetteli pysynkö korjaamaan simpukka motorolan,se oli saranasta poikki,ja näytölle menevä lattakaapeli myös,sanoin NO WAY ,tietenkin jos järkevää kautta saa osat on ihan helppo nakki,mutta osat maksaa usein enemmän kuin käytetyn arvo

    ps. veikkaus oy hoitaa veikkauksia,todellisuus on toinen juttu
     
  17. wiwwe

    Liittynyt:
    11/2/03
    Viestit:
    759
    Tykkäykset:
    0
    Ahaa, eli kertalento ja saranapoikki... uuttapa uutta, saanut aika täysii heittää, hyvällä hillolla, loistavassa asennossa, täydelliseen kulmaan, jotta noita poikki saa :p
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Nykyisistä mallesita erittäin harva kone hajoaa pudottamalla, poikkeuksen muodostaa ehkä jotkin painavat mallit. Eli useimmiten vaaditaan jotain apuja, esim jos luurin saranat eivät kestä yli taittumista niin päälleastuminen voi herkästi olla turmioksia. joissain tilanteissa sekään ei riitä.
     
  19. jeesh Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/10/02
    Viestit:
    1645
    Tykkäykset:
    0
    Freudilainen lipsahdus??

    Ei kyllä pitäisi simpukan hajota tippumisesta, nää on näitä... Tietty jos tiputtaa demo tarkoituksessa "ei tää hajoo" niin silloin ehkä.. Oma V200 tippunu kovalle pinnalle 1-1,5 metristä aukinaisenä, no hätä business as usual...
     

Jaa tämä viestiketju