1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sairastaminen

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja Mr.Tyson, 9/1/09.

1. Mr.Tyson Vieras

Eli pointti on se, että tänne voisi kukin tilittää oireita, pahaa oloa, parannuskeinoja/kotikonsteja, vakavammista sairauksista, lääkityksestä ja annostuksista etc etc...

Ite voin heti kärkeen sanoa, että sairastan epilepsiaa ja lääkitys on 1000+1000 mg Keppraa päivässä. Lisäksi verenpaineeseen pitää vetää Linatilia 10 mg aamuisin.

Nyt on vaan tullu semmonen ihme oire että silmät nykii ja päätä särkee ihan helvetisti JOKA päivä, huimannut on jo monta vuotta mutta mitään selitystä ei ole löytynyt. Migreeniäkään ei ole todettu.

2. Panda Vieras

Diabeteksesta on nautittu 2-vuotiaasta asti ja nyt 24v ikää... Verenpainelääkkeet iskettiin kouraan mitälienee 15-vuotiaana munuaisten kohonneen valkuaiserityksen takia ja pariin otteeseen tehostettu niitäkin.

Pari vuotta sitten todettiin lisää diabeteskivaa, proliferatiivinen retinopatia. Laseria molempiin silmiin tähän mennessä lähemmäs 10000 polttoa/silmä. Kaikkia roskaläjiä heiluu lasiaisessa ja oikeaan silmään tullut harmaa sokea laikku.

Välillä vähän usko loppuu hengissä pysymiseen mutta kattoo nyt. (Jollei sokeaksi tule).

3. Mr.Tyson Vieras

Ota kung-fu Pandan asenne niin kyllä se voitto vielä tulee! :) Oon tässä itse ihmetelly että mistä helvetistä tuo päänsärky johtuu. Keskussairaalassa osastolla ollu ja on kuvattu ja verta pumpattu niin että hyvä kun itelle jää, mutta mitään ei löydy.. Ei olla mikään rikas suku, mutta isäni sanoi kun toi epilepsia todettiin, että jos kuvauksissa jotain löytyy ja sen voi leikata niin se leikataan, maksaa mitä maksaa. Mutta päätä on kuvattu jo niin paljon että kehittyy siitä jo pian syöpä, eikä muuta löydy kun aivot.. Itse rehellisesti toivon että löytyisi nyt joku helvetin kasvain tms. että sais edes tietää elääkö tässä päiviä, kuukausia vai vuosia..

Eli toi epilepsia ja verenpaine on diagnosoitu, mutta tunnen sisimmässäni että jotain muutakin on.

4. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Pumppu menee leikkaukseen aikaisintaan keväällä. Vuotava läppä vaihdetaan keinotekoiseen. Tämä syntymävika huomattiin ekan kerran armeijassa. Tarkoituksena on lopettaa siten sydämen kasvu ja palauttaa se takaisin normaaliin kokoon. Lääkkeinä on tällä hetkellä Cardace 10mg ja tykytykseen yks toinen lääke jota lähinnä otan silloin jos tiedän että pumppu joutuu tekemään kunnolla töitä. Silloin tykytys rupeaa vasta häiritsemään. Leikkauksen jälkeen loppuelämäksi tulee Marevan ohennuslääkkeet.

Ei kai tässä toistaiseksi mitään muuta suurempaa. Kolesteroliarvot ovat olleet hieman koholla viime aikoina. Ne olivat normaalit ennen irlantiin lähtöä, niin toivoisin ongelman johtuvan lähinnä paikallisesta ruokavaliostani johon olen yrittänyt jo tehdä vähän muutoksia.

5. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Huh... mitä tauteja. Sorry... mulla ei ole muuta ollut toistaiseksi kuin flunssaa joskus, vuosien väli siinäkin välillä.

Noita fyysisiä vammoja sitäkin enemmän, kun on rymyeetu niin on.

6. Nikolasr

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Kesät talvet kipeenä. jos jollakin tutun tutun tutulla on flunssa tai vatsatauti niin se on varmasti myös mulla. oon todellinen tauti-imuri. Näin asiat ollu aina, nuorempana urheilin ihan tosissani ja ajattelin, että jatkuva rasitus aiheuttaa puolustuskyvyn alenemista mutta nyt on selvinnyt ettei asia johdu siitäkään. Omaan vaan puolustuskyvyttömän elimistön ilmeisesti. Olin pari viikkoa sitten Thaimaassa ja siellä kaikki meni ok, 3 päivää tultuani suomeen alkoi ihmeellinen vatsatauti mikä on kestänyt nyt pari viikkoa. Aikaisemmin on ollut vain aaltoilevaa särkyä vatsassa ja muuten kuralla mutta nyt pamahti myös kuume päälle, vatsa on kuin tulessa ja hyvä kun pysyy tolpillaan. Pitäis lääkäriin mennä mutta kun ei tykkää valkotakkisista.

7. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Kolesteroli, joihin lääkitys. Nyt arvot normaalit. Aikamoinen sukurasite, monet sukulaisetkin syö samoja lääkkeitä. Migreeniä joskus, ei virallista, mut jotain kuitenkin ja siihen kanssa lääke.

12v ja risat yrittäjänä, ei vielä päivääkään sairaslomalla. Muistan kerran, kun soitin päivystykseen mahataudissa, niin sanottiin vain, että menee äkkiä ohi. Eikä siis oo tarvista vaivata lääkäriä, eikä myöskään sairaslomaa. Ei väkisin.

8. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Aika vähällä selvitty moneen muuhun verrattuna; keliakia todettu 4-vuotiaana ja veren IgA-puutos, mutta eipä noille mitään lääkkeitä tai hoitoa ole. Mitään kestolääkitystä vaativaa ei ole, mutta kaiken maailman kiertävät flunssat jne. kyllä käy läpi joka vuosi. Luitakaan ei koskaan ole murtunut niin että olisi ihan röntgenissä näkynyt. Jotain pienempää kyllä.

Oikea polvi on joskus n. 17 vuotta sitten revähtänyt jotain siteitä / kierukkaa sieltä, mutta ei ole leikattu ja nyt on jopa alkanut kestää viime vuosina luistelua ihan hyvin. Aiemmin kipeytyi todella helposti ihan lyhyestäkin juoksumatkasta. Luisteleminen auttaa, mutta vaikka tässä on viitisen vuotta tullut luisteltua ja potkittua jalista aktiivisemmin niin kovin jyrkkiä käännöksiä ei uskalla tehdä edelleenkään polven päällä. Pikkuhiljalleen olen pyrkinyt lisäämään tuollaistakin liikettä, josko siitä vielä vähän alkaisi vahvistumaan.

9. samumanu Vieras

Veljellä on epilepsia ja käytti tota keppraa 1500 + 1500 mut ei käynä sille kyllä yhtään, ei oo kiva tauti ei.. Sillä oli aina kädet kipeenä, oksenteli ja väsyny koko ajan eikä auttana oireisiin kunnolla.

Nyt sillä on trileptal ja topimax käytössä ni on viimein ollu vuoden ilman oireita ja saanu ajokortinkin takasin. Mut kai se on niin et jollekin käy toinen ja toiselle toinen. <- Hirvee lause.

Itellä hampaat ei taho pysyä kunnossa millään mut toi ei kai sairaus.. Psoriasiksesta oon noin 20v kärsiny mut onneks kohtuu lievänä, muutaman kerran iskenä pahemmin. Ainoo mikä siinä on omalla kohalla vittumaista on toi ikuinen päänahan kutina, sitä ei huomaakkaan ku raapii ja raapii ja seuraukset voi jokainen arvata. Onneks oon kohtuu hyvin oppina et kodin ulkopuolella en tota paljon tee.

10. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Sama juttu, Psoriasis on vaivannut, ja nimenomaan nivelpsoriasis. Lievänä tuo ihottuma onneksi, mutta kylmillä ja kosteilla ilmoilla sekä kovilla pakkasilla saattaa olla unettomia öitä kun niveliä särkee. Yöllä saattaa herätä siihen, että isoja niveliä, pääsääntöisesti polvia tai kyynerpäitä, särkee niin paljon, että niiden liikuttaminenkin on mahdotonta.

11. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Yläselkäongelmia. Vähän väliä joudun käymään hierojalla, naprapaatilla, fysioterapeutilla, lääkärissä. On niin pirskatin jumissa ja kipeänä lihakset aina, heijastaa myös päähän päänsärkynä.

Allergista tukkoisuutta ja kuivumista. Kovat pakkaset myös pahentaa. Kun ilma on liian kuivaa, niin verta tulee nenästä ja silmät kuivuu ja kädet kuivuu ruvelle.

Vatsaongelmia. Närästystä ja röyhtäilyä, juostessa alkaa helposti sattua ylävatsaan.

12. Kikkopaeae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Itsellä tuli ensimmäiset epilepsiakohtaukset vuonna 1997. Tuli kaksi kohtausta muutaman päivän sisään ihan yllättäen. Mitään oireita ei ennestään. No kohtauksia ei tullut enää, joten asia niinsanotusti unohdettiin. Nyt vuonna 2006 tuli taas kaksi kohtausta muutaman päivän sisällä. Kummatkin autolla ajaessa joten hiukan pelästytti. Siitä asti olen syönyt Trileptal lääkettä, tosin vain 300mg 2x päivässä. Näillä kuitenkin pysynyt kohtaukset poissa.

Kohtausten jälkeen olikin kolme kuukautta ajokieltoa, vaikkei korttia otettukaan pois. Kyllä sen jälkeen jännitti lähteä ajamaan. Joka vihlaisusta pysäytti auton. Siitä ainakin on hyvä että tuo Trileptal sopi heti mulle ettei tarvinnu vaihdella montaa kertaa.

Pääsairautena on sitten tämä synnynnäinen vasemmanpuolen halvaus. Eli vasen puoli paljon heikompi kuin oikea. Se nyt rajoittaa elämää jonkin verran. Lääkkeitä kuitenkaan ei tähän tarvi. Fysioterapiassa olen käynyt nyt n.27v ja itse koitan treenata mahdollisimman paljon ettei pääse kunto huonontumaan. Kyllä sisu on ainakin elämän varrella kasvanut.

Sitten todettiin vielä 2007 elokuussa vasemmassa silmässä keratoconus eli sarveiskalvon kartiopullistuma. Ulkomaan reisulla ihmettelin kun en nää pelikortteja kunnolla. Siitä asti on näkö huonontunut todella paljon ja lukeminen sun muu on nykyään hankalaa. Tietokoneellakaan pysty olemaan yhtäjaksoisesti kauaa kun joutuu niin paljo tarkentamaan että pystyy näkemään tekstit. Pää särkee melkeinpä jatkuvasti ja huimausta on myös. Pimeällä autolla ajon olen jo jättänyt eikä kohta pysty valoisallakaan ajamaan jos tätä tahtia huononee.

Töissä ei tämän takia pysty olemaan koska ei pysty 8h päivässä katsomaan monitoria eikä tihrustamaan hintalappuja sun muita. Nyt olen ollut viime kesäkuusta asti sairaslomalla ja sarveiskalvonsiirto leikkausjonossa toukokuusta asti. Enkä tiedä koska leikkaukseen pääsen.

Kyllä tässä usko meinaa välillä loppua. Sitten noitten lisäksi on vielä eläin allergiaa, silmissä ihottumaa sun muuta. Että ihan tarpeeksi kyllä.

No ei tässä auta itku markkinoilla. Ajattelee vaan että kyllä joillakin ihmisistä on vielä asiat huonommin kuin itsellä.

13. kimmo Vieras

Nää ei tainneet olla mitään GM-kohtauksia, kun kerta kirjoittelet täällä?
    Itse sain joskus 80-luvulla tuollaisen aivan yllättäen. Työpäivän jälkeen olimme duunikaverini kanssa pelailemassa tietskallani, kun kohtaus yllätti. Itselläni ei tietenkään mitään käsitystä hommasta, mutta kaverini sanoi että olin vain pudonnut jakkaralta ja alkanut sätkiä. "Fiksuna" ihmisenä oli laittanut kuulema paistinlastan suuhun..se löytyikin jälkeenpäin poikki purtuna(kokeilepa onnistuuko "normaalisti") kotoani.
    Heräsin Jorvista, mutta herättyäni en vielä moneen tuntiin tiennyt kuka ja missä olen, saati että tietäisin mitä siellä Jorvissa teen. Asiat kuitenkin selkeni siitä pikkuhiljaa, otettiin jotain kokeita ja aikanaan laskettiin ulos. Sen jälkeen sitten määrättiin näihin kaikenlaisiin aivokuvauksiin, -käyriin ja mittailtiin altistumista kirkkaille valoille(tietokone)..mitään ei kuitenkaan löydetty.
    Asia pistettiin väsymyksen/syömättömyyden/valvomisen yms. piikkiin, mutta lääkitys kuitenkin aloitettiin ja eläkepaperitkin tuli siinä sivussa.
    Söin Neurotol slow-merkkisiä pillereitä aikani, kunnes kyllästyin niihin ja "loikoiluuni" ja läksin kasaamaan kompuuttereita(jonka vuoksi eläke otettiin pois)..mutta se on jo toinen juttu.
    20:een vuoteen ei ole asiasta ollut haittaa, kunnes erehdyin 50v-tarkistuksessa (ajokorttia varten) mainitsemaan asiasta lääkärille, kun sitä lomakkeessa kysyttiin. Lopputulos, että C-kortti otettiin pois, B toki jätettiin. En jaksanut asiasta riidellä, vaikkei sitä olisikaan saanut ottaa, koska tapahtumasta niin kauan. En kuitenkaan ole kuorma-autolla ajanut vuosiin, vaikka joskus tein sitäkin ammatikseni.
    Nykyongelmia ei ole, jos ei oteta sitä huomioon, että pään sisältä ei vieläkään löydy mitään, 25kg ylipaino ja järkyttävän huono kunto.
    Okei, alkava keuhkoahtauma löydettiin, mutta se tuskin haittaa kun muistan vaan polttaa riittävän paljon päivässä(pari askia menee kevyesti), että keuhkot saavat harjoitusta ja vahvistuvat.

Muistan omat kokemukseni kohtuullisen hyvin vielä noilta ajoilta. Kun söin pillereitä ja otin alkoholia, seuraavana aamuna "huimasi". Aloin miettiä kohtauksen mahdollisuutta ja huimasi vielä enemmän. Koko ajan pelkäsin että "putoan"..pelkäsin mennä ulos/kauppaan, minne hyvänsä.
    Yhtään ei helpottanut, kun kysyin neurologiltani, että "voinko ajatella itselleni kohtauksen"..hän oli sitä mieltä että se on mahdollista. Mitä enemmän asiaa pohdin, sitä varmempi olin että "kohta se tulee".
    No joo, aikansa sitä kesti, kunnes heitin pillerit nurkkaan(ei olisi saanut itse lopettaa ykskaks) ja päätin etten pohdi enää kohtausten mahdollisuutta.
    Totahan sitä voi ajatella, mutta harvemmin se itseään kuitenkaan auttaa. Täytyy sanoa, että melko monella ongelmalla on sinuakin "siunattu" ja jos minulta kysytään, niin yhdelle ihmiselle kyllä vähempikin riittäisi. Itseltäni kuitenkin tulee respektiä asenteestasi, toivotaan että asiasi järjestyvät.
    PS tuli pikkasen pitkä tarina, mutta tämän voi jättää lukematta.

14. Alpha- Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    Halko
    On kyllä hurjia sairauksia osalla. :(

Täällä atooppista ihottumaas sekä alaselkä ja olkapäät kipeinä jatkuvasti. Polvetkin alkaneet nyt pikkuhiljaa kakimaan. Lisäksi verenpaineet suvun perinteen mukaisesti tapissa.

Muutoin meneekin vaivat sitten urheilu- ja flunssapuolelle, joista vakavimpina revähtänyt etureisi ja muutamat keuhkokuumeet.

Terveempää huomista kaikille.

15. Kikkopaeae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Kimmolle vastausta:

En viitsinyt lainata kun olis tullu senverta pitkä.

Aika kokemuksia noi kohtaukset oli kyllä autolla ajaessa. Yhtäkkiä lähti kroppa kramppaamaan sivullepäin eikä mitään voinut oikeastaan tehdä. Lopulta musteni silmissä. Ilmeisesti olin saanut sitten painettua jarrua kun kummallakin kerralla auto oli tien sivussa suht nätisti. Oli sivulliset soittaneet kuitenkin ambulanssin. Aivan vielä olin sekaisin sairaalassakin. Toisella kerralla selkä kramppasi niin jumiin että kesti pitkän aikaa parantua ja söin parhaimmillaan kolmea vahvaa kolmiolääkettä kerralla kun kaksi lääkäreistä oli määrännyt väärää lääkettä. Viimeinen lääkäri vaan ihmetteli miten voin olla tuollaisen annoksen kanssa vielä tolpillani. Kieleen olin myös purrut niin lujaa että se kesti myös parantua pidemmän aikaa.

Jälkeenpäin on miettinyt että jokin vaisto ihmisellä on kun ennen ihan ekaa kohtausta olin valittanut päänsärkyä ja mennyt nukkumaan jo illalla aikaisin. Olin kuitenkin kömpinyt isän viereen tunnin parin päästä ja hetki siitä niin kohtaus oli tullut. Mitäs jos olisin saanut sen yksin huoneessa.

Ja noissa autotapauksissa kummassakin meinasin ajaa pikatien kautta keskustaan, mutta lähdinkin lopulta pikkutien kautta. Mitäs jos nuokin olisi tapahtunut 100km/h vauhdissa pikatiellä.

No turha semmosia on miettiä, mutta kuiteskin. Enkä muuteskaan mitään uusia kohtauksia pelkää, mutta silloin kolmen kuukauden ajokiellon jälkeen ajo oli hetken hiukan epävarmaa.

Onhan noita vaivoja kyllä juu ihan tarpeeksi. Tuossa edellisessä viestissä en maininnut edes selkää jossa on skolioosia hiukan vajaa 50astetta.

Sitäkin tutkittiin muutama vuosi takaperin Ortonissa ja ylilääkäri jopa sanoi ainoaksi vaihtoehdoksi leikkauksen. Pyörsi kuitenkin vuoden päästä sanansa ja sanoi että ei kannata leikata kun riskit halvaantumiseen ovat liian suuret. Ja että kyseessä oli ollut mittavirhe kun heillä on leikkauksen raja 50astetta ja toisella mittauskerralla oli asteita 51. Ekalla siis tuo 49.

Joteskin vaan mennyt usko noihin ylilääkäreihin. Kaikki jotain hoonoo soomee puhuvia eikä niistä meinaa saada mitään selvää. Ja sitten diagnosoivat mitä sattuu ja määräävät vääriä lääkkeitä jne.

Luonteeltani olen ollut aina liian kiltti, mutta näiden sairauksien myötä on kyllä luonne kovettunut aika paljon. Vieläkin kovempi saisi olla esim Kelan ja lääkäreiden kanssa.

16. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Unohdin omassa sairauskertomuksessani mainita kroonisen eturauhastulehduksen. Sehän alkaa useimmiten vasta n. 50-60 -vuotiaana, mutta voi nykyään alkaa pahimmillaan jopa jo n. 20-vuotiaana ja mullahan se alkoi aikoinaan jo 21-vuotiaana. Eturauhanen on siis erittäin herkkä kylmyydelle. Jos kylmettyy vähänkin, aiheuttaa erittäin voimakasta vihlovaa kipua, varsinkin virtsatessa. Ainoa suojautumiskeino on erittäin tarkka suojautuminen kylmältä. Pitkiä kalsareita on pidettävä päivittäin lokakuun puolivälistä huhtikuun puoleenväliin eli tasan puolet vuodesta. Mihinkään kylmän päälle ei voi istua. Talvella en voi kuvitellakaan istuvani ulkona mihinkään enkä sisälläkään vähissä vaatteissa esim. lakatulle puupinnalle. Kesähelteelläkään ei voi istua esim. kivelle tai betonin päälle, muovituolikin on siinä rajoilla helteelläkin, muissa sääolosuhteissa täysin mahdotonta. Saunasta ei voi mennä ulos istumaan jäähdyttelemään ilman lämmitettyjä paksuja istuinalustoja. Auton penkillekään ei voi istua ilman perslämmitintä kuin helteellä. Talvella on kylmäkäynnistyksessä ensin käynnistettävä auto ja sitten odotettava pari minuuttia, että perslämmitin lämmittää penkin. Riittävän tehokkaalla sisätilanlämmittimellä voi sentään välttää edellä mainitun odottelun.

Kun tämä vaiva kerran tulee, se on lopunikää. Ei siitä eroon pääse. Vanhempana on riski, että eturauhanen alkaa kasvamaan tai siihen tulee syöpä. Vaiva on ilmeisesti myös osin perinnöllinen.

Onko muilla kokemuksia tästä?

17. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Syntymästä asti olen sairastanut astmaa. Nuoruudessa on useita öitä ja päiviä vietetty TYKS:n happiteltassa. Salbuvent lääkitys oli sen verran vahvaa että häiritsi koulun käyntiä ala-asteella. Käsien vapina ja tutina kun teki tekstistäni vaikealukuista. No myöhemmällä iällä ei ole enää häirinnyt. Vaarana kyllä on että palaa entistä pahempana. Jos näin käy, niin sitten mietitäänkin että mihinkäs ammattiin sitä uudelleen kouluttautuis.

18. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    No johan on tällä foorumilla sairasta porukkaa... Samointein voitaisiin AV-puoli nimetä kokonaan Sairas-alueeksi...
    Itse kun kuvittelin, että nuo omat nivelsäryt ja psoriasis on veemäistä, mutta pientä tuntuu olevan muiden rinnalla.

Tämä taitaa olla yksi harvoista ketjuista foorumilla, kun kukaan tuskin haluaa laittaa muita "paremmaksi"...

19. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kyllä joku vielä yllättää ja tulee keulimaan.

20. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    JJ kävi jo, eikä sillä ollut flunssa tai fyysisiä vammoja pahempaa...

Jaa tämä viestiketju