1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

S40 ja T9-sanaston kopioiminen

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja jimhoyle, 11/11/08.

1. jimhoyle

Tykkäykset:
    0
    Olen melko massiivisella urakalla tehnyt sellaisen "tempun", että olen kirjoittanut puhelimen tekstiviestien ennakoivaan sanastoon suuren määrän omia sanoja. Käytännössä olen lisännyt (omanlaisen) suomen kielen sanastoon, joka oli alunperin English. Näinollen minulla on kaksi sanastoa kerralla. Tämä sopii käyttööni oikein hyvin.

Kysymys kuuluu, että onkohan mitään keinoa, miten voisi kopioida tämän massiivisen oman sanaston toiseen puhelimeen? Tämä puhelin on Nokia 7210 Supernova.

2. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Ei ole sellaista keinoa. T9-tietokantaan ei pääse käsiksi muutenkaan, esimerkiksi muokkaamaan sanoja, niin en usko että tuollaistakaan ohjelmaa olisi tehty.

3. A R

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N81SD, hyllyssä myös 9300, 3220, 3510i, 6210 ja 3210
    En menis tehtävää mahdottomaksi sanomaan, sillä tehtävä on mahdollinen, mutta mahdottoman rajoilla...
    Itse nimittäin löysin s60-luuristani (N81SD) y-browserilla jostakin (en muista enää mistä, enkä ole löytänyt, vaikka joskus olen myöhemmin yrittänyt etsiä) tekstitiedoston, jossa alussa oli jotain ihan ufo-kieltä, siis merkkejä peräkkäin aivan tolkuttomasti ilman välilyöntejä, ja myöhemmässä osassa tiedostoa alkoi olla suomen kielen sanoja, joiden huomasin olevan sanat jotka olin lisännyt sanakirjaan.
    Tiedostolla oli ihan reippaasti pituutta, ja suomen sanat alko about 1/3 - 1/2 tiedoston pituudesta paikkeilla...

Enkä todellakaan tiedä mistä sama tiedosto löytyisi s40-luureissa.

4. jimhoyle

Tykkäykset:
    0
    Onkohan jotakin vastaavaa softaa, jolla pääsisi S40-puhelimen käyttöjärjestelmätiedostoja kaivamaan esiin puhelimesta?

Onko muuten mitään tietoa minkälaisia rajoituksia tuossa oman sanaston tekemisessä on, tuleeko jossain vaiheessa raja vastaan; jos laittaa esim. 10000 sanaa? Vai pystyykö miltei loputtomasti lisäämään sanoja? Esim. sellainen rajoitus on tullut vastaan, että "edes"-sana jostain syystä ei suostu menemään sinne muistiin. Se ei vaan ilmesty vaihtoehdoksi (kun käytössä on English-sanasto). Löysin kuitenkin sellaisen workaroundin, että jos laitan vaikka sanan "edestakaisin", niin sitten pelkkä "edes":kin rupeaa löytymään.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Symbiankoneet ovat vähän eri asia ja niissä on perinteinen tiedostonhallinta ja sieltä löytyy, kuten mainitsit, tiedosto jossa sanakirja ja siis myös tiedosto missä itse opetetut sanat.

S40 koneissa ei tuollaista mahdollisuutta, toki ne sanat jossain muistissa kuitenkin on. joten jotain PC softaa voi etsiskellä jos loppukäyttäjille sellaista joku taho tehnyt/tarjoaa.

6. jimhoyle

Tykkäykset:
    0
    Huomasin vasta nyt, että tässä todellakin on todella tiukka rajoitus. En tiedä tarkkaan, millä logiikalla se toimii. Olisi pitänyt huomata jo aiemmin, mutta en ollut 100% varma olinko kirjoittanut sanoja aiemmin muistiin vai en.

Nyt tiedän, että sanastosta on kadonnut useita sanoja, joita olen kirjoittanut eri ajankohtina. Noin 2vk sitten kirjoitettuja sanoja on kadonnut sekä eilen kirjoitettuja sanoja. Kuitenkin, monet 2vk sitten ja eilen kirjoitetut sanat ovat vielä tallella, joten on paha sanoa millä periaatteella homma menee. Sanan pituudella en ole huomannut olevan merkitystä.

Joka tapauksessa tilanne on se, että sanastosta hukkuu vähitellen sinne kirjoitettuja sanoja, ja tämä muuttaa koko oman sanaston laajentamisen melko järjettömäksi touhuksi.

Any comments are welcome.

7. Rommirusina

Rommirusina

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Tuo sanojen katoaminen on kyllä jotenkin naurettavaa nykypäivänä, kun muistia luureissa on jo paljon. Eipä nuo sanat nyt muistissa luulisi paljona vievän tilaa, vaikka niitä siellä se 10000kpl olisikin. Mutta ei nokian insinööreistä ota selvää...

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ainakin se tuntuu naurettavalta että ainakin joissain malleissa tuntuu katoilevan suht pienenkin sanaoston osalta.
    En tiedä miten sanosto toimii eri malleissa, mutta 10 000 sanaa jos sellaiseneen veisi kymmeniä kilotavuja, jossain S60 koneen flashillä se ei vapaassa tallennus tilassa nykyään enään tuntuisi, vaikka vähän indexointiakin olisi mukana. en tiedä miten se sitten RAM muistin käyttöön vaikuttaa eri malleissa ja tietenkin nopeuteen, no sekään tuoreissa S60 koneissa pitäisi olla ongelma.

Ja mikä on tuo sanojen katoamisen lokiikka, kun kertoman mukaan ei vanhin ensin periaatteella ole, eikä myöskään viimeinen ensin, tuskin niinkään että käytetyin viimeisenä. SIM kortin vaihto, ainakin joissain malleissa on tehokas konsti tyhjennellä sanastoa.

T9 sanoston talnteensaamiseta ja ehkä jopa asennusta ja levittämisen mahdollistavan tuen saaminen PCsuiteen olisi varmaan vastaus monen ahkeran näpyttelijän toiveeseen.

Sanaston kopioiminen ja levittäminen voisi johtaa pieniin tietoturva riskeihin, kun joillain on tapana opettaa salasanoja ja käytäjätunnuksia laitteelle.

Jaa tämä viestiketju