Sähköautot ja lataaminen

Samppa221

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
23   0   0
Liittynyt
5.2.2017
Viestit
608
Reaktiopisteet
663
Puhelinmalli
13 Pro Max
tällänen tuli vastaan. löytyy hintojakin.
Tuo on ihan hyödyllinen. Näyttää mm. Lidlin ilmaisten laturien livestatuksen niin ei tarvitse erikseen käydä sielä kääntymässä vaan voi mennä suoraan oikeaan ruokakauppaan 😆

1659631011232.png
 

stadia

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
758
Reaktiopisteet
1304
tällänen tuli vastaan. löytyy hintojakin.
Aika ehdoton ja tosiaan näkee hyvin missä vapaata. Esim. Tänään olin menossa Lahdessa Ionityn laturille testaamaan teslan latausnopeutta mutta koska siellä oli porukkaa niin kävin mäkkärissä hakemassa lisää virtaa.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
17008
Reaktiopisteet
14038
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
tällänen tuli vastaan. löytyy hintojakin.
Miten tämä poikkeaa plugsharesta?
Tuo on ihan hyödyllinen. Näyttää mm. Lidlin ilmaisten laturien livestatuksen niin ei tarvitse erikseen käydä sielä kääntymässä vaan voi mennä suoraan oikeaan ruokakauppaan 😆

Katso liite 195754
Täähän on hyvä ominaisuus…

Edit: ei toi nyt toimi, tuossa on neljä latauspistetta eikä kaksi.
 

Liitteet

  • 9B47F4ED-B541-4015-9C85-DEAABCC9E378.png
    9B47F4ED-B541-4015-9C85-DEAABCC9E378.png
    258.8 KB · Katsottu: 25

stadia

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
758
Reaktiopisteet
1304
Aika paljon tullut mäkissä latailtua ja hyvin näyttänyt toimivan. Lahdessa Mc Donalds Lahti Laune tais ladata vain noin 130kW vaikka 250kW oli maksimi - toki en tiedä paljonko Teslassa maksimi.
 

X3mDog

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2013
Viestit
28
Reaktiopisteet
119
Puhelinmalli
iPhone 13 Pro Max / Redmi 9T
Aika paljon tullut mäkissä latailtua ja hyvin näyttänyt toimivan. Lahdessa Mc Donalds Lahti Laune tais ladata vain noin 130kW vaikka 250kW oli maksimi - toki en tiedä paljonko Teslassa maksimi.
Tuohan oli ihan nopea. Itsellä akuston jäähdytys käynnissä ja lataus 16kW.
 

JuhaSS

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
6.4.2019
Viestit
156
Reaktiopisteet
113
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro Max, iPad 9,7" ja 12,9"
Tesla laajentanut superchargereiden yhteiskäyttöä. Nyt Suomessa 9/16 asemasta on kaikkien käytössä.

Nyt jo 11 asemaa muidenkin käytössä!
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
13356
Reaktiopisteet
19947
Puhelinmalli
11T Pro
Aika paljon tullut mäkissä latailtua ja hyvin näyttänyt toimivan. Lahdessa Mc Donalds Lahti Laune tais ladata vain noin 130kW vaikka 250kW oli maksimi - toki en tiedä paljonko Teslassa maksimi.
Oliko akku "valmistettu" lataukselle ja millä varaustasolla aloitit latauksen?

Huhujen mukaan Hyundai/Kia/Porsche ottaa esim. McDonaldsin 215kW latureista jopa 240kW, kun noiden latureiden jännite on hieman yli 400V ja osaavat 400V ylimenevää jännitettä hyödyntää, kun sähköjärjestelmä on autossa 800V. Pitää tuokin kyllä testata. 😂
 

stadia

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
758
Reaktiopisteet
1304
Oliko akku "valmistettu" lataukselle ja millä varaustasolla aloitit latauksen?

Huhujen mukaan Hyundai/Kia/Porsche ottaa esim. McDonaldsin 215kW latureista jopa 240kW, kun noiden latureiden jännite on hieman yli 400V ja osaavat 400V ylimenevää jännitettä hyödyntää, kun sähköjärjestelmä on autossa 800V. Pitää tuokin kyllä testata. 😂
Akkua oli jäljellä about 10% enkä kyllä kerennyt mitenkään valmistelemaan kun tien toiselta puolelta Prisman parkkihallista ajoin laturiin. Järvenpään mäkkärissä kun käynyt niin se antaa laturim täydet 150kW melkein aina.
 

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
18474
Reaktiopisteet
27194
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Akkua oli jäljellä about 10% enkä kyllä kerennyt mitenkään valmistelemaan kun tien toiselta puolelta Prisman parkkihallista ajoin laturiin. Järvenpään mäkkärissä kun käynyt niin se antaa laturim täydet 150kW melkein aina.

Jos parkkihallissa lämpötila on n. 20 astetta, niin ei ihmekään jos ei tuon suuremmalla teholla ladannut. Auto rajoittaa noissa lämmöissä. Kesällä ei tosin tarvitse kovin pitkään ajaa ennen latausta kun lämmöt on riittävän korkealla, eli n. 30 asteessa ja näin ollen akkua ei tarvitse valmistella nopeaan lataukseen.

Latausnopeuksien vertailussa kannattaa tutustua oman auton latauskäyrään, eli miten paljon lataustehoa auto rajoittaa riippuen akun varauksen tasosta. Esim. Model 3 ja Polestar 2 tiputtavat pian 60 % jälkeen tehon alle 100 kW. Model 3:ssa on tosin paljon erilaisia akkuja ja latauskäyriä riippuen vuosimallista ja akun tyypistä. Porschelle luvatusta peak-tehosta saa taas nauttia vain välillä 0-25% ja 35% kohdalla ollaankin jo 150 kW tehoissa. Korealaisissa tosiaan on @Unnoticed ehkä vakuuttavimmat käyrät ja luvatusta huipputehosta tullaan alas vasta 45 % jälkeen ja vasta 70 % kohdalla tullaan lähelle 100 kW tehoja. Näin siis ainakin kesällä ja nähtäväksi jää miten Kia/Hyundai on toteuttanut akun lämmityksen 2023 malleissa. 2022 mallithan ovat ihan volkkari-tasoa talvella, eli pikalataus on aivan hanurista. Näihin malleihinkin ainakin Hyundai kyllä on lupaillut akun lämmitystä päivityksen muodossa mutta en ainakaan ole kuullut, että sellainen olisi vielä saatavilla. Volkkari on lupaillut vastaavaa 2020 syksystä saakka mutta eipä ole sitäkään kuulunut.
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
13356
Reaktiopisteet
19947
Puhelinmalli
11T Pro
Jos parkkihallissa lämpötila on n. 20 astetta, niin ei ihmekään jos ei tuon suuremmalla teholla ladannut. Auto rajoittaa noissa lämmöissä. Kesällä ei tosin tarvitse kovin pitkään ajaa ennen latausta kun lämmöt on riittävän korkealla, eli n. 30 asteessa ja näin ollen akkua ei tarvitse valmistella nopeaan lataukseen.

Latausnopeuksien vertailussa kannattaa tutustua oman auton latauskäyrään, eli miten paljon lataustehoa auto rajoittaa riippuen akun varauksen tasosta. Esim. Model 3 ja Polestar 2 tiputtavat pian 60 % jälkeen tehon alle 100 kW. Model 3:ssa on tosin paljon erilaisia akkuja ja latauskäyriä riippuen vuosimallista ja akun tyypistä. Porschelle luvatusta peak-tehosta saa taas nauttia vain välillä 0-25% ja 35% kohdalla ollaankin jo 150 kW tehoissa. Korealaisissa tosiaan on @Unnoticed ehkä vakuuttavimmat käyrät ja luvatusta huipputehosta tullaan alas vasta 45 % jälkeen ja vasta 70 % kohdalla tullaan lähelle 100 kW tehoja. Näin siis ainakin kesällä ja nähtäväksi jää miten Kia/Hyundai on toteuttanut akun lämmityksen 2023 malleissa. 2022 mallithan ovat ihan volkkari-tasoa talvella, eli pikalataus on aivan hanurista. Näihin malleihinkin ainakin Hyundai kyllä on lupaillut akun lämmitystä päivityksen muodossa mutta en ainakaan ole kuullut, että sellainen olisi vielä saatavilla. Volkkari on lupaillut vastaavaa 2020 syksystä saakka mutta eipä ole sitäkään kuulunut.
Jotenkin tuntuu, ettei kannata 2022 mallien omistajilla pidättää hengitystä tuon akun esilämmityksen odottelun aikana. Onhan tuo Kia/Hyundai latauskäyrä aivan jäätävä, jos 10%-80% väli täyttyy tarpeeksi tehokkaalla laturilla (ja sopivalla akun lämmöllä) 18min aikana. Tokikaan omien reittien varrella ei aivan hirveästi ole noita tehokkaimpia latureita ainakaan vielä. Luulen kyllä muutenkin, että 90% sähköstä tulee ladattua kotona ja työpaikalla. Mutta onhan tuo mukava, jos akkuun saa "mehua" nopeasti, jos vaikka käy pidemmän reissun etelässä.
 

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
18474
Reaktiopisteet
27194
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Jotenkin tuntuu, ettei kannata 2022 mallien omistajilla pidättää hengitystä tuon akun esilämmityksen odottelun aikana. Onhan tuo Kia/Hyundai latauskäyrä aivan jäätävä, jos 10%-80% väli täyttyy tarpeeksi tehokkaalla laturilla (ja sopivalla akun lämmöllä) 18min aikana. Tokikaan omien reittien varrella ei aivan hirveästi ole noita tehokkaimpia latureita ainakaan vielä. Luulen kyllä muutenkin, että 90% sähköstä tulee ladattua kotona ja työpaikalla. Mutta onhan tuo mukava, jos akkuun saa "mehua" nopeasti, jos vaikka käy pidemmän reissun etelässä.

Joo, lähinnä noilla käyrillä ja latausnopeuksilla on merkitystä usein pitkää matkaa ajaville. Mutta aika moni täälläkin tuntuu lataavan säännöllisesti pikalatureilla, mistä akku ei tietenkään tykkää, mutta ainakin laturin valinnassa on hyvä olla vähän perillä miten se oma auto missäkin tilanteessa latautuu. Sen hetken kun auto ei tehoa rajoita, muuttuu kallis minuuttihinnoiteltukin laturi edulliseksi, mutta tietyissä tilanteissa se on helposti tuplasti kalliimpi.
 

stadia

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
758
Reaktiopisteet
1304
Joo, lähinnä noilla käyrillä ja latausnopeuksilla on merkitystä usein pitkää matkaa ajaville. Mutta aika moni täälläkin tuntuu lataavan säännöllisesti pikalatureilla, mistä akku ei tietenkään tykkää, mutta ainakin laturin valinnassa on hyvä olla vähän perillä miten se oma auto missäkin tilanteessa latautuu. Sen hetken kun auto ei tehoa rajoita, muuttuu kallis minuuttihinnoiteltukin laturi edulliseksi, mutta tietyissä tilanteissa se on helposti tuplasti kalliimpi.
Silloin kun akku tyhjä niin esim. Mäkkärin laturit edullisia mutta jos täydempää akkua lataa niin sitten käyn esim. Abc tai prisma. Mutta aika täyteen saa ladata esim. 75kW laturilla että ei enää lataa täydellä teholla. Mutta itselläni siis vasta vaappuvia ensiaskelia sähköisten autojen parissa joten vielä paljon opittavaa.
 

Mr.Anderson

Paha ihminen
Palaute - 100%
10   0   0
Liittynyt
23.8.2007
Viestit
5733
Reaktiopisteet
6649
Puhelinmalli
iPhone 13 Mini
Tokikaan omien reittien varrella ei aivan hirveästi ole noita tehokkaimpia latureita ainakaan vielä. Luulen kyllä muutenkin, että 90% sähköstä tulee ladattua kotona ja työpaikalla. Mutta onhan tuo mukava, jos akkuun saa "mehua" nopeasti, jos vaikka käy pidemmän reissun etelässä.

Eikö tuo ole aika ihanne tilanne kaikinpuolin ? Arkiajot on kuitenkin...no arkea ja pystyy ennakoimaan ja reissussa sitä "polttoainetta" sitten tarvitaan nopeampaan.

Kauanko menee ladata täyteen normaali pistorasiasta (ei voimavirta) jos se on ohjeiden mukaisesti kuristettu 8A ? Tähän saa siis yleisesti kaikki sähköautojen omistajat vastata :D

EDIT: 8A oli hämärä muistikuva, mutta eikö ne latauskaapelit aina rajoita sopivaksi ?
 

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
18474
Reaktiopisteet
27194
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Kauanko menee ladata täyteen normaali pistorasiasta (ei voimavirta) jos se on ohjeiden mukaisesti kuristettu 8A ? Tähän saa siis yleisesti kaikki sähköautojen omistajat vastata :D

EDIT: 8A oli hämärä muistikuva, mutta eikö ne latauskaapelit aina rajoita sopivaksi ?

8A virralla (latausteho 1,8 kW) esim. 58 kWh akku latautuu 0-100 % tuolla teholla 32,2 tunnissa (58/1,8 = 32,2). Eli aika pitkään kestää mutta akkua tuskin kukaan täysin nollille ajaa, eikä täyteen lataa. Jos siis tuolla 'lämpötolppateholla' autoa lataa vaikka vain öisin niin 10 tunnin latauksella saa vähän autosta riippuen 80-120 km ajomatkaa/lataus.
(mahdollisia lataushäviöitä ei tässä laskennassa ole huomioitu).
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
13356
Reaktiopisteet
19947
Puhelinmalli
11T Pro
Eikö tuo ole aika ihanne tilanne kaikinpuolin ? Arkiajot on kuitenkin...no arkea ja pystyy ennakoimaan ja reissussa sitä "polttoainetta" sitten tarvitaan nopeampaan.

Kauanko menee ladata täyteen normaali pistorasiasta (ei voimavirta) jos se on ohjeiden mukaisesti kuristettu 8A ? Tähän saa siis yleisesti kaikki sähköautojen omistajat vastata :D

EDIT: 8A oli hämärä muistikuva, mutta eikö ne latauskaapelit aina rajoita sopivaksi ?
Melko ihanteellinen kyllä. 11kW laturin asennutan autokatokseen, toki kuormantasaajan tarvitsee kylkeen. Pikalataus kun ei paljon käytettynä ole akulle hyväksi, niin ihan hyvä, ettei tarvitse roikkua "julkisten" latureiden varassa.

Saa toki nähdä, että kannattaako työpaikan latureista ladata, kunhan ne ensin asennetaan. Ehdottelin kyllä, että josko saataisiin ladata teollisuussähkön hinnalla (ja saataisiin vielä laskutus eazybreak tyyliin suoraan vähennettäväksi palkasta, kun kulkutunnisteet löytyy jo kaikilta valmiiksi (toki sitä ei tiedä, saako niitä toimimaan asemien kanssa)), mutta saa nähdä sitten.
 

Mr.Anderson

Paha ihminen
Palaute - 100%
10   0   0
Liittynyt
23.8.2007
Viestit
5733
Reaktiopisteet
6649
Puhelinmalli
iPhone 13 Mini
Melko ihanteellinen kyllä. 11kW laturin asennutan autokatokseen, toki kuormantasaajan tarvitsee kylkeen. Pikalataus kun ei paljon käytettynä ole akulle hyväksi, niin ihan hyvä, ettei tarvitse roikkua "julkisten" latureiden varassa.

Mikä toi kuormantasaaja on ?
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
13356
Reaktiopisteet
19947
Puhelinmalli
11T Pro
Mikä toi kuormantasaaja on ?
Rajoittaa auton saamaa lataustehoa, jos talon kulutus nousee tarpeeksi korkealle. Eli ei pala sulakkeet, jos vaikka lämmittää saunaa, liettä ja lataa autoa samaan aikaan. Asumismukavuus on prioriteetti 1 tuolla, auto saa mitä sattuu jäämään "yli". Varsinkin 3x25A pääsulakkeilla ihan hyvä olla olemassa, jos haluaa edes teoriassa latailla täydellä 11kW teholla.
 

Janza182

"Dentist"
Palaute - 100%
3   0   0
Liittynyt
17.8.2007
Viestit
2447
Reaktiopisteet
3555
Puhelinmalli
Pixel 4A
Mulla seinässä tollanen laturi mikä työntää 11kw. Kieltämättä aika huoletonta elämää normi arki. Laturi vielä maailman helpoin käyttää eli töpseli autoon ja that's it.

En hirveesti ole seurannut millä nopeudella julkisista tulee tuohon virtaa mutta on sitä tullu tarpeeks nopiaan 😃
 

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
18474
Reaktiopisteet
27194
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Otin tänään sapuskat mäkkärin autokaistalta ja pitkästä aikaa pikalatasin sen hetken kun autossa söin. Noista latauskäyristä kun aikaisemmin höpisin, niin ainakin Kempowerin laturit näyttää sellaisen tarjoavan. Olen kyllä aikaisemminkin huomannut Laturin näytössä olevan QR-koodin ja tekstin "Seuraa mobiilissa" mutta nyt ensimmäistä kertaa tuota kokeilin. Avaa siis selaimeen varsin yksityiskohtaisen näkymän jossa on latausteho, ladatut kWh:t, arvioitu aika 80% ja 100% varaukseen mutta kun sitä patterin kuvaa koskettaa niin avautuu siis kuvan mukainen käppyrä. Kurvasin mäkkiin 19 asteisesta autotallista ja matkaa ei ollut montaa kilometriä. Selvästi siis auto vielä vänkäsi vastaan, eikä akku ollut riittävän lämmin. Tuossa 40-60 % välillä latausteho pysyy vähintään 100 kW:ssa jos on vähänkään ajoa takana näin kesällä/akku lämmitetty. Mutta fiksu systeemi Kempowerilla.

1660064986191.png
 

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
18474
Reaktiopisteet
27194
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
TM:n perinteinen urheiluautovertailu (Scandinavian sports car of the year) on näköjään korvattu tänä vuonna sähköautojen ratavertailulla. Testauspaikkana Knutstorpin moottorirata Etelä-Ruotsissa, jota on käytetty näissä vertailuissa aina ja Robert Koistinen on ollut rata-kuskina myös kaikissa vertailuissa. Jollain tavalla tulokset ovat siis vertailukelpoisia, tämän vuoden testiolosuhteista ei ollut mainintaa mutta viime vuonna lämpötila oli ollut 20 astetta.

1660125311530.png
 
Top Bottom