1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Rovaniemen Mäkitorpan toimia

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Harald, 2/1/04.

1. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Minun on pakko purkaa tuntojani siitä, mitä sain kokea uudenvuoden aikaan Rovaniemellä. Homma nimittäin pisti mielen matalaksi aika tehokkaasti.

Aattona, 31.12.2003 menin Rovaniemen Mäkitorppaan kyselemään SE Z600-mallin hintaa. Myyjä kertoi hinnan olevan heillä noin 380 euroa, mutta laite olisi tilattava erikseen, sillä heillä ei pidetä Sony Ericssonia varastossa sen huonon kysynnän vuoksi. Kysyin samalla paljonko hän hyvittäisi nykyisestä puhelimestani (SE T68i). Hän katseli hetken päätteensä näyttöä, kysyi onko takuuta jäljellä ja missä kunnossa puhelin on. Vastasin, että vuoden 2003 kesäkuun alussa on ostettu ja hyvässä kunnossa sekä päällisin puolin että toiminnoiltaan. Minulla ei kuitenkaan tuolla kaupunkireissulla ollut puhelinta mukana, joten sovimme, että tulisin näyttämään sitä seuraavana aukiolopäivänä (2.1. 2004). Myyjä kuitenkin sanoi, että mikäli sen on hyvässä kunnossa, hän voisi hyvittää noin 200 euroa ja yrittäisi parhaansa mukaan myös puristaa Z600:n hintaa vielä alaspäin. Olimme molemmat tyytyväisiä alustavasti sovittuihin hintoihin, itse jopa suorastaan hämmästelin hyvää tarjousta.

Vuoden vaihtuminen oli kuitenkin pudottanut puhelimeni hintaa 100 euroa!!! Kuten oli sovittu, menin Mäkitorppaan perjantaina näyttämään puhelintani. Siellä oli kuitenkin eri kaveri kuin keskiviikkona, joka tylysti totesi, että “emmä tästä voi ku satasen enintään hyvittää”. Kerroin, että 200:n hyvitys on luvattu jos laite on kunnossa, ja herra kyllä pyöritteli konetta kädessään itsekin ja näki varsin hyvin että laite pelittää. Kuvailin myyjän, jonka kanssa olin kauppaa keskiviikkona tehnyt ja hänen työtoverinsa totesi vain: “se on puhunu ihan läpiä päähänsä.” Siinä vaiheessa alkoi sumeta päässä, nostin ääntäni ja sanoin, ettet sinä voi noin tehdä jos se hyvitys on jo luvattu. Myyjä vastasi, että “emmä saa sitä niin kalliilla eteenpäin”

Otin puhelimeni, totesin homman olevan harvinaisen selvä ja ettei kauppoja todellakaan tule. Poistuin liikkeestä aika reippaasti, ihme ettei iso matkalaukku hajottanut paikkoja. Kyllähän minä sen tiesin, että se alunperin luvattu hyvitys on parempi kuin hyvä ko. mallista. Mutta että heillä on todellakin pokkaa pudotella luvattuja hyvityksiä - vieläpä noin paljon!!! Mielestäni erotus on kohtuuttoman iso sekä prosenteissa ja euroissa.

Olen itsekin työskennellyt tällä alalla, vieläpä saman ketjun työntekijänä, mutta eri paikkakunnalla. Tuolloin hyvitykset oli aika hyvin selvillä kaikilla työntekijöillä, ja jos epäröintiä tuli niin silloin kysyttiin ylemmiltä tahoilta. Olin tuolloin paikan nuorin, eikä mitäsattuu- hyvityksiä uskaltanut antaa kilometritehtaan pelossa. Ja jos asiakkaalle oli jotain luvattu, se ihan varmasti pidettiin. Rovaniemellä on näemmä vielä varaa toimia miten herroja minäkin päivänä sattuu huvittamaan. Toivottavasti heillä oli edes leppoisa inventaariopäivä.

2. jeesh Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kenkku homma. Menisit taksisin silloin kun se myyjä joka hyvityksen lupasi on paikalla.

3. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Oliko havittelemasi mallin lähtöhinta sama edelleen?

4. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Z600:n hinta oli sama edelleen, ainoastaan hyvitys oli muuttunut.

Ja huono mun on nyt sinne mennä, ku matkaa on 200km ja pakkasta saman verran..... :( (celciusta. miinusta.)

5. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Eihän tämä ole mikään lupaus, alustava arvio puhelimesta jota myyjä ei ollut edes vielä nähnyt.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mielestäni tarjous on sitova jos tarjoamasi laite täyttää sopvitut ehdot.

Totta myös se että tarjous on aivan ylikova, mutta sehän ei ole asiakkaan ongelma.

7. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Tosi ilkeä juttu varsinkin kun tekee turhia reissuja noilla etäisyyksillä. Olisit laittanut Mäkitorpan vaan koville asiassa. Tulee muuten mieleen aikoinaan Setelen mainoslause: "osta puhelin talosta älä torpasta". Ainakin tämän kohtelun perusteella mäkitorppa tuntuu tosiaan torpalta.

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mäkitorppa on kyllä yleensä ollut erittäin tasalaatuisen palvelun maineessa, ja kuvatun lainen toiminta ei ole heille tyypillistä, ehkä pohjoisessa on saanut olla rauhassa helsingin määräyksiltä.
    Ja Mäkitorppa sitten "osti" koko Setelen...

9. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Sanoin myyjälle puhelimen olevan hyvässä kunnossa ja hän uskoi kyllä sen, mutta halusi varmuuden vuoksi nähdä sen. 200 euroa oli luvattu hyvitys, jos kunto on hyvä. Mikäli kunto ei olisi hyvä, hyvitys laskisi.

Jussi2000: miten sä oisit laittanu koville? Ei kai siinä juuri kannata alkaa haistattelemaankaan... Ei mun mielestä parantais tilanneta. Voi olla, että viikon päästä käyn Roissa uudelleen, vinkkejä otetaan vastaan... Vai kannattaako unohtaa koko homma?[/b][/quote]

10. hifi

Tykkäykset:
    0
    Siis oikeasti, tarjottiinko liikkeessä T68i:stä 200 € hyvityksenä? Kun puhelinta on myyty gigantissakin lähes sillä hinnalla, ja käsittääkseni hyvis on sen hetkinen OVH puoliksi...

11. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Itse kerran hetken mielijohteesta menin kännykkäkauppaan ja mukana ei ollut sitä puhelinta jota olisin vaihdossa tarjonnut. Tarjous oli hyvä. Pyysin hinnat paperille ja liikkeen leiman. Seuraavana päivänä menin vaihtamaan ja vaikka oli eri myyjä, niin hinta oli se josta oli sovittu.

Ja tähän aiheeseen lisätäkseni 200e käytetystä T68i:stä tänäpäivänä on ehkä turhan kova tarjous vaihtohommissa. Siinä ei paljon voittoa tehdä? ;)

12. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Musta se tämänpäiväinen kaveri oli sellainen, että sille ei ois juuri leimat tai mitkään painanu. Hän ei kuulostanu paljoa työkaverinsa sanaa arvostavan. Mä luulen et sillä keskiviikon myyjällä, jolla oli 200:n hyvitys, oli koneellaan joku hinta josta se katsoi tietyn prosentin, mut ei tainnu olla ihan viimeisin päivitys???

hymypoika: sait puhelimen sillä sovitulla hinnalla???

mun mielestä kans se hyvitys oli erittäin hyvä, ja olinkin uudenvuoden suupielet korvissa "nyt on todella hyvä fiilis"- asenteella... Maanpinnalle pudottiin sit korkealta :(

13. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Suoraan sanoen :Kandee unohtaa toi hyvitys.Tuskin tulet sitä ikinä saamaan koska mitään ei ole kirjallisena ja tää suomi,varsinki toi mesta on niin snadi et siellä ei oo mitää mahiksia jakaa tollasia hyvityksiä.Valitettavasti.
    Tämä on sitte vaa mun mielipide,mut jos ite olisin samas tilantees jättäisin väliin koko diilin..

14. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Sain. Omat kokemukseni eivät koske Mäkitorppaa. Eikä siinä kyllä ollut hyvitys noin kova, siis verrannollisesti, eikä laitteet samoja kuin tässä, mutta koska se oli mulle riittävä, niin pyysin saada vielä paperille, että voisin seuraavana päivänä tulla noutamaan.

15. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Mä luulen kans että aika heikoilla ollaan ilman mitään paperia, ja aika heikoilla sen ukon kans vois olla, näyttäis sille mitä hyvänsä. Voi olla niin että pitänee unohtaa tuo homma ja yrittää myydä sitä täällä tai jossai muussa kaupassa.

16. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Itse kävin ilman puhelinta (iskemätön motorola v2288) kysymässä vaihtohyvitystä yhteen samsungin malliin muutamia vuosia sitten eräästä matkapuhelinliikkeestä. Lupailtiin 900mk näkemättä, tosin siis oli iskemätön paketti, saatu voittona 12kk:n takuulla ja puhelinta myytiin silloin hintaan 390mk halvimmillaan :)) Liekkö ollut päämies vai telia, jossa maksoi 990mk vielä. Seuraavana päivänä menin takaisin, eri myyjä mutta kun sanoin mitä edellispäivänä oli luvattu, lupaus pidettiin.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Suullisesti tarjous on pitävä, pistä muistiin tarkkaan j aoikein mitä sovit , koska ja kenenkä kanssa.
    Jos alkavat mussuttaa, niin kerrot rauhallisesti että näin on sovittu ja olet täällä jo kerran käynyt asiasta puhumassa, että sinulla on pitkä matka tätä asiaa hoitamaan ja matkustuksesta syntyy kuluja...

Jos sopimusta ei meinaa syntyä, niin kerro rauhallisesti ettet haluaisi asiasta riidellä, ja kun niitä matkakulujakin syntyy....
    Kunnallisen kuluttajaneuvonnan puoleen voi asiassa kääntyä ja he voivat vauhdittaa asiaa.

Loppu peleissä riidat ratkaistaan käräjillä ja silloin myyjän on oltava aika kova että menestymisen mahdollisuuskia on (outo oikeuskäytäntö näissä asioissa) ja olisi ikävää liikkeen kannalta jos joutuvat matkojasikin makseleen.

Ko. liikkeen väki kyllä seuraa välillä tätäkin sivustoa.

18. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Oletko varma??

Ja aina ekana kandee ottaa siihen kuluttaja asiahenkilöön yhteyttä,ennenku menee liikkeeseen.
    Ite sain aikoinaan purettua yhden puhelinkaupan ku olin ensin siihen yhteydessä ja sitten vasta menin liikkeeseen.Ne soitti sitten sinne .Ja nöyränä ilmoitti mulle sitten myyjäliike kaupan purun.

19. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Eli siis ku me ollaan asiasta puhuttu ja sovittu suullisesti, niin sun mielestä mulla vois olla vielä mahdollisuuksia siihen??? Ku siinä tänään oli toinen niistä jätkistä paikalla, jotka oli silloin keskiviikkonakin. KUmmallakaan kerralla en tosin asioinut hänen kanssaan, mutta hän saattais muistaa.

Jacce: miten mä kuluttaja-asiahenkilöön otan yhteyttä? Miten sä toimit?

Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille neuvoa-antaneille ja omia kokemuksiaan kertoneille. Taistelu jatkuu..............

20. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Soitin sille henkilölle joka sattui täällä Vantaalle olemaan nainen,tosin erittäin pätevä tyyppi.Ja jos olisin hänen esimiehensä ja saisin palautetta asiakkailta nostaisin palkkaa.(tosin vois olla vaikeeta ku on tietty toimi).
    Mutta asiaan.Mulla oli siis ostetu luuri liikkeestä ja kaks kertaa ollu huollossa(siemens) jumbon telering myymälästä,mainittakoon se nyt tässäkin vielä,koska en asioi siellä enää,se ei tullu kuntoon ja halusin rahat takaisin mokomasta.Oli 4 kk käytössä ollut.Soitin asiamiehelle ja hän sanoi että kaupan purku koska ei tullu kuntoon vieläkään.
    Niinpä menin liikkeeseen ja sanoin asian ja hemmot ei ekaks uskonu,mut sanoivat ite soittavansa asiamiehelle.
    Sitte soitti mulle nöyränä ja sain kaiken rahan takas ku kävin hakemassa.

Jaa tämä viestiketju