1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

RL GPRS Primetime, Lasku 116,30e = miten mahdollista?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja -harri-, 20/11/03.

  1. -harri-

    Liittynyt:
    19/1/03
    Viestit:
    255
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lg G4
    Eli voihan perkele!!!

    Avasin tämän liittymän 5.11, ja nyt tuli lasku ajalta 5.11-12.5, ja 116,3e pitäis GPRS-käytöstä maksaa vaikka klo 18-06 välillä olen käyttänyt.
    Soitin juuri asiakaspalveluun ja sanoivat että Gprs -palvelu kytkeytyy viiveellä etkö sitä tiennyt.
    No en todellakaan tiennyt! Ajattelin luonnollisesti että kun tuon liittymän avasin ja siinä on lisäpalveluna tuo gprs niin samalla se avautuu kuin liittymäkin, mutta eipä näköjään!

    Joskus viime viikolla soittelin kanssa aspaan, kun saldo näytti ~120e, ja puheluista se ei ollut tullu. Siellä sanoivat että ei se ole kuin jotain 2e, ja kehotti vielä soittamaan jos laskussa esiintyy ongelmia.

    Eli pitäskö vielä soittaa aspaan ja kysyä että varmistappa tuo juttu että on 116,3e ja millon se gprs on sitten mukamas sitten kytketty, sillä toiminu se on aina.
    Kai tästä voi reklamaation tehä?
     
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Voi tehdä reklamaation ja olettaisin asiakkaan olevan vahvoilla ellei myyjä ole tehnyt uudelle asiakkaalle selväksi GPRS primetime-palvelun kytkeytymistä viiveellä (olettaen että olet avannut choisen ja primetimen yhdellä kertaa). Tämä siis näin maalais-oikeustajulla ajateltuna, mitään kokemuksia tai minkään lain vahvistusta ei löydy.
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Joo. Primetimen avautumisessa vissiin kestää.

    Sulla on ollut alusta asti käytössä Radiolinjan perus GPRS.

    Kannattaa soittaa taas Aspaan ja valitella, että et tienny, että Primetime aukeaa myöhemmin ja että sulle ei sanottu Markantalossa asiasta mitään...
     
  4. -harri-

    Liittynyt:
    19/1/03
    Viestit:
    255
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lg G4
    Joo pitää varmaan huomenna soittaa, ei kehtaa heti nyt jos sama nainen vastaa vielä. En todellakaan ole tiennyt tuosta jutusta yhtään mitään!!


    Niin ja muuten kilobittejä tuossa laskussa on 397951kb eli ~400mt, mutta passaakos tuo mitenkään tuohon laskun summaan?
     
  5. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Jussi puhuu jälleen kerran viisaita.

    Miksi sen GPRS-primetimen on auettava eriaikaan kuin liittymän jos se on kerta siihen kytketty samalla?
    Juuri siksi että operaattorille "muodostuisi" porsaanreikä rahastukseen...
     
  6. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No ei oikein; ~400MT perus-GPRS:ää tekis ~1950 euroa, joten sulla lienee se Primetime kytkeytyny jossain vaiheessa (~24 megan jälkeen).
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Tekis mieli kysyä mielummin, kuinka on mahdollista että jatkuvalla syötöllä tulee aina joku joka ei ole tajunnut varmistaa hinnoittelua ja palveluiden kytkeytymistä vaan alkaa täydellä vauhdilla posottomaan.

    Ei ole mitenkään suunnattu ketjun aloittajaa kohtaan, mutta uskokaa nyt suosiolla a) myyjät eivät tiedä/muista sanoa kaikkea ja jos et nauhoita myyntipuhetta olet aika heikoilla todistelun suhteen b) tietämättömyys tai omat oletukseksi eivät päästä sinua pälkähästä.
     
  8. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Väittäisin kyllä toista, koska asiakas oletusarvoisesti odottaa saavansa sellaisen palvelun kun on halunnut. Lisäksi uskon että on mahdollista tarkistaa mille ajalle GPRS käyttö on ajoittunut; jos se on primetimen "mukaista" niin uskoisin että lienee aika helppo päästä yhteisymmärrykseen asian todistelun suhteen.
     
  9. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Osittain veppiksen kanssa samaa mieltä mutta se että kaikki "lasketaan" aina kuluttajan vastuulle on mielestäni täysin väärin.
    Miten kuluttaja voi tietää palvelusta jos ei edes myyjä tiedä aina mitä myy?
    Kaikkiin palveluihin pitäisi sisältyä joku koeaika jolloin palvelua voi käyttää veloutuksetta ja alkaa ymmärtämään miten se toimii sekä mitä se myöhemmin tulee maksamaan.
    Alkaa olemaan todella paha tilanne kun katteet ovat pieniä ja myytävästä tuotteesta kysymykset asiakkalta lisääntyvät vuosivuodelta(siksi kun niihin tulee aina lisätoimintoja/-palveluja).
    Miten kohta voi mitään myyjä tienata kun joutuu ottamaan "vastuun" myymästään palvelusta/tuotteesta ja myyntitilanne/-kytkös kestää niin pitkään että vain muutaman kaupan saa työajan puitteissa hierottua?

    Lisääntyykö ostajan omavastuu suhteessa palveluiden/toimintojen kasvamisen myötä?
    Vai pakotetaanko kuluttaja lukemaan käyttö-ohje aina ennen laiteen käyttöä?

    Tässä muutama yöllinen ajatus...
     
  10. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Tuohan pätee ainoastaan tähän tapaukseen, ei yleisesti.

    Lisäksi riippuu paljon siitä onko yritys valmis sopimaan asian vai haluaako se katsoa loppuun asti. Jos sopimuksessa lukee palvelun kytkeytyvän viiveellä, tulee asiakkaan ottaa se huomioon (ja tarvittaessa varmistaa kytkeytyminen).
     
  11. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Kenties paikallaan jos kyseessä olisi esim. hieman isommat rahat tai jotain "peruuttamatonta". Näillä rahoilla, katteilla, käytännöillä, mahdollisuuksilla (mm. tieto on täysin mahdollista välittää kuluttajalle jo melko lyhyellä esittelyllä liikkeessä) ei varmastikaan kannata järjestää "kokeile maksutta" -järjestelmää GPRS-tuotteille ja palveluille. Se tuskin maksaisi itseään takaisn kunnolla oikein missään suhteessa, ja liiketoiminnasta on kuitenkin kyse.
    No no, ei toki pidä suostua vastaanottamaan huonoa / puutteellista palvelua vain siksi että kauppias ei ole mahdollisesti tyytyväinen saamiinsa katteisiin. Tämä on kauppiaan ongelma joka hänen on ratkaistava itse, eikä tingittävä (erikseen ilmoittamatta selvästi?) tuottamastaan palvelusta, varsinkin kun kyseessä on "välitettävä palveluntarjoamis-suhde". Eli työ on tehtävä kunnolla vaikka ei olisikaan täysin tyytyväinen saamaansa palkkioon.
    Liikkeen ammattitaitoa voidaan myös mitata osaltaan sillä, että osaa harjoittaa liiketoimintaa niin että se on kannattavaa. Ei tässä mistään punaisesta rististä puhuta, vaan kaikkien yritysten yksi tarvoitus on tuottaa voittoa omistajille, joten toiminta pitäisi pystyä järjestämään niin että kokonaisuus ajatellulla aikavälillä on mielekästä. Jos pikkuliike ottaa turpaansa vuosi toisensa jälkeen eikä mitään parannusta tilanteeseen ole millään keinon nähtävissä edes pitkällä ajanjaksolla niin mitä järkeä on jatkaa? No, ehkä joitakin syitä mutta sanoisin että varsin epätavallisia tilanteita.
    Tottakai myös ostaja kantaa oman vastuunsa. Mutta ostaja on halunnut ostaa GPRS primetime-palvelun jonka toiminta-ajatus on varsin yksinkertaisesti ymmärrettävissä. Kun palvelu ei toimi odotetulla tavalla, niin näen että kuluttaja on erittäin vahvoilla vaatiessa palvelun tuottajalta että hinnoittelu korjataan tehdyn sopimuksen mukaiseksi ellei ole erikseen tehty päivänselväksi että sovittu hinnoittelumalli astuu voimaan erikseen määrättynä ajankohtana.

    Tapauksen pitäisi olla varsin selvä; liittymäsopimuksessa asiakas on tilannut GPRS primetime-palvelun, jonka toimittaminen - syystä tai toisesta - ei ole onnistunut odotetusti. Tässä tapauksessa on vain reilua, joskin olettaisin että myös sopimuksen mukaista, palveluntarjoajan puolesta korjata sattunut virhe liittymäsopimuskessa sovitun mukaiseksi ellei paljasti jotain todella raskauttavaa kuten asiakkaan allekirjoittama paperi jossa hän vakuuttaa ymmärtävänsä että primetime-hinnoittelu astuu voimaan vasta myöhemmin. Muuten näkisin, että lasku on korjattava sovitunlaiseksi.

    Mutta totta toki, että aina myyjän kertomaan ei voi luottaa vaikka pitäisi. Kaikkien olisi kuitenkin kannettava vastuunsa ja myyjällä varmasti on kokemusta siitä kuinka palvelu kytkeytyy joten hänen velvollisuutensa on myös ehkäistä tämänkaltaisia vahinkoja tapahtumasta informoimalla asiaksta niin että tämä ymmärtää myyjän sanoman.

    Mutta eiköhän tapahtunut korjata ihan sopumielessä, uskoisin.
     
  12. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Nuoret vielä voivat ymmärtää teknologian ihmepäätteitä milloin missäkin tapauksessa mutta että vanha ihminen joka ei vieläkään ole sinut edes videonauhurin kanssa?
    Me myymme tuotetta vanhuksille jos sitä kyselevät. Jos sitten eivät opi käyttämään, maksakoon tyhmyydestä, mentaliteetti lisääntyy?
    Myyjien ei tarviste tuntea huonoa omatuntoa koska heidänhän tavoite on vaan tuottaa lafkalleen massia mahdollisimman paljon?

    Vanhuksien ei tarvitse hankkia sitä mitä eivät ymmärrä?
    Tuntuu vaan niin että heidäthän suorastaan pakotetaan ostamaan nykytekniikkaa tai sitten heitä rokotetaan perinteisestä palvelusta isomman mukaan.
    No, lopputuloksena on se että köyhät köyhtyy ja syrjäytyy mutta mitä v*ttua me heistä kunhan ei oman navan ympärys ajaudu samaan kelkaaan.
     
  13. dz

    Liittynyt:
    11/3/03
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    Nyt en ymmärrä miten tämä liittyy tähän?
     
  14. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Tuskin nyt kuitenkaan, enemmän tuosta on hallaa RL:lle kuin hyötyä.
     
  15. JiVe

    Liittynyt:
    13/10/03
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Oliko kyseessä kilobittejä (kb) vai kilotavuja(kB)?

    397951 kb (*1024)= 407501824 b (/8)= 50937728 B = (/1024)49743,875 kB (/1024) = 48,58 MB
     
  16. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Nimenomaan,
    Tämäkään ei ole ketään yksittäistä henkilöä kohtaan suunnattu, ihmettelen vaan.
     
  17. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Onko? Lasku mikä oli tullut oli siis 116,30e. Entäs jos RL sanoo et "Nojoo, ollaan vähän kämmätty - maksa 20e niin homma bueno". Asiakas on "tyytyväinen" että antaa alennuksia ja RL on tyytyväinen että saa 20e ylimääräistä rahaa.

    Teknisesti en näe syytä miksi Primetime ei voisi aueta samalla kuin liittymä aukeaa.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Voihan se noinkin olla, en tunne RL:n laskutus järjestelmää, maalikkona ajatellen voisi olla mahdollista että sitä olisi hankala hoitaa (kytkeä) lennossa. Sinä varmaan paremmin tunnet asian, eli jos teknistä syytä ei ole niin syynä voi myös olla kaupallisia, mutta vaikea uskoa että syynä olisi rahastus halu tuon viiveen aikana.
     
  19. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1831
    Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Ihan mielenkiintoista kun avasin pritimen sen 5e/kaveri jutun kun oli ilmanen (kertaakaan en ole käyttänyt) hyödytön mulle, tässä vaiheessa. Mutta liittymä avattu 3kk sitten mutta vielläkään ei ole viestiä tullut että voisin alkaa puhumaan ilmaseksi. Eli kaikille ko. viestiä ei taida olla.
     
  20. -harri-

    Liittynyt:
    19/1/03
    Viestit:
    255
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lg G4
    Joo soitin taas sinne aspaan. Kehotti minua ottamaan puheluerittelyn että pääsen tutkimaan asiaa, ja sitten voin reklamoida, jos aihetta..(?)
    Tällä kertaa oli sentään huomattavasti ystävällisempää palvelua eikä niinkuin eilen, ylimielistä ja ei-paljo-kiinnosta...

    Niin ja GPRS oli avautunut heti 5.11

    En kyllä mitään selitystä tuolle loppusummallekaan keksi.

    Eikös täällä ollut joillakin ihmisillä laskussa jokin virhe ja siinä yritettiin periä tuota GPRS:sää vaikka iltaisin vaan käytetty?

    Niin ja otinpa vielä huvikseen tällasen Du Meterin lokitiedoston tähän näytiksi:
    DU Meter Daily Report

    5.11.2003 60,72 MB 4 hr 8 min
    6.11.2003 55,13 MB 4 hr 26 min
    7.11.2003 11,93 MB 4 hr 15 min
    8.11.2003 70,46 MB 5 hr 39 min
    9.11.2003 84,33 MB 7 hr
    10.11.2003 55,10 MB 4 hr 51 min
    11.11.2003 36,46 MB 3 hr 25 min
    12.11.2003 32,38 MB 3 hr 32 min
    (lasku oli ajalta 5.11-12.11)

    Eli siirtomäärät on suunnilleen 400mt, kuten laskussakin. Eli taitaa olla melko todennäköistä että koittavat veloittaa minua noista megatavuista?
     

Jaa tämä viestiketju