Riittääkö 21 megainen 4G videopuheluihin ulkomaille?

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
0
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Core Prime
Hei kaikille! :D

En tiedä onko tää oikea subfoorumi tähän, mut mä haluaisin kysyä että riittääkö 21 megainen 4G yhteys videopuheluihin ulkomaille (skotlantiin) whatsappin/facebookin kautta, kun mulla ei oo mitään hajua että kuinka nopeeta nettiä siihen vaaditaan, enkä haluis vaihtaa liittymää ja sit huomata et nopeus ei riitäkään. Mulla on täl hetkellä 50 megainen saunalahden netti puhelimessa (joka on toiminut tosi jees), ja aattelin vaihtaa liittymää telefinlandille (onko hyvä idea?) kun saisin niiltä halvemmalla. Käytän puhelimen nettiä myös tietokoneen nettinä. Kuormittavin netin käyttöni on nimenomaan noita videopuheluita ja sit joskus isojen tiedostojen lataamista, mut siitä nopeudesta voin kyllä tinkiä :p

Kokemuksia? Mitä mieltä ootte? Kiitos paljon!

peemvee

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
840
Puhelinmalli
iPhone 11, Honor 9A & 808 Pureview
Lyhyt vastaukseni. Riittää.

Pidempi versio. Operaattorit myyvät ikävä kyllä tuotteitaan aavistuksen katteettomin lupauksin. On aivan sama, onko teoreettinen maksiminopeus 21/50/300 Mbit/s, jos verkko on tukossa. Hetkellinen saatava kapasiteetti ei lisäänny vaikka valitsisitkin nopeamman tuotteen. Maksaisit siitä vain enemmän. Tuossa mainitsemassasi tuotteessa myyjä itse rajoittaa kattonopeuden 21 Mbit/s. Se riittää täysin facetime HD-puheluihin. Tärkeintä on se, että Soneran verkolla ylipäätään on kattavuutta siellä, missä matkaviestintäsi käytät.

zSx

Tavallinen pulliainen
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
3373
Puhelinmalli
Galaxy Note 9 + iPad 2017 LTE
Jos Telefinlandilta kysyy niin ei riitä, pitää olla 150M jotta toimii pätkimättä...

Tuo 21M nopeus riittää juuri ja juuri Netflixin 4K-videollekin, joten aivan hervottomiahan noi 50M ja siitä yli olevat paketit on yksittäisessä liittymässä. Sitten on jo eri asia jos samalla datalla on useita käyttäjiä, mutta silloinkin tulee yleensä vastaan se että koko verkossa ei ole tarpeeksi kaistaa.

Vaihda pois vaan.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
0
Puhelinmalli
Vou, kiitokset nopeista vastauksista! Näillä näkymin siis vaihdan liittymää ;)

Tärkeintä on se, että Soneran verkolla ylipäätään on kattavuutta siellä, missä matkaviestintäsi käytät.
Helsingissä asustelen, eli luulis olevan... tai niinhän sitä luulis :p:D Käyttääköhän sonera ja elisa eri verkkoja, mun käsityksen mukaan joillain operaattoreilla on samat verkot?

peemvee

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
11   0   0
Reaktiopisteet
840
Puhelinmalli
iPhone 11, Honor 9A & 808 Pureview
Se, että asuu Jonkun(TM) taajaman sisäpuolella ei millään tavalla korreloi sitä, onko kuuluvuutta juuri siinä paikassa, missä verkkoa haluaisi käyttää. Elisa (Saunalahti), Sonera (Tele, Globetel) ja dna käyttävät mainitsemassasi taajamassa omia verkkojaan. Soneralla ja dnalla on käytössään yhteisverkkoa Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Kuuluvuus selviää ainoastaan kokeilemalla. Suositukseni kuitenkin on, ettet missään tilanteessa iske ns. palloa jalkaasi- älä tee määräaikaista sopimusta minkään matkaviestinoperaattorin kanssa- IKINÄ! Matkaviestinverkossa voi riittää kapasiteettia vielä tänään, muttei se ole tae ensi viikosta.

Viimeksi muokattu:
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
0
Puhelinmalli
Jep jep, määräaikaisia sopimuksia en todellakaan aio tehdä. Kokeilemalla selviää. Eiköhän tää ollut tässä, kiitoksia vielä vinkeistä :cool:

hpguru

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
106
Puhelinmalli
Sensuroitu foorumin toimesta
Riittää mainiosti.

Toimiessaan lupausten mukaisesti eli 21M/21M pystyt lataamaan verkosta ja verkkoon noin 2.62 megatavua sekunnissa. Esimerkiksi 15 megatavun biisin lataus koneelle kestää noin kuusi sekuntia. Riittää hyvin ainoaksi netiksi, olen itsekin sitä miettinyt, kun nyt maksan 25 € kk DNA:lle 50/50 mikä on yli tarpeen ja toisaalta puhe- ja viestipaketeille ei ole tarvetta joita on 200 kumpaakin.

Jos vielä mietit, niin sekin on totta, että harvalta palvelimelta edes saa esim. 50 megan edestä sisältöä joten maksat senkin puolesta turhasta. Olen huomannut, että edes YouTube tai Google Play Musiikki ei kykene käyttämään koko kaistaa kaikissa tilanteissa vaikka Speedtest antaa 40 megaa (5 Mt sek), niin Playsta valuu suoratoisto maks. 2.5 Mt sekunnissa. Ei siis ole hyötyä nopeudesta ainakaan yksin liittymää käytettäessä.

Ja jos käytät liittymää 3G-alueella, niin siellä ei edes 4G-nopeuksiin pääse, joten 21 megainen on senkin puolesta hyvä - koska maaseudulla 3G on 21 Mbps. Kaikkialla tuskin vieläkään on 4G-saaatavuutta. Teet varmasti hyvän valinnan ja Telellä ei ole mainoksiakaan liittymissä.

Vain myyjä sanoo, ettei hitaalla tee mitään.

Viimeksi muokattu:
Top Bottom